Τα κρύα ντους ενισχύουν την ψυχική σας υγεία

Gazzetta team
Τα κρύα ντους ενισχύουν την ψυχική σας υγεία
Ένα κρύο μπάνιο βοηθά το σύνολο των λειτουργιών εγκεφάλου και σώματος με βάση τον καθηγητή Νικολάι Σίιτσακ.

Η επιστήμη πίσω από την οικιακή «κρυοθεραπεία», στην εποχή της μεγάλης κατάθλιψης.

Ακόμη και εάν δεν είστε χειμερινοί κολυμβητές, αλλά έστω μια φορά στη ζωή σας έχετε κάνει βουτιά σε παγωμένα νερά, θυμηθείτε πώς αισθανθήκατε. Μετά το αρχικό σοκ των πρώτων δευτερολέπτων ανακαλύψατε πόσο διεγερτικό ήταν το συναίσθημα, ακόμη και πολλές ώρες αφού στεγνώσατε.

«Αυτό συμβαίνει επειδή κάθε φορά που το σώμα βιώνει μια απότομη αλλαγή θερμοκρασίας αρκετά πιο κάτω από τη φυσική θερμοκρασία του, αναγκάζει το αίμα να μετακινείται ταχύτερα από την επιφάνεια του σώματος προς στο εσωτερικό και, κυρίως στον εγκέφαλο, “λούζοντάς” το με ενδορφίνες», λέει ο Νικολάι Σίιτσακ, καθηγητής μοριακής βιολογίας στο πανεπιστήμιο του Νοβοσιμπίρσκ της Ρωσίας, ο οποίος έχει μελετήσει επί χρόνια την θετική επίδραση που έχει το κρύο νερό στο σύνολο των λειτουργιών εγκεφάλου και σώματος.

Σε μελέτες που έχει εκπονήσει μαζί με την επιστημονική ομάδα του, ο Σίιτσακ έχει ανακαλύψει ότι τα συχνά κρύα ντους, μπορεί να είναι ακόμη πιο αποτελεσματικά από τα συνταγογραφούμενα αντικαταθλιπτικά.

«Όταν το σώμα εκτίθεται στο κρύο νερό, ενεργοποιείται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα αυξάνοντας τα επίπεδα βήτα-ενδορφίνης και νοραδρεναλίνης στο αίμα, συνδυαστικά με μια συντριπτικά μεγάλη ποσότητα ηλεκτρικών παλμών από περιφερικές νευρικές απολήξεις στον εγκέφαλο, οι οποίες σταδιακά οδηγούν σε ένα σταθερό αντικαταθλιπτικό αποτέλεσμα», αναφέρει ο καθηγητής, προσθέτοντας:

«Αυτός ο μηχανισμός, που λειτουργεί ταυτόχρονα ως άμυνα αλλά και ως αντεπίθεση του οργανισμού στην επαφή με το κρύο νερό, προσφέρει μια πιο αποτελεσματική ρύθμιση των συναισθημάτων, με τα περισσότερα από αυτά να συνδέονται με τις περιοχές του εγκεφάλου που δημιουργούν την κατάθλιψη».

Η πρακτική εφαρμογή του επιστημονικού πορίσματος

Ξεκινήστε με ένα ντους σε άνετη, ζεστή θερμοκρασία. Σταδιακά, γυρίστε το διακόπτη από το ζεστό σε όλο και πιο κρύο -μέχρι που είναι σχετικά υποφερτό-, μένοντας διαρκώς κάτω από τη ροή της ντουζιέρας, επί 2 έως 3 λεπτά. Ολοκληρώστε με 30’’ τελείως κρύου νερού. Όσο κι αν δεν σας γοητεύει μια τέτοια εμπειρία κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης,να είστε βέβαιοι ότι αμέσως μετά -και για πολλές ώρες αργότερα- θα κατακλυστείτε από όλα τα οφέλη στο σώμα, στον εγκέφαλο και στη διάθεσή σας.

Πηγή: Reader.gr