Αγορά Μοδιάνο: Στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε Barcelona αλλά θα αποκτήσουμε Boqueria!

Αγορά Μοδιάνο: Στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε Barcelona αλλά θα αποκτήσουμε Boqueria!
Ο Χρήστος Κιούσης γράφει για μια σύγχρονη σκεπαστή αγορά τροφίμων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σαν αυτές που συναντάμε στα ταξίδια μας κι αναρωτιόμαστε «γιατί όχι και στα μέρη μας».

Μια από τις απαραίτητες βόλτες μου όταν βρίσκομαι στο εξωτερικό είναι οι τοπικές αγορές τροφίμων. Καθώς είμαι λάτρης της γαστρονομίας, υποσύνολο κατά τη γνώμη μου κάθε πολιτισμού, φροντίζω να επισκέπτομαι μέρη με τοπικά προϊόντα, συνταγές της κάθε πόλης και χώρας, ντόπιους παραγωγούς. Είναι μια επίσκεψη έξω από τα στεγανά των ξενοδοχείων και των πολυεθνικών αλυσίδων, που πάντα δίνει νέες ιδέες και το κυριότερο νέες συνταγές.

Ένα από τα ξεχωριστά αυτά project είναι η Boqueria στην πρωτεύουσα της Καταλονίας που μαζί με τη σκεπαστή αγορά της Santa Catarina και την ψαραγορά στη Barceloneta συνθέτουν ένα ικανοποιητικού όγκου γαστρονομικό παζλ. Ειδικά η φημισμένη αγορά στο πλάι της Rambla γίνεται τόπος προσκυνήματος ακόμα και για πρωινό, όταν μένεις σε Air b ‘n’ b ή δεν έχεις επιλέξει την option του πρωινού στο κατάλυμά σου.

Πριν ακόμα επισκεφτώ τη Βαρκελώνη άκουγα πολλά και διάφορα περί της ομοιότητάς της με τη Θεσσαλονίκη, λόγια που κατέρρευσαν σαν χάρτινος (λευκός) πύργος, μετά τη μια εβδομάδα παραμονής μου στην πόλη του Γκαουντί, του Πικάσο, της Μπαρτσελόνα, της Εσπανιόλ βεβαίως βεβαίως και πάνω από όλα του λατρεμένου Θαφόν και του Κοιμητηρίου των λησμονημένων βιβλίων.

Οι ομοιότητες της Θεσσαλονίκης και της Βαρκελώνης άρχιζαν και τελείωναν στην εξής μια. Και οι δυο πόλεις βρέχονται! Άντε να προσθέσω και μια δεύτερη σημαντική ομοιότητα, πρόκειται για δύο πόλεις που τρώνε. Τρώνε πολύ, τρώνε καλά και τρώνε πολυπολιτισμικά, όπως επιτάσσει το αποτύπωμα του χρόνου και της ιστορίας στις δύο τοπικές κοινωνίες.

Από το ερχόμενο φθινόπωρο οι ομοιότητες αυξάνονται κατά τι με την επαναλειτουργία της νέας Αγοράς Μοδιάνο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στην ομώνυμη Στοά που συνδέει τις οδούς Ερμού και Βασιλέως Ηρακλείου. 100 χρόνια μετά την ίδρυσή της από τον Έλι Μοδιάνο, η Agora Modiano αναγεννάται και αναδεικνύεται σε μία σύγχρονη αγορά τροφίμων, που θα διατηρεί τον χαρακτήρα, τη μορφή και την παλιά της αίγλη. Μια αγορά προστατευμένη από τα καιρικά φαινόμενα και φυλασσόμενη, αντί για κρυσφήγετο λαθρεμπόρων καπνικών προϊόντων, σπορ πολύ διαδεδομένο πέριξ της πλατείας Αριστοτέλους.


Με την περιβόητη και πολυθρύλητη ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε τουριστικό προορισμό ήταν νομίζω απαραίτητη μια αγορά, που να προσφέρει στους επισκέπτες της εκλεκτές ελληνικές και πολυπολιτισμικές γεύσεις, σε ένα μοναδικό περιβάλλον υψηλής αρχιτεκτονικής αισθητικής και ιστορικής σημασίας.

αγορα
Η Αθήνα ως πρωτεύουσα αναπόφευκτα θα πρωταγωνιστεί πάντα ως city break εξαιτίας των σπουδαίων μνημείων της, των υποδομών της και της διασύνδεσης με τη νησιωτική Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη όμως έχει την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει πέραν της γειτνίασης με παγκόσμια μνημεία και γαστρονομικά προσφέροντας ένα σημείο παράδεισο για τους λάτρεις του φαγητού, αφού η Αγορά Μοδιάνο θα στεγάζει υψηλής ποιότητας τρόφιμα, σε μία πολυπολιτισμική αγορά, που θα συγκεντρώνει μοναδικές γεύσεις και προϊόντα από όλο τον κόσμο, από είδη πρώτης ανάγκης, μέχρι πιστοποιημένα βιολογικά ελληνικά προϊόντα και παραδοσιακά προϊόντα από διάφορες χώρες του κόσμου.


Τελικά Αθήνα και Θεσσαλονίκη μπορούν να συνυπάρξουν τουριστικά με τη δεύτερη βέβαια να υπολείπεται σημαντικά σε υποδομές τόσο για τους επισκέπτες της αλλά κυρίως για τους κατοίκους της και για αυτούς, που σε μια σύγχρονη πόλη θα μπορούσαν να αναζητήσουν δημιουργική στέγη αντί άλλων προορισμών.


Γαστρονομικά μιλώντας πάντα, η Θεσσαλονίκη αδικούσε τον εαυτό της με αγορές τύπου Γιουχάν και τη λογική του «φτηνότερα». Το project Agora Modiano ελπίζουμε όλοι να είναι πολύ διαφορετικό από την πρώτη μέρα επαναλειτουργίας αλλά το κυριότερο να κρατήσει μια σταθερά αναβαθμισμένη λογική και ποιότητα. Όσον αφορά στις αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, στο ισόγειο της Στοάς θα λειτουργήσουν περίπου 70 καταστήματα, τα οποία θα χωρίζονται ανά ομάδες, ανάλογα με το είδος τροφίμων που θα διαθέτουν ενώ στους δύο εξώστες, στο βόρειο και νότιο τμήμα της Αγοράς Μοδιάνο, θα λειτουργήσουν καταστήματα εστίασης. Ένα food market concept νέας γενιάς που θα συνδυάζει σύγχρονα καταστήματα με λαχανικά, κρέατα και αλιευτικά είδη από ντόπιους και διεθνείς παραγωγούς, μαζί με μια ποικιλία από ιδέες για έτοιμα γεύματα. Ως εργαζόμενος επί της οδού Ερμού και παρατηρητής της προόδου των έργων, το αποτέλεσμα ως τώρα φαίνεται εξαιρετικά καλαίσθητο και λειτουργικό.


Δεν θα γεφυρώσουμε ξαφνικά το χάσμα μεταξύ Θεσσαλονίκης και Βαρκελώνης, το οποίο είναι σαφώς μεγαλύτερο από αυτό των ΠΑΟΚ και Άρη με την Μπαρτσελόνα, οι επισκέπτες της πόλης όμως πιθανώς να αποθηκεύσουν στα ντουλάπια τους λίγη από την τεράστια γαστρονομική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης, δίπλα σε βαζάκια και σακουλάκια που ψώνισαν στην ξακουστή Boqueria. Να μια πρώτη ομοιότητα πολιτισμού.

αγο4


αγορα3

Χρήστος Κιούσης
Χρήστος Κιούσης

Ο Χρήστος Κιούσης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, αλλά ζει κι εργάζεται στην Θεσσαλονίκη από το 1997. Σπούδασε Κινηματογράφο και Τηλεόραση στη Σχολή Σταυράκου και digital marketing. Mιλάει Αγγλικά κάθε μέρα, Γερμανικά όποτε τα θυμηθεί και Ιταλικά στις διακοπές κυρίως αν χρειαστεί να παραγγείλει φαγητό στην Ιταλία. Εργάζεται σε τηλεοπτικές παραγωγές από το 1994. Συμπαρουσιάζει τη σατιρική εκπομπή «Ράδιο Αρβύλα» στον ΑΝΤ1 και το "Βινύλιο" στο ίδιο κανάλι.

Είναι φίλαθλος από μικρός και πατέρας τριών υπέροχων παιδιών. Έχει παίξει μπάσκετ ως νέος με επιεικώς μέτριες επιδόσεις και τένις ως μεσήλικας με ακόμα πιο φτωχά αποτελέσματα. Του αρέσουν το γράψιμο, οι συνεντεύξεις, το ραδιόφωνο, η παραγωγή τηλεοπτικού περιεχομένου και τα ταξίδια κι ελπίζει μια μέρα, να μπορέσει να τα συνδυάσει όλα επαγγελματικά.