O CEO της ECA στο Gazzetta: «Δεν είμαστε η σατανική ελίτ, είναι πολλά τα λεφτά από το νέο Champions League»

O CEO της ECA στο Gazzetta: «Δεν είμαστε η σατανική ελίτ, είναι πολλά τα λεφτά από το νέο Champions League»

Πρόκειται για ένα όνομα που στον μέσο φίλαθλο δεν κάνει ιδιαίτερο... γκελ. Η Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συλλόγων μπορεί να φέρει έναν βαρύγδουπο τίτλο, όμως σπάνια η συμβολή της «τρυπώνει» στους αντίστοιχους των ΜΜΕ. Κι όμως, η λεγόμενη ECA με επικεφαλής τον Νασέρ Αλ Κελαϊφί αποτελεί έναν εκ των ρυθμιστών στην Ευρώπη, έναν ανεξάρτητο εκπρόσωπο για τους συλλόγους της Γηραιάς Ηπείρου.

Ο Τσάρλι Μάρσαλ βέβαια ίσως να είναι λίγο πιο... καταρτισμένος από εμάς για να σας τα εξηγήσει. Και το Gazzetta βρέθηκε στο συνέδριο της ECA στη Βουλιαγμένη για να του παραδώσει με χαρά τη σκυτάλη. Από τους Έλληνες «πρωταθλητές» που προσθέτουν κάθε φορά το λιθαράκι τους στον οργανισμό, μέχρι το πλάνο της ECA για οικονομική και αγωνιστική ανάκαμψη των ελληνικών ομάδων στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Και από το νέο φορμάτ του Champions League που θα αλλάξει τη σκηνή, μέχρι το.. Super Bowl, το μονοπώλιο της Premier League, τον διάδοχο του FFP, την πόλωση του ανταγωνισμού στην Ευρώπη και το δικό του... παράπονο περί «σατανικής ελίτ». Ο CEO της ECA ανοίγει τα χαρτιά του στο Gazzetta και αποδομεί το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο μέσα από μια απολαυστική συνέντευξη.

Στους Πολύδωρο Παπαδόπουλο - Νίκο Κικίδη

image

«Η Λίνα Σουλούκου είναι πρωταθλήτρια για την ECA»

Ποια είναι τα θέματα που θα συζητηθούν στο σημερινό συνέδριο της ECA;

«Ας αρχίσουμε λίγο πρώτα με το τι είναι η ECA και πώς λειτουργούμε και μετά μπορώ να σας πω για τα θέματα που καλύπτουμε. Είμαστε λοιπόν μια ένωση μελών για τους συλλόγους σε όλη την Ευρώπη, άρα για συλλόγους που έχουν μια διεθνή ευρωπαϊκή διάσταση. Δεν εκπροσωπούμε όλα τα κλαμπ της Ευρώπης από τις επαγγελματικές λίγκες μέχρι τις ακαδημίες, επειδή υπάρχουν άλλοι οργανισμοί που εκπροσωπούν ολόκληρο το ποδόσφαιρο.

Είναι τρεις οργανισμοί: Η ECA, οι λίγκες και οι Ομοσπονδίες. Οπότε όλοι μαζί ουσιαστικά εκπροσωπούμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο διακυβέρνησης. Μέχρι αυτό το καλοκαίρι έχουμε τρεις διαφορετικές κατηγορίες για κλαμπ που είναι μέλη της οικογένειας της ECA. Και όλα μαζί θα είναι περίπου 500 τη νέα σεζόν. Χωρίζονται στα απλά μέλη που είναι τα κλαμπ που ψηφίζουν στα περισσότερα θέματα.

Υπάρχουν 145 τέτοιες ομάδες σε άνδρες και γυναίκες και μετά υπάρχει μια κατηγορία για τα συνδεδεμένα μέλη, τα οποία επίσης συμμετέχουν στις γενικές συνελεύσεις για να ψηφίζουν. Υπάρχουν περίπου 200 τέτοια μέλη. Η διαφορά μεταξύ των απλών και των συνδεδεμένων μελών είναι ότι τα απλά μέλη συνήθως παίζουν σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις κάθε χρόνο. Συνήθως πρόκειται για εκείνα που βρίσκονται πάντα εκεί. Δεν μιλάμε μόνο για τα μεγάλα κλαμπ που όλοι γνωρίζουν, αλλά και για τις μικρές ομάδες από μικρότερες χώρες που προκρίνονται πάντα σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Έχουμε 55 χώρες, όσα δηλαδή είναι ουσιαστικά τα ποδοσφαιρικά έθνη στην Ευρώπη. Οπότε από την Αγγλία μέχρι το Σαν Μαρίνο και την Ανδόρρα. Μετά έχουμε μια νέα κατηγορία μελών που ονομάζεται «δίκτυο», το οποίο προορίζεται για τις ομάδες που δεν παίζουν σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις - επειδή ίσως βρίσκονται ακόμα σε ανάπτυξη ως σύλλογοι ή βρίσκονται πίσω στη βαθμολογία στο εγχώριο πρωτάθλημά τους - αλλά παραμένουν σημαντικά για την πυραμίδα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου.

Διότι ουσιαστικά δημιουργούν τα πρωταθλήματα και τα πρωταθλήματα με τη σειρά τους δημιουργούν την πυραμίδα. Οπότε σε γενικές γραμμές ο αριθμός των μελών που ανήκει στην οικογένεια της ECA ανέρχεται στα 500. Όταν ξεκινήσαμε πίσω στο 2008 είχαμε νομίζω 127! Αυτή ήταν η αρχή της ECA και μέσα στα τελευταία χρόνια έχουμε μεγαλώσει. Και ο λόγος είναι η ανάπτυξη του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου.

Όλο και περισσότερες ομάδες συμμετέχουν, οι διοργανώσεις μεγαλώνουν, τα έσοδα αυξάνονται όποτε μπορεί να γίνεται καλύτερος διαμοιρασμός. Υπάρχει το Conference League, το ποδόσφαιρο γυναικών που αναπτύσσεται πολύ γρήγορα σε σχέση με τον επαγγελματισμό που επιδεικνύεται σε συλλογικό επίπεδο. Οπότε όλα αυτά μαζί αναπτύσσουν το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο και εμείς μεγαλώνουμε μαζί του».

Σχετικά με το ποδόσφαιρο γυναικών, στην Ελλάδα ο Ολυμπιακός λογικά σύντομα θα ξεκινήσει από την τρίτη κατηγορία. Οπότε σε 2-3 χρόνια ίσως δούμε για πρώτη φορά στην πρώτη κατηγορία τους ΠΑΟΚ, Ολυμπιακό, Παναθηναϊκό και ΑΕΚ.

«Ναι, υπάρχει παρόμοια ιστορία κι αλλού όπου έχεις ομάδες οι οποίες δεν είναι απαραίτητα οι καλύτερες στους άνδρες, αλλά έχουν επενδύσει στο γυναικείο ποδόσφαιρο από νωρίς και έχουν γίνει πολλές γνωστές. Για παράδειγμα στην Ευρώπη υπάρχει η Λυών από τη Γαλλία, η οποία είναι πιθανότατα η πιο γνωστή ομάδα στο ποδόσφαιρο γυναικών.

Έχουν κερδίσει τα περισσότερα Champions League. Υπάρχει επίσης η Βόλφσμπουργκ στη Γερμανία, η οποία μπορεί να μην είναι τόσο γνωστή στους άνδρες αλλά είναι πολύ γνωστή στις γυναίκες. Μόλις έπαιξαν στον τελικό του Champions League μάλιστα με τη Μπαρτσελόνα. Είναι υπέροχο για το ποδόσφαιρο γυναικών να βλέπεις τέτοια ποιότητα, είναι είναι πάρα πολύ υψηλή».

Πώς ένα κλαμπ μπορεί να γίνει μέλος της ECA;

«Υπάρχουν δυο τρόποι. Ο πρώτος σχετίζεται με τους συντελεστές βαθμών. Ουσιαστικά οι ομάδες κερδίζουν βαθμούς όταν παίζουν ευρωπαϊκά ματς και διατηρούν αυτούς τους βαθμούς για όλη τους τη ''ζωή''. Το πρώτος σκέλος για την ιδιότητα μέλους σχετίζεται με το πόσο ψηλά βρίσκεται η χώρα σου στη βαθμολογία της UEFA. Και σε κάθε χώρα εξαρτάται από πόσο ψηλά στη βαθμολογία βρίσκεται το κλαμπ με βάση τους βαθμούς συντελεστών.

Μέχρι τώρα η ιδιότητα μέλους της ECA περιοριζόταν στα κλαμπ με βαθμούς συντελεστών. Άρα σε ομάδες που είτε παίζουν τώρα είτε στο παρελθόν στην Ευρώπη. Αλλά όπως έλεγα, τώρα με την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς στο ποδόσφαιρο δεν είναι μόνο τα κλαμπ που έχουν παίξει σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις, οι οποίες έχουν ας πούμε μια φιλοδοξία ή συνάφεια σε ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Για αυτό λοιπόν ξεκινήσαμε αυτό το «δίκτυο». Και ο τρόπος για να μπεις στο δίκτυο δεν έχει σχέση με βαθμούς συντελεστών, αλλά με τη στρατηγική και τη προσέγγιση που έχεις ως κλαμπ, την προορατικότητα, τη συμβολή σου και τη συνεισφορά σε θέματα debate για το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο. Οπότε κάναμε επιτηδευμένα αυτή την κατηγορία αρκετά ελαστική σχετικά με τον τρόπο που μπορείς να γίνεις μέλος.

Ουσιαστικά κάνεις μια αίτηση, την αξιολογούμε και σε καλωσορίζουμε. Είμαστε πολλοί ανοικτοί προς τις ομάδες για να έρθουν και να γίνουν μέλη της οικογένειας. Οπότε υπάρχει μια πραγματική αλλαγή. Παλιά χρειαζόσουν βαθμούς για να έρθεις, αλλιώς δεν μπορείς. Τώρα είναι διαφορετικό. Χρειάζεται να είσαι μια ομάδα που έχει ευρωπαϊκή στρατηγική και ευρωπαϊκή άποψη ώστε να γίνεις μέρος της οικογένειας».

Από την Ελλάδα έχουμε γυναικείες παρουσίες, όπως η Λίνα Σουλούκου, η Αγγελική Αρκάδη και η Κάτια Κοξένογλου στην ECA.

«Ακριβώς και είναι υπέροχο για εμάς που συμμετέχουν αυτές οι γυναίκες. Διότι φυσικά μια θεματική για την ECA αλλά και για ολόκληρο το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο είναι η ποικιλία. Προσπαθούμε να βεβαιωθούμε πως το ποδόσφαιρο είναι όσο πιο ανοικτό γίνεται προς τις γυναίκες, όχι μόνο στον αγωνιστικό χώρο αλλά και σε επίπεδο στελεχών που ''τρέχουν'' ομάδες.

Η Λίνα (σ.σ Σουλούκου) συγκεκριμένα είναι μια πραγματική πρωταθλήτρια για εμάς. Μάλιστα τα τελευταία τέσσερα χρόνια βρίσκεται στο εκτελεστικό συμβούλιο και έχει αναλάβει την αποκλειστική ευθύνη για την ποικιλία και τη διαφορετικότητα. Αυτό που μας βοήθησε να κάνουμε πολύ πρόσφατα, όταν εγκρίναμε ένα νέο σύνολο διακυβέρνησης, είναι να προσθέσουμε για πρώτη φορά κάποια πολύ προοδευτικά κριτήρια γύρω από την γυναικεία εκπροσώπηση .

Οπότε επιτηδευμένα πλέον αναγκάζουμε τους εαυτούς μας και τη βιομηχανία να προωθήσουμε το ταλέντο γυναικών. Και τώρα η Λίνα βρίσκεται σε μια εξαιρετική θέση, προφανώς έφυγε από τον Ολυμπιακό και ανέλαβε ως CEO στη Ρόμα. Και οι υπόλοιποι Έλληνες που έχουμε στην ομάδα είναι εξαιρετικοί επίσης, όπως ο Αχιλλέας Μαυρομάτης του ΠΑΟΚ. Είναι ένας πολύ μεγάλος μας υποστηρικτής, μας βοηθάει πολύ με τις σχέσεις μας εντός της Ελλάδας».

image

«Champions League χωρίς ομίλους, ενδιαφέρον μέχρι τέλους»!

Ας περάσουμε στο φλέγον θέμα του Champions League. Το μεγάλο ερώτημα έγκειται στο αν μπορεί να γίνει ξανά ανταγωνιστικό. Θεωρείτε πως βλέπουμε ένα ολιγοπώλιο τα τελευταία χρόνια; Τι μπορεί να αλλάξει το νέο φορμάτ;

«Νομίζω ότι το ερώτημα που βάζετε είναι θεμελιώδες στην αναδιάρθρωση του Champions League. Το φορμάτ για το νέο Champions League θα ξεκινήσει τη σεζόν 2024-2025. Ένας μέρος της εκπόνησης ήταν να αυξηθεί το αθλητικό ενδιαφέρον και ο ''κίνδυνος''. Δηλαδή η αβεβαιότητα γύρω από τα αποτελέσματα και την ικανότητα των περισσότερων ομάδων που συνήθως προκρίνονται, να περνάνε στις τελευταίες φάσεις.

Διότι ένα από τα μεγάλα θέματα με το τρέχον φορμάτ είναι η φάση των ομίλων. Με τα οκτώ γκρουπ των τεσσάρων ομάδων πολλές φορές το αθλητικό ενδιαφέρον έχει κριθεί ήδη από την τρίτη ή τέταρτη αγωνιστική. Και για τις μικρότερες ομάδες ο όμιλος μπορεί να γίνει αρκετά δύσκολος επειδή δεν θα προκριθούν και παίζουν για ένα χρηματικό έπαθλο, οπότε δεν είναι ωραίο για τους οπαδούς. Η ιδέα πίσω από το νέο φορμάτ της UEFA, το οποίο βοηθήσαμε να σχεδιαστεί, είναι να μην υπάρχουν πια όμιλοι.

Στη θέση τους θα υπάρχει ένας ενιαίος βαθμολογικός πίνακας στα πρότυπα του ελβετικού μοντέλου, όπου θα κατατάσσονται όλες οι ομάδες από την αρχή της διοργάνωσης. Όλες οι ομάδες θα παίζουν οκτώ αγώνες δίχως ωστόσο να παίζουν απέναντι σε όλες τις άλλες ομάδες. Θα υπάρχουν τέσσερα διαφορετικά γκρουπ από την αρχή όταν γίνεται η κλήρωση που θα βασίζονται στο ranking των συλλόγων. Κάθε ομάδα θα δίνει δυο ματς απέναντι σε δυο ομάδες από κάθε γκρουπ, οπότε βγαίνουν συνολικά οκτώ ματς.

Δεν θα υπάρχουν πια δυο σκέλη με εντός και εκτός έδρας ματς, μόνο ένα σκέλος είτε εντός είτε εκτός έδρας. Όταν τελειώσουν τα οκτώ ματς των 36 ομάδων - διότι θα αυξήσουμε πλέον τις ομάδες από τις 32 στις 36 - οι κορυφαίες 24 του πίνακα έχουν όλες την ευκαιρία να προκριθούν στα νοκ- άουτ. Οι πρώτες οκτώ περνάνε απευθείας στον επόμενο γύρο και οι ομάδες που θα τερματίσουν στις θέσεις 9-24 στην ενιαία βαθμολογία θα παίξουν έναν γύρο play-off για τα εναπομείναντα οκτώ εισιτήρια.

Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης που αποκαλούμε «league phase», κατά διάρκεια αυτών των οκτώ αγωνιστικών που θα διεξάγονται από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Ιανουάριο , θα είναι σημαντικό για τις ομάδες να βρίσκονται στις πρώτες 24 θέσεις. Που σημαίνει ότι πάντα θα υπάρχει κάτι για να παλεύεις. Έχουμε κάνει αρκετές προσομοιώσεις και έχουμε καταλήξει ότι ακόμα και μέχρι την τελευταία αγωνιστική οι ομάδες θα παλεύουν για να καταλάβουν μια από τις 24 πρώτες θέσεις, ώστε να έχουν μια ευκαιρία να προκριθούν στην επόμενη φάση.

Οπότε αν το συγκρίνουμε με το παρόν σύστημα το οποίο ίσως κρίνεται πολύ νωρίς, το νέο φορμάτ θα κρατήσει το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος».

Άρα το νέο Champions League θα είναι πιο ανταγωνιστικό και θα παρέχει περισσότερες ευκαιρίες για τις μικρότερες ομάδες;

«Ναι ακριβώς! Διότι ας υποθέσουμε ότι είσαι μια πιο μικρή ομάδα: πρέπει να τερματίσεις 24ος ή πιο πάνω και αυτό είναι κάτι ρεαλιστικό. Ίσως χάσεις απέναντι σε μερικά από μεγάλα κλαμπ όπως η Ρεάλ Μαδρίτης και η Μάντσεστερ Σίτι, αλλά θα πάρεις βαθμούς στα άλλα παιχνίδια που θα εξασφαλίσουν ότι έχει καλές πιθανότητες πρόκρισης στις επόμενες φάσεις».

Και φυσικά αυτό θα σημαίνει περισσότερα χρήματα για τα κλαμπ...

«Το άλλο θέμα που βοηθά είναι ότι επειδή πρόκειται για ένα νέο φορμάτ, για ένα νέο «προϊόν» που ενθουσιάζει, σημαίνει ότι τα έσοδα - τα οποία κυρίως έρχονται από τα τηλεοπτική δικαιώματα - θα αυξάνονται. Οπότε προσδοκούμε ότι θα σημειωθεί αύξηση στα έσοδα της τάξεως του 25 με 30%. Ας πούμε δηλαδή περίπου 4,75 με 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτή τη στιγμή τα έσοδα ανέρχονται στα 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οπότε ας πούμε ότι η αύξηση θα αφορά ένα ποσό περίπου στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Εξαρτάται και από το εύρος της αγοράς, αλλά είμαστε περίπου στο 60% της διαδρομής μέσω των πωλήσεων. Θα πρόκειται πάντως για αύξηση τουλάχιστον του ενός δισεκατομμυρίου. Άρα όπως είπατε θα υπάρχουν περισσότερα έσοδα, όχι μόνο για τις ομάδες που συμμετέχουν στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Οι σύλλογοι θα αυξηθούν από 32 σε 36 σε όλες τις διοργανώσεις, οπότε θα υπάρχουν δώδεκα περισσότερες ομάδες.

Αλλά επίσης θα υπάρχουν και περισσότερα έσοδα που θα διαμοιραστούν στα ευρωπαϊκά ποδοσφαιρικά συστήματα μέσω του ταμείου αλληλεγγύης προς τα κλαμπ που δεν συμμετέχουν στις διοργανώσεις, μέσω των χρηματικών επάθλων προς τις ομάδες που έχουν προκριθεί, αλλά και σε εκείνες που συμμετέχουν στα προκριματικά αλλά δεν προκρίνονται στους ομίλους.

Γιατί έχεις όλες αυτές τις 150 ομάδες που παίζουν στα προκριματικά και δεν καταφέρνουν όλες να προκριθούν στους ομίλους. Οπότε αυτός είναι ένας σημαντικός τρόπος για τέτοια κλαμπ να κερδίσουν έσοδα, όπως οι ελληνικές ομάδες οι οποίες συμμετέχουν στον προκριματικό γύρο το καλοκαίρι και αποτελεί πολύ σημαντικό κομμάτι για τη σεζόν τους από οικονομικής άποψης και προβολής. Τις βοηθάει επίσης στο μεταγραφικό παζάρι ώστε να προβάλλουν τους παίκτες τους σε διεθνές επίπεδο».

image

«Οικονομική στήριξη στην Ελλάδα μέσω του ταμείου αλληλεγγύης»

Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε πως αυτό είναι το κεντρικό πλάνο της UEFA και της ECA για να αλλάξουν τις οικονομικές δυναμικές μεταξύ μικρών και μεγάλων συλλόγων; Ώστε οι μικρότεροι σύλλογοι να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί όχι μόνο μέσα στο γήπεδο, αλλά και σε οικονομικό επίπεδο;

«Αυτό που καταλάβαμε μέσα από το μέρος της στρατηγικής μας είναι ότι η κάθε ομάδα πρέπει να αμείβεται δίκαια. Το γεγονός ότι είσαι ένα μεγάλο κλαμπ δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να αμείβεσαι δίκαια. Προφανώς εκείνες οι ομάδες παίρνουν πολλά από τα έσοδα, αλλά δεν παίρνουν όλοι την «πίτα». Εξασφαλίζουμε ότι υπάρχουν διαμοιρασμοί στα έσοδα προς όλα τα άλλα κλαμπ, συμπεριλαμβανομένων και των ομάδων που παίζουν στο Europa και στο Conference League, άρα και των ελληνικών ομάδων.

Διασφαλίζεται λοιπόν ότι δέχονται διανομές εσόδων, οι οποίες είναι πολύ μεγαλύτερες από την εμπορική αξία και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί οι ευρωπαϊκές διοργανώσεις έχουν ένα καθήκον να βεβαιωθούν ότι το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο θα παραμείνει πετυχημένο σαν πυραμίδα και θα αποφευχθεί η πόλωση. Οπότε θα δούμε δυο άξονες: Οι ομάδες που συμμετέχουν στις διοργανώσεις θα έχουν την ευκαιρία να κερδίσουν περισσότερα, ενώ τα κλαμπ που δεν συμμετέχουν θα πάρουν χρήματα μέσω του ταμείου αλληλεγγύης.

Και ο λόγος είναι ότι σε ένα πρωτάθλημα όπως η Ελλάδα δεν θες μόνο δυο ή τρεις ομάδες να πάρουν όλα τα χρήματα από την Ευρώπη, κάτι που θα έχει επίδραση στο ίδιο το πρωτάθλημα. Θες να εξασφαλίσεις ότι ένα μέρος των χρημάτων πάει στην ίδια τη λίγκα για να παραμείνουν και οι άλλες ομάδες σε ανταγωνιστικό επίπεδο. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε επίσης ότι τα χρήματα από το ταμείο αλληλεγγύης θα πηγαίνουν στα μικρομεσαία πρωταθλήματα όπως της Ελλάδας, όπου και τα χρειάζονται περισσότερο.

Επειδή στην Ελλάδα δεν υπάρχει μεγάλη εγχώρια τηλεοπτική αγορά - είναι αρκετά υγιής αλλά είναι αρκετά μικρή αν τη συγκρίνεις με τη La Liga, τη Bundesliga ή την Premier League - αυτό που λέμε είναι ότι τα χρήματα του ταμείου αλληλεγγύης είναι πολύ πιο απαραίτητα σε χώρες όπως η Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες αγορές με μεγαλύτερα τηλεοπτικά δικαιώματα. Όποτε η ECA θα πιέσει ώστε αυτά τα χρήματα να πάνε σε πρωταθλήματα όπως εκείνο της Ελλάδας για αυτόν ακριβώς τον λόγο».

image

«Σκεφτόμαστε έναν συγκεκριμένο αριθμό ως ''πλαφόν'' στα ποσά στο ποδόσφαιρο»!

Στο παρελθόν χρειάστηκε να αμυνθείτε απέναντι στις κατηγορίες ότι είστε μια ''σατανική ελίτ που σκοτώνει το ποδόσφαιρο''. Γιατί πιστεύετε ότι υπάρχει αυτή η εντύπωση για εσάς στον χώρο του ποδοσφαίρου;

«Πιστεύω ότι είναι μια λανθασμένη εντύπωση που ίσως να βασίζεται στην ιστορία του ευρωπαϊκού συλλογικού ποδοσφαίρου, ίσως ακόμη και από την ιστορία «καταγωγής» της ECA. Πριν από την ECA υπήρχε ένα αντιπροσωπευτικό σώμα για τους συλλόγους που λεγόταν η G14 και ήταν πράγματι η ελίτ. Ήταν οι 14 μεγαλύτερες ομάδες και οι υπόλοιποι σύλλογοι δεν είχαν φωνή. Αυτές οι 14 ομάδες λοιπόν έστηναν λόμπι και μπορούσαν να μιλούν για διακυβερνητικά θέματα με την UEFA και τη FIFA.

Δεν μου αρέσει ο όρος ελιτισμός, αλλά ήταν προφανώς επικεντρωμένες στα δικά τους συμφέροντα σαν μεγάλες ομάδες, αλλά αγνοούσαν την υπόλοιπη πυραμίδα. Ο λόγος που η ECA είναι διαφορετική είναι ότι από την πρώτη στιγμή δεν συμπεριλάβαμε μόνο τις μεγάλες ομάδες, αλλά όλα τα κλαμπ στην Ευρώπη. Και όταν στήσαμε τον τρόπο διακυβέρνησης, τις γενικές συνελεύσεις, τις διαφορετικές κατηγορίες, το ποιος μπορεί να ψηφίζει και να αποφασίζει, φροντίσαμε να διασφαλίσουμε ότι οι μεγάλες ομάδες από τις μεγάλες αγορές δεν μπορούν να τα αποφασίζουν όλα μόνες τους.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Στο συμβούλιο μας όπου συγκαταλέγονται περίπου 33 σύλλογοι από όλη την Ευρώπη για να πάρεις μια απόφαση που αφορά το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο πρέπει να έχεις την πλειοψηφία του 75%. Κάτι που σημαίνει ότι πολλές ομάδες διαφορετικής δυναμικής πρέπει να συμφωνήσουν για να εγκριθεί η πρόταση.

Κι αυτό σημαίνει ότι οι λίγες ομάδες δεν μπορούν να πάρουν αποφάσεις. Θα σας δώσω κι ένα άλλο παράδειγμα, το οποίο αφορά την European Super League. Πίσω στο 2021 όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ, επτά από τις ομάδες που το επιχείρησαν ανήκαν στο συμβούλιό μας. Αυτό που έκαναν πριν ανακοινώσουν το πρότζεκ τους ήταν να φύγουν από την ECA. Και ο λόγος που το έκαναν ήταν επειδή ήξεραν ότι ένα πρότζεκτ σαν τη Super League δεν μπορούσε να εγκριθεί ποτέ από την ECA.

Πολύ απλά λόγω αυτού του πλαισίου διακυβέρνησης, διότι πολλές ομάδες θα είχαν πει πως κάτι τέτοιο δεν μας ενδιαφέρει γιατί δεν είμαστε η... σατανική ελίτ. Αυτό λοιπόν είναι το καλύτερο παράδειγμα που δεν αναγνωρίζεται από τους ανθρώπους που θέλουν απλά να συσχετίζουν την ECA μόνο με τα μεγάλα κλαμπ. Είναι μάλιστα το καλύτερο παράδειγμα για να καταλάβουμε ότι η ECA δεν αφορά μόνο τα μεγάλα κλαμπ.

Υπάρχει βέβαια μεγάλο debate στα ΜΜΕ. Η άλλη πλευρά που πραγματικά δεν μπορούμε να καταλάβουμε είναι η εξής: Υπάρχουν ορισμένες πολύ μεγάλες ομάδες στα κορυφαία πρωταθλήματα, οι οποίες δεν είναι μέλη της ECA επειδή δεν έχουν ευρωπαϊκές φιλοδοξίες. Αλλά επειδή είναι στην Premier League με τα τεράστια τηλεοπτικά συμβόλαια αποτελούν τεράστια μεγέθη σε ό,τι αφορά την οικονομική τους δύναμη και κριτικάρουν την ECA ότι ασχολείται μόνο με τα μεγάλα κλαμπ και δεν ενδιαφέρεται για τους υπόλοιπους.

Έχουμε πρόβλημα με αυτό γιατί αυτά τα κλαμπ της Premier League είναι πλουσιότερα από το 90% των μελών μας. Το 90% από τα μέλη της ECA είναι πολύ πιο φτωχά και με λιγότερα προνόμια από τις τελευταίες ομάδες της Premier League. Οπότε αυτό είναι ένα άλλο παράδειγμα για τον λόγο που η ECA δεν αφορά μόνο τα μεγάλα κλαμπ. Ίσα - ίσα αν ρίξουμε μια ματιά στα μεγάλα πρωταθλήματα και τις ομάδες τους, εκείνες είναι πολύ πιο μεγάλες και πιο ελίτ από τα μέλη της ECA».

Μιλήσατε πριν για την οικονομική δυναμική των ομάδων της Premier League. Σύμφωνα με ένα πρόσφατο δημοσίευμα των «Times», η UEFA σκέφτεται να θέσει πλαφόν στα ποσά για μεταγραφές για να σταματήσει το μονοπώλιο των Άγγλων. Θα στηρίξετε αυτή την πρόταση σε περίπτωση που πάρει επίσημη μορφή;

«Αυτή η ιδέα προέκυψε από τη δουλειά της UEFA αλλά με εμάς ως κύριους εμπλεκόμενους για την εισαγωγή ενός αποτελεσματικότερου ελέγχου του κόστους στην αδειοδότηση των ευρωπαϊκών συλλόγων. Μέχρι πριν ένα χρόνο είχαμε το FFP το οποίο εστίαζε στη βελτίωση της θέσης του χρέους σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, επειδή το χρέος ήταν σε πολύ άσχημα επίπεδα.

Αυτό το σύστημα κατάφερε να εξασφαλίσει πως οι ομάδες πλήρωναν η μια την άλλη, ότι το χρήμα έρρεε και σε θεωρητικό επίπεδο έβαλε ένα όριο στα ποσά που θα μπορούσαν να ξοδέψουν οι ομάδες. Αλλά έμεινε πιο πολύ στη θεωρία. Αυτό που παρουσιάσαμε πριν από ένα χρόνο είναι ένα νέο σύνολο κανονισμών που λέγεται FSR, το οποίο για πρώτη φορά εισήγαγε ένα «πλαφόν».

Κάτι που σημαίνει ότι οι ομάδες μπορούν να ξοδέψουν μόνο ένα συγκεκριμένο ποσοστό των εσόδων τους με απώτερο στόχο να φτάσουμε στο 70%, αλλά για να εκπληρώσουμε αυτόν τον στόχο χρειάζεται μια περίοδος μετάβασης ειδικά μετά τον Covid. Μέχρι το 2025 ωστόσο ο στόχος του 70% πρέπει να έχει εφαρμοστεί για όλα τα κλαμπ της Ευρώπης. Το νέο σύστημα θα έχει θετική επίδραση στη βιωσιμότητα των ομάδων. Δεν του έχουμε δώσει αρκετό χρόνο για να εφαρμοστεί και πιστεύω ότι ο κόσμος ακόμα δεν το αντιμετωπίζει σοβαρά επειδή είναι ακόμα σκεπτικός για τη δυνατότητα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου να ελέγχει τα κόστη.

Αυτό λοιπόν είναι το πιο σημαντικό. Αλλά πάντα μιλάμε για ποσοστά εσόδων, κάτι που σημαίνει ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια αναλογία εσόδων - εξόδων. Αυτό που κοιτάμε τώρα και βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο είναι αν θα είναι αποτελεσματικό να εισάγουμε παράλληλα και έναν συγκεκριμένο αριθμό που θα αποτελεί το όριο για τα ποσά που μπορεί να ξοδέψει μια ομάδα.

Κάποια στιγμή στο μέλλον θες να εξασφαλίσεις ότι δεν θα υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη πόλωση στο θέμα της δαπάνης. Δεν ξέρουμε βέβαια πότε θα συμβεί αυτό, ούτε αν συγκεκριμένες ομάδες θα συνεχίζουν να πλουτίζουν. Μπορεί για παράδειγμα να γίνει μια αλλαγή στα τηλεοπτικά. Τίποτα δεν είναι δεδομένο, αλλά είναι μια ενδιαφέρουσα ιδέα για να είσαι στο μέλλον μερικώς προστατευμένος από μια δραματική πόλωση στις δαπάνες.

Είναι και ο λόγος που το εξετάζουμε, αλλά δεν είναι κάτι που θα γίνει άμεσα. Επιπλέον πρέπει να εξετάσουμε και το κατά πόσο ο νόμος θα επιτρέψει την εφαρμογή του, υπάρχουν και οι ενώσεις ποδοσφαιριστών που θα παλέψουν σκληρά γιατί είναι κατά της ιδέας ενός salary cap. Αλλά δεν είναι salary cap, η ιδέα δεν είναι να βάλουμε πλαφόν στους μισθούς συγκεκριμένων ποδοσφαιριστών. Η ιδέα είναι να βάλουμε ένα όριο στο συνολικό κόστος που ξοδεύουν οι ομάδες στους μισθούς των παικτών, στις μεταγραφές, στις προμήθειες των μάνατζερς και στην χρεολυσία».

Από τη δική σας εμπειρία, τι είναι αυτό που κάνει μεγάλο ένα κλαμπ;

«Πολύ καλή ερώτηση. Δεν νομίζω ότι η απάντηση είναι μια ομάδα που έχει παγκόσμια οπαδική βάση ή μια ομάδα που έχει πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα ανά έτος. Αυτός είναι μόνο ένας ορισμός. Οι σύλλογοι είναι μικροί, μεσαίοι και μεγάλοι με διαφορετικούς τρόπους και σε διαφορετικό πλαίσιο αγοράς. Πριν αναφέρατε τρεις ομάδες που είναι τεράστιες στην Ελλάδα και μερικές από αυτές είναι μεγάλες λόγω της ιστορίας τους και στην Ευρώπη. Οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο έχουν ακούσει τον Ολυμπιακό λόγω της ιστορίας του.

Οπότε από μια οπτική είναι μεγάλο κλαμπ. Από άλλη οπτική είναι μεσαίο κλαμπ επειδή λόγω της θέσης της Ελλάδας στο ranking της UEFA δεν θα μπορεί να προκριθεί σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις τόσο εύκολα όσο οι αγγλικές ομάδες, οπότε μπορεί να καταλήξει στο Europa League ή στο Conference League. Οπότε μπορεί να θεωρήσεις ότι πρόκειται για ένα μεσαίο κλαμπ σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τις προάλλες σκεφτόμουν ότι μια από τις μεγάλες αλλαγές των τελευταίων δέκα χρόνων είναι ότι οι ευρωπαϊκές διοργανώσεις μεταδίδονται τηλεοπτικά εκτός Ευρώπης. Οπότε η αύξηση του αμερικανικού τηλεοπτικού κοινού τα τελευταία τρία με έξι χρόνια είναι τεράστια. O τηλεοπτικός συνεργάτης στην Αμερική που μεταδίδει τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις είναι το CBS, το οποίο είναι ένα από μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα στις ΗΠΑ. Κι αυτό που συμβαίνει είναι ότι ακόμα και ομάδες που δεν θεωρούνται τεράστιες δέχονται όλο και μεγαλύτερη κάλυψη, όλο και περισσότερα έσοδα από τον διαμοιρασμό.

Οπότε επειδή υπάρχουν πολύ μεγάλες ελληνικές κοινότητες στην Αμερική είναι πιο εύκολο για αυτές να έχουν πρόσβαση στα παιχνίδια των ομάδων της Ελλάδας, οι οποίες είναι μέρος της κληρονομιάς τους. Οπότε για μια ομάδα όπως ο Ολυμπιακός, ο οποίος τα πάει αρκετά καλά με βελτίωση του brand του και της δημοφιλίας του εκτός της Ελλάδας, όλο αυτό βοηθάει ώστε να θεωρείται μεγάλη ομάδα».

Τώρα που αναφέρατε την αμερικανική αγορά, σε παλαιότερη συνέντευξή του ο πρόεδρος της ECA, Νασέρ Αλ Κελαϊφί, είχε τονίσει πως το Super Bowl δεν μπορεί να δείχνει μεγαλύτερο από τον τελικό του Champions League. Υπάρχει κάποιο οργανωμένο πλάνο από την UEFA και την ECA για να διευθετηθεί αυτό το ζήτημα;

«Πρόκειται για ένα από τα πολλά πράγματα που εξετάζουμε για να συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να κάνουμε πιο συναρπαστικές στις διοργανώσεις. Είναι ένα γεγονός ότι ο τελικός του Champions League έχει πολύ μεγαλύτερο τηλεοπτικό κοινό από το Super Bowl. Δεν έχω τα νούμερα μπροστά μου, αλλά νομίζω ότι περίπου 130 εκατομμύρια τηλεθεατές βλέπουν το Super Bowl, ενώ για το Champions League είναι κάπου στα 200 εκατομμύρια.

Ο λόγος που το λέει είναι ότι παρά το γεγονός ότι ο τελικός του Champions League αποτελεί ένα παγκόσμιο event, ο τρόπος που παρουσιάζεται ως ένα event ψυχαγωγίας δεν μπορεί να συγκριθεί με το Super Bowl. Επειδή το Super Bowl έχει όλη αυτή την αίγλη με το περίφημο half time show και με όλες τις διαφημίσεις που είναι πολύ μεγαλύτερες.

Δεν είναι απλό πάντως να μιμηθούμε αυτό που συμβαίνει στην αμερικανική αγορά με το Super Bowl και να το μεταφέρουμε στην Ευρώπη με το Champions League. Υπάρχουν πολλά πράγματα που το κάνουν δύσκολο. Ένα από αυτά είναι η κουλτούρα γύρω από το ποδόσφαιρο που είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με τους Αμερικάνους, δεν εστιάζει τόσο στο ψυχαγωγικό κομμάτι, αλλά στο ίδιο το άθλημα.

Υπάρχει επίσης και το φορμάτ της διοργάνωσης. Το Super Bowl διαρκεί 4,5 ώρες σαν τηλεοπτικό προϊόν, ενώ ο τελικός του Champions League όχι τόσο. Υπάρχουν λοιπόν προκλήσεις, αλλά έχουμε μια κοινοπραξία με την UEFA η οποία επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο η εμπορευματοποίηση των διοργανώσεων μπορεί να εξελιχθεί και στο πώς οι ομάδες μπορούν να συνεργαστούν με την UEFA ώστε να βοηθήσουν στην εξέλιξη της εμπορικής καινοτομίας και στην αύξηση των εσόδων.

Μέρος της ιδέας λοιπόν πίσω από την κοινοπραξία μας με την UEFA είναι το πώς θα φτιάξουμε ένα μεγαλύτερο show στους ποδοσφαιρικούς αγώνες, όποτε είναι πρέπον να το κάνουμε. Ο πρόεδρος της ECA φυσικά είναι υπέρμαχος της καινοτομίας για να μην μένουμε στάσιμοι».

image

«Υπάρχει πρόοδος στο ελληνικό ποδόσφαιρο, βρίσκεται στο σωστό δρόμο»

Πώς μπορεί να αναπτυχθεί το ελληνικό ποδόσφαιρο και να κερδίσει μια θέση στην Ευρώπη;

«Θα είναι πάντα ένας συνδυασμός παραγόντων. Στο τέλος ο τρόπος για να αναπτυχθείτε σαν έθνος θα έρθει μέσα από το γήπεδο. Οπότε όλα αυτά που κάνει η Ελλάδα πρέπει να είναι εστιασμένα πάνω στη δημιουργία ενός υγιούς και ανταγωνιστικού ποδοσφαιρικού συστήματος στο χορτάρι. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρέπει να σκεφτείτε την δομή του εγχώριου πρωταθλήματος!

Έχει το σωστό φορμάτ; Περιλαμβάνει το σωστό αριθμό ομάδων; Είναι όλες οι ομάδες ανταγωνιστικές και παίζουν ανταγωνιστικά; Είναι κατάλληλος ο διαμοιρασμός των χρημάτων στη λίγκα; Οι ποδοσφαιρικοί κανονισμοί επιτελούν τον σκοπό τους; Σε συλλογικό επίπεδο πρέπει να αναρωτηθείς αν έχεις τα εργαλεία για την ανάπτυξη ταλέντου, τη στρατηγική, τις κατάλληλες ακαδημίες, την προσέγγιση σε προπονητικό επίπεδο.

Μετά φυσικά είναι οι ποδοσφαιριστές και το μεταγραφικό παζάρι. Υπάρχει η σωστή ισορροπία μεταξύ της ανάπτυξης ταλέντου και της διατήρησης αυτού του ταλέντου για να κυνηγήσεις την αθλητική επιτυχία σε αντίθεση με το να πουλήσεις ένα κορυφαίο ταλέντο για να πάρεις λεφτά, κάτι που φυσικά σημαίνει ότι θα πρέπει να ξεκινήσεις όλη τη διαδικασία ξανά από την αρχή.

Οπότε υπάρχει μια ισορροπία σε όλο αυτό και πρέπει να είσαι προσεκτικός. Γιατί δεν μπορείς να κρατήσεις για πάντα ένα σούπερ ταλέντο, αλλά με τα σωστά συμβόλαια, το σωστό περιβάλλον, τους σωστούς λόγους μπορείς να πείσεις έναν παίκτη να μείνει έστω λίγο περισσότερο, διατηρώντας έτσι την απόδοση της ομάδας σε υψηλότερα επίπεδα.

Μετά γίνεται ουσιαστικά ένας κύκλος γιατί αν οι ομάδες κερδίζουν ματς στην Ευρώπη τότε συγκεντρώνουν περισσότερους πόντους και σκαρφαλώνεις στο ranking. Δείτε τα πρόσφατα success stories όπως για παράδειγμα της Σκωτίας, η οποία πριν τέσσερα χρόνια ήταν μάλλον κοντά στη θέση που βρίσκεται η Ελλάδα. Η Σκωτία συνήθιζε να έχει μόνο μια ανταγωνιστική ομάδα, τη Σέλτικ, αλλά τώρα έχουν και τη Ρέιντζερς που επέστρεψε δριμύτερη μετά τις δυσκολίες και πλέον έχουν πολύ δυνατές ομάδες που προοδεύουν στην Ευρώπη με πρόσβαση στο Champions League. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η Ελβετία που σκαρφαλώνει στο ranking».

Στην ECA θεωρείτε πως υπάρχει πρόοδος στο ελληνικό ποδόσφαιρο τα τελευταία χρόνια;

«Από τη δική μας οπτική γωνία αυτό που κοιτάμε είναι αν τα κλαμπ έχουν μια ευρωπαϊκή διάσταση, μια ευρωπαϊκή προοπτική. Αν θέλουν να συμμετέχουν, να μάθουν και να εξελιχθούν με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Σε αυτό επικεντρωνόμαστε. Και η απάντηση είναι ναι όσον αφορά το πώς το ελληνικό ποδόσφαιρο έχει ασχοληθεί με την ECA και με τα ευρωπαϊκά θέματα.

Το σκηνικό με τον ΠΑΟΚ (σ.σ η εισβολή του Ιβάν Σαββίδη στην Τούμπα κατά τη διάρκεια του ντέρμπι με την ΑΕΚ πίσω στο 2018) ήταν το χαμηλότερο σημείο, αλλά από τότε έχουμε πολύ καλές σχέσεις με όλα τα κλαμπ όπως η ΑΕΚ, ο ΠΑΟΚ, ο Ολυμπιακός, ο Ατρόμητος. Είναι όλοι πολύ πρόθυμοι να δώσουν και να λάβουν γνώση. Βλέπουμε ότι όλοι αυτοί οι σύλλογοι πραγματικά προσπαθούν σκληρά να κοιτάξουν κι εκτός συνόρων, να ανακαλύψουν καλά μοντέλο και να τα εφαρμόσουν εδώ.

Απλά δεν μπορεί να συμβεί μέσα σε μια νύχτα, όμως βρίσκονται στο σωστό δρόμο. Πρέπει απλώς τώρα να καθρεπτιστεί στο γήπεδο και χρειάζεσαι πάντα λίγη τύχη στο ποδόσφαιρο, όπως και τον σωστό προπονητή, ιδιοκτήτη και τεχνικό διευθυντή».

@Photo credits: INTIME, Getty Images/Ideal Image