Έρευνα του Guardian αποκαλύπτει ότι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν 127 τάνκερ στη Ρωσία κατά τη διάρκεια του πολέμου με την Ουκρανία
Ευρωπαίοι και Αμερικανοί πλοιοκτήτες πούλησαν τουλάχιστον 230 «γερασμένα» δεξαμενόπλοια στον «γκρι στόλο» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να αποφύγει τις δυτικές κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει ο Guardian, ο οποίος έφερε στο φως της δημοσιότητας μια εκτενή διεθνή έρευνα.
Όπως διαπιστώθηκε, οι εφοπλιστές έχουν βγάλει κέρδος άνω των 6 δισ. δολαρίων από τη χρονική στιγμή που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία το 2022 και έπειτα, μέσω πώλησης πλοίων σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και οι Σεϋχέλλες που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε το ολλανδικό ερευνητικό πρακτορείο Follow the Money (FTM), το οποίο συνεργάστηκε με ερευνητικά και ειδησεογραφικά sites σε εννέα χώρες, οι Έλληνες ιδιοκτήτες πούλησαν τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ, καθώς «ξεφορτώθηκαν» 127 πλοία.

Οι δυτικοί αναλυτές εκτιμούν ότι τα συγκεκριμένα πλοία χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, να διεξάγουν δράσεις κατασκοπείας για λογαριασμό της Μόσχας και για να χαρτογραφούν -και μερικές φορές καταστρέφουν- ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές, όπως καλώδια.
Η έκθεση καταγράφει την περίπτωση δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων ηλικίας 15 ετών που πουλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, η οποία μετονομάστηκε και μετεγκαταστάθηκε από τη Μάλτα στον Παναμά, αργότερα συγκέντρωσαν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το λιμάνι Ουστ-Λούγκα της Βαλτικής, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.
Η έρευνα εξηγεί ότι η G7 και η ΕΕ εισήγαγαν ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη του 2022, απαγορεύοντας σε εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στην επικράτειά τους να διευκολύνουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, η αξία των πλοίων που θα μπορούσαν να νηολογηθούν σε μη δυτικές δικαιοδοσίες, εκτοξεύτηκαν στα ύψη.
