Είδαμε… μουσική!

Είδαμε… μουσική!
Το Gazzetta είδε την παράσταση «Γυάλινος Κόσμος» στο θέατρο «Αλκυονίς» και ταξίδεψε στον μαγικό κόσμο του Τενεσί Ουίλιαμς.

Τα όρια μας τα ντύσαμε με φως, σύννεφα, σπάνια λουλούδια και τη δική μας, μοναδική, θέα. Το υλικό ξεκίνησε εύκαμπτο, γεμάτο σάρκα, όμως στην πορεία του χρόνου το χρώμα του δέρματος και η ελαστικότητα αντικαταστάθηκαν από την ακαμψία και το διάφανο του γυαλιού. Σαν κάποιος να θέλησε να δοκιμάσει τον άνθρωπο, τον εαυτό του και αυτό που έβλεπε στο μυαλό του δεν μπορούσε να το φτάσει, να το πραγματοποιήσει… Τα σύνορα σώματος και μυαλού φτιάχτηκαν από απελπισμένη ανάγκη, αδύνατη φυγή και τη σωτήρια φαντασία. Η πρόοδος, η δικαιοσύνη, η εξέλιξη, η ελευθερία είναι πανανθρώπινοι στόχοι που ποτέ δεν πραγματώνονται εύκολα. Μάλιστα, κάποιες φορές μένουν στη σφαίρα του απραγματοποίητου και τότε η ακύρωση σε φέρνει πιο κοντά στη γυάλινη επιφάνεια, τότε καταλαβαίνεις ότι όλα όσα θες είναι εκεί έξω και το έξω σε τρομάζει, σε ακινητοποιεί. Πρέπει να σπάσεις τα όρια, πρέπει να διαλύσεις τον γυάλινο κόσμο σου ξέροντας ότι θα μείνεις απροστάτευτος, ξέροντας ότι μπορεί να χαθείς χωρίς να μάθει κανείς τίποτα για σένα. Εγκλωβίζεσαι, λοιπόν, και το μόνο που μπορεί να περάσει τις γυάλινες γραμμές είναι η μουσική, γιατί όλα είναι μουσική σ’ αυτή τη ζωή και αυτή είναι που φέρνει τη θέα που ψάχνουμε μέσα στον κόσμο μας. Στο θέατρο «Αλκυονίς» είδαμε… μουσική! Είδαμε τον «Γυάλινο Κόσμο». [photo credits: Μαριλένα Βαϊνανίδου]

Ακόμη καλύτερο από κοντά


Η παράσταση ξεκίνησε την πορεία της την περσινή θεατρική σεζόν στο Εθνικό Θέατρο-Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος». Η πανδημία επέβαλλε τους κανόνες και τους περιορισμούς της και το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που επιθυμούσαν οι δημιουργοί της. Η δια ζώσης παρακολούθηση κατέστη αδύνατη και έτσι η τεχνολογία έδωσε την προσωρινή λύση. Μέσω live stream (ζωντανή μετάδοση) το θεατρόφιλο κοινό συντονίστηκε στους δέκτες των ηλεκτρονικών του συσκευών έχοντας αγοράσει διαδικτυακά το εισιτήριο του. Το πρωτόγνωρο εγχείρημα ξεπέρασε τις (περιορισμένες) προσδοκίες: πάνω από οκτώ χιλιάδες θεάσεις κατέγραψε η παρακολούθηση μέσα από την οθόνη του τάμπλετ, του κινητού τηλεφώνου, του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Το ψυχρό γυαλί του τεχνολογικού προϊόντος έγινε πέρασμα στον κόσμο του Τενεσί Ουίλιαμς και στη σύλληψη του Γιώργου Νανούρη και των συνεργατών του. Φέτος, το έργο ανεβαίνει στο θέατρο «Αλκυονίς» και η ανταπόκριση του κοινού είναι μεγάλη, αφού η φυσική παρουσία στον χώρο δράσης της παράστασης είναι η μόνη προϋπόθεση για να αναδειχθεί το μεγαλείο του κειμένου του Ουίλιαμς. Καλό είναι το βίντεο, το πάτημα του πλήκτρου και το άγγιγμα στην οθόνη, όμως η αίσθηση που εισπράττεις από την επαφή με τους ηθοποιούς, το έργο, είναι ξεχωριστή. Ο «Γυάλινος Κόσμος» είναι ακόμη καλύτερος από κοντά και η παράσταση εκπληρώνει απόλυτα τον σκοπό της, μας συγκινεί.

σκηνή από γυάλινο κόσμο

Ομορφιά, φαντασία, πραγματικότητα


Ο Γιώργος Νανούρης στηρίχτηκε στην πολύ καλή, εύληπτη, μετάφραση του Στέλιου Βαφέα, στο σκηνικό της Μαίρης Τσαγκάρη και στην εύστοχη διανομή. Καίρια η παρέμβαση της μουσικής του Θοδωρή Οικονόμου.
Από την αρχή μαθαίνουμε την ταυτότητα του έργου. Ο Τομ Ουίνγκφιλντ (Κωνσταντίνος Μπιμπής) εξηγεί τι θα δει ο θεατής. Η φράση «όλα είναι μουσική» δίνει νόημα σε όσα ακολουθούν και βοηθούν τον θεατή να παρακολουθήσει όσα συμβαίνουν στη σκηνή. Στο σημείωμα του έργου αναφέρεται ότι «πρόκειται για έργο ποιητικής πνοής και βαθιάς ανθρώπινης ευαισθησίας, όπου ο κόσμος της σκληρής πραγματικότητας συμπλέκεται με την εύθραυστη ομορφιά της φαντασίας και του ονείρου». Ο Νανούρης, λοιπόν, οδηγεί τους ηθοποιούς να βρουν και να εκφράσουν την ομορφιά, τη φαντασία, τη σκληρή πραγματικότητα της εποχής και καθένας τους το κάνει εξαιρετικά. Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής έχει την αμεσότητα, την οργή και τον εσωτερικό πόνο που απαιτεί ο χαρακτήρας του. Ο Αναστάσης Ροϊλός ως Τζιμ Ο’ Κόνορ ισορροπεί ανάμεσα στον ρεαλισμό και την απελευθερωτική ευαισθησία. Η Άννα Μάσχα ως Αμάντα Ουίνγκφιλντ, μητέρα του Τομ και της Λόρας Ουίνγκφιλντ, είναι μια κινούμενη πηγή ενέργειας που αποτυπώνει ξεκάθαρα τον αναστατωμένο, υπό κατάρρευση, κόσμο της ηρωίδας της. Και η Λένα Παπαληγούρα ως Λόρα ανταποκρίνεται τέλεια σ’ έναν χαρακτήρα που της ταιριάζει γάντι. Η γεμάτη συστολή, άτολμη, πληγωμένη, φοβισμένη, χαμένη στην αθωότητα της Λόρα βρίσκει τον κατάλληλο άνθρωπο για να την ενσαρκώσει. Εξαιρετικές ερμηνείες και αξέχαστη η στιγμή του φιλιού μεταξύ Τζιμ Ο’ Κόνορ-Λόρα Ουίνγκφιλντ. Λόγω ιδιαίτερων συνθηκών (covid-19) ο Νανούρης φτιάχνει μια χορογραφία σκιών και φωτός και εκεί ενώνονται τα στόματα των πρωταγωνιστών. Ρομαντισμός και συγκίνηση χωρίς επαφή σωμάτων!

σκηνή από γυάλινο κόσμο

Τα γυάλινα ζωάκια της Λόρας


Το έργο γράφτηκε το 1944, όταν ο κόσμος είτε προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια του είτε βυθιζόταν ακόμη περισσότερο στο σκοτάδι. Το όνειρο και ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο ήταν το ατομικό-συλλογικό ζητούμενο. Η οικογένεια Ουίνγκφιλντ δεν έχει πατέρα -τους εγκατέλειψε- και η μάνα πρέπει να στηρίξει και να αποκαταστήσει τα παιδιά της. Ο Τομ εργάζεται σε αποθήκη υποδηματοποιίας και η Λόρα είναι καθηλωμένη εξαιτίας ενός προβλήματος στην κίνηση του ποδιού της. Για την Αμάντα Ουίνγκφιλντ η επαγγελματική ανέλιξη του γιου και ο γάμος της κόρης είναι όλα όσα επιθυμεί. Όμως η πραγματικότητα επικρατεί και ο Τομ απλώς θέλει να φύγει και η Λόρα να κλειστεί στον κόσμο της με τα γυάλινα ζωάκια. Η εμφάνιση του Τζιμ Ο’ Κόνορ θα δώσει την ψευδαίσθηση της ικανοποίησης και την οριστική συντριβή. Ο γυάλινος κόσμος της Λόρας, τα ζωάκια της, θα προστατεύσουν και θα καταδικάσουν την οικογένεια και εμείς θα το δούμε μέσα από τον μηχανισμό ενός κυκλικού πολύφωτου που με το έντονο φως του θα μας ταξιδέψει στον «Γυάλινο Κόσμο».

Ταυτότητα παράστασης

«Γυάλινος Κόσμος», του Τενεσί Ουίλιαμς

Μετάφραση: Στέλιος Βαφέας
Σκηνοθεσία-Φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια: Deux Hommes
Βοηθός ενδυματολόγων: Δέσποινα Ιγνάτογλου
Φωτογραφίες: Μαριλένα Βαϊνανίδου

Διανομή (αλφαβητικά)
Άννα Μάσχα: η μητέρα Αμάντα Ουίνγκφιλντ
Κωνσταντίνος Μπιμπής: ο γιος Τομ Ουίνγκφιλντ
Λένα Παπαληγούρα: η κόρη, Λώρα Ουίνγκφιλντ
Αναστάσης Ροϊλός: ο επισκέπτης, Τζιμ Οκόνορ

Παραστάσεις: Πέμ., Παρ. 9 μ.μ., Σάβ. 6 μ.μ./ 9 μ.μ., Κυρ., Τετ. 7.30 μ.μ.

Εισιτήρια: 20-15 ευρώ.

Οι θεατές εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο Πιστοποιητικού εμβολιασμού ή Πιστοποιητικού νόσησης (30) ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες μετά από αυτόν. Απαιτείται αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο.προκειμένου να διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας .
Τα ανωτέρω πιστοποιητικά επιδεικνύονται είτε σε έγχαρτη μορφή είτε ηλεκτρονικά μέσω κινητής συσκευής του θεατή.
Οι ανήλικοι από τεσσάρων 4 έως 11 ετών, δύνανται να προσκομίζουν, (self-test) τελευταίου εικοσιτετράωρου.
ΧΡΗΣΗ ΜΑΣΚΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ