Ξεχάστε ό,τι ξέρατε...

Αντώνης Καλκαβούρας Αντώνης Καλκαβούρας
Ξεχάστε ό,τι ξέρατε...

bet365

Ο Αντώνης Καλκαβούρας παρακολούθησε την έκτακτη συνέντευξη Τύπου του Τζόρντι Μπερτομέου, συνομίλησε με ειδικούς του χώρου απ' όλες τις πλευρές κι επιχειρεί να προσεγγίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας στα budgets των ομάδων και τους μισθούς των παικτών.

Η αλήθεια είναι ότι η αναγγελία της έκτακτης επικοινωνίας του εκτελεστικού διευθυντή της Euroleague με εκπροσώπους του ευρωπαϊκού Τύπου, δημιούργησε προσδοκίες για πιο συγκεκριμένες και ξεκάθαρες απαντήσεις σε φλέγοντα ζητήματα, που απασχολούν όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον χώρο του μπάσκετ, αλλά και τους σχεδόν 10.000 φιλάθλους, που είχαν αγοράσει εισιτήριο (τα χρήματα θα τους επιστραφούν) και όσους εξ' αυτών, είχαν παράλληλα προπληρώσει και την εκδρομή τους για το Final 4 της Κολωνίας!

Το ετήσιο κορυφαίο ραντεβού του ευρωπαϊκού μπάσκετ ήταν προγραμματισμένο για το τριήμερο 22-24 Μάιου στην πόλη του γερμανικού Βορρά και η μόνη «είδηση» της συνέντευξης Τύπου, ήταν η επίσημη ενημέρωση ότι δεν θα διεξαχθεί στην προκαθορισμένη ημερομηνία. Άντε και η διάψευση των φημών, πληροφοριών και δημοσιευμάτων, που ήθελαν την Turkish Airlines να αποσύρεται από την κεντρική χορηγία της διοργάνωσης.

Δεν κατηγορώ, βέβαια, τον Τζόρντι Μπερτομέου, που όπως όλοι όσοι διευθύνουν μία τεράστια αθλητική λίγκα, άλλωστε, έχει βρεθεί μπροστά σε μία άνευ προηγουμένου κατάσταση. Μία κατάσταση την οποία κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει και η οποία δεν έχει απλά σταματήσει την αθλητική δραστηριότητα, αλλά έχει προκαλέσει την παύση της κανονικότητας στη ζωή σχεδόν ολόκληρης της ανθρωπότητας και έχει σχεδόν παραλύσει την παγκόσμια οικονομία.

Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι τεράστιο, πολύπλοκο και το χειρότερο απ' όλα πρωτοφανές, οπότε ανάλογα στενά είναι και τα περιθώρια κινήσεων για την εύρεση λύσεων που θα μειώσουν το οικονομικό κόστος. Γιατί όπως γίνεται αντιληπτό, η δυσκολία ανάλυσης και πρόβλεψης της «χασούρας», δεν έγκειται μόνο στις ζημίες της τρέχουσας χρονιάς, αλλά και στο θολό τοπίο που υπάρχει για την εικόνα της αθλητικής αγοράς στην αμέσως επόμενη.

Πολλά απ' αυτά που είπε ο εκτελεστικός διευθυντής της κορυφαίας ευρωπαϊκής διασυλλογικής διοργάνωσης, όμως, ρίχνουν "φως" σε κάποια δεδομένα που θα ισχύσουν τους επόμενους μήνες και θα διαμορφώσουν τον νέο «οδικό χάρτη» στο ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Τι σημαίνει το μπάσκετ χωρίς θεατές

Ο «ισχυρός άνδρας» της Euroleague ξεκαθάρισε χθες ότι το επιτελείο του θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να τελειώσει η εφετινή χρονιά (είτε με το τρέχον format, είτε μέσω της διεξαγωγής ενός Final 8 σε μία πόλη), έτσι ώστε οι αγωνιστικές υποχρεώσεις να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου. Υπογράμμισε δε, ότι οι αγώνες θα γίνουν κεκλεισμένων των θυρών. Κάτι που είναι πιθανό να ισχύσει και για ένα μεγάλο μέρος και της επόμενης χρονιάς.

Συμπέρασμα 1ο: Η Euroleague είναι πολύ δύσκολο να ξαναρχίσει φέτος και το πιο πιθανό σενάριο " θέλει" την εφετινή χρονιά να τελειώνει χωρίς πρωταθλητή Ευρώπης. Για να συμβεί το αντίθετο, θα πρέπει οι αγώνες να προγραμματιστούν το αργότερο μέχρι το τέλος Μαϊου, κάτι που σημαίνει ότι όλες ομάδες και οι αθλητές τους θα επιστρέψουν στις προπονήσεις (απαιτούνται τουλάχιστον 3-4 εβδομάδες ειδικού προγράμματος προετοιμασίας) στις αρχές του μήνα! Δηλαδή σε 15 μέρες από τώρα...

Συμπέρασμα 2ο: Αν δεν διεξαχθούν οι 6 τελευταίες και πολύ κρίσιμες - για την μάχη των playoffs και την 4η θέση - αγωνιστικές, τα playoffs και το Final 4, η διοργανώτρια αρχή θα χάσει ένα σημαντικό μέρος των εσόδων της, από τηλεοπτικά δικαιώματα, χορηγούς και εισιτήρια και αυτό φυσικά θα δημιουργήσει ένα ντόμινο επιπτώσεων στις ομάδες. Οι 18 σύλλογοι θα χάσουν ένα σεβαστό ποσοστό των χρημάτων που έχουν λαμβάνειν, ενώ οι παίκτες, λόγω του όρου «ανωτέρα βία», δύσκολα θα μπορέσουν να διεκδικήσουν τα οφειλόμενά τους στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Συμπέρασμα 3ο: Η όλη κατάσταση που περιγράφεται παραπάνω, είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει ακόμη περισσότερο τα δεδομένα λειτουργίας της Euroleague την χρονιά 2020-21, που αναμένεται να είναι «πιλοτική» όσον αφορά το πόσος χρόνος θα περάσει για να φτάσουν ξανά οι αθλητικές διοργανώσεις υψηλού επιπέδου στο status των εσόδων στο οποίο βρίσκονταν τον περασμένο Σεπτέμβριο!

Στο πλαίσιο της συζήτησης για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στο μπάσκετ, που φιλοξένησε το gazzetta.gr, ο general manager και εμπορικός διευθυντής του Ολυμπιακού, Νίκος Λεπενιώτης, προσέγγισε την μείωση στα budgets των ομάδων για τη νέα σεζόν, κάπου ανάμεσα στο 20% και το 40%, ενώ παρουσίασε και μία χρηματοοικονομική ανάλυση, σύμφωνα με την οποία, θα περάσουν τουλάχιστον τρία χρόνια για να πλησιάσουν οι αθλητικές εταιρίες στο επίπεδο των εσόδων που είχαν στο ξεκίνημα της χρονιάς.

Συμπέρασμα 4ο: Από την κρίση της πανδημίας και με δεδομένο ότι κανείς δεν γνωρίζει πότε θα ξαναπαιχτεί μπάσκετ με θεατές στις κερκίδες, θα πληγούν περισσότερο οι ομάδες που βάσιζαν το μεγαλύτερο μέρος του ετήσιου προϋπολογισμού τους στα εισιτήρια και στα έσοδα αγώνων. Για παράδειγμα, η Μακάμπι (20 εκατομμύρια δολάρια budget) και η Ζάλγκιρις (16 εκατομμύρια), ο Παναθηναϊκός (έχει το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα γήπεδο στην Ευρώπη), καθώς επίσης η Άλμπα, η Μπάγερν, η Μπασκόνια και ο Ερυθρός Αστέρας, που παραδοσιακά είναι οι ομάδες με την μεγαλύτερη προσέλευση στους εντός έδρας αγώνες τους, θα χάσουν ένα τεράστιο ποσό και φυσικά και τη ρευστότητα που τους έδιναν - ως προς την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους - οι εισπράξεις των εισιτηρίων. Για παράδειγμα, το σχεδόν γεμάτο ΟΑΚΑ, με 15.000 κόσμο στις κερκίδες, μπορούσε να βάλει στα ταμεία των «πρασίνων» ακόμη και 250.000-300.000 Ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το συμβόλαιο ενός παίκτη.

Συμπέρασμα 5ο: Όπως εξήγησε και ο εκ των κορυφαίων εκπροσώπων παικτών στην Ευρώπη, Νίκος Λώτσος (Λάρκιν, Τεόντοσιτς, Ντ.Ουίλιαμς, Παπαπέτρου, Λάνγκφορντ κ.α.) στην διαδικτυακή εκπομπή του gazzetta.gr, αυτοί που θα πληρώσουν το «μάρμαρο» της κρίσης, θα είναι οι λεγόμενοι «μικρομεσαίοι» μπασκετμπολίστες της Euroleague, που αποτελούν περίπου το 60% των παικτών της διοργάνωσης και αμείβονται με ετήσιο μισθό από 600.000 Ευρώ και κάτω. Σ' αυτή την βαθμίδα των αθλητών, η μείωση αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη και μπορεί να αγγίξει και το 50%, ενώ μικρότερη θα είναι στα συμβόλαια του ενός εκατομμυρίου και φυσικά πολύ χαμηλότερη στους λεγόμενους "franchise players" (για να δανειστώ και τον σχετικό όρο του ΝΒΑ), των οποίων οι αποδοχές προσεγγίζουν ή ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια Ευρώ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του επικρατέστερου για τον τίτλο του MVP της κανονικής περιόδου της Euroleague, Σέϊν Λάρκιν, ο οποίος ανανέωσε το συμβόλαιό του με την Εφές για δύο ακόμη χρόνια με συνολικές καθαρές αποδοχές, που αγγίζουν τα 7,5 εκατομμύρια δολάρια.

Συμπέρασμα 6ο: Τα παραπάνω νούμερα φυσικά δεν αφορούν την Basket League και την λειτουργία των ελληνικών ομάδων (με εξαίρεση τους «αιώνιους αντιπάλους»), οι οποίες, ωστόσο, μπορούν να βγουν κερδισμένες από την νέα τάξη πραγμάτων. Όσες εξ' αυτών, λοιπόν, συγκεντρώσουν τις προϋποθέσεις συμμετοχής στο επόμενο πρωτάθλημα, είναι πιθανό να στηριχθούν περισσότερο σε Έλληνες παίκτες με χαμηλότερα συμβόλαια και να γυρίσουν αναγκαστικά - για οικονομικούς λόγους - την πλάτη στη λύση των πολλών ξένων. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΠΣΑΚ και παλαίμαχος διεθνής σέντερ, Ανδρέας Γλυνιαδάκης, η ευκαιρία που δίνεται στους νέους Έλληνες να πάρουν περισσότερο χρόνο και να αποδείξουν ότι οι ελληνικές ομάδες μπορούν να στηριχθούν σε περισσότερους γηγενείς παίκτες, είναι πιθανό να ενισχύσει μακροπρόθεσμα και το ελληνικό μπάσκετ, μέσω του καθρέφτη του που δεν είναι άλλος από την Εθνική ομάδα.

Αφού λάνσαρε έναν καινοτόμο υπερπλήρη οδηγό για τη νέα σεζόν του ΝΒΑ, το Gazzetta ταξίδεψε στην άλλη άκρη του Ατλαντικού για ένα NBA Tour χωρίς προηγούμενο. Ο Αντώνης Καλκαβούρας θα βρεθεί σε έξι διαφορετικές πολιτείες των Η.Π.Α. ακολουθώντας τους πρωταθλητές Μιλγουόκι Μπακς του Γιάννη Αντετοκούνμπο. Μείνετε συντονισμένοι, το περιεχόμενο θα είναι εντυπωσιακό!

 

Αντώνης Καλκαβούρας
Αντώνης Καλκαβούρας

Στην συγκεκριμένη στήλη θα βρείτε αντικειμενικά καταγεγραμμένη άποψη γύρω από τα μπασκετικά δρώμενα και μπόλικη ανάλυση, ενίοτε σε συνδυασμό και με ρεπορτάζ. Το Gazzetta, άλλωστε, μπορεί να μπήκε στην καθημερινότητα μου στη μέση της έως τώρα δημοσιογραφικής διαδρομής (2008), ωστόσο, εδώ και 13 χρόνια αποτελεί την πιο σύγχρονη και ταχύτερη πλατφόρμα ενημέρωσης και ένα μέσο στο οποίο απολαμβάνω από την πρώτη μέρα να δουλεύω. Και σίγουρα το μόνο από τα πολυάριθμα στα οποία έχω εργαστεί και εργάζομαι (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδα, περιοδικό), το οποίο εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο, σε τέτοιο βαθμό ώστε να γίνεται ευχάριστη εμμονή για τους αναγνώστες αλλά και για όλους εμάς τους συντελεστές. Να χαιρόμαστε λοιπόν τη νέα του έκδοσή του και να το εξελίσσουμε συνεχώς!