Από το 1994 υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων

Gazzetta team
Από το 1994 υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων
Σε συνεργασία με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, ήδη από τη δεκαετία του '90 έχει προβλεφθεί τρόπος αντιμετώπισης οικολογικής ρύπανσης στη θάλασσα, με το υπουργείο όμως να την αγνοεί επιδεικτικά.

Καθώς πυκνώνουν οι διαξιφισμοί μεταξύ της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης για την απόδοση ευθυνών και την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας στο Σαρωνικό από τη βύθιση του πετρελαιοφόρου «Αγία Ζώνη II» στις 9 Σεπτεμβρίου, η έλλειψη υποδομών στην Ελλάδα επανέρχεται στο προσκήνιο για άλλη μια φορά στο «και πέντε». Σχετικές λύσεις για την αντιμετώπιση πιθανής πετρελαιοκηλίδας είχαν προταθεί στο αρμόδιο υπουργείο εδώ και δεκαετίες. Το Reader.gr παρουσιάζει τα σχετικά έγγραφα.

Αυτή τη στιγμή για την καταπολέμηση της ρύπανσης στην περιοχή ενεργεί το σκάφος ΑΚΤΕΑ OSRV που έχει κατασκευαστεί το 1989 και το οποίο ουσιαστικά είναι ένα πλοίο αντίδρασης σε πετρελαιοκηλίδες που έχει μισθώσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιας Ασφάλειας (EMSA) από κοινού με την ελληνική εταιρεία Enviromental Protection Engineering (EPE).

Η Ελλάδα βρέθηκε για άλλη μια φορά ανήμπορη να αντιμετωπίσει μια κρίση ενώ πολλές πλευρές θέτουν θέμα παραίτησης του υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή. Σαφώς και την ευθύνη αντιμετώπισης του προβλήματος έχει η τωρινή κυβέρνηση, αλλά τίποτα δεν λύνεται με «μαγικά».

Η περιβαλλοντική διαχείριση επικινδυνότητας των θαλάσσιων πετρελαϊκών επιχειρήσεων απαιτεί υποδομές και μακροχρόνιο σχεδιασμό ο οποίος δεν υπάρχει ενώ όπως φαίνεται περιορισμένη ήταν και η πολιτική βούληση όλα τα τελευταία χρόνια για τη δημιουργία ανάλογων υποδομών. Ενδεικτικό είναι ότι το 1994, επί ΠΑΣΟΚ και συγκεκριμένα επί υπουργίας Κώστα Λαλιώτη είχε κατατεθεί στο υπουργείο από ομάδα ειδικών επιστημόνων πετρελαίου της τότε Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου και άλλους εξειδικευμένους φορείς της χώρας σχέδιο με απλές και οικονομικές τεχνολογίες καθαρισμού, που είχαν εφαρμοστεί με επιτυχία στη Νορβηγία και που χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα. Όπως περιγράφει η έκθεση στην περιοχή της πετρελαιοκηλίδας μπορούν ναι διοχετευθούν ειδικά βακτήρια, ακίνδυνα για τον άνθρωπο, τα οποία αρέσκονται να "τρώνε πετρέλαιο", τα γνωστά ως "oil eating bacteria", τα οποία αποδομούν το πετρέλαιο σε ακίνδυνες χημικές ενώσεις και στην συνέχεια αυτοκαταστρέφονται και εξαφανίζονται, όταν δεν υπάρχει πλέον, ούτε η τελευταία σταγόνα πετρελαίου. Μάλιστα οι Νορβηγοί, είχαν βρει και ειδικά "λιπάσματα" μέσω των οποίων επιταχυνόταν η βακτηριδιακή δράση, με πλέον άμεσα αποτελέσματα. Και αυτά, πριν τριάντα χρόνια. Σήμερα, οι τεχνολογίες έχουν διαφοροποιηθεί και χρησιμοποιούν είτε μαγνητικά ρευστά, είτε υλικά νανοτεχνολογίας πλέον αποτελεσματικά, που υπόκεινται σε διαρκείς βελτιώσεις (έγγραφο 1, έγγραφο 2, έγγραφο 3, έγγραφο 4).

Οι εταιρείες πετρελαίου, χρηματοδότησαν κατά καιρούς έρευνα και για άλλες μεθόδους αποτελεσματικού καθαρισμού, με τη χρήση "μαγνητικών ρευστών" ή "ειδικών νανο-σπόγγων" που έχουν την ιδιότητα να απορροφούν το πετρέλαιο ταχύτερα και πρακτικότερα. Ωστόσο, στην πρόσφατη κρίση, το πρόβλημα πρόλαβε να επεκταθεί.

Κουρουμπλής: Γιγάντια η προσπάθεια των αρχών

Ενημερώνοντας τη Βουλή για την πορεία της απορρύπανσης και τις ενέργειες του υπουργείο Ναυτιλίας, ο αρμόδιος υπουργός, κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι η κηλίδα εμφανίστηκε την Τρίτη προς την περιοχή του Πειραιά, ενώ είχε ήδη μπει σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο και του Πειραιά και του Σαρωνικού. «Έφυγε σήμα από το αρχηγείο του Λιμενικού προς όλα τα τοπικά λιμεναρχεία να κινητοποιηθούν για την αντιμετώπιση των φαινομένων … Ό,τι φράγματα διαθέταμε μπήκαν σε εφαρμογή, σε χρησιμοποίηση και όλα τα μέσα που υπήρχαν από τις εταιρείες έφθασαν εκεί». Ο κ . Κουρουμπλής χαρακτήρισε «γιγαντιαία» την προσπάθεια των αρχών και τόνισε ότι τέτοιας έκτασης κινητοποίηση έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. «Πιστεύω ότι είμαστε αποτελεσματικοί», σημείωσε..

Έκτακτες επιθεωρήσεις δεξαμενοπλοίων

Εντολή στον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων, για τη διενέργεια έκτακτης επιθεώρησης στα Δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία, που εκτελούν πλόες στο εσωτερικό, έδωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Η επιθεώρηση θα γίνει σε όλους τους τομείς και αφορά πλοία, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των οποίων, έχει εκδώσει η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου ή εξουσιοδοτημένοι οργανισμοί.

Πηγή: reader.gr