+slo-gun

ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE
Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 24 (pics & vids)

Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 24 (pics & vids)

Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 24 (pics & vids)

Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται...                

ΜE THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Η προτροπή του Πλωρίτη και η Αλίκη που έγινε..Λίζα

To 1961 ήταν μια σημαντική χρονιά για την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αφού ήταν η χρονιά που η μεγάλη αυτή ελληνίδα ηθοποιός αποφάσισε να δημιουργήσει τον δικό της θεατρικό θίασο και να ξεκινήσει περιοδείες σε όλη την Ελλάδα. Αυτό σήμαινε ότι ο χρόνος της θα ήταν πολύ περιορισμένος και δεν θα μπορούσε να γυρίζει δύο ταινίες κάθε σεζόν όπως έκανε μέχρι τότε. Όταν λοιπόν έφτασαν στα χέρια της κάποιες προτάσεις για ταινίες εκείνη τη χρονιά, η Βουγιουκλάκη συμβουλεύτηκε τον καλό της φίλο Μάριο Πλωρίτη, ο οποίος τη συμβούλεψε να επιλέξει την ταινία «Η Λίζα και η άλλη», η οποία ήταν παραγωγής Finos Film. Μάλιστα, η μουσική της ταινίας ήταν του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος έγραψε για τις ανάγκες της το τραγούδι «Ξημερώνει», το οποίο έκανε εξαιρετική επιτυχία. Ένα ενδιαφέρον tip που συνδέεται με την ταινία, και το οποίο αποκαλύπτει η Finos Film στην ιστοσελίδα της ήταν μια φήμη ότι κατά το φινάλε της ταινίας, ο βοηθός σκηνοθέτη, Παντελής Βούλγαρης, - ναι, τότε ήταν βοηθός!-, έτρεχε γύρω από το αυτοκίνητο κρατώντας κλαδιά για να φαίνεται πως είναι εν κινήσει. Όσον αφορά στην υπόθεση της ταινίας, αυτή ήθελε τον ιδιοκτήτη ενός παλαιοπωλείου (Λαυρέντης Διανέλλος) να βρίσκει ένα πρωί στο μαγαζί του μια άστεγη κοπέλα, τη Λίζα, να κοιμάται. Νομίζοντας ότι η Λίζα είναι κλέφτρα, τη στέλνει στο αυτόφωρο. Εκεί ένας περαστικός δικηγόρος (Γιώργος Παντζας) συμπαθεί την Λίζα και αφού την αθωώνει, την παίρνει να μείνει σπίτι του. Παράλληλα, η Μίτση, κόρη του βιομηχάνου Μικέ Γαβριήλογλου (Λάμπρος Κωνσταντάρας), το σκάει από το σπίτι της για να αναγκάσει τον πατέρα της να δεχθεί το γάμο της με έναν νεαρό. Ο πατέρας της δίνει αμοιβή σε όποιον την βρει και μόλις ο δικηγόρος διαπιστώνει την εκπληκτική ομοιότητα της Λίζας με την Μίτση, την οδηγεί στον Γαβριήλογλου. Έτσι, ο τελευταίος αποφασίζει να τη χρησιμοποιήσει ως δόλωμα για να βρει την κόρη του, με αποτέλεσμα οι καταστάσεις που δημιουργούνται να προκαλούν κωμικές – αλλά και δύσκολες - καταστάσεις. Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Παντελής Ζερβός, Θανάσης Βέγγος, Γιώργος Λευτεριώτης, Τζόλυ Γαρμπή, Γιάννης Μαλούχος, Βασίλης Μαλούχος, Γιάννης Βογιατζής, Βασίλης Μαυρομάτης, Δημήτρης Νικολαϊδης, Μαργαρίτα Αθανασίου, Λάμπρος Κοτσίρης, Κάτια Αθανασίου, Ορφέας Ζάχος, Θανάσης Παπαδόπουλος, Γιώργος Κωνσταντίνου, Σύλβιος Λαχανάς, Γιάννης Μωραϊτης, Αντώνης Σαβιολάκης. Η σκηνοθεσία ήταν του Ντίνου Δημόπουλου και το σενάριο του Βαγγέλη Γκούφα. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στους κινηματογράφους στις 13 Νοεμβρίου 1961 και στην πρώτη της προβολή «έκοψε» 152.896 εισιτήρια. 

«Οι Αιχμάλωτοι του μίσους» και η …απιστία της Λάσκαρη στον Δαλιανίδη

Τα κοινωνικά ζητήματα ήταν εκείνα που διαχρονικά αποσπούσαν το ενδιαφέρον του Νίκου Φώσκολου. Όλες οι μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες του στη Finos Film ήταν ακριβώς τέτοιου είδους ταινίες. Μια από αυτές ήταν και η παραγωγή του 1972, με τίτλο «Αιχμάλωτοι του μίσους», μια ταινία κοινωνικής καταγγελίας, η οποία ασχολούνταν με την προσπάθεια πλουτισμού με πλάγια και κατακριτέα μέσα, όχι μόνο εις βάρος των ανθρώπων, αλλά ολόκληρων λαών. Εκείνη την εποχή ο Φώσκολος ήταν στο απόγειο της καριέρας του, έχοντας ήδη να επιδείξει σπουδαίες επιτυχίες, όπως την ταινία «Υπολοχαγός Νατάσα», αλλά και την τηλεοπτική σειρά «Άγνωστος Πόλεμος». Για πρωταγωνίστριά του επιλέγει τη Ζωή Λάσκαρη, για πρώτη μάλιστα φορά, αφού μέχρι εκείνη την εποχή η Λάσκαρη συνεργάζονταν με τον Γιάννη Δαλιανίδη, έχοντας ήδη συμπληρώσει 13 χρόνια διαρκούς συνεργασίας μαζί του. Ποια ήταν όμως η υπόθεση του έργου; Όπως μας πληροφορεί η Finos Film, η Βίκυ, Ελληνίδα εξ Αφρικής, επιστρέφει στην πατρίδα της έχοντας υποστεί ψυχικό κλονισμό, αφού είδε να χάνονται μπροστά στα μάτια της όλη της η οικογένεια. Στην Αθήνα, ο γερμανικής καταγωγής επιχειρηματίας Άγγελος φον Ζίραχ, βοηθά τον αδελφό της να αποφύγει την οικονομική καταστροφή, αλλά και την ίδια να κάνει καριέρα ως χορεύτρια και τραγουδίστρια. Η Βίκυ τον ερωτεύεται και δέχεται να τον παντρευτεί, προκαλώντας την οργή της γραμματέως και ερωμένης του, Τζίνας. Η τελευταία θα αποκαλύψει στην Βίκυ ότι ο άντρας της είναι λαθρέμπορος όπλων και βοηθάει τους εγκληματίες της Αφρικής. Ο κλονισμός της Βίκυς είναι μεγάλος, καταδίδει τον φον Ζίραχ στην αστυνομία και φεύγει. Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Κώστας Καρράς, Ελένη Ανουσάκη, Νίκος Δαδινόπουλος, Γρηγόρης Βαφιάς, Γιώργος Μπέλλος, Νίκη Τσαγκάλου, Γιώργος Σίσκος, Γιάννης Κανδύλας, Γιώργος Τσούτσης, Γιώργος Τσαούσης, Ντίνος Καρύδης, Νίκος Πασχαλίδης, Γιώργος Ζαϊφίδης, Γιάννης Σαββαϊδης, Μαίρη Φαρμάκη, Γιάννης Σιδηρόπουλος, Μάνια Κολιανδρή, Νίκος Κικίλιας. Στο τραγούδι εμφανίζονταν η Ρίτα Σακελλαρίου, αλλά και η ίδια η Ζωή Λάσκαρη. Η μουσική ήταν του Γιώργου Χατζηνάσιου και οι χορογραφίες του Γιάννη Φλερύ. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 25 Δεκεμβρίου 1972 και «έκοψε» 124.745 εισιτήρια. 

Ο Οικονομίδης, το ραδιόφωνο και δύο κοριτσόπουλα που έγραψαν ιστορία…

Δεν αποτελεί μυστικό ότι ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν ένας άνθρωπος που τολμούσε να κάνει καινοτομίες στον κινηματογράφο, ακόμα και σε δύσκολες εποχές, που το χρήμα ήταν περιορισμένο και τα λάθη δεν επιτρέπονταν. Μια από τις πολλές καινοτομίες του ήταν το γεγονός ότι ήταν από τους πρώτους παραγωγούς που πίστεψε πραγματικά στη δύναμη των μουσικών ταινιών, οι οποίες αποτέλεσαν τον προπομπό των μετέπειτα μιούζικαλ. Μια από τις πρώτες σοβαρές προσπάθειες λοιπόν, δημιουργίας μουσικής ταινίας έγινε από τον Φίνο το 1954, με την ταινία «Χαρούμενο ξεκίνημα». Πρωταγωνιστής της ήταν ο ηθοποιός Γιώργος Οικονομίδης ο οποίος υπήρξε ίσως ο πιο επιτυχημένος και δημοφιλής άνθρωπος του ραδιοφώνου εκείνη την εποχή. Η συγκεκριμένη ταινία, που αποτελεί και το πρώτο πραγματικό κινηματογραφικό μιούζικαλ που γυρίστηκε στην Ελλάδα, "εκμεταλλεύεται" την προσωπικότητα του Γιώργου Οικονομίδη και τη μόδα του ραδιοφώνου στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του '50. Όπως μας πληροφορεί η Finos Film, σχετικά με την υπόθεση της ταινίας, μια ομάδα τριών φίλων και άλλη μια τριών φιλενάδων αποφασίζουν να λάβουν μέρος σε έναν διαγωνισμό διαφήμισης που προκήρυξε ο ραδιοφωνικός σταθμός Αθηνών. Η κάθε ομάδα προσπαθεί να κερδίσει με κάθε τρόπο, σκαρώνοντας παγίδες για τους ανταγωνιστές της. Όμως ο έρωτας παρεμβαίνει στις καρδιές των δυο ομάδων και τους ενώνει. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια ενός τραγουδιού, κάνουν από ένα «βουβό» πέρασμα δύο πολύ νέα κορίτσια, που θα κάνουν μεγάλη καριέρα αργότερα στον ελληνικό κινηματογράφο, η Μάρω Κοντού και η Μαίρη Χρονοπούλου. Η σκηνοθεσία ήταν του Ντίνου Δημόπουλου και το σενάριο των Ασημάκη Γιαλαμά, Γιώργου Οικονομίδη και Κώστα Πρετεντέρη.  Εκτός από τον Γιώργο Οικονομίδη, στην ταινία πρωταγωνιστούσαν οι Ντίνος Ηλιόπουλος, Κάτια Λίντα, Βασίλης Αυλωνίτης, Γεωργία Βασιλειάδου, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Νίκος Ρίζος, Ρένα Στρατηγού, Γιώργος Δαμασιώτης, Μαργαρίτα Λαμπρινού, Σταύρος Ξενίδης, Νίτσα Τσαγανέα, Χρήστος Τσαγανέας, Σταύρος Ιατρίδης, Σοφία Αρσένη, Νίκος Φέρμας, Κώστας Στράντζαλης, Μάρω Κοντού, Μαίρη Χρονοπούλου. Η μουσική ήταν του Λυκούργυς Μαρκέα και του Κώστα Καπνίση, ενώ στο τραγούδι εμφανίζοντας ο σπουδαίος Νίκος Γούναρης. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 6 Δεκεμβρίου του 1954 και «έκοψε» στην πρώτη προβολή της 124.749 εισιτήρια. 

Το δίλημμα ζωής, ο Μάνος Λοϊζος και το βραβείο του Φούντα 

Δύο σημαντικά tips συνδέονται με την ταινία «Πυρετός στην άσφαλτο», η οποία γυρίστηκε το 1967 από την Finos Film σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου και σενάριο του μετρ του είδους, Νίκου Φώσκολου: Το πρώτο αφορά στο γεγονός ότι με την ερμηνεία του στην ταινία αυτή, ο Γιώργος Φούντας κέρδισε το βραβείο Α' Ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1967, το οποίο εκείνη την εποχή έχαιρε διεθνούς κύρους και αξιοπιστίας. Το δεύτερο tip αφορά στο ότι με αυτήν την ταινία ξεκινά η συνεργασία του συνθέτη Μάνου Λοϊζου με την Finos Film. Η υπόθεση της ταινίας ήταν πολύ «βαριά»: Ένα βράδυ, ο αρχιφύλακας Μέρκος (Γιώρηγος Φούντας), επικεφαλής ενός περιπολικού της Άμεσης Δράσης, βρίσκεται μπροστά σε ένα τρομερό δίλημμα: να μεταφέρει στο νοσοκομείο το σπάνιας ομάδας αίμα που χρειάζεται η γυναίκα του (Τζένη Ρουσσέα), η οποία κινδυνεύει να χάσει τη ζωή της και το παιδί που κουβαλάει, ή να σώσει τριάντα παιδάκια που μεταφέρει ένα λεωφορείο που οδηγεί ένας δραπέτης του φρενοκομείου (Φαίδων Γεωργίτσης); Το δίλημμα το απαντά με πόνο ψυχής ο ίδιος, αφού αποφασίζει να δώσει προτεραιότητα στο να σώσει τα τριάντα παιδάκια. Φυσικά, η απόφασή του αυτή δημιουργεί ισχυρές συγκρούσεις, αλλά το τέλος είναι καλό, έστω κι αν περνάει «από 40 κύματα». Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα οι Νόρα Βαλσάμη, Σπύρος Καλογήρου, Θεόδωρος Ντόβας, Βασίλης Ανδρονίδης, Γιώργος Μπέλλος, Γιάννης Κάσδαγλης, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Γιάννης Χαραλαμπίδης, Βασίλης Μητσάκης, Κίμων Δημόπουλος, Θόδωρος Έξαρχος, Ερρίκος Κονταρίνης, Γιώργος Γιουβανέλης, Σπύρος Κωνσταντόπουλος, Σωτήρης Φούντας, Μαρία Ζαφειράκη, Θωμάς Κωνσταντινίδης, Βάσω Βουλγαράκη, Νίκος Χαλκιάς, Δέσποινα Σόκαλη. Ένα ωστόσο σημαντικό «σφάλμα» - ή καλύτερα παράλειψη της ταινίας – είναι το γεγονός ότι στους τίτλους της δεν εμφανίζεται το όνομα της τραγουδίστριας Μαρίας Κορδερά, η οποία ερμηνεύει την μεγάλη της επιτυχία εκείνη την εποχή, «Όποιος δει το παλικάρι». Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 23 Οκτωβρίου 1967 και στην πρώτη της προβολή «έκοψε» 487.036 εισιτήρια. 

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας!