Η δικαστική μάχη για το τραγούδι... σύνθημα των ελληνικών γηπέδων είχε χαμένο τον Σαββόπουλο (vid)

Newsroom
Η δικαστική μάχη για το τραγούδι... σύνθημα των ελληνικών γηπέδων είχε χαμένο τον Σαββόπουλο (vid)
Το «Ντιρλαντά» που έγινε παγκόσμια επιτυχία και αποτέλεσε ύμνο των ελληνικών γηπέδων, οδήγησε στα δικαστήρια τον Διονύση Σαββόπουλο.

Το παραδοσιακό τραγούδι «Ντιρλαντά» το τραγουδούσαν στα σφουγγαράδικα. Ιδιαίτερα το τραγουδούσαν στους δύτες, όταν ανέβαιναν από τις καταδύσεις, για να τους κρατήσουν ξύπνιους, και να σιγουρευτούν ότι δεν τους χτύπησε η νόσος των δυτών.

Έγινε αιτία μας δικαστικής διαμάχης ανάμεσα στον Παντελή Γκίνη και τον Διονύση Σαββόπουλο, με τον τελευταίο να βγαίνει χαμένος. Παράλληλα, έγινε παγκόσμια επιτυχία, αλλά και σύνθημα-ύμνος στα ελληνικά γήπεδα για όλες τις ομάδες.

Η ιστορία του κρατά από την Κάλυμνο

Τη δεκαετία του ΄70 το «Ντιρλαντά» ήταν ίσως το πιο διάσημο ελληνικό τραγούδι στον κόσμο. Ακουγόταν παντού. Ακόμα και στην Ιαπωνία, καθώς η διασκευή που είχε κάνει η Dalida το είχε κάνει παγκόσμια επιτυχία.

Το «Ντιρλαντά» γράφτηκε τη δεκαετία του ΄60 από τον Παντελή Γκίνη, ο οποίος ήταν Καλύμνιος καπετάνιος σε σφουγγαράδικο. Για τον λόγο αυτό έμεινε γνωστός και ως «Ντιρλαντάς». Ο ρυθμός του λέγεται ότι προέρχεται από τους λαούς της Βόρειας Αφρικής, αφού πηγαινοερχόταν για σφουγγάρια από τη Μπαρμπαριά.

Σύμφωνα με την ιστορία, ο καπετάν Γκίνης έγραψε το τραγούδι ενώ κρατούσε με το ένα χέρι το τιμόνι και οδηγούσε το καΐκι και με το άλλο έγραφε τους στίχους, που ήταν σατιρικοί και πειραχτικοί, για το πλήρωμά του, τους δύτες.

Ο Γκίνης πήγαινε με το σφουγγαροκάικό του στη Μπαρμπαριά, στη Βόρειο Αφρική, στη Μπιγκάζα και αλίευε σφουγγάρια. Σε μία από αυτές τις διαδρομές βρήκε τον ρυθμό και κόλλησε τις συλλαβές «ντα-ντιρλάντα-ντα». Μέχρι να φτάσει στην Κάλυμνο το έκανε τραγούδι. Οι σφουγγαράδες του συμμετείχαν χτυπώντας ρυθμικά παλαμάκια και επαναλαμβάνοντας τις συλλαβές. Μάλιστα, τα ονόματα που έβαζε στους στίχους ήταν υπαρκτά πρόσωπα.

Ο Παντελής Γκίνης όταν το τραγούδι άρχισε να γίνεται γνωστό, βρέθηκε στην Αθήνα για να το ηχογραφήσει σε 45άρι δίσκο την επιμέλεια του οποίου ανέλαβε η Δόμνα Σαμίου. Από εκείνη το έμαθε και ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο οποίος το συμπεριέλαβε στον δίσκο του «Το Περιβόλι του Τρελού» που κυκλοφόρησε το 1969.

Η δικαστική μάχη

Η επιτυχία του «Ντιρλαντά» έφτασε ως τις δικαστικές αίθουσες για τα πνευματικά δικαιώματα του τραγουδιού. Ο Σαββόπουλος ισχυριζόταν ότι η εκτέλεσή του ήταν προϊόν παραδοσιακού τραγουδιού, ενώ ο Γκίνης επέμενε ότι το τραγούδι ήταν δικό του.

Στις 27 Οκτωβρίου του 1970, ο εισαγγελέας έδωσε τέλος στη διένεξη αποφαινόμενος ότι το διαφιλονικούμενο τραγούδι είναι δημοτικό, καθότι υπήρξανε μάρτυρες, μεταξύ των οποίων και ο Γιάννης Παπαϊωάννου, που επιβεβαίωσαν ότι το τραγούδι το γνώριζαν πολλά χρόνια πριν την κυκλοφορία του. «Το τραγούδι δεν είναι κανενός, δεν έχει αφεντικό και το λέγανε στα ψαράδικα».

Τότε ο συνήγορος τον ρώτησε: «Και που το ξέρετε αυτό;», με τον Παπαϊωάννου αντί για απάντηση να δείχνει την ταυτότητά του. Το επάγγελμά του έγραφε «αλιεύς». Τελικά το δικαστήριο δικαίωσε τον Παντελή Γκίνη.

Παγκόσμια επιτυχία

Στα ελληνικά το έχουν ηχογραφήσει ο Παντελής Γκίνης, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Νίκος Ξυλούρης, η Μαρινέλλα, η Δόμνα Σαμίου και άλλοι. Το 1970 η τραγουδίστρια Δαλιδά (Dalida) το ηχογράφησε με τον τίτλο Darla dirladada στα γαλλικά και στα ιταλικά, κάνοντάς το διεθνή επιτυχία. Επίσης έχει τραγουδηθεί και στα εβραϊκά από τη Ντάνα Ιντερνάσιοναλ, στα σερβικά από τον Τζόρτζε Μαριάνοβιτς και το συγκρότημα Delča i Sklekovi, στα τουρκικά από τον Tanju Okan, στα φινλανδικά από τα συγκροτήματα Jean S, καθώς και σε άλλες γλώσσες.

Οι στίχοι

Βρέ ντιρλαντά, ντιρλανταντά, βρε ντιρλαντά και τέζα όλοι
και πώς θα πάρουμε την Πόλη, ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά
Από την πόλη την καλή ήρθε μια σκούνα με πανί.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά και δεν τελειώνει
βρε ντιρλαντά με ζαχαρώνει,
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, να το χαρώ που με κοιτά
Ω ντιρλαντά βρε λεβεντόνια, βρε και της Μπαρμπαριάς γλαρόνια.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά βρε και βραδιάζει
βρε κι η κουβέρτα αναστενάζει
Βρε και ο μάγερας φωνάζει, ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά
Βρε ντιρλαντά και τέζα όλοι και πώς θα πάρουμε την Πόλη.

Από την πόλη την καλή, ήρθε μια σκούνα με πανί
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, αχ η Μαρία του Μηνά
Επάνω στ’ άσπρο της ποδάρι θα πάω να δέσω παλαμάρι.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά θα δέσω κόμπο
βρε στον λαιμό τους των αρχόντων
Να πέφτει ο κόμπος στο κοπάλι, στην Κατερίνα του τσαγκάρη
Βρε θα τη βάλω μες στην πλώρη και θα της κάμω γιο και κόρη.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά και σεις λεβέντες
βρε θα σας δώσω εγώ βιολέτες
Θα δώσω σ’ όλους από δύο βρε και του Γιώργη δε του δίνω
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντα ντα ντα, ντιρλανταντά
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά...