Αντιναύαρχος ε.α Ιωάννης Λιούλης: «Στα Ίμια είχαμε το επιχειρησιακό πλεονέκτημα ανά πάσα στιγμή»

Newsroom
Αντιναύαρχος ε.α Ιωάννης Λιούλης: «Στα Ίμια είχαμε το επιχειρησιακό πλεονέκτημα ανά πάσα στιγμή»
Ο Ιωάννης Λιούλης, διοικητής των δυνάμεων κατά την κρίση των Ιμίων και κυβερνήτης της φρεγάτας «Ναβαρίνον», από την οποία είχε απονηωθεί το ελικόπτερο που συνετρίβη, μιλάει για πρώτη φορά για το τι συνέβη εκείνα τα εικοσιτετράωρα.

Ίμια, 1996. Η Ελλάδα βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με την Τουρκία. Το περιστατικό αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας επί των βραχονησίδων φέρνει τις δύο χώρες στα πρόθυρα σύρραξης. 27 χρόνια μετά, ένας από τους αξιωματικούς εκείνων των δραματικών ωρών, ο αξιωματικός που ανέλαβε τη διοίκηση του ελληνικού στόλου, μιλάει στη kathimerini.gr και στον Αθανάσιο Κατσικίδη, για το άγνωστο παρασκήνιο.

Ο αξιωματικός ε.α θυμάται ότι από τις 30 Ιανουαρίου μέχρι την επόμενη μέρα «είχαμε στην περιοχή είτε περισσότερα πλοία, είτε ίσο αριθμό πλοίων, ενώ είχαμε μεγαλύτερο αριθμό βλημάτων». Συγκεκριμένα ο Ιωάννης Λιούλης είπε: «Τα δικά μας βλήματα είχαν δυνατότητα βολής στις τουρκικές μονάδες γιατί η απόσταση βολής ήταν πολύ μικρότερη από τα βλήματα που είχαν οι Τούρκοι. Αυτό σήμαινε ότι όσο ήμαστε κοντύτερα, είχαμε τη δυνατότητα να ρίξουμε βλήματα, ενώ οι Τούρκοι δεν είχαν τη δυνατότητα να ρίξουν τα δικά τους. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί ότι οι τουρκικές μονάδες ήταν στην ανοικτή θάλασσα, δεν ήταν στις ακτές, δεν ήταν κοντά. Τα ελληνικά πλοία που ήταν κοντά στα Ίμια και είχαν πάρει τέτοιες θέσεις που προσπαθούσαν πάντα να είναι σε τέτοιο τομέα που να είναι δύσκολο να προσβληθούν. Εμείς όλη την περίοδο από τις 30 Ιανουαρίου το πρωί μέχρι την αποκλιμάκωση είχαμε το επιχειρησιακό πλεονέκτημα ανά πάσα στιγμή, εφόσον η πολιτική ηγεσία αποφάσιζε να αρχίσουμε τις εχθροπραξίες. Έτσι οι τουρκικές μονάδες θα είχαν πρώτες ένα σοβαρό χτύπημα και μια σοβαρή καταστροφή. Άρα και για έναν ακόμα λόγο είχαμε το επιχειρησιακό πλεονέκτημα. Έτσι, ενώ εμείς ήμασταν καλυμμένοι, αυτοί βρίσκονταν στην ανοιχτή θάλασσα».

«Οι συνθήκες που απονηώθηκε το ελικόπτερο ήταν πτήσιμες σύμφωνα με τους κανόνες του Πολεμικού Ναυτικού»

Στην ερώτηση του δημοσιογράφου για τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν όταν επονηώθηκε το ελικόπτερο, ο κ. Λιούλης εξήγησε ότι: «Για να απονηώσουμε ένα ελικόπτερο από τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού έχουμε ορισμένες διαδικασίες. Παίρνουμε το ύψος των συννέφων, παίρνουμε τη διεύθυνση, την ένταση του ανέμου, λαμβάνουμε υπόψιν πολλούς παράγοντες και έτσι δίνεται η άδεια απωνήωσης του ελικοπτέρου. Ο καιρός μπορεί να μην ήταν καλός αλλά οι συνθήκες ήταν πτήσιμες».

Τέλος όσον αφορά τον εξοπλισμό του ελικοπτέρου και όσων έχουν ακουστεί για το αν ο προβολέας που τοποθετήθηκε ήταν ακατάλληλος για τον τύπο του ελικοπτέρου, ο αξιωματικός απάντησε κατηγορηματικά: «Όχι, Το ελικόπτερο έρχεται με ένα συγκεκριμένο σετ από το Μαραθώνα, το οποίο είναι αυτό που θα επιχειρήσει από τα πλοία. Εγώ δεν είχα πρόθεση να απονηώσω το ελικόπτερο. Επιχειρησιακά μέχρι την περίοδο εκείνη δεν απαιτείτο».