Όταν τα σούπερ μάρκετ πλήρωναν τους πελάτες για να πάρουν αυτό το φαγητό
Μπορεί να ακούγεται σαν αστικός μύθος, όμως είναι απόλυτα αληθινό: το 1996, στη Βρετανία, μεγάλα σούπερ μάρκετ πλήρωναν τους καταναλωτές για να αγοράσουν κονσέρβες φασολιών Heinz. Σε μια άνευ προηγουμένου εμπορική «μάχη τιμών», η τιμή των προϊόντων έφτασε να γίνει... αρνητική.
Η Tesco, η Asda, η Sainsbury’s και η Safeway μπήκαν σε έναν ανελέητο ανταγωνισμό, με επίκεντρο τις κονσέρβες Heinz. Το προϊόν έγινε σύμβολο του «ποιος είναι φθηνότερος», οδηγώντας τις αλυσίδες σε παραλογισμούς: η Asda, για παράδειγμα, πουλούσε πολυσυσκευασίες με αρνητική τιμή -2 πένες. Δηλαδή, ο πελάτης έπαιρνε φασόλια και μαζί... ρέστα!
Πίσω από τη φαινομενικά τρελή αυτή κίνηση, υπήρχε μια γνωστή στρατηγική: το λεγόμενο loss leader, όπου ένα προϊόν πωλείται κάτω από το κόστος για να προσελκύσει πελάτες στο κατάστημα. Όμως εδώ, η τακτική έφτασε στα άκρα: τα σούπερ μάρκετ πλήρωναν για να τους κάνεις τη χάρη να ψωνίσεις.
Η κατάσταση ξέφυγε τόσο, που μερικοί καταναλωτές πήγαιναν από κατάστημα σε κατάστημα γεμίζοντας ντουλάπια — και πορτοφόλια. Τα σούπερ μάρκετ έχαναν χρήματα σε κάθε συναλλαγή, αλλά κανένα δεν ήθελε να φανεί πιο ακριβό από τον ανταγωνισμό.
Το φαινόμενο έμεινε γνωστό ως The Bean Wars και σήμερα διδάσκεται σε οικονομικές σχολές ως ένα ακραίο – και σχεδόν κωμικό – παράδειγμα του πώς ο ανταγωνισμός, όταν δεν έχει όρια, μπορεί να αυτοκαταστραφεί.
Κανένας επιχειρηματικός «νικητής» δεν υπήρξε τελικά από αυτή τη μάχη, αλλά για ένα διάστημα, οι Βρετανοί ζούσαν ένα απίστευτο καταναλωτικό παράδοξο: έμπαιναν στο σούπερ μάρκετ, έπαιρναν φαγητό και έφευγαν με περισσότερα χρήματα απ’ όσα είχαν μπει.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:
- Στα χέρια της ΕΛ.ΑΣ. οι δολοφόνοι του Γιάννη Λάλα: Χειροπέδες σε 4 Έλληνες, οι δύο με «λευκά» ποινικά μητρώα
- Η αφόρητη καθημερινότητα στον Κηφισό: Ένας δρόμος στα όρια της κατάρρευσης, ποιες λύσεις υπάρχουν
- Δραματικές αποκαλύψεις για τον 22χρονο με το μπέργκερ: Χτυπούσε την πλάτη του στον τοίχο, νόμιζαν ότι έκανε πλάκα
