Πώς ο κορονοϊός φτάνει στον εγκέφαλο: Τι αποκαλύπτει νέα έρευνα

Πώς ο κορονοϊός φτάνει στον εγκέφαλο: Τι αποκαλύπτει νέα έρευνα
Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας έχει καταστεί ξεκάθαρο ότι ο κορονοϊός δεν προκαλεί μόνο προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα αλλά και νευρολογικά προβλήματα.

Στη διαπίστωση ότι ο κορονοϊός μπορεί να φτάσει στον ανθρώπινο εγκέφαλο και να προκαλέσει νευρολογικά προβλήματα μέσω της μύτης κατέληξαν Γερμανοί επιστήμονες.

Συγκεκριμένα σύμφωνα την έρευνα ο κορονοϊός μπορεί να φτάσει στον ανθρώπινο εγκέφαλο εάν εισέλθει μέσω της μύτης και κολλήσει στη ρινική βλεννογόνο. Αυτή είναι η πρώτη επιστημονική απόδειξη ότι μπορεί να μολύνει τους νευρώνες του εγκεφάλου μέσω της βλεννογόνου οδού.

Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας έχει καταστεί ξεκάθαρο ότι ο SARS-CoV-2 δεν προκαλεί μόνο προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα αλλά και νευρολογικά προβλήματα, όπως την απώλεια της γεύσης και της όσφρησης, πονοκεφάλους, κόπωση, ζαλάδες και ναυτία.

Επιστήμονες από τη Γερμανία πραγματοποίησαν νεκροψία από τον Μάρτιο έως τον Αύγουστο του 2020 σε 33 ασθενείς (22 άνδρες και 11 γυναίκες), με μέση ηλικία θανάτου τα 71,6 έτη και οι οποίοι πέθαναν από την Covid-19 κατά μ.ο. στις 31 μέρες.

Οι ερευνητές μελέτησαν την oπισθορρινική έκκριση βλέννας, πάνω από το στόμα, στο σημείο, όπου ενώνεται ο φάρυγγας με τη ρινική κοιλότητα, καθώς και πήραν και δείγματα από ιστούς του εγκεφάλου.

Γενετικό υλικό κορονοϊού εντοπίστηκε σε μεγάλες ποσότητες στη βλέννα της ρινικής κοιλότητας, αλλά ακίδες πρωτεϊνών του SARS-CoV-2, οι οποίες εξέχουν του ιού και προσκολλούν στους ανθρώπινους υποδοχείς εντοπίστηκαν και στον εγκέφαλο.

Σύμφωνα με τον δρ. Φρανκ Χέπνερ, εκ των συντακτών της έρευνας που διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο Charité–Universitätsmedizin, του Βερολίνου, «μόλις ο ιός εισχωρήσει στην οσφρητική βλεννογόνο χρησιμοποιεί νευροανατομικές συνδέσεις προκειμένου να φτάσει στον εγκέφαλο».

Στο πλαίσιο της έρευνας οι επιστήμονες κατάφεραν με ηλεκτρονικό μικροσκόπιο να τραβήξουν την πρώτη φωτογραφία ακέραιων σωματιδίων κορονοϊού μέσα στη βλέννα.

Ωστόσο το πώς ακριβώς φτάνει ο ιός στον εγκέφαλο από αυτό το σημείο είναι άγνωστο και χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.

«Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι ο ιός κινείται από νευρικό κύτταρο σε νευρικό κύτταρο ώστε να φτάσει στον εγκέφαλο», εξηγεί η δρ. Έλενα Ραντμπρατς, μία από τις ακαδημαϊκούς που εργάστηκαν στην έρευνα.

«Είναι πιθανό επίσης ο ιός να μεταφέρεται μέσω των αιμοφόρων αγγείων, καθώς εντοπίστηκε και στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων του εγκεφάλου».

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα, Δευτέρα (30/11), στο περιοδικό «Nature Neuroscience», επίσης εντόπισε ανοσοκύτταρα στο εγκεφαλικό υγρό, τα οποία ενεργοποιήθηκαν αμέσως μετά τη μόλυνση.

Σύμφωνα με τον καθηγητή, Χέπνερ, «η παρουσία του ιού στους νευρώνες της ρινικής βλεννογόνου παρέχει μία καλή εξήγηση για τα νευρολογικά συμπτώματα που εντοπίστηκαν σε ασθενείς, όπως η απώλεια της όσφρησης ή της γεύσης.

Επίσης βρέθηκε και σε περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες ελέγχουν ζωτικές λειτουργίες όπως η αναπνοή. Δεν μπορεί ν’ αποκλειστεί ότι η παρουσία του ιού σε αυτές της περιοχές θα επιδεινώσει τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος, ταο οποίο θα προστεθεί στα προβλήματα στην αναπνοή εξαιτίας της μόλυνσης των πνευμόνων. Επιπλέον παρόμοια προβλήματα μπορεί να εμφανιστούν και στην καρδιαγγειακή λειτουργία».

Ωστόσο «είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση ότι παρόλο που οι ασθενείς που συμμετείχαν στην έρευνα υπέφεραν από τη σοβαρά συμπτώματα της ασθένειας και άνηκαν στην ομάδα ασθενών που έχασαν τη ζωή τους, είναι πιθανό τ’ αποτελέσματα της έρευνας να επηρεάζουν και ασθενείς με ήπια συμπτώματα», ανέφερε ο καθηγητής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ