Test drive Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid VGT 160 Hp: Πραγματική Alfa Romeo;

Test drive Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid VGT 160 Hp: Πραγματική Alfa Romeo;

Νίκος Γιαννούλας
Test drive Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid VGT 160 Hp: Πραγματική Alfa Romeo;
Η ιστορική ιταλική μάρκα κατεβαίνει κατηγορία και δημιουργεί ένα συμπαγές SUV, που δείχνει γνήσια Alfa. Είναι όμως ανάλογα γνήσια και στην οδήγησή της;

Όπως και στις ομάδες ποδοσφαίρου, οι οπαδοί της Alfa Romeo είναι δια βίου πιστοί. Αυτή η μάρκα, παρά το μικρό της μέγεθος, διατηρεί μια συμπαγή βάση οδηγών που την αγαπούν περίπου ως θρησκεία. Σίγουρα λόγω του πλούσιου αγωνιστικού της παρελθόντος, αλλά και του γεγονότος ότι απευθυνόταν κυρίως στο συναίσθημα και λιγότερο στη λογική.

Alfa Romeo Tonale

Η Alfa Romeo έχει ένα ακόμα χαρακτηριστικό, που εντείνει τους δεσμούς με τους οπαδούς της: Είναι επιχειρηματικά ταλαιπωρημένη, σαν ποδοσφαιρική ομάδα με εξαιρετικούς παίκτες αλλά διόλου επαρκείς προέδρους. Έχει περάσει περιόδους δόξας, έχει καταποντιστεί έως το σημείο της εξαφάνισης, έχει κάνει ανίερες συμμαχίες και τελικά κατάφερε να επιστρέψει στις ρίζες της και να παρουσιάσει δύο αυτοκίνητα που αρχικά έμοιαζαν ατελείωτα σαν το γεφύρι της Άρτας, αλλά τελικά αποζημίωσαν τους tifosi: Τις Giulia και Stelvio, οι οποίες θύμισαν και πάλι τις ημέρες δόξας του σπορ χαρακτήρα της μάρκας.

Το στοίχημα της Tonale

Η Tonale είναι ένα διαφορετικό στοίχημα, με πολύ δυσκολότερη αποστολή. Πρέπει να διατηρήσει τα σπορ γονίδια, να τα προσαρμόσει σε ένα πρακτικό SUV αμάξωμα και παράλληλα να τα διαθέσει στην αγορά σε προσιτό κόστος, καθώς έρχεται σε μια κατηγορία πολύ δημοφιλή εμπορικά και μικρότερη χωροταξικά.

Αισθητικά, η κατεύθυνση που έδωσε ο «δικός μας» Αλέξανδρος Λιώκης είναι προς της σωστή κατεύθυνση καθώς, παρότι SUV, το αμάξωμα της Tonale δείχνει άμεσα Alfa Romeo. Η μάσκα, οι ζάντες με το χαρακτηριστικό σχήμα telephone dial, τα φωτιστικά σώματα και η αθλητική εν συνόλω σιλουέτα, συνθέτουν ένα αποτέλεσμα που δείχνει από μακριά την καταγωγή του αυτοκινήτου. Με μήκος 4,528 μέτρα, η Tonale βρίσκεται στην καρδιά της κατηγορίας των C SUV, ενώ το πλάτος των 1,84 μέτρων και το μεταξόνιο των 2,636 μέτρων δίνουν όλα τα εχέγγυα για ένα άνετο εσωτερικό.

Alfa Romeo Tonale

Σε αυτό το σημείο η Alfa Romeo τα έχει καταφέρει εξαιρετικά, σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές οι οποίοι αναζητώντας το sportiness στη εμφάνιση, θυσιάζουν τα γενετήσια χαρίσματα ενός αμαξώματος SUV, που είναι η πρακτικότητα και οι χώροι. Έτσι, στην Tonale πέντε άτομα και αποσκευές 500 λίτρων θα βρουν εύκολα τη θέση τους, με ευκολία μάλιστα στην επιβίβαση και στην αποβίβαση, επαρκείς χώρους μικρών αντικειμένων και σωστή εργονομία και ορατότητα. Μάλιστα, στην εξαιρετική εικόνα της πρακτικότητας έρχονται να προστεθούν και τα ποιοτικά υλικά του φινιρίσματος, τα οποία συνθέτουν μια εικόνα προσεγμένης ποιότητας.

Την ιταλική μαστοριά στο design αποδεικνύει περίτρανα και το ταμπλό, το οποίο είναι μεν κάπως φλύαρο αισθητικά, αλλά συνολικά συνδυάζει τη σπορ και την πολυτελή αύρα εξαιρετικά. Τα ψηφιακά όργανα που τιμούν την ιστορία της μάρκας με την κυκλική τους διαμόρφωση και η μεγάλη, οριζόντια οθόνη του συστήματος πολυμέσων φυσικά κυριαρχούν, τη νύχτα όμως την παράσταση κλέβει ο πολύ όμορφος ατμοσφαιρικός φωτισμός.

Alfa Romeo Tonale

Η θέση οδήγησης του αυτοκινήτου είναι πολύ καλή, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα σπάνιο στην κατηγορία στοιχείο, που είναι ενδεικτικό της ψυχής μιας Alfa Romeo: Τα τεράστια αλουμινένια paddles αλλαγής ταχυτήτων. Επίσης ο εξοπλισμός στην έκδοση speciale της δοκιμής είναι πληρέστατος. Περιλαμβάνει μια πλήρη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, όλες τις δυνατότητες διασύνδεσης smartphone, εφαρμογή κινητών για απομακρυσμένη επικοινωνία με το αυτοκίνητο, φωνητικές εντολές, δυνατότητα over the air ενημερώσεων, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, είσοδο και έξοδο χωρίς κλειδί, ασύρματη φόρτιση κινητού, ηλεκτρικά κινούμενη πόρτα χώρου αποσκευών, ζάντες διαμέτρου 20 ιντσών και πολλά ακόμα.

Η δύναμη κάνει τη διαφορά

Αυτό όμως που διαχωρίζει τη συγκεκριμένη Tonale από την πρώτη που είχαμε οδηγήσει με τον κινητήρα των 130 ίππων δεν είναι η συνολική εικόνα ή το εσωτερικό, αλλά κάτι που δεν φαίνεται: O κινητήρας των 1.5 λίτρων, με την ηλεκτρική υποβοήθηση των 48V έχει απόδοση ισχύος 160 ίππων στις 5.750 σ.α.λ. και ροπής 240 Nm στις 1.500 σ.α.λ. Συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων -το οποίο προσφέρει και δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας.

Ο κινητήρας αυτός λειτουργεί στον κύκλο Miller, έχουν turbo μεταβλητής γεωμετρίας και θεωρητικά συνδυάζει δυναμικές επιδόσεις με πολύ χαμηλή κατανάλωση, χάρη στο υβριδικό σύστημα λειτουργίας του, που περιλαμβάνει έναν ηλεκτρικό κινητήρα ισχύος 20 ίππων και 55 Nm ροπής που παίρνει ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 0,8 kWh. Αυτή με τη σειρά της τροφοδοτείται με ρεύμα τόσο κατά την πέδηση, όσο και κατά το ρολάρισμα του αυτοκινήτου. Ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι τοποθετημένος κατά σειρά, μεταξύ κινητήρα και κιβωτίου.

Alfa Romeo Tonale

Το σύστημα είναι αυτό που ονομάζουμε mild hybrid, με επαυξημένες όμως δυνατότητες αμιγώς ηλεκτρικής λειτουργίας σε χαμηλές ταχύτητες ελιγμών στάθμευσης και κατά την εκκίνηση. Οι επιδόσεις που ανακοινώνει η Alfa Romeo είναι 8,8 δλ. Για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα και 212 χλμ./ώρα μέγιστη ταχύτητα. Αρκετά καλές, για ένα αυτοκίνητο 1,5 τόνων βάρους. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρια προγράμματα οδήγησης, τα οποία μπορεί να επιλέξει μέσω του γνωστού περιστροφικού διακόπτη dna, στο κέντρο και χαμηλά του ταμπλό. Αυτά είναι τα Dynanic, Natural και Advance Efficiency, τα οποία παραμετροποιούν κατάλληλα την απόδοση του κινητήρα, του κιβωτίου, των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς και το σύστημα διεύθυνσης.

Το τελευταίο, με 2,1 στροφές από άκρη σε άκρη, είναι το πιο άμεσο στην κατηγορία. Για την ανάρτηση της Tonale η Alfa Romeo επέλεξε τη λύση των γονάτων McPherson σε όλους τους τροχούς, με ελατήρια και αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping), της KONI. Στα φρένα, το σύστημα IBS (brake-by-wire) περιλαμβάνει δίσκους σε όλους τους τροχούς και εμπρός δαγκάνες της Brembo.

Πλαίσιο-Ανάρτηση

Τι έχουμε όμως στην πράξη; Κατ' αρχάς, μια αρκετά σφιχτή ανάρτηση, η οποία στην πόλη αφήνει τις κακοτεχνίες να φτάσουν υπό μορφή κραδασμών στο εσωτερικό. Σε αυτό σίγουρα ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν και οι πολύ μεγάλοι σε διάμετρο τροχοί των 20 ιντσών, με τα πολύ χαμηλά σε προφίλ ελαστικά. Σε μεγαλύτερες ταχύτητες και σε στροφές, το αυτοκίνητο παρουσιάζει εξαιρετικό έλεγχο του αμαξώματος, ελάχιστη τάση υποστροφής, αλλά το σύστημα διεύθυνσης παρότι γρήγορο, στερείται επαρκούς αίσθησης, ακόμα και με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης dynamic. Τα φρένα είναι δυνατά και απόλυτα επαρκή.

Alfa Romeo Tonale

Ο κινητήρας, παρά τις εξαιρετικές θεωρητικά περγαμηνές του, δείχνει μια μικρή απροθυμία στις χαμηλές στροφές, ενώ παράγει και αρκετό θόρυβο όταν πιεστεί. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη δεν συνεργάζεται ιδανικά και αργεί σχετικά στην απόκρισή του, ακόμα και στη χειροκίνητη λειτουργία. Εκεί που θεωρητικά το σύνολο θα έπρεπε να λάμπει, δηλαδή σε επαρχιακό δίκτυο με στροφές, τελικά δεν ικανοποιεί καθώς υπάρχει μια δυσαρμονία στη συνεργασία τους. Σε ταχύτητες ταξιδιού και εντός πόλης, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Γενικά, η γραμμή κίνησης της Alfa Romeo Tonale δεν ακολουθεί τη δυναμική του πλαισίου. Αυτό ήταν προφανές στην έκδοση των 130 ίππων, ωστόσο δεν έχει αλλάξει και στη συγκεκριμένη των 160. Η Alfa Romeo ανακοινώνει μέση κατανάλωση καυσίμου από 5,7 έως και 6,5 λίτρα. Κρατήστε τη δεύτερη τιμή για μετακινήσεις στην πόλη. Εκτός αυτής, τα 7,5 – 8,0 λίτρα είναι η συνήθης ένδειξη.

H Tonale είναι ένα συνολικά εξαιρετικό αυτοκίνητο, στο οποίο όμως η Alfa Romeo φαίνεται να μην έθεσε ξεκάθαρες προτεραιότητες. Από τη μία έχουμε ένα πρακτικό, ευρύχωρο, καλά κατασκευασμένο και πλούσια εξοπλισμένο οικογενειακό SUV της κατηγορίας C, με έντονη αισθητική υπογραφή και κορυφαία ασφάλεια. Από την άλλη, μια ανάρτηση και ένα πλαίσιο ρυθμισμένο για sport οδήγηση. Τέλος, ο κινητήρας και το κιβώτιο δεν έχουν έχουν εδραιώσει μια αρμονική μεταξύ τους συνεργασία, με αποτέλεσμα να υποστηρίζουν περισσότερο τον «οικογενειακό/πρακτικό/ποιοτικό» χαρακτήρα της κατασκευής και όχι το sportiness. Κάτι που τελικά, έρχεται και σε αντίθεση με τις προσδοκίες όσων βάζουν την Alfa Romeo στη λίστα των επιλογών τους.

Alfa Romeo Tonale

Αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι πλέον ο υποψήφιος αγοραστής δεν πρέπει να ανησυχεί για την αξιοπιστία των κατασκευών της ιταλικής μάρκας, καθώς Όλες οι εκδόσεις του μοντέλου καλύπτονται από εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών με ισχύ έως και 200.000χλμ. Το κόστος ωστόσο είναι υψηλό, στα 47.000 ευρώ για την έκδοση Speciale της δοκιμής.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!