Τα ελαστικά σε ρόλο πρωταγωνιστή!

Πάνος Σεϊτανίδης
Τα ελαστικά σε ρόλο πρωταγωνιστή!
Στην Τουρκία οι επιλογή και η διαχείριση των ελαστικών έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.

Το Τουρκικό Grand Prix ήταν ένας ακόμα αγώνας όπου τα ελαστικά βρέθηκαν στο προσκήνιο. Η βροχή που επηρέασε τον δέκατο-έκτο δέκατου-έκτου γύρου του φετινού παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1, έφερε τα ενδιάμεσα σε ρόλο πρωταγωνιστή και τις ομάδες, να καλούνται επί 58 γύρους να βρουν απαντήσεις για ικανούς λύτες.

Καθώς το οδόστρωμα δεν στέγνωνε, η στρατηγική την οποία ακολούθησε η πλειοψηφία του grid, ήταν αυτή της μίας αλλαγής ελαστικών και τη χρήση δύο σετ Cinturato Green ενδιάμεσων συνθηκών. Αυτό ήταν και το πλάνο του νικητή του αγώνα, Βάλτερι Μπότας.

Συνολικά 18 από τους 20 οδηγούς έκαναν κάτι ανάλογο αν και είχαμε μεγάλη ποικιλία στην επιλογή της στιγμής αλλαγής. Πρώτος μπήκε ο Ντάνιελ Ρικιάρντο της McLaren, στον γύρο 21, ακολούθησε ο Φερνάντο Αλόνσο στον γύρο 30 και χρειάστηκε να φτάσουμε στον γύρο 34 για να δούμε μαζικά pit stop.

Αυτός που μπήκε τελευταίος, σε μία καθυστερημένη επιλογή που ενδεχομένως να του στέρησε και την τέταρτη θέση, ήταν ο παγκόσμιος πρωταθλητής Λούις Χάμιλτον.

Pirelli F1 Turkey Infographic

Οι ακραίες επιλογές

Υπήρξε οδηγός που δεν μπήκε καν στο pit lane. Ο λόγος για τον Έστεμπαν Όκον, της Alpine, που έβγαλε όλο τον αγώνα με το ίδιο σετ! Τα ενδιάμεσά του ήταν σχεδόν διαλυμένα στον τερματισμό κι όπως ο ίδιος δήλωσε, ένας γύρος ακόμα θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικός. Ωστόσο, αυτή η επιλογή του χάρισε το βαθμό της δέκατης θέσης.

Όσο για τον τολμηρό της ημέρας, αυτός ήταν ο Σεμπάστιαν Φέτελ. Ο οδηγός της Aston Martin πήρε το ρίσκο να βάλει σλικ ελαστικά στον γύρο 36. Όμως η πίστα ήταν ακόμα βρεγμένη, το ρίσκο δεν βγήκε και χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια για να επιστρέψει στα pit για να βάλει ξανά ενδιάμεσα, με την AMR21 άθικτη.

F1 Turkey Inters

Πως συμπεριφέρθηκε το κάθε ελαστικό

Ενδιάμεσα: Χρησιμοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα, από όλους τους οδηγούς. Υπήρξαν πολύ μεγάλα πρώτα stint (από 35 έως 50 γύρους( και τα ενδιάμεσα ελαστικά επέδειξαν απίστευτη προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες μεικτές συνθήκες προσδίδοντας πρόσφυση και απόδοση.

Σλικ, μέση C3 γόμα: Αξιοποιήθηκε μόνο από τον Φέτελ, που επιχείρησε ένα γύρο μ’ αυτό το ελαστικό, 20 περάσματα πριν το τέλος. Οι συνθήκες όμως παρέμεναν βρόχινες, παρότι είχαν δημιουργηθεί κάποιες στεγνές γραμμές στην πίστα.

Pirelli F1 Turkey Infographic

Τι λέει η Pirelli

Ο επικεφαλής Formula 1 και αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Pirelli, Μάριο Ίζολα, σχολίασε τον αγώνα της Κωνσταντινούπολης: «Σε συνέχεια των ελεύθερων δοκιμών του Σαββάτου όπου η πίστα ήταν βρεγμένη, είχαμε βρόχινες συνθήκες από την αρχή ως το τέλος του αγώνα. Αλλά η βροχή δεν ήταν ποτέ τόσο έντονη ώστε να χρειαστούν τα ελαστικά βροχής. Αντίθετα ήταν το τέλειο σκηνικό για τα ενδιάμεσα ελαστικά που έδειξαν πόσο καλά προσαρμόζονται, παρά την ευρεία μεταβολή των βρεγμένων συνθηκών. Οι οδηγοί που άλλαξαν πιο αργά τα ελαστικά βρήκαν πιο στεγνή την πίστα και αντιμετώπισαν μεγαλύτερες μετατοπίσεις γόμας, λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (σ.σ. το λεγόμενο “graining”). Αυτοί που σταμάτησαν νωρίτερα είχαν λιγότερη παραμόρφωση στους αρχικούς γύρους του δεύτερου σετ λόγω πιο βρεγμένου οδοστρώματος. Αυτό αποδείχτηκε καθοριστικό σ’ αυτές τις συνθήκες με το ψιλόβροχο. Ο Μπότας είχε τέλεια στρατηγική σ’ αυτές τις απαιτητικές συνθήκες: Μια αλλαγή, δυο σετ ενδιάμεσα ελαστικά. Αρκετοί οδηγοί καθυστέρησαν την αλλαγή. Αυτό συνέβη γιατί δεν ήταν εύκολα ορατό σε ποιο βαθμό θα στεγνώσει η πίστα πριν το τέλος του αγώνα, ήλπιζαν να βάλουν κατευθείαν σλικ ελαστικά. Δεν συμβουλέψαμε κανέναν να βγάλει όλο το αγώνα με το ίδιο σετ ενδιάμεσων ελαστικών. Στην πραγματικότητα προειδοποιήσαμε κάποιες ομάδες για το ρίσκο που ενείχε κάτι τέτοιο. Σίγουρα η απόδοση τους ήταν πολύ δυνατή εδώ, κανένας οδηγός δεν εγκατέλειψε παρά την ολισθηρότητα, μετά από 58 γύρους αγώνα».

Και φεύγοντας από την Τουρκία, η μάχη καλά κρατεί, στην πιο συναρπαστική σεζόν της Formula 1 εδώ και πολλά χρόνια.

Perez

Φωτογραφίες: Pirelli, redbullcontentpool.com
Infographics: Pirelli

Ακολουθήστε την σελίδα του InMotion στο Facebook!