Ερυθρός Αστέρας: Οι Σέρβοι κατακτούν και το marketing (pics & vids)

Ερυθρός Αστέρας: Οι Σέρβοι κατακτούν και το marketing (pics & vids)

Ερυθρός Αστέρας: Οι Σέρβοι κατακτούν και το marketing (pics & vids)
Το μπάτζετ και η εκτόξευση στα διαρκείας, το ρεκόρ προσέλευσης, η σπουδαία δουλειά που γίνεται στους εντός έδρας αγώνες και η καμπάνια «Together we Stand, together we Can» που βραβεύτηκε από την EuroLeague. Ο general manager του Ερυθρού Αστέρα, Φίλιπ Σούντουρλιτς μίλησε στο gazzetta.gr για τις επιδόσεις των Σέρβων σε όλα τα επίπεδα.

Το ανοιχτό γήπεδο στο πάρκο Καλεμέγκνταν αποτελεί ιερό χώρο για τους Σέρβους ενώ το κόκκινο χρώμα στο παρκέ και το έμβλημα του Ερυθρού Αστέρα στο κέντρο είναι εκεί για να θυμίζουν την θρυλική ομάδα που καθιέρωσε το μπάσκετ στην ενωμένη Γιουγκοσλαβία, κατακτώντας δέκα συνεχόμενα πρωταθλήματα (1946-55) έπειτα από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ακριβώς απέναντι από την εξέδρα του ανοιχτού γηπέδου στέκει το Φρούριο του Βελιγραδίου δημιουργώντας ατμόσφαιρα σχεδόν ειδυλλιακή για κάθε φίλο του μπάσκετ ενώ τα τρόπαια, τα λάβαρα και οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες στους τοίχους των γραφείων του Ερυθρού Αστέρα υπενθυμίζουν μια σπουδαία διαδρομή 75 ετών που τιμήθηκαν φέτος με τον δέοντα σεβασμό.

Η καμπάνια «Together we Stand, together we Can» βραβεύτηκε από την EuroLeague Basketball με το Ασημένιο Βραβείο στα Devotion Marketing Awards και ο General Manager του Ερυθρού Αστέρα, Φίλιπ Σούντουρλιτς μίλησε στο gazzetta.gr για τα... μαθήματα marketing που προσφέρουν οι «ερυθρόλευκοι», την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και τους αγώνες των Σέρβων που έχουν εξελιχθεί σε σπουδαία εμπειρία για τους φιλάθλους.

Οι φίλαθλοι εστιάζουν στις μεταγραφές, τα ονόματα και τους προπονητές όμως πόσο σημαντική είναι η στρατηγική marketing για τη βιωσιμότητα ενός κλαμπ, με δεδομένο μάλιστα ότι ο Ερυθρός Αστέρας έχει περισσότερους από 6 εκατομμύρια οπαδούς στη Σερβία;

«Το μπάσκετ είναι ένα από τα πιο σημαντικά και δημοφιλή σπορ στη Σερβία. Εξάλλου η χώρα μας είναι γνωστή ως η Γη του Μπάσκετ. Σε κάθε περίπτωση, το να αναπτύσσεις τόσες πολλές πλατφόρμες που βάζουν στην εξίσωση τα σπορ και τους φιλάθλους δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση… Οι παίκτες, οι προπονητές και, φυσικά το ίδιο το παιχνίδι θα είναι πάντα στην πρώτη γραμμή όμως έχουμε συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να αναπτύξουμε όλους τους τομείς ώστε να διευρύνουμε τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το άθλημα ο μέσος φίλαθλος που έρχεται σε κάθε αγώνα μας. Επιπρόσθετα, αυτή η δημιουργικότητα ανοίγει εντελώς νέες προοπτικές αναφορικά σε εν δυνάμει χορηγούς και εμπορικούς συνεργάτες.

Τα τελευταία χρόνια προχωρήσαμε βήμα - βήμα και καταφέραμε να πετύχουμε τους στόχους μας, αυξάνοντας τα έσοδα από χορηγίες και δημιουργώντας νέες ευκαιρίες στους φιλάθλους ώστε να απολαύσουν το παιχνίδι από τη στιγμή που θα μπουν στο γήπεδο! Όλες αυτές οι καινοτομίες κάνουν τον Ερυθρό Αστέρα πιο ελκυστικό σε νέες συνεργασίες και φέρνουν το κλαμπ πιο κοντά στον βασικό μας στόχο -να πετύχουμε δηλαδή την απόλυτη βιωσιμότητα του οργανισμού που θα εξαρτάται μόνο από τα δικά του έσοδα! Το 65% των Σέρβων είναι οπαδοί του Ερυθρού Αστέρα ενώ υπάρχουν δυο εκατομμύρια φίλαθλοι της ομάδας στο εξωτερικό!

Έχουμε, δηλαδή μια πολύ καλή βάση στην οποία μπορούμε να στηριχτούμε και πρέπει να παρουσιάσουμε διαφορετικού τύπου δραστηριότητες, συνειδητοποιώντας τις ανάγκες των οπαδών μας και… βάζοντας τους στο παιχνίδι! Δεν θέλουμε να έχουμε, απλώς μια μεγάλη "δεξαμενή" φιλάθλων. Θέλουμε να είναι ενεργοί και να συμμετέχουν στις καθημερινές δραστηριότητες του κλαμπ! Γι’ αυτό δημιουργήσαμε το Πρόγραμμα Αφοσίωσης, αυξάνοντας τον αριθμό των μελών του Ερυθρού Αστέρα σε 5.000 τη διετία 2018-2020, ενημερώνοντας τους για τις δραστηριότητες του οργανισμού σε καθημερινή βάση. Επίσης, επενδύουμε πολύ στο εμπορικό κομμάτι, βελτιώνοντας τη δυναμική του Fan Store χρόνο με τον χρόνο».

Η εκτόξευση στα διαρκείας και το βιώσιμο μπάτζετ

Τι σημαίνει, λοιπόν η βράβευση από την EuroLeague στα Devotion Marketing Awards για ένα κλαμπ όπως ο Ερυθρός Αστέρας;

«Για εμάς, είναι πολύ σημαντική. Είμαστε ικανοποιημένοι αφού η EuroLeague Basketball ως ο κύριος μπασκετικός οργανισμός στην Ευρώπη σε επίπεδο συλλόγων καθώς και οι υπόλοιπες ομάδες αναγνωρίζουν τον Ερυθρό Αστέρα ως ένα κλαμπ που επενδύει πολύ στο brand image, το marketing και την επικοινωνία. Επίσης, αναγνώρισαν τις προσπάθειες που κάναμε στο παρελθόν, καθώς το συγκεκριμένο βραβείο δεν έχει να κάνει μόνο με την εφετινή σεζόν αλλά αφορά τη συνεχή βελτίωση και πρόοδο που παρουσιάζει ο Ερυθρός Αστέρας ως κλαμπ τα τελευταία οκτώ χρόνια, καθιστώντας τον ως ένα μοντέρνο και σύγχρονο οργανισμό της EuroLeague, ισότιμο με τα υπόλοιπα μέλη της. Είμαστε το πρώτο κλαμπ της Σερβίας με βιώσιμο μπάτζετ που στηρίζεται κυρίως στις εμπορικές δραστηριότητες, έχοντας τη μίνιμουμ συνεισφορά των μετόχων.

Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι αφού διαθέσαμε 7.000 κάρτες διαρκείας, βελτιώσαμε τη φιλοξενία και τις παροχές στους φιλάθλους μας, προσφέροντας μια γεμάτη μπασκετική εμπειρία στους αγώνες μας (pregame, fan zones, δραστηριότητες στο ημίχρονο, VIP Lounge). Όλες αυτές οι δραστηριότητες είναι πρωτόγνωρες για όλους τους φιλάθλους στη Σερβία όμως η μεγαλύτερη νίκη μας έχει να κάνει ότι άπαντες αποδέχονται αυτές τις νέες ιδέες ως κάτι απολύτως φυσιολογικό και αναπόσπαστο κομμάτι ενός αγώνα μπάσκετ επιπέδου EuroLeague. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Το 2012, θέσαμε ως στόχο να αυξήσουμε τα έσοδα από την πώληση των εισιτηρίων διαρκείας. Ο πρώτος στόχος για εμάς ήταν να φτάσουμε τα 2.000. Έπειτα από 7 χρόνια, διαθέσαμε 7.000 εισιτήρια διαρκείας! Το επίτευγμα είναι προφανές. Για εμάς, τα έσοδα από το ticketing είναι πολύ σημαντικά σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό της σεζόν και το μπάτζετ μας στηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, σε αυτό το κομμάτι».

Ο Ερυθρός Αστέρας επενδύει πολύ στο συγκεκριμένο κομμάτι του «παιχνιδιού». Πότε ακριβώς συνειδητοποιήσατε ότι είναι εξίσου σημαντικό με το αθλητικό σκέλος και πόσο συνδράμει στην ευρύτερη ανάπτυξη του κλαμπ;

«Η μεγαλύτερη δυναμική μας προέρχεται από τη διοίκηση του κλαμπ, μια από τις νεότερες μεταξύ των ομάδων της EuroLeague. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι που συμμετέχουν στο κομμάτι του management κατανοούν πλήρως κι αποδέχονται το όραμα μας. Είμαι πραγματικά υπερήφανος για ό,τι έχουμε πετύχει μαζί και για ό,τι έχουμε δημιουργήσει όλα αυτά τα χρόνια. Μερικές φορές, περνάω περισσότερο χρόνο μαζί τους παρά με την οικογένεια μου! Μιλάμε για πολλές θυσίες ώστε να κάνουμε πραγματικότητα τα όνειρα μας… Ακόμα, βέβαια έχουμε πολλά πράγματα να μάθουμε και να κάνουμε, κατανοώντας πλήρως ότι το business part των αθλητικών events είναι εξίσου σημαντικό.

Σε γενικές γραμμές, βελτιώσαμε τις συνθήκες διεξαγωγής των αγώνων, ανοίγοντας νέα κεφάλαια στη διοργάνωση των αθλητικών εκδηλώσεων στη χώρα μας και κάναμε χαρούμενους τους φιλάθλους που αποτελεί το κύριο καθήκον μας. Ο κόσμος που έρχεται στο γήπεδο έχει όλες τις δυνατές ανέσεις κατά τη διάρκεια των αγώνων και αυτό θεωρείται πλέον φυσιολογικό στη Σερβία χάρη στον Ερυθρό Αστέρα! Από τη σεζόν 2011/12, παρουσιάζουμε διαρκή πρόοδο από όλες τις απόψεις».

Τι περιλαμβάνει η καμπάνια «Together we Stand, together we Can» («Στεκόμαστε μαζί, Μπορούμε μαζί») για την οποία βραβεύτηκε ο Ερυθρός Αστέρας από την EuroLeague;

«Όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μεγάλη επέτειο των 75 χρόνων από την ίδρυση του Ερυθρού Αστέρα! Δημιουργήσαμε αυτή την καμπάνια προκειμένου να προωθήσουμε το brand του οργανισμού, το μεγαλείο και τις επιτυχίες του μαζί με τη σημασία του για τους οπαδούς μας, αρχίζοντας από το Φρούριο του Καλεμέγκνταν που έχει τεράστια αξία για τον Ερυθρό Αστέρα κι αποτελεί επισήμως το ευρωπαϊκό λίκνο του μπάσκετ. Είναι ένα ξεχωριστό μέρος όπου πολλοί σπουδαίοι παίκτες και προπονητές άρχισαν τη μπασκετική διαδρομή τους.

Τα τούβλα από το Φρούριο έχουν συμβολική αξία για τους παίκτες και τους οπαδούς μας, υπό την έννοια ότι όλοι μαζί χτίζουμε την "κοινότητα" μας και μόνο με αυτό τον τρόπο μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στην EuroLeague. Οποιαδήποτε δραστηριότητα ήταν συνδεδεμένη με αυτή την καμπάνια: Η άφιξη των νέων παικτών, η παρουσίαση τους στο Καλεμέγκνταν, η προώθηση των εισιτηρίων διαρκείας, το εμπορικό κομμάτι, οι δραστηριότητες στις Fan Zones, το πρόγραμμα στο ημίχρονο κάθε αγώνα, το 3D mapping show στο pregame!

Αποκορύφωμα των εορτασμών ήταν ο αγώνας με τη Μακάμπι Τελ Αβίβ, όπου οι παίκτες φόρεσαν ειδικές ρετρό εμφανίσεις που ήταν αφιερωμένες στη Χρυσή Γενιά μας, τους νικητές του Κυπέλλου Κυπελλούχων το 1974. Επίσης, τιμήσαμε το "Club 100", τους παίκτες δηλαδή που έχουν αγωνιστεί σε τουλάχιστον 100 αγώνες του Ερυθρού Αστέρα. Κατά τη διάρκεια του pregame show, υπενθυμίσαμε τις σπουδαίες επιδόσεις, τις νίκες και τα τρόπαια της ένδοξης ιστορίας μας ενώ παρουσιάσαμε ένα νέο τραγούδι για την ομάδα μπάσκετ από τον γνωστό Σέρβο μουσικό Νίκολα Ντέμονια».

Πως αξιοποιεί το κλαμπ την ιστορία του; Είδαμε, για παράδειγμα ότι η παρουσίαση των νέων παικτών έγινε στο Φρούριο Καλεμέγκνταν, στο Βελιγράδι.

«Ο Ερυθρός Αστέρας ως οργανισμός έχει πραγματικά ισχυρούς δεσμούς με το μπάσκετ και τα πρώτα βήματα του αθλήματος στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Όπως γνωρίζετε, ο Μπόρα Στάνκοβιτς, ο Αλεκσάνταρ Νίκολιτς, ο Νεμπόισα Πόποβιτς και ο Ράντομιρ Σάπερ, οι τέσσερις Πατριάρχες του γιουγκοσλαβικού μπάσκετ ήταν εκ των ιδρυτών του Ερυθρού Αστέρα. Παράλληλα, το Φρούριο του Καλεμέγκνταν είναι ένα μοναδικό μέρος στον κόσμο για ένα μπασκετικό κλαμπ, επομένως ο συνδυασμός είναι εκπληκτικός! Η προφανής επιλογή ήταν να αξιοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα».

Μπορείτε να μας περιγράψετε συνοπτικά τις παροχές στους φιλάθλους στους αγώνες του Ερυθρού Αστέρα;

Fan Zones: Νέες δυνατότητες για τους νεότερους φιλάθλους μας στην Stark Arena. Σε κάθε παιχνίδι ο βασικός χορηγός του Ερυθρού Αστέρα, η MTS (εταιρεία τηλεπικοινωνιών στη Σερβία) πραγματοποιεί διαφορετικές δραστηριότητες ενώ η IDEA, ο σπόνσορας του αναπτυξιακού μας προγράμματος, προσφέρει παροχές όπως face painting, γνωριμία με τους παίκτες της πρώτης ομάδας, ξεχωριστά δώρα κλπ. Επίσης, σε συνεργασία με τη 7DAYS, υλοποιήσαμε το interactive photo booth για πρώτη φορά στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά ομάδα μπάσκετ!

Pregame: 12 αγώνες στην Stark Arena, 12 διαφορετικές 3D mapping παρουσιάσεις με διαφορετική θεματική ενότητα ανά παιχνίδι, κάτι που ουδείς είχε κάνει στο παρελθόν στην Ευρώπη! Είναι κάτι μοναδικό, ακόμα και για τις επαγγελματικές ομάδες στις ΗΠΑ. Επίσης, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ξεχωριστές παρουσιάσεις των παικτών για κάθε αγώνα. Αυτό το είδος περιεχομένου ήταν κάτι πρωτόγνωρο για την ευρύτερη περιοχή της πρώην Γιουγκοσλαβίας».

Ticketing: Διαχωρισμός και ειδικά πακέτα εισιτηρίων διαρκείας για μαθητές, νεότερους φιλάθλους και αθλητές των ακαδημιών του Ερυθρού Αστέρα, μειωμένες τιμές για εκείνους που δεν μπορούν να αγοράσουν το φουλ πακέτο, SKY Boxes, VIP Lounge εισιτήρια…

Πρόγραμμα στο ημίχρονο: Υπήρξε τεράστιο ενδιαφέρον από τις εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε κι έτσι δημιουργήσαμε… Draft για τους χορηγούς και τους σπόνσορες μας! Τον Σεπτέμβριο του 2019, μέσα από συγκεκριμένη διαδικασία, κάθε χορηγός επέλεξε τους αγώνες στους οποίους επρόκειτο να παρουσιάσει ειδικά προγράμματα στο ημίχρονο. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίσαμε ότι θα είναι καινοτόμοι και παραγωγικοί, δίνοντας την ευκαιρία στους φιλάθλους μας να ψυχαγωγηθούν και να κερδίσουν δώρα. Η Telekom Srbija, η IDEA, η Hell energy, η Old Spice, η Europcar, η Lutrija Srbije… Όλες οι εταιρείες παρουσίασαν τις δραστηριότητες τους στα ημίχρονα.

Fan Cameras: Στο ημίχρονο κάθε αγώνα εφαρμόσαμε το IDEA FAN Cameras program, με χορούς και kiss cam. Επίσης, οι τσιρλίντερς του Ερυθρού Αστέρα έκαναν τις χορογραφίες τους, μοιράζοντας δώρα τους φιλάθλους.

Ανέσεις: Η Stark Arena είναι το καλύτερο γήπεδο στην πρώην Γιουγκοσλαβία και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Το περασμένο καλοκαίρι ο Ερυθρός Αστέρας αποφάσισε να επιστρέψει στην Stark Arena, δίνοντας εκεί τους αγώνες του στην EuroLeague. Νιώθετε δικαιωμένοι για την απόφαση σας;

«Η Stark Arena δίνει περισσότερες ευκαιρίες στη διοίκηση να εφαρμόσει όλες τις ιδέες σε ό,τι αφορά το εμπορικό κομμάτι και παράλληλα, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της EuroLeague. Επίσης, τα οικονομικά οφέλη είναι σαφώς περισσότερα σε σχέση με το Aleksandar Nikolic Hall. Πέρσι πουλήσαμε 7.000 εισιτήρια διαρκείας και είχαμε 12.000 φιλάθλους μ.ό. ανά αγώνα, κάτι που σίγουρα δεν θα είχαμε καταφέρει αν παίζαμε σε μικρότερο γήπεδο. Σε κάθε περίπτωση, ήταν μια σπουδαία επαγγελματική απόφαση και, συγχρόνως απαραίτητη, από τη στιγμή που ο Ερυθρός Αστέρας ως οργανισμός, θέλει να αναπτύσσεται διαρκώς και να ακολουθεί τα standards της EuroLeague».

Επίσης, η ομάδα πέτυχε νέο ρεκόρ προσέλευσης παρά την κρίση που επηρεάζει σαφώς και τον αθλητισμό. Πως εξηγείτε τη συγκεκριμένη επίδοση;

«Έγινε πραγματικά σπουδαία δουλειά στην preseason σε ό,τι αφορά την καμπάνια για τα εισιτήρια διαρκείας που αποτελούν τη… ραχοκοκαλιά μας. Προσπαθήσαμε να παρέχουμε στους φιλάθλους μας διαφορετικό περιεχόμενο σε κάθε παιχνίδι που εξελίχθηκε σε μοναδική εμπειρία. Στόχος μας είναι να πείσουμε τους φιλάθλους μας να έρχονται στο γήπεδο, ανεξάρτητα με τα αποτελέσματα και την πορεία της ομάδας. Φυσικά, όταν τα αποτελέσματα είναι καλά, όλα γίνονται πολύ πιο εύκολα».

«Ο Ομπράντοβιτς ήταν η πρώτη επιλογή μας»

Από κει και πέρα, έγινε σημαντική επένδυση στο αθλητικό κομμάτι με παίκτες όπως ο Νόκο, ο Λόιντ, ο Ουόλντεν, ο Χολ και ο Σιμόνοβιτς. Τι μπορούμε να περιμένουμε από τον Ερυθρό Αστέρα τη σεζόν 2020/21 στην EuroLeague;

«Όλα άρχισαν με την άφιξη του νέο προπονητή και των βοηθών του. Ο Σάσα Ομπράντοβιτς ήταν η πρώτη επιλογή μας και ήμασταν πραγματικά τυχεροί που τον υπογράψαμε. Το επόμενο βήμα ήταν να βγούμε στην αγορά και να αναζητήσουμε τους παίκτες που θα ταίριαζαν με τη μεθοδολογία και την μπασκετική φιλοσοφία του νέου κόουτς. Νομίζω ότι κλείσαμε πραγματικά σπουδαία ονόματα πριν από όλες τις άλλες ομάδες, με εξαίρεση ίσως την Αρμάνι Μιλάνο! Υπογράψαμε τους Νόκο, Λόιντ, Ουόλντεν κι εν συνεχεία τους Χολ και Σιμόνοβιτς, κάνοντας θόρυβο στην αγορά. Θεωρώ πως ουδείς περίμενε ότι θα κάναμε αυτές τις κινήσεις! Παρ’ όλα αυτά, δουλέψαμε μεθοδικά, προετοιμαστήκαμε και τελειώσαμε γρήγορα τις υποθέσεις μας, με αποτέλεσμα να τους εντάξουμε στην ερυθρόλευκη οικογένεια.

Έχοντας απέναντι μας ομάδες με υψηλότερα μπάτζετ, ακόμα και τώρα στην εποχή του Covid-19, οι νέοι παίκτες πρέπει να δώσουν το κάτι παραπάνω. Για εμάς, είναι προνόμιο ότι ήλθαν στο Βελιγράδι έχοντας εμπιστοσύνη στο μπασκετικό μας πρόγραμμα, αντί να ψάξουν μόνο για λεφτά! Όλοι τους είναι σπουδαίοι παίκτες και σπουδαίες προσωπικότητες που θα ταιριάξουν απόλυτα στα δεδομένα και τις απαιτήσεις του προπονητή και της ομάδας. Νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για το τι μπορούμε να περιμένουμε τη νέα χρονιά. Έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε πριν από το πρώτο παιχνίδι. Τόσο η διοίκηση, όσο και το προπονητικό σταφ».

- Ο Φίλιπ Σούντουρλιτς είναι ο νεότερος General Manager μεταξύ των ομάδων της EuroLeague. Εργάστηκε, αρχικώς ως Διευθυντής Marketing στον Ερυθρό Αστέρα σε ηλικία 29 ετών κι έπειτα από επτά χρόνια, προβιβάστηκε στη θέση του γενικού διευθυντή από τη διοίκηση και τον πρόεδρο των «ερυθρόλευκων», Νεμπόισα Τσόβιτς.

Photo credits: Crvena Zvezda