Ιστορίες ελληνικού κινηματογράφου: Κι όμως, η ωραία ήταν… η Γεωργία Βασιλειάδου (pics & vid)

Gazzetta team
Ιστορίες ελληνικού κινηματογράφου: Κι όμως, η ωραία ήταν… η Γεωργία Βασιλειάδου (pics & vid)
Όλη η ιστορία της εκπληκτικής ταινίας «Η ωραία των Αθηνών» με την ευγενική χορηγία των ζυμαρικών Μάκβελ.

Ένας επιπλέον δείκτης επιτυχίας μιας ταινίας, πέρα από τα εισιτήρια που «έκοψε», είναι σίγουρα και το εάν παρέμεινε στη μνήμη των θεατών ακόμα και πολλά χρόνια μετά την πρώτη της προβολή. Εάν δε, ατάκες της παρέμειναν ζωντανές στη συλλογική μνήμη και επανέρχονται ως ευφυολογήματα στις παρέες, ε τότε, μιλάμε για το αποκορύφωμα της επιτυχίας. Να και ένα παράδειγμα: Τη φράση «πνεύμα και ηθική» σίγουρα την έχουν ακούσει πολλές φορές στην καθημερινότητά τους ακόμα και οι νεότεροι. Λίγοι όμως γνωρίζουν πώς προέκυψε αυτή η «ιστορική» ατάκα και από ποιον. Μια ατάκα που από μόνη της δεν λέει και πολλά, όταν όμως ακούγεται από τον Βασίλη Αυλωνίτη, με τον δικό του μοναδικό και αξεπέραστο ερμηνευτικά τρόπο – ποιος θα ξεχάσει τον τρόπο που...φούσκωνε τα μάγουλά του όταν την έλεγε –, τότε αποκτά μια εντελώς διαφορετική δυναμική, η οποία στην περίπτωσή του ήταν τόσο επιτυχημένη και ισχυρή που παρέμεινε ζωντανή 60 και πλέον χρόνια αφότου πρωτοειπώθηκε.

Γεωργία Βασιλειάδου: Από τα «μπουλούκια», στην πρώτη γραμμή της Finos Films


Την περίφημη αυτή ατάκα την είπε ο Αυλωνίτης στην θρυλική ελληνική ταινία «Η ωραία των Αθηνών», η οποία γυρίστηκε το 1954 από την Finos Films, με πρωταγωνίστρια την μοναδική Γεωργία Βασιλειάδου. Με την ταινία αυτή ουσιαστικά ξεκίνησε η μεγάλη μεταπολεμική καριέρα της Βασιλειάδου, την οποία ανακάλυψε νωρίτερα ο Αλέκος Σακελλάριος και την προέτρεψε να ασχοληθεί με το θέατρο. Όπως λένε οι πληροφορίες, την είχε εντοπίσει να κάθεται μόνη της σε μια γωνιά ενός ιστορικού καφέ της Αθήνας, την πλησίασε και της είπε ότι με την τόσο χαρακτηριστική της φυσιογνωμία, μπορούσε να κάνει μεγάλη καριέρα. Η ίδια – που μέχρι εκείνη την περίοδο έπαιζε μόνο σε «μπουλούκια» - δεν τον πίστεψε στην αρχή, αλλά ο Σακελλάριος είχε τον μαεστρικό τρόπο να πείθει, κάτι που κατάφερε να κάνει και με την Βασιλειάδου. Mετά την τεράστια επιτυχία της ταινίας «Η ωραία των Αθηνών», η Βασιλειάδου γίνεται το τέταρτο πιο αγαπητό πρόσωπο του μεταπολεμικού ελληνικού σινεμά, μετά την Σμαρούλα Γιούλη, τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Μίμη Φωτόπουλο – ο οποίος επίσης πρωταγωνιστεί στην ταινία. «Ήταν η εποχή που δεν είχε ξεκινήσει ακόμα η περίοδος λατρείας των νεαρών και λαμπερών σταρ, η οποία κορυφώθηκε προς το τέλος της δεκαετίας του 50’», αναφέρει χαρακτηριστικά η Finos Film στην επίσημη ιστοσελίδα της.

Τα ροκφόρ… κι ο χάρακας

Το σενάριο και η σκηνοθεσία ήταν του Νίκου Τσιφόρου, ο οποίος κατάφερε με έναν μαεστρικό τρόπο να αντλήσει το 100% των δυνατοτήτων όλων των σπουδαίων ηθοποιών του καστ, όπως ήταν οι Σπεράντζα Βρανά, Νίκος Σταυρίδης, Γκέλυ Μαυροπούλου, Σταύρος Ξενίδης, Ράλλης Αγγελίδης, Αρτέμης Μάτσας, Βελισσάριος Κοντογιάννης, Χρυσάνθη Λιάπη, Γ. Μελίδης και άλλοι πολλοί. Μεταξύ των «ανακαλύψεών» του ήταν η εκπληκτική χημεία του Μίμη Φωτόπουλου με τον Νίκο Σταυρίδη, οι οποίοι πλαισιωμένοι από τον Βασίλη Αυλωνίτη, συνέθεσαν μια τριπλέτα που προσέφερε αβίαστο και διαρκές γέλιο, μέσα από δεκάδες χιουμοριστικές ατάκες, με τις οποίες είναι πλημμυρισμένη η ταινία. Σύμφωνα με τους ειδικούς του κινηματογράφου, η ταινία θεωρείται μια από τις πιο πλούσιες σε ατάκες στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. («”-Και τι κάλλος....ε;”, “ε, από... κάλους πια, άλλο τίποτις!”», «”Mόνο που στάζουν τα ...λύκεια όταν βρέχει”, “Ποια λύκεια, των Ελληνίδων;”, “Όχι καλέ, οι σουλήνες!”», «”Ντύσου, γκραν!”, “Γκραν κάσα;;;” –“Όχι γκραν πρι!”», «Κοντά μου οι νεαροί θα έχουν όλα τα...ροκφόρ!», «Θα γίνει το ολοκαύτωμα του...ζαρκαδίου!», «”Ξέρω ένα μικρό ξενοδοχείο στο Γαλάτσι”, “Και να κλειστώ σε δωμάτιο με έναν άνδρα;”, “Μη φοβάσαι, θα σβήσω τα φώτα”, “Και θα 'σαι φρόνιμος;”, “Χάρακας!”», «”Κάτσε δω, να κλείσω κάμαρη και περίμενε”, “Και θα μείνω εδώ, μόνη μου με το σωφέρ;”, “Δε φοβάται. Σε συνήθισε!”»).

«Πνεύμα και ηθική»!


Η υπόθεση της ταινίας ήταν η εξής: Ο Ζάχος (Βασίλης Αυλωνίτης), Πρόεδρος του συλλόγου «Πνεύμα και Ηθική», προκειμένου να κληρονομήσει έναν πλούσιο συγγενή του που πέθανε, πρέπει να παντρευτεί την Αριστέα (Γεωργία Βασιλειάδου), σπιτονοικοκυρά του συγκεκριμένου συγγενή, η οποία τον πρόσεχε μέχρι το τέλος της ζωής του. Η Αριστέα όμως είναι άσχημη και αρκετά μεγάλη σε ηλικία, οπότε ο Ζάχος προσπαθεί να την παντρέψει με έναν από τους δύο νοικάρηδές του (Μίμης Φωτόπουλος και Νίκος Σταυρίδης). Οι τελευταίοι του χρωστούν πολλά νοίκια και έτσι του έχουν μεγάλη υποχρέωση και δεν μπορούν να του πουν όχι. Και από εδώ ξεκινούν τα κωμικοτραγικά μπλεξίματα. Ο Ζάχος τους εγκαθιστά στο ξενοίκιαστο πλέον δωμάτιο της Αριστέας και οι δύο φίλοι, που δεν έχουν εναλλακτική λύση, δέχονται. Ωστόσο θα πρέπει να αποφασίσουν ποιος από τους δύο θα την παντρευτεί κάτι που μόνο εύκολο δεν είναι. Εξαιρετική είναι δε, η σκηνή που Σταυρίδης και Φωτόπουλος παίζουν «μονά-ζυγά» για το ποιος θα την πάρει, και όταν την «κερδίζει» ο Φωτόπουλος, η πλάκα που του κάνει ο Σταυρίδης είναι άνευ προηγουμένου… Στο μεταξύ, οι δύο φίλοι γνωρίζουν δύο νέες κοπέλες (Γκέλυ Μαυροπούλου και Σπεράντζα Βρανά) και τις ερωτεύονται. Αυτό θα τους δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να προλάβουν. Έτσι θα σκαρφιστούν μαζί με τις κοπέλες τους έναν τρόπο να αναγκάσουν τον Ζάχο να τηρήσει τους όρους της διαθήκης κατά γράμμα.

Γκέλυ Μαυροπούλου και Σπεράντζα Βρανά αποκαλύπτονται…


Στην ταινία «Η ωραία των Αθηνών», η Γκέλυ Μαυροπούλου κάνει την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση, που στέφεται με απόλυτη επιτυχία, δίνοντάς της την ώθηση για μια μεγάλη καριέρα, τόσο στο θέατρο, όσο και στον κινηματογράφο. Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν κόρη του ηθοποιού Άγγελου Μαυρόπουλου, ο οποίος την βοήθησε πολύ στα πρώτα της βήματα, αλλά και της Μαρίκας Κρεββατά, επίσης γνωστής ηθοποιού της εποχής. Πολύ καλή ήταν η παρουσία και της Σπεράντζας Βρανά, η οποία ξεχωρίζει με το γνωστό της, πληθωρικό στυλ. Στην συγκεκριμένη ταινία αναδεικνύει ένα ακόμα μεγάλο ταλέντο της, αυτό της τραγουδίστριας. Έτσι, εμφανίζεται να τραγουδάει τα κομμάτια "Αυτό το Μάμπο, το Μπραζιλιέρο" και "Βαλίτσα", τραγούδια τα οποία στη συνέχεια ηχογραφήθηκαν και έγιναν μεγάλες επιτυχίες από την Μάγια Μελάγια. Ο τίτλος της ταινίας "Η ωραία των Αθηνών" προήλθε από τα καλλιστεία που είχαν διοργανωθεί εκείνη την χρονιά για πρώτη φορά, από τον δημοσιογράφο Αχιλλέα Μαμάκη. Ο θεσμός των καλλιστείων ήταν τότε πραγματική επανάσταση για τα ήθη της τόσο συντηρητικής ελληνικής κοινωνίας και η διοργάνωσή τους αποτελούσε μέγα κοινωνικό γεγονός. Η ταινία ήταν διάρκειας 81 λεπτών και έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 13 Μαρτίου του 1954, κόβοντας 80.420 εισιτήρια. Η φωτογραφία ήταν του Αριστείδη Καρύδη-Φουκς, η σκηνογραφία του Μάρκου Ζέρβα, το μοντάζ του Ντίνου Κατσουρίδη, ενώ η πολύ καλή μουσική ήταν του Γιώργου Μουζάκη. Στο τραγούδι εκτός από την Σπεράντζα Βρανά ακούγεται το Τρίο Κιτάρα, σε στίχους τραγουδιών που έγραψαν οι Οικονομίδης, Πρετεντέρης και Γ. Γιαννακόπουλος.

Ζυμαρικά Μάκβελ, 81 χρόνια ιστορίας, 8 δεκαετίες γεύσης και καινοτομίας!