Γιατί σταματούν τα τρένα στη Βρετανία όταν έχει ζέστη; Ο καύσωνας παραλύει τις συγκοινωνίες (vid)

Γιατί σταματούν τα τρένα στη Βρετανία όταν έχει ζέστη; Ο καύσωνας παραλύει τις συγκοινωνίες (vid)
Η ζέστη που πλήττει το Ηνωμένο Βασίλειο οδήγησε σε μαζικές καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, με χιλιάδες επιβάτες εγκλωβισμένους, καθώς οι σιδηροδρομικές υποδομές δεν αντέχουν τις υψηλές θερμοκρασίες.

Καθώς ο υδράργυρος σκαρφαλώνει πάνω από τους 32°C, το σιδηροδρομικό δίκτυο του Ηνωμένου Βασιλείου κατέρρευσε, προκαλώντας μαζικές ακυρώσεις και καθυστερήσεις σε Αγγλία, Ουαλία και Σκωτία. Χιλιάδες επιβάτες έμειναν εγκλωβισμένοι σε σταθμούς και τρένα.

Η κατάσταση προκάλεσε καταιγισμό αντιδράσεων στο Χ, με τον Βρετανό αστροναύτη Tim Peake να σημειώνει ειρωνικά: «Κατασκευάσαμε διαστημικό σταθμό που αντέχει +121°C έως -157°C, αλλά το σιδηροδρομικό σύστημα λυγίζει στους +30°C».

Γιατί λυγίζουν οι ράγες στον καύσωνα

Σύμφωνα με τη Network Rail, οι ράγες από χάλυβα διαστέλλονται με τη θερμότητα. Όταν η θερμοκρασία ξεπεράσεις τους 46°C πάνω τους (περίπου 30°C στην ατμόσφαιρα), μπορεί να εμφανιστεί παραμόρφωση - γνωστή ως «buckling». Σε τέτοιες περιπτώσεις, επιβάλλονται τοπικές μειώσεις ταχύτητας ή διακόπτεται τελείως η κυκλοφορία για λόγους ασφαλείας.

 


Τα προβλήματα δεν σταματούν στις ράγες. Οι κεραίες ρεύματος που τροφοδοτούν τα τρένα διαστέλλονται με τη ζέστη, με αποτέλεσμα να κρέμονται και να εμπλέκονται με το «pantograph» - τον βραχίονα του τρένου, προκαλώντας βλάβες και περεταίρω καθυστερήσεις. Αν και πολλές γραμμές πλέον έχουν σύγχρονα συστήματα τάσης, οι παλιές υποδομές παραμένουν ευάλωτες.

Πως προσπαθούν να προστατευτούν

Οι λύσεις γι' αυτό το χρόνιο πρόβλημα είναι οι εξής:

  • Βάψιμο των ραγών με λευκό χρώμα για μείωση θερμοκρασίας έως και 5°C
  • Εγκατάσταση ενισχυμένων βάσεων από σκυρόδεμα αντί για παραδοσιακά υλικά
  • Μικρότερα κομμάτια ραγών με κενά, ώστε να απορροφούν τη διαστολή

Όπως εξηγεί ο Dr. John Easton της IET's Railway Technical Network, τέτοιες πρακτικές χρησιμοποιούνται και σε χώρες με θερμά κλίματα, όπως η Ιταλία.

Το μέλλον πιο θερμό και πιο ακριβό

Η κλιματική αλλαγή απειλεί να κάνει τέτοια φαινόμενα συχνότερα και πιο ακραία. Ήδη, τμήματα του δικτύου επανασχεδιάζονται με κοστοβόρες λύσεις (όπως σκυρόδεμα 4 φορές πιο ακριβό), όμως το σύνολο της υποδομής παραμένει παλαιό.

Η Network Rail δηλώνει ότι συνεργάζεται με κυβερνητικούς και επιστημονικούς φορείς για να προσαρμόσει το δίκτυο στις νέες θερμοκρασιακές συνθήκες των επόμενων δεκαετιών.

ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ

BEST OF LIQUID MEDIA