

Ντένις Μπέργκαμπ: Ο καλλιτέχνης!
Ένας διάλογος που ξεστράτισε και έφτασε σε μας «χαλασμένος». Η πρώτη φράση που άντεξε τον θόρυβο έλεγε δεν είναι η γνώση, είναι η έμπνευση… Η δεύτερη έφερε μια ημιθανή κραυγή. Μα… τι λες… Η τρίτη κουβέντα έκανε λόγο για προπονητές… ιστορία… τακτικές… Η απάντηση-επόμενη πρόταση, κάπου ανάμεσα σε παύσεις και ξεσπάσματα, έλεγε λάθος… όχι… βλέπεις… είναι ο… και κάπου εκεί αρχίζει να φαίνεται, να σχηματίζεται, ένα όνομα. Δεν μπορείς να δεις τίποτα. Το απόλυτο λευκό κυριαρχεί. Το βλέμμα πρέπει να «σκάψει» εκεί και να επιμείνει. Παγωμένες γραμμές, ξανθές ανταύγειες και άψογα σμιλεμένες γωνίες. Η μορφή αρχίζει να αναδύεται και μαζί της οι εικόνες-φαντασμαγορίες του παρελθόντος.
Το παιδικό, εφηβικό, παρελθόν σου θυμίζει ότι αυτό το πλάσμα το έχεις δει σε κάτι κόμικ που είχαν θέμα το ποδόσφαιρο. Ετοιμάζεσαι να ενθουσιαστείς και όταν η ματιά διεισδύει πιο βαθιά στην καρδιά του χιονιού, αναθεωρείς. Αρχίζεις να σβήνεις όσα προηγήθηκαν, αρχίζεις να καταλαβαίνεις τα βίντεο στη γνωστή πλατφόρμα, αρχίζεις να συνειδητοποιείς ότι όλα περιέχονται σε ένα όνομα, σε ένα πρόσωπο. Και όταν μένεις μόνος απέναντι στο απόλυτο λευκό, απέναντι στην αλήθεια του πάγου, αντιλαμβάνεσαι ότι η τέχνη του αθλήματος δικαιώνεται από έναν ποδοσφαιριστή καλλιτέχνη, σούπερ ήρωα. Ό,τι κι αν έγινε, γίνει, στις τέσσερις γραμμές, μία είναι η εξήγηση: «Είναι ο Ντένις Μπέργκαμπ, ηλίθιε!».
Γράφουν οι Πολύδωρος Παπαδόπουλος - Αλέξανδρος Στεργιόπουλος

Αγαλμα στο όμορφο, το ποιητικό, το ανεξάντλητο!
Συχνή συνήθεια των φίλων της Άρσεναλ είναι να φωτογραφίζονται δίπλα στις προτομές που κοσμούν τον περιβάλλοντα χώρο του γηπέδου. Οι άνθρωποι συχνά προσπαθούν να αναπαραστήσουν τις χαρακτηριστικές στιγμές που έχουν αποτυπωθεί με τη χαρακτηριστική στάση του Τιερί Ανρί με το γόνατο στο έδαφος, του Τόνι Άνταμς με τα χέρια ανοιχτά στον αέρα, τη στάση του Χέρμπερτ Τσάπμαν με τα χέρια πίσω από την πλάτη και το στήθος προτεταμένο. Όμως, όταν φτάνουν στο άγαλμα του Ντένις Μπέργκαμπ, τα πράγματα αλλάζουν. Η αναπαράσταση της προτομής του Ολλανδού είναι σχεδόν αδύνατη χωρίς να προκαλέσει τραυματισμούς.
Πολλοί επισκέπτες του «Emirates» προσπαθούν να μιμηθούν τις εμβληματικές στάσεις των ποδοσφαιριστών, όπως τη «γλίστρα» του Ανρί ή τη γαλήνια στάση του Άνταμς. Ωστόσο, το άγαλμα του Μπέργκαμπ είναι τόσο μοναδικό που η αναπαράστασή του απαιτεί κάτι περισσότερο από απλή πόζα. Ο Ολλανδός είναι στον αέρα, με το σώμα του λυγισμένο και την απόλυτη ακρίβεια για να εκτελέσει αυτό που ήταν ίσως η μεγαλύτερη αρετή του, το τέλειο πρώτο κοντρόλ. Το δεξί του πόδι απλωμένο στον αέρα για να «δαμάσει» την μπάλα που έρχεται από τον ουρανό, το αριστερό λυγισμένο για ισορροπία. Είναι τόσο ψηλά, που το κατώτερο πόδι του φτάνει στο ύψος της μέσης του αντίπαλου αμυντικού Άντι Ο’Μπράιεν, ενώ το απλωμένο φτάνει σχεδόν στο ύψος του κεφαλιού του Τζένας.
Το αρχικό σχέδιο για το άγαλμα ήταν πιο φιλόδοξο και πιο πολύπλοκο. Η ιδέα ήταν να αποτυπωθεί η μαγική φάση από το θρυλικό γκολ του Μπέργκαμπ απέναντι στη Νιουκάστλ, το 2002 στο «Σεντ Τζέιμς Παρκ», εκείνο το φανταστικό κοντρόλ με στροφή που ακόμα προκαλεί θαυμασμό. Η ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μια σειρά αγαλμάτων σε κίνηση, που να αποτυπώνει κάθε βήμα του Ολλανδού στην αλληλουχία της φάσης, με διαδραστικά στοιχεία για να συμμετέχουν οι επισκέπτες. Ωστόσο, το σχέδιο κρίθηκε υπερβολικά περίπλοκο και ακριβό, οπότε κατέληξαν στην πιο «κλασική» επιλογή, να αποτυπώσουν την τεχνική του Μπέργκαμπ με την μπάλα στον αέρα.
Το άγαλμα του Μπέργκαμπ δεν είναι απλώς μια αποτύπωση της τεχνικής του, αλλά και της φιλοσοφίας του παιχνιδιού. Ο ίδιος είχε επισημάνει πάντα ότι το πρώτο κοντρόλ ήταν το στοιχείο που ξεχώριζε τον ίδιο από άλλους ποδοσφαιριστές. Ήταν η έμπνευσή του, η μανία του, η ουσία του παιχνιδιού του. Εξάλλου, ο Αρσέν Βενγκέρ τον είχε αποκαλέσει «Mr. Perfection», καθώς η τελειότητα ήταν η βασική του φιλοσοφία. Κάθε κίνηση του ήταν μια ανατομία της ακριβούς και απρόσκοπτης εκτέλεσης.
Ο Μπέργκαμπ, πέρα από την τεχνική του, ήταν και παράδειγμα προς μίμηση στη συμπεριφορά του, εντός και εκτός γηπέδου. Στις προπονήσεις δεν χαλάρωνε ποτέ, και η σοβαρότητά του ήταν εντυπωσιακή για όλους τους συμπαίκτες του. Ο Ίαν Ράιτ, για παράδειγμα, θυμάται ότι ο Ολλαναδός φορούσε πάντα κολλαριστές κάλτσες, ακόμα και στο σπίτι. Η αυστηρή πειθαρχία του ήταν κάτι που δεν περνούσε απαρατήρητο.
Η μεγάλη ικανότητά του να σταματά τη μπάλα στον αέρα, να την ελέγχει με απόλυτη ακρίβεια, χωρίς να φαίνεται ότι προσπαθεί, τον έκανε μοναδικό. Κάθε επαφή του με την μπάλα φαινόταν σαν να δημιουργούσε χρόνο για τον εαυτό του, να διαβάσει το παιχνίδι, να σκεφτεί την επόμενη κίνηση ή πάσα.
Αυτή η ικανότητα δεν ήταν έμφυτη. Ήταν αποτέλεσμα ατελείωτης εξάσκησης, ήδη από τα παιδικά του χρόνια, όταν περνούσε ώρες χτυπώντας τη μπάλα στον τοίχο και παρατηρώντας πώς αυτή αντιδρούσε. Ο ίδιος, άλλωστε, είχε παραδεχτεί ότι το πρώτο κοντρόλ ήταν κάτι που το είχε μετατρέψει σε εμμονή.
Το όνομά του στον κόσμο του ποδοσφαίρου είναι συνώνυμο της τεχνικής και της δημιουργικότητας. Η Ολλανδία, η χώρα του, τον θεωρεί έναν από τους κορυφαίους ποδοσφαιριστές όλων των εποχών, όχι μόνο για τα τρόπαια που κατέκτησε, αλλά και για την απίθανη τεχνική κατάρτιση.

Από το Boring, Boring Arsenal στην αποθέωση του ιπτάμενου Ολλανδού
Όταν ο Ντένις Μπέργκαμπ εντάχθηκε στην Άρσεναλ, η ομάδα ακόμα φέρει το στίγμα της «Boring, Boring Arsenal». Αποτελεσματική μεν, αλλά βαρετή. Δομημένη περισσότερο για το αποτέλεσμα παρά για το θέαμα. Ο Ολλανδός, όμως, ήταν ο πρώτος καταλύτης που άλλαξε αυτή την αφήγηση, χαράζοντας μια νέα πορεία για την ομάδα.
Ήρθε στους Gunners πριν από τον Αρσέν Βενγκέρ, αλλά όταν ο Γάλλος τεχνικός ανέλαβε, ο Μπέργκαμπ αναδείχθηκε ως ο εγκέφαλος της νέας ομάδας. Με τη μαεστρία του, βοήθησε στη δημιουργία ενός νέου στυλ παιχνιδιού, βασισμένου στη ροή, την ευφυΐα και την τεχνική, αφήνοντας το δικό του... καλλιτεχνικό αποτύπωμα στον σύλλογο.
Ο Ίαν Ράιτ, ο πρώτος του επιθετικός παρτενέρ, εξηγεί με σαφήνεια: «Ο Ντένις άλλαξε το DNA του παιχνιδιού μας. Η παρουσία του σήμαινε ότι δεν μπορούσες να τον προσπεράσεις, έπρεπε να χτίσεις γύρω του».
Κατά την πρώτη του περίοδο στο «Χάιμπουρι», ο Μπέργκαμπ ήταν καθοριστικός στην επίθεση, συνεργαζόμενος άψογα με τον Ράιτ, δίνοντάς του ασίστ και διαρκή υποστήριξη. Ο συνδυασμός τους κατέρριπτε τις άμυνες.
Η κορύφωση ήρθε τη σεζόν 1997-98, όταν ο Μπέργκαμπ έφτασε στο απόγειο της καριέρας του. Κατέκτησε την Premier League και το FA Cup, αναδείχθηκε Ποδοσφαιριστής της Χρονιάς στην Αγγλία, ενώ ήταν βασικός στην εκπληκτική Εθνική Ολλανδίας που έφτασε στα ημιτελικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου.
Εκείνη τη χρονιά, μάλιστα, πέτυχε ένα σπάνιο κατόρθωμα, τρεις υποψηφιότητες για το «Γκολ του Μήνα» στο Match of the Day και όλες με διαφορετικό στυλ. Και φυσικά, το θρυλικό γκολ απέναντι στην Αργεντινή στο «Βελοντρόμ», ένα αριστούργημα που περιλάμβανε τρεις τέλειες επαφές με τη μπάλα, έγραψε το όνομά του στην ιστορία των Μουντιάλ.
Ο Μπέργκαμπ έκανε την Premier League και την Άρσεναλ το ποδοσφαιρικό του σπίτι για πολλά χρόνια. Ήταν μέλος των «Invincibles», εκείνης της ανεπανάληπτης ομάδας που κατέκτησε αήττητη τo πρωτάθλημα. Πλέον, κινούνταν πίσω από τον Τιερί Ανρί και μπροστά από τον Πατρίκ Βιεϊρά, οργανώνοντας το παιχνίδι από τον άξονα με την άνεση και τη φαντασία ενός πιανίστα.
Ο ίδιος θυμόταν πάντα μια φράση του Αρσέν Βενγκέρ: «Η μπάλα περνά πάντα από τους έξυπνους παίκτες. Εκείνοι είναι που δίνουν ρυθμό στην ομάδα».
Αυτό ακριβώς έκανε ο Μπέργκαμπ, ανίχνευε τις κινήσεις, διάβαζε το παιχνίδι, και έστελνε την κατάλληλη πάσα στον κατάλληλο παίκτη, τη σωστή στιγμή.
Ακόμα και ο τερματοφύλακας Γενς Λέμαν, όταν είχε τη μπάλα στα χέρια, ήξερε σε ποιον να την ψάξει πρώτος. «Πάντα στον Μπέργκαμπ», έλεγε. «Γιατί αυτός ήταν ο μαέστρος. Εγώ δεν μπορούσα να δώσω την τελική πάσα, αλλά εκείνος μπορούσε».

«Ζωγράφιζε» (και) με την πορτοκαλί φανέλα
Ο Ντένις Μπέργκαμπ με τη φανέλα της εθνικής Ολλανδίας είχε μια αποστολή: να αποφασίσει αν θα είναι ιμπρεσιονιστής ποδοσφαιριστής ή μεταϊμπρεσιονιστής. Βλέπεις τα βίντεο από τη δράση του με τη φανέλα των «Οράνιε» και καταλήγεις μάλλον στη δεύτερη επιλογή. Το ψυχρό συναίσθημα που ξεσπά είναι χαρακτηριστικό του εν λόγω παίκτη. Η ιμπρεσιονιστική πορεία γίνεται θύμηση διαχρονική.
Η σχέση εθνικής-Μπέργκαμπ ξεκινά το 1990. Το ντεμπούτο του θα γίνει απέναντι στην Ιταλία και το πρώτο του γκολ θα επιτευχθεί εναντίον της Ελλάδας. Η παρουσία του θα γίνει αισθητή στο Euro 1992 όπως και στο παγκόσμιο του 1994. Στο Euro 1996 θα συμβάλλει περισσότερο με τις ασίστ του και το 1998, στο παγκόσμιο της Γαλλίας θα δείξει τι σημαίνει καλλιτέχνης, μεταϊμπρεσιονιστής καλλιτέχνης.
Στα προημιτελικά εναντίον της Αργεντινής έδειξε τι σημαίνει ποίηση εν κινήσει. Η μεγάλη μπαλιά του Φρανκ ντε Μπερ «έσβησε» στο πόδι του. Αμέσως η μπάλα πέρασε ανάμεσα από τα πόδια του Ρομπέρτο Αγιάλα (αντίπαλου αμυντικού) και με ένα βολέ, με το κουντεμπιέ, την έστειλε στα δίχτυα. Ο Αργεντινός ποδοσφαιριστής έλεγε ότι δεν έκανε κανένα λάθος εκείνη τη στιγμή. Σωστά. Το κοντρόλ του Μπέργκαμπ ήταν άψογο, ήταν το έντονο συναίσθημα σε μια γεμάτη ζωντάνια εξωτερική σύνθεση. Στο Euro 2000 (η Ολλανδία συνδιοργανώτρια με το Βέλγιο) ήταν αυτός που έφτιαχνε το τοπίο, δημιουργούσε για να σκοράρουν οι άλλοι.
Η ομάδα του δεν τα κατάφερε. Στη νέα χιλιετία αποφασίζει να αποχωρήσει από την Εθνική. Απολογισμός με τους «Οράνιε» 79 συμμετοχές, 37 γκολ.
Ο Μπέργκαμπ είχε τα ζωηρά χρώμα του γηπέδου, της δράσης, της έμπνευσης της στιγμής, δρούσε, κάποιες φορές, υπό ασυνήθιστες οπτικές γωνίες και δυνάμωνε το φως γύρω του, την αντήχηση-αντανάκλαση θεατών, συμπαικτών… Η ολοκλήρωση της κίνησης, της πράξης του, είχε πάντα μεγαλύτερο συναισθηματισμό. Στην περίπτωσή του και με την εθνική Ολλανδίας δεν χρειαζόταν να ρωτήσεις «γιατί το έκανε;». Απλώς δεχόσουν ότι το έκανε, ότι «ζωγράφιζε» (και) με την πορτοκαλί φανέλα.

Ο φόβος για τα αεροπλάνο
Ας παίξουμε λίγο «σπασμένο τηλέφωνο». Σου ψιθυρίζω, του ψιθυρίζεις και μετά ακούς. «Τι; Πετάει ο Μπέργκαμπ; Πετάει, πετάει!». Η αρχική φράση, βέβαια, ήταν «ο Μπέργκαμπ δεν πετάει με αεροπλάνο». Στην περίπτωση του Ολλανδού ισχύουν και τα δύο! Προφανώς το ένα έχει μεταφορική έννοια. Ως παίκτης «πετούσε» μέσα στο γήπεδο. Έξω απ’ αυτό έμενε στο έδαφος. Συνεπώς…
Φτάνουμε, λοιπόν, στη φοβία του για τα αεροπλάνα. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι αυτή προέκυψε μετά από δύο άβολα γεγονότα το 1994. Ο χρόνος και η αιτία πάνε λίγο πιο πίσω, τον Ιούνιο του 1989. Ο Μπέργκαμπ ήταν 20 ετών και στις αρχές καλοκαιριού εκείνου του έτους μαθαίνει το εξής: η πτήση 764 της «Surinam Airways» συντρίβεται λίγο πριν φτάσει στο αεροδρόμιο «Paramaribo-Zanderij International Airport», στο Σουρινάμ. Απολογισμός; 176 νεκροί. Στο αεροσκάφος επέβαιναν και δύο παίκτες από τις ακαδημίες του Άγιαξ.
Ήταν οι Lloyd Doesburg, Virgall Joemankhan, συμπαίκτες του Μπέργκαμπ. Εκτός από τους δύο, υπήρχαν κι άλλοι νεαροί ολλανδοί ποδοσφαιριστές στο αεροπλάνο. Ταξίδευαν στο Σουρινάμ για να λάβουν μέρος σε φιλανθρωπικό αγώνα. Φημολογείται ότι ο Μπέργκαμπ, μαζί με τους Γκούλιτ, Ράικαρντ, ήθελε να ταξιδέψει, αλλά η ομάδα δεν του έδωσε άδεια! Μετά απ’ αυτό, ταξίδευε μεν αεροπορικώς, αλλά με μεγάλη επιφύλαξη και πολλές ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Δεν του άρεσε καθόλου. Και φτάνουμε στο 1994 και στη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Ο ποδοσφαιρικός κόσμος ασχολείται, παρακολουθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο των ΗΠΑ και οι εθνικές ομάδες πρέπει να ταξιδεύουν, μεγάλες οι αποστάσεις. Σε μία από τις πτήσεις της Εθνικής Ολλανδίας υπήρξε μηχανικό πρόβλημα. Ευτυχώς αντιμετωπίστηκε εγκαίρως. Τα προβλήματα, όμως, δεν έμειναν εκεί. Σε άλλη πτήση υπήρξε καθυστέρηση μια και ολλανδός δημοσιογράφος αστειεύτηκε λέγοντας ότι κουβαλά στην τσάντα του βόμβα!
Οι αρχές τον συνέλαβαν και τον φυλάκισαν. Σαν μην έφταναν όλα αυτά, η Ίντερ, ο σύλλογος στον οποίο ανήκε τότε, ζητούσε να επιστρέψει άμεσα στην Ιταλία μετά τον αποκλεισμό της Ολλανδίας. Αφού επέστρεψε και έληξε τη συνεργασία του με τους Ιταλούς, συμφώνησε με την Άρσεναλ.
Τότε πήρε την απόφαση να μην ταξιδέψει ξανά με αεροπλάνο. Και την τήρησε. Ο ίδιος έχει πει ότι απλά «παγώνει», πανικοβάλλεται και ότι μάλλον θα χρειαζόταν ψυχιατρική βοήθεια. Επίσης, έχει αποκαλύψει ότι στη φοβία του συνέβαλλε σημαντικά ο τρόπος που μετακινούνταν στην Ίντερ. Η ιταλική ομάδα χρησιμοποιούσε συχνά μικρά αεροπλάνα. Αυτά δεν είχαν χώρο να κινηθείς και είχαν πολλές αναταράξεις. Αυτό τον οδήγησε να γίνει κλειστοφοβικός και φυσικά αεροφοβικός.
ΜΜΕ και Μπέργκαμπ, μια σχέσης... οργής
Υπάρχει και κάτι άλλο που τον ακολουθεί και μάλλον είναι περισσότερο φήμη, παρά γεγονός. Για κάποιους ο Ντένις Μπέργκαμπ είναι δύσκολος στις σχέσεις του με τα ΜΜΕ, δεν μιλάει όσο πρέπει. Τι συμβαίνει πραγματικά; Όταν το περιοδικό «FourFourTwo» του έθεσε μερικές ερωτήσεις αναγνωστών, σε μία του ζητούσαν να συγκρίνει τα βρετανικά ΜΜΕ με τα ιταλικά.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε, και στην ουσία εξήγησε την πρόσληψη-αντίληψη που υπάρχει γι’ αυτόν, ότι «ήθελαν (σ.σ τα ιταλικά media) να τους μιλάω κάθε μέρα! Εάν παίζαμε Κυριακή τη Δευτέρα φυσικά και θα μιλούσα. Δεν το έκανα, όμως, και την Τρίτη και την Τετάρτη. Μιλούσα, λοιπόν, δύο φορές την εβδομάδα. Αυτό είναι πιο πολύ σε σχέση με την Αγγλία και σίγουρα την Ολλανδία.
Παρ’ όλα αυτά, ήταν θυμωμένοι μαζί μου. Ήθελαν να τους μιλάω συνέχεια και εγώ τους είπα “όχι!”. Ήθελα να έχω και προσωπική ζωή». Ε, κάπου έχει δίκιο ο άνθρωπος. Φανταστείτε ότι ακόμα και το κούρεμα του δεν έμενε ασχολίαστο στην Ιταλία! Λέγανε, τότε, ότι του πέφτουν μαλλιά επειδή δεν αντέχει την πίεση!
*Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το άρθρο “phobia Bomb jokes, a faulty engine and tragedy – How Arsenal legend Dennis Bergkamp became the Non-Flying Dutchman” [talksport.com]