Test Drive BYD ETP3: Έναρξη επαγγέλματος

Νίκος Γιαννούλας
Test Drive BYD ETP3: Έναρξη επαγγέλματος
Η BYD κάνει το ντεμπούτο της στη χώρα μας με ένα επαγγελματικό μοντέλο, το ETP3, το οποίο οδηγήσαμε για να απαντήσουμε στις εύλογες δικές μας και δικές σας απορίες σχετικά με τη νέα αυτή μάρκα.

Δεν έχει περάσει παρά ελάχιστο διάστημα από την πρώτη παρουσίαση της BYD στη χώρα μας, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2022. Επίσημος διανομέας της κινεζικής μάρκας είναι η εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, ενώ όλη η γκάμα των επαγγελματικών μοντέλων BYD διατίθεται μέσω του εξουσιοδοτημένου εμπόρου και επισκευαστή για το νομό Αττικής, που είναι η PNT CARS – PANTOPIKOS.

Σε μια εποχή ιδιαίτερα κομβική για την αυτοκινητοβιομηχανία, τα επόμενα χρόνια -αλλά και τους επόμενους μήνες- αναμένεται μια σημαντική διείσδυση νέων κατασκευαστών στην Ευρώπη αλλά και στη χώρα μας, με καταγωγή από την Κίνα. Η κολοσσιαία ασιατική χώρα έχει πλέον πάρει τη σκυτάλη της αιχμής της τεχνολογίας στην ηλεκτροκίνηση και πραγματοποιεί άλματα ποιοτικά, σχεδιαστικά αλλά και ασφάλειας, όπως αποδεικνύει ένα επιβατικό μοντέλο της BYD, το ATTO 3, το οποίο πέτυχε μια εμφατικά κορυφαία αξιολόγηση πέντε αστέρων στις δοκιμές του Euro NCAP το 2022.

Τι είναι το BYD ETP3

Κατ' αρχάς ας δούμε τι είναι η BYD. Πρόκειται για έναν παγκόσμιο τεχνολογικό κολοσσό με έδρα τη Σενζέν (Shenzhen), μία πόλη 13 εκατομμυρίων κατοίκων, επονομαζόμενη και Silicon Valley της Κίνας. Το όνομα της εταιρείας προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων «Build Your Dreams», σε ελεύθερη απόδοση «Δημιούργησε τα Όνειρά σου».

BYD ETP3

Η BYD Europe έχει έδρα στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας και διαθέτει εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ουγγαρία, ενώ παράλληλα έχει συνάψει συνεργασίες με πολλούς κατά τόπους κατασκευαστές. Η BYD κατασκευάζει επιβατικά αλλά και επαγγελματικά αυτοκίνητα. Από τα δεύτερα, το πρώτο που οδηγήσαμε στη χώρα μας είναι το panel van ETP3.

Το συμπαγές μοντέλο είναι αμιγώς ηλεκτρικό, έχει αμάξωμα μήκους 4,46, πλάτους 1,720 και ύψους 1,875 μέτρων. Αισθητικά ακολουθεί έναν τυπικό για την κατηγορία δρόμο, με σύγχρονα στοιχεία που το καθιστούν άμεσα αναγνωρίσιμο αλλά και ανταγωνιστικό προς τις αντίστοιχες ιαπωνικές και ευρωπαϊκές προτάσεις.

BYD ETP3

Με το αμάξωμα ενός όγκου, το μεταξόνιο των 2,725 μέτρων και τους εξαιρετικά στενούς θόλους των τροχών καταφέρνει, παρά τις συμπαγείς διαστάσεις, να προσφέρει μεγάλο χώρο φόρτωσης και ωφέλιμο φορτίο που φτάνει στα 780 κιλά. Το BYD ETP3 έχει ωφέλιμο όγκο φόρτωσης 3,5 κυβικά μέτρα, ενώ το ωφέλιμο μήκος φτάνει στα 1.95 μέτρα, το πλάτος στα 1,4 μέτρα και το ύψος στα 1,3 μέτρα. Η απόσταση ανάμεσα στους θόλους είναι 1,23 μέτρα.

Από τα πλέον χρηστικά θετικά στοιχεία του BYD ETP3, ειδικά στο επίπεδο της φόρτωσης και των καθημερινών διανομών, αποτελούν οι δύο συρόμενες θύρες εκατέρωθεν του αμαξώματος. Η πέμπτη πίσω πόρτα δεν είναι ιδιαίτερα πρακτική λόγω των ανοίγματος προς τα επάνω -με αποτέλεσμα να απαιτεί αρκετό χώρο ελεύθερο πίσω από το αυτοκίνητο. Ωστόσο, τόσο το ύψος όσο και το άνοιγμα προς το χώρο φόρτωσης δεν δημιουργούν το παραμικρό πρόβλημα.

BYD ETP3

Στο χώρο φόρτωσης, η μεταλλική επένδυση από κράμα αλουμινίου που αποτελεί στοιχείο του βασικού εξοπλισμού προσφέρει ευκολία -καθώς επάνω της σύρονται πιο εύκολα βαριά αντικείμενα- αλλά και προστασία. Εξαιρετικό είναι επίσης το μεγάλο και με έντονη φωτεινότητα σποτ, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει τόσο με το άνοιγμα μιας εκ των 3 θυρών, όσο και μέσω διακόπτη στο ταμπλό.

BYD ETP3

Όπως ήδη αναφέρθηκε οι θόλοι των τροχών έχουν ελάχιστο πλάτος, ενώ στις τέσσερις γωνίες του χώρου φόρτωσης υπάρχουν στιβαροί γάντζοι για την πρόσδεση του φορτίου. Θα μπορούσαν ωστόσο να υπάρχουν δύο ακόμα στο κέντρο.

BYD ETP3

Είναι προφανές, ότι οι προδιαγραφές του BYD ETP3 είναι ιδανικές για αστικές ή περιαστικές διανομές και μεταφορές, με πολύ καλή πρακτικότητα, κορυφαίο ωφέλιμο φορτίο και πολλά ακόμα στοιχεία, που διευκολύνουν την καθημερινότητα του επαγγελματία.

Τι αυτονομία έχει το BYD ETP3;

Το κυρίαρχο ερώτημα κάθε υποψήφιου αγοραστή για κάθε αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο αφορά πρωτίστως την αυτονομία του. Εμείς για να απαντήσουμε με ακρίβεια σε αυτό, πραγματοποιήσαμε περίπου 200 χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομο και άλλα τόσα στην πόλη και σε επαρχιακό δίκτυο, ώστε να έχουμε μια συνολική εικόνα σε μικτές συνθήκες. Έχοντας μάλιστα τη θέρμανση μόνιμα σε λειτουργία, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.

BYD ETP3

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, με μια πλήρη φόρτιση η μπαταρία χωρητικότητας 44,9 kWh εξασφαλίζει μέση αυτονομία σε μικτές συνθήκες 233 χιλιόμετρα και στην πόλη 275 χιλιόμετρα. Η μπαταρία είναι τεχνολογίας λιθίου – φωσφορικού άλατος σιδήρου (LiFePO4), και η BYD την κατασκευάζει η ίδια, με την προηγμένη τεχνολογία Blade που εξασφαλίζει μεγάλη ενεργειακή πυκνότητα, εξαιρετική αντοχή τουλάχιστον 5.000 κύκλων φόρτισης και εκφόρτισης και κορυφαία ασφάλεια.

BYD ETP3

Οδηγήσαμε σε όλες τις συνθήκες με την ανάκτηση ενέργειας μόνιμα ρυθμισμένη στο δεύτερο και μεγαλύτερο επίπεδο, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται από 16 έως και 20 kWh/100 χλμ. Είναι λοιπόν προφανές ότι τα χιλιόμετρα αυτονομίας που ανακοινώνει ο κατασκευαστής είναι πέρα για πέρα εφικτά και μάλιστα σε συνθήκες χαμηλής εξωτερικής θερμοκρασίας.

Οδηγώντας το BYD ETP3

Αρκετά ψηλή και εποπτική η θέση οδήγησης, εξασφαλίζει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στις διαδρομές εντός πόλης, ενώ το ύψος για την επιβίβαση και αποβίβαση δεν δυσκολεύει. Τα καθίσματα είναι επενδεδυμένα με δέρμα, ενώ προσφέρουν σωστή στήριξη. Ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει συνδυασμό αναλογικών και ψηφιακών ενδείξεων, εξασφαλίζοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.

BYD ETP3

Στο κέντρο του ταμπλό η ψηφιακή οθόνη αφής του συστήματος multimedia δείχνει -λόγω γραφικών κυρίως- αισθητικά ξεπερασμένη, αλλά λειτουργικά είναι επαρκής. Δεν διαθέτει όμως τη δυνατότητα σύνδεσης smartphone μέσω Android Auto ή Apple CarPlay. Υπάρχουν θύρες USB τύπου Α για φόρτιση, καθώς και είσοδος κάρτας SD.

BYD ETP3

Το επίπεδο εξοπλισμού είναι πληρέστατο, με ψηφιακό κλιματισμό, αυτόματη λειτουργία φώτων, ηλεκτρικά ενεργοποιούμενο χειρόφρενο, αισθητήρες στάθμευσης και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, ζάντες αλουμινίου 16”, κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες, και δερμάτινα καθίσματα. Οι θήκες και οι θέσεις εγγράφων θα μπορούσαν να είναι περισσότερες στο εσωτερικό.

BYD ETP3

Οι 136 ίπποι μέγιστης ισχύος και τα 210 Nm μέγιστης ροπής του κινητήρα είναι επαρκείς τιμές για τη σβέλτη κίνηση στην πόλη ακόμα και με μεγάλο φορτίο. Για λόγους ωστόσο καλύτερης διαχείρισης της ενέργειας, η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 100 χλμ./ώρα. Σε αυτά δε, το BYD ETP 3 φτάνει σχετικά άμεσα. Τα φρένα είναι δυνατά -με δίσκους και στον πίσω άξονα- ενώ το σύστημα διεύθυνσης έχει καλή αίσθηση και είναι ελαφρύ στο χειρισμό του. Η οδήγηση είναι πανεύκολη με την αρωγή της αυτόματης μετάδοσης, όπως άλλωστε σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

BYD ETP3

Η ανάρτηση, με γόνατα εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω με φύλλα σούστας, είναι σχετικά απότομη στη λειτουργία της και επιτρέπει μικρές αναπηδήσεις του πίσω μέρους στις εγκάρσιες και μεγάλου ύψους κακοτεχνίες του οδοστρώματος, όταν το αυτοκίνητο δεν έχει φορτίο. Το γεγονός αυτό όμως δεν επηρεάζει την κατευθυντικότητα, ούτε και την πλευρική πρόσφυση που είναι πολύ καλές.

Όταν έρθει η ώρα της φόρτισης, το ETP3 μπορεί να αντλεί 6,6 kW ανά ώρα σε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος, ή 50 kW ανά ώρα σε φορτιστές συνεχούς ρεύματος. Έτσι το ταχύτερο σενάριο φόρτισης από το 20% έως το 100% της χωρητικότητας της μπαταρίας, προβλέπει διάρκεια 30 λεπτά.

Το συμπέρασμα από τη συμβίωση με το BYD ETP3

Συνολικά το BYD ETP 3 είναι πολύ ευέλικτο, πρακτικό, με μεγάλο χώρο φόρτωσης, εξασφαλίζει άπλετη ορατότητα και με τις άμεσες επιταχύνσεις του αποτελεί ιδανικό σύμμαχο για πολύωρη οδήγηση στην πόλη. Έχει μεγάλη αυτονομία για αστική χρήση, ενώ ακόμα και στον αυτοκινητόδρομο αυτή δεν επηρεάζεται δραματικά. Όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει πολύ αραιές και ελάχιστα δαπανηρές απαιτήσεις συντήρησης, προσφέροντας ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα στην καθημερινή επαγγελματική χρήση.

BYD ETP3

Ο πλήρης εξοπλισμός του από τη βασική έκδοση και η εν γένει απόδοσή του δικαιολογούν απόλυτα την τιμή αγοράς των 34.820 ευρώ συν ΦΠΑ, ενώ υπάρχει δυνατότητα επιδότησης 8.000 ευρώ, μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Μετά από αυτή τη συνολικά θετική εμπειρία οδήγησης του BYD ETP 3, αναμένουμε με ακόμα μεγαλύτερη προσμονή και τα επιβατικά μοντέλα της εταιρείας.

Φωτογραφίες: Λάμπρος Στοιχειός

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!