Το λογισμικό των αυτοκινήτων απαιτεί μεγαλύτερη ασφάλεια από αυτό των... τραπεζών

Νίκος Γιαννούλας
Το ζήτημα της κυβερνοασφάλειας ανακύπτει ως κυρίαρχο στα σύγχρονα αυτοκίνητα, για τα οποία το λογισμικό ρυθμίζει τα πάντα, ακόμα και την κίνησή τους.

Το ζήτημα της ασφάλειας του λογισμικού και των διαδικασιών online επικοινωνίας είναι κεφαλαιώδους σημασίας σε οργανισμούς που διακινούν ευαίσθητα και πολύτιμα δεδομένα, όπως είναι οι τράπεζες.


Όπως όλοι γνωρίζουμε, τα πιστωτικά ιδρύματα έχουν αναπτύξει πολλαπλά επίπεδα ασφάλειας των συναλλαγών, με κωδικούς χρήστη, κωδικούς μιας χρήσης και βιομετρικά χαρακτηριστικά επιβεβαίωσης συναλλαγών. Ακόμα και έτσι ωστόσο, χάκερς βρίσκουν τρόπου να παραπλανήσουν τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών για να υποκλέψουν στοιχεία.


Ανάλογο πρόβλημα υπάρχει πλέον και στα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τον Μάρτιν Ροσέλ, CEO της WirelessCar, μιας εταιρείας που συνεργάζεται με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη για την παραγωγή λογισμικού.


Ήδη τα περισσότερα αυτοκίνητα προσφέρουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τον ιδιοκτήτη τους αλλά και με άλλα αυτοκίνητα online, ενώ μπορούν να δέχονται αναβαθμίσεις του λογισμικού τους αυτόματα και ασύρματα.


Οι παραπάνω δυνατότητες καθιστούν τα οχήματα ευάλωτα σε κυβερνοεπιθέσεις, με αποτέλεσμα το ζήτημα της ασφάλειας να είναι κορυφαίας σημασία. Καθώς δεν διακυβεύεται μόνο η ασφάλεια των δεδομένων του οδηγού και των επιβατών, αλλά και η σωματική τους ακεραιότητα, σε περίπτωση που κάποιος θέλει να προκαλέσει δολιοφθορά.


Ήδη υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου χάκερς έχουν αποδείξει πως μπορούν απομακρυσμένα να επηρεάσουν συστήματα σε αυτοκίνητα με συνεχή online πρόσβαση, ενώ το πρόβλημα θα είναι ακόμα μεγαλύτερο στο άμεσο μέλλον, όπου τα αυτοκίνητα θα μπορούν να κινούνται αυτόνομα.


Σύμφωνα λοιπόν με τον Μάρτιν Ροσέλ της WirelessCar, οι κατασκευαστές λογισμικού αλλά και αυτοκινήτων, θα πρέπει να αναπτύξουν συστήματα κρυπτογράφησης και προστασίας των δεδομένων που ανταλλάσσουν τα αυτοκίνητα με τέτοιο επίπεδο ασφάλειας, που να ξεπερνά ακόμα και αυτό των τραπεζών.


Οι κατασκευαστές το γνωρίζουν αυτό και έτσι επενδύουν τεράστια ποσά στη στρατολόγηση κορυφαίων μηχανικών λογισμικού. Ταυτόχρονα, επιδιώκουν συνεργασίες με τις μεγαλύτερες εταιρείες ψηφιακών τεχνολογιών, όπως τη Google, τη Microsoft, τη Samsung και πολλές άλλες.