MediaStalker: Η ελληνική εταιρεία που πολεμάει το «πειρατικό» τηλεοπτικό περιεχόμενο

MediaStalker: Η ελληνική εταιρεία που πολεμάει το «πειρατικό» τηλεοπτικό περιεχόμενο
Οι Έλληνες πάροχοι έχουν έναν ισχυρό σύμμαχο που προσπαθεί να περιορίσει την παράνομη διανομή.

Πριν από μερικές εβδομάδες, αναρτήθηκε στο Gazzetta η πληροφορία πως η ΕΔΠΠΙ κατέβασε IPTV servers που προσέφεραν παράνομα περιεχόμενη της COMSOTE TV και της Nova και με την ευκαιρία αυτής της εξέλιξης είχαμε μια πρώτη επικοινωνία με την MediaStalker, μία από της εταιρείας που βοηθάει προς αυτήν την κατεύθυνση με την τεχνολογία της. Εκπρόσωποί της, μας ενημέρωσαν πως μετά από καταγγελίες των συνδρομητικών καναλιών, έχει μπλοκαριστεί ήδη η πρόσβαση σε πάνω από 500 Domains που χρησιμοποιούνται από παράνομες υπηρεσίες «TV Boxes», ενώ μετά από ανεξάρτητες ενέργειες εκ μέρους των ίδιων συνδρομητικών, έχει διαγραφεί υπερδιπλάσιος αριθμός αντίστοιχων IP.

Η Mediastalker, έχοντας αναπτύξει το δικό της προηγμένο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, προσαρμοσμένο στην αντιπειρατεία των οπτικοακουστικών έργων, δρώντας αθόρυβα και αποτελεσματικά στο παρασκήνιο, αποκαθιστά media περιεχόμενο οποιασδήποτε μορφής του οποίου τα δικαιώματα ανήκουν στους πελάτες της. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει κάνει θαύματα στο χώρο του on-demand περιεχομένου και είναι υπεύθυνη για την τεράστια ώθηση των τελευταίων ετών, των εταιρειών-θρύλων του εγχώριου κινηματογράφου. Αλλά και στο Live περιεχόμενο, τα νούμερα είναι εντυπωσιακά. Τον τελευταίο χρόνο - και μιλώντας μόνο για την Ελλάδα- η εταιρεία για λογαριασμό και των δύο μεγάλων συνδρομητικών καναλιών έχει «κατεβάσει» πάνω από 500.000 παράνομα live streams σε πλατφόρμες, κοινωνικά δίκτυα και άλλες ιστοσελίδες, ενώ έχει καταφέρει την πλήρη διαγραφή σε περισσότερα από 1.000 domains, αποκλείοντας την πρόσβαση άνω του 1 εκατομμυρίου θεατών σε κλειστές ομάδες παράνομης παρακολούθησης περιεχομένου.

Με αφορμή τα παραπάνω, μιλήσαμε με τον Δημήτρη Δρανδάκη (Co-Founder, CTO) και τον Μάνος Ρακιντζάκη (Co-Founder, Sales Partner) για το θέμα λίγο πιο αναλυτικά.

Πως ακριβώς δουλεύει η πλατφόρμα της Mediastalker;
Η πλατφόρμα λογισμικού της Mediastalker έχει αναπτυχθεί με τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και Μηχανικής Μάθησης (AI/ML) έτσι ώστε τόσο οι βασικοί, όσο και οι υποστηρικτικοί αλγόριθμοι να ενισχύονται σε πραγματικό χρόνο. Οι πελάτες μας, μας προμηθεύουν με τον κατάλογο του υλικού που επιθυμούν να προστατευτεί από παράνομη μεταφόρτωση και διαμοιρασμό στο διαδίκτυο. Αυτό είναι όλο! Από εκεί και πέρα αναλαμβάνει η τεχνολογία μας. Πρακτικά, το σύστημα μας παρακάμπτει βαριές και πολύπλοκες διαδικασίες προκειμένου να διασταυρωθεί το υλικό και μέσω των αλγορίθμων μας επιτυγχάνεται η επαλήθευση και στη συνέχεια δρομολογούνται οι ενέργειες που αφορούν το takedown. Τέλος, τα πάντα γίνονται με απόλυτη διαφάνεια. Μέσω της πρόσβασης σε ψηφιακά εργαλεία, κάθε ιδιοκτήτης ή διανομέας οπτικοακουστικού υλικού έχει πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο με δυναμικά reports, δεδομένα και στατιστικά που αφορούν την προστασία του υλικού του.

Ποιο είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα που διαθέτει η Mediastalker έναντι του ανταγωνισμού;
Στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλά σημεία υπεροχής μας τα οποία οφείλονται κατά βάση στην τεχνολογία μας. Ωστόσο, εκείνο που θα τονίζαμε πιο έντονα σαν ξεχωριστό και μοναδικό, είναι γενικότερα το “Plug n’ Play” μοντέλο υπηρεσιών προς τους πελάτες μας. Κυριολεκτικά, για όσο καιρό έχουμε συνεργασία με κάποιον πελάτη, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και σε οποιοδήποτε περιεχόμενο, δεν απαιτείται καμία απολύτως δέσμευση πόρων οποιασδήποτε μορφής από την πλευρά του.

Έχετε κάποια νούμερα με το τι έχετε αντιμετωπίσει αποτελεσματικά μέχρι σήμερα;
Έως σήμερα και μέσα από τα συστήματα μας έχει γίνει επεξεργασία σε ένα μέγεθος άνω των 200 εκατομμυρίων μονάδων υλικού, για όλες τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε. Εξ’ αυτών, 22 εκατομμύρια μονάδες τελικώς προωθήθηκαν σε δεύτερο επίπεδο ταυτοποίησης, όπου περίπου 2,6 εκατομμύρια (~ 12%) επιβεβαιώθηκε ότι αφορούσαν παράνομα αναρτημένο υλικό πελατών μας. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία (> 94%) οι παράνομες αυτές αναρτήσεις διεγράφησαν, αποκαθιστώντας έτσι την αξία της εκάστοτε μονάδας περιεχομένου.

Πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα με την πειρατεία περιεχομένου στην Ελλάδα;
Αναφορικά με τα μεγέθη, οι εκτιμήσεις για τα ακριβή νούμερα διίστανται, ωστόσο όλοι παραδέχονται ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Εμείς από τα στοιχεία που επεξεργαζόμαστε βλέπουμε πιο έντονο σήμερα το ενδιαφέρον του κοινού για υπηρεσίες από νόμιμες πηγές ψυχαγωγίας, έναντι 2-3 ετών πριν. Η περίοδος των Lockdown έχει παίξει σίγουρα σημαντικό ρόλο σε αυτήν την διαφαινόμενη μεταβολή. Σήμερα εκτιμάται ότι για κάθε νόμιμη συνδρομή υπάρχει ενεργή ή διαθέσιμη τουλάχιστον άλλη 1 παράνομη πηγή. Ο μεγάλος όγκος κατευθύνεται προς την online – δωρεάν αναζήτηση περιεχομένου (περίπου το 70%), ενώ οι υπόλοιποι διαθέτουν μια κάποια μορφής παράνομη συνδρομητική υπηρεσία.

Ποιος είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος διαμοιρασμού περιεχομένου που αντιμετωπίζετε στην καταπολέμηση της πειρατείας;
Το οπτικοακουστικό περιεχόμενο είναι στην μεγάλη του πλειοψηφία διαθέσιμο για θέαση μέσω online streaming σε διάφορες ψηφιακές πλατφόρμες, μέσω εξειδικευμένων ιστοτόπων και εφαρμογών κινητών τηλεφώνων. Η μεγάλη πλειοψηφία του υλικού διακινείται παράνομα μέσω των πλέον διαδεδομένων εφαρμογών παγκοσμίως που όλοι χρησιμοποιούμε καθημερινά. Τελευταία κερδίζει συνεχώς έδαφος η πρόσβαση σε περιεχόμενο μέσα από διάφορα πακέτα υπηρεσιών IPTV, οι οποίες είναι εξέλιξη της προηγούμενης γενιάς παράνομων συνδρομητικών υπηρεσιών.

Για ποιο λόγο βλέπουμε πως παρά τις πολλές προσπάθειες από τις συνδρομητικές πλατφόρμες και τα ελληνικά κανάλια, η πειρατεία συνεχίζει να βρίσκεται σε τόσο μεγάλο ποσοστό στη χώρα μας; Και μάλιστα με λύσεις που θυμίζουν πλούσια συνδρομητικά μπουκέτα, αφού προσφέρονται πέραν των ζωντανών καναλιών και On demand ταινίες και σειρές!
Υπήρχε σαφέστατα έλλειμμα ενημέρωσης ως προς το αξιόποινο της παραβίασης της πνευματικής ιδιοκτησίας, ενώ έως πρόσφατα δεν υπήρχε σχεδόν καμία οργανωμένη προσπάθεια αντιμετώπισής του προβλήματος από πλευράς Πολιτείας τόσο σε επίπεδο χώρας, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκών θεσμών. Επιπλέον, η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η τεχνολογία τόσο σε επίπεδο δικτύων όσο και εφαρμογών, επικαιροποιεί συνεχώς τρόπους, μεθόδους και τάσεις για την παράνομη διακίνηση περιεχομένου. Βάζοντας στην εξίσωση και το γεγονός ότι οι κάτοχοι των δικαιωμάτων δεν ήταν ενημερωμένοι σχετικά με τη δυνατότητα «ασφάλειας» του περιεχομένου τους ως περιουσιακό στοιχείο, άλλωστε προ Mediastalker δεν υπήρχαν σχετικές λύσεις, υπήρξε αρκετός χώρος για να αναπτυχθούν παράνομοι τρόποι διανομής περιεχομένου διαφόρων επιπέδων. Από τη στιγμή πάντως που η Mediastalker εμφανίστηκε, κατέδειξε το πρόβλημα, προσφέροντας παράλληλα και λύσεις, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των ανθρώπων του χώρου, η προστασία του οπτικοακουστικού υλικού έγινε προτεραιότητα για όλη την αγορά.

Τι είδους περιεχόμενο βλέπετε πως μοιράζεται περισσότερο παράνομα; Αθλητικά; Σειρές;
Σε επίπεδο traffic είναι το «ζωντανό» αθλητικό περιεχόμενο εκείνο που διακινείται με μεγαλύτερους όγκους με συντριπτική διαφορά. Ωστόσο, Ελληνικές και ξένες σειρές, καθώς και ταινίες διαμοιράζονται εξίσου και γενικότερα, είναι ελάχιστα εκείνα τα assets που δεν θα βρεθούν να διατίθενται παράνομα σε κάποια ψηφιακή τοποθεσία.

Που βρισκόμαστε σε επίπεδο αντιμετώπισης της πειρατείας σε σχέση με όλο τον κόσμο; Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις το πόσο αποτελεσματικά αντιμετωπίζεται το θέμα στη χώρα μας;
Υπήρχε παλαιότερα ένα στερεότυπο ότι στην Ελλάδα έχουμε ροπή προς οτιδήποτε μη νόμιμο, προκειμένου να μην πληρώσουμε το εκάστοτε αντίτιμο ή να πληρώσουμε χαμηλότερο τίμημα για το προϊόν ή την υπηρεσία που επιθυμούμε να λάβουμε. Ακόμα και αν υπήρχε κάποια υποψία ή δόση αλήθειας σε αυτό, κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον μετά βεβαιότητας. Δεν το λέμε εμείς, το λέει το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Πνευματικής Ιδιοκτησίας (EUIPO), το οποίο στις ετήσιες έρευνες που δημοσιεύει, εμφανίζει το Ελληνικό κοινό να κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια και πράγματι από τις τελευταίες θέσεις ως προς την γενικότερη αντίληψη και την πρόθεση κατανάλωσης παράνομα ανεβασμένου οπτικοακουστικού υλικού (ταινίες, σειρές, αθλητικά, μουσική, κ.α.), να βρίσκεται πλέον πάνω από το μέσο Ευρωπαϊκό όρο, εμφανίζοντας σαφή στροφή και προτίμηση στα νόμιμα κανάλια ψηφιακής και τηλεοπτικής ψυχαγωγίας. Το ότι την ίδια περίοδο έχει εμφανιστεί και η Mediastalker στον ορίζοντα, μόνο τυχαίο δεν είναι.

Πόσο άμεσα μπορεί να εντοπίσει η πλατφόρμα σας ένα νέο ιστότοπο ή υπηρεσία που διανέμει πειρατικά περιεχόμενο;
Ένα από τα βασικά σημεία υπεροχής του μοντέλου μας είναι η διαρκής αναζήτηση νέων τάσεων στον διαμοιρασμό και την κατανάλωση πειρατικού περιεχομένου. Τα συστήματα μας ανιχνεύουν άμεσα νέες τοποθεσίες και ανάλογα τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία του ευρήματος βάσει των παραμετροποιήσεων, δημιουργούν αυτόματα το αντίστοιχο process ή το στέλνουν σε Agent για διερεύνηση.

Έχει αλλάξει/βελτιωθεί καθόλου η νομική διαδικασία για άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος;
Πράγματι. Η σύσταση της Επιτροπής Διαχείρισης για την Διαδικτυακή Προσβολή Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΕΔΠΠΙ), του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) σε συνέχεια και των σχετικών Ευρωπαϊκών Οδηγιών, έχει καλύψει ένα σημαντικό νομικό κενό που υπήρχε προκειμένου να μπορούν οι ISPs (οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι πρακτικά) να προχωρούν σε διακοπή πρόσβασης σε ιστότοπους που αποδεδειγμένα διακινούν παράνομα οπτικοακουστικό περιεχόμενο. Στη ίδια κατεύθυνση και η πρόσφατη ψήφιση στη Βουλή της διάταξης για το Dynamic Blocking. Αν και η ρίζα του προβλήματος δεν επηρεάζεται άμεσα, έχει γίνει η αρχή ενώ υπάρχουν πλέον και η βούληση και τα εργαλεία, συμπεριλαμβανομένης και της τεχνολογίας μας, ώστε μέσα από Legaltech διαδικασίες, να οδηγηθούμε σε ένα νέο ασφαλέστερο περιβάλλον, όπου η διάνοια και το θέαμα θα απολαμβάνουν μεγαλύτερη προστασία, αντοχή στο χρόνο, διατηρώντας τόσο την οικονομική όσο και την πολιτιστική αξία τους.

Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί το φαινόμενο της πειρατείας στο άμεσο μέλλον;
Σε μεγάλο βαθμό πλέουμε σε αχαρτογράφητα νερά. Οι τρόποι παράνομης διακίνησης ψυχαγωγικού οπτικοακουστικού περιεχομένου, με έμφαση στο πρώτο συνθετικό το «οπτικό», διευρύνονται. Όλα αυτά συμβαίνουν πολύ γρήγορα. Μην πάτε μακριά. Το 5G επεκτείνεται παντού στον κόσμο και ολόκληρη η βιομηχανία της υψηλής τεχνολογίας έχει εστιάσει σε εφαρμογές και περιφερειακά τα οποία θα είναι σε θέση να εκμεταλλευτούν αυτές τις δυνατότητες. Οι νέοι ορίζοντες που ανοίγονται κρύβουν και σοβαρές απειλές, καθώς μια ζωντανή σε πραγματικό χρόνο ή μια on-demand αναμετάδοση περιεχομένου θα είναι απλά θέμα μιας απλής φωνητικής εντολής ενός μέσου χρήστη. Συνδυάζοντας με την επανάσταση που έρχεται ολοταχώς ελέω metaverse, στο οποίο πολλά δεδομένα της πραγματικής ζωής θα αποκτήσουν ψηφιακό ισοδύναμο, τα πράγματα δεν φαίνονται πολύ αισιόδοξα. Σε αυτήν την επερχόμενη αναταραχή, η Mediastalker σκοπεύει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο πλευρό των δημιουργών και των κατόχων πνευματικών δικαιωμάτων περιεχομένου, εκτείνοντας μια αποτελεσματική ασπίδα προστασίας.