44 χρόνια από το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα (pics & vids)

Gazzetta team
44 χρόνια από το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα (pics & vids)

bet365

Σαν σήμερα το 1977 στο αεροδρόμιο της Τενερίφης, δύο αεροπλάνα συγκρούστηκαν σφόδρα μεταξύ τους στον διάδρομο, με αποτέλεσμα 583 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.

Μαύρες μνήμες ξυπνούν στην Ισπανία και ιδιαίτερα στην Τενερίφη, καθώς σήμερα συμπληρώνονται 44 χρόνια από το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα που συνέβη ποτέ. Ύστερα από σύγκρουση δύο γιγαντιαίων μπόινγκ 747 στον αεροδιάδρομο της Τενερίφης, 583 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.

Βόμβα στο αεροδρόμιο της Γκραν Κανάρια

Όλαν ξεκίνησαν νωρίς το μεσημέρι στις 27 Μαρτίου του 1977 όταν μία βόμβα εξερράγη στο αεροδρόμιο της Γκραν Κανάρια, την οποία είχαν τοποθετήσει μέλη της αυτονομιστικής οργάνωσης «Ένοπλες Ομάδες των Γουάντσε (σ.σ. Ιθαγενών)». Από την έκρηξη τραυματίστηκε ένα άτομο, αλλά φυσικά διεκόπη αμέσως η λειτουργία του αεροδρομίου.

Όλη η «κίνηση» μεταφέρθηκε στο αεροδρόμιο της Τενερίφης, με αποτέλεσμα να υπάρξει συμφόρηση, αλλά η κατάσταση έγινε πολύ πιο δύσκολη εξαιτίας της πυκνής ομίχλης που είχε καλύψει όλο το αεροδρόμιο.

Όταν το απόγευμα εκείνης της ημέρας άνοιξε το αεροδρόμιο της Γκραν Κανάρια, ο πύργος ελέγχου της Τενερίφης έδινε εντολή για σταδιακή αποσυμφόρηση από τα πολλά αεροπλάνα που βρίσκονταν στο «Λος Ροντέος». Ανάμεσά τους και τα μοιραία μπόινγκ 747: Το ένα της αμερικανικής εταιρείας Pan-Am που εκτελούσε το δρομολόγιο Λος Άντζελες - Νέα Υόρκη - Γκραν Κανάρια με 380 επιβάτες και 16μελές πλήρωμα και το άλλο της ολλανδική KLM, το οποίο εκτελούσε το Άμστερνταμ - Γκραν Κανάρια, με 234 επιβάτες και 14μελές πλήρωμα.

Η ομίχλη παρέμενε βέβαια πυκνή και η ορατότητα στον διάδρομο ήταν ιδιαίτερα χαμηλή. Ελλείψει μάλιστα επίγειου ραντάρ, η επικοινωνία μεταξύ πύργου ελέγχου και αεροσκαφών γινόταν δια ασυρμάτου.

Πως έγινε η σύγκρουση

Το ολλανδικό αεροπλάνο (της KLM) ξεκίνησε την τροχοδρόμηση και ανέβαζε ταχύτητα για την απογείωσή του, ωστόσο το αμερικάνικο της Pan-Am βρίσκονταν σταματημένο μέσα στον διάδρομο, προσπαθώντας να μετακινηθεί. Δυστυχώς όμως δεν πρόλαβε... Τα δύο αεροσκάφη συγκρούστηκαν με σφοδρότητα κι έγιναν παρανάλωμα του πυρός, με μοιραίο αποτέλεσμα τον θάνατο 583 ανθρώπων.

Από το μπόινγκ της ολλανδικής KLM δεν επέζησε κανείς και από το αμερικανικό της Pan-Am σκοτώθηκαν 258 από τους επιβαίνοντες, 61 τραυματίστηκαν και μόλις 61 διασώθηκαν.

Ο κόσμος συνταράκτηκε από το πολύνεκρο δυστύχημα το οποίο ουσιαστικά ήταν τροχαίο και σύντομα ξεκίνησαν οι έρευνες για τα αίτια, από την Ισπανική Πολιτική Αεροπορία, σε συνεργασία με Αμερικανούς και Ολλανδούς εμπερογνώμονες.

Τι έδειξε η έρευνα

Μετά από μήνες έρευνας τα αποτελέσματα αυτής έδειξαν ότι ο πιλότος του μπόινγκ της KLM απογειώθηκε χωρίς την έγκριση του πύργου ελέγχου. Αρχικά οι Ολλανδοί υποστήριζαν ότι δόθηκε λάθος εντολή από τον πύργο ελέγχου, αλλά στο τέλος η ολλανδική εταιρία ανέλαβε ολοκληρωτικά την ευθύνη και αποζημίωσε τους συγγενείς των θυμάτων.

Το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί ποτέ, ανάγκασε τους αρμοδιούς να λάβουν αρκετές νέες αποφάσεις και λήψη μέτρων για να αποφευχθεί στο μέλλον κάτι αντίστοιχο.

Καθιερώθηκε αρχικά τυποποιημένη φρασεολογία μεταξύ πύργου ελέγχου και Κυβερνήτη του εκάστοτε αεροσκάφους, ώστε να αποφεύγονται οι όποιες παρανοήσεις, ενώ τα μέλη του πληρώματος είχαν δικαίωμα να εκφράζουν αντιρρήσεις προς τον Κυβερνήτη, όσον αφορά θέματα ασφάλειας της πτήσης, με τον ίδιο να οφείλει να τις λαμβάνει σοβαρά υπ΄όψιν του και να παύει να έχει την απόλυτη εξουσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Τελευταία Νέα