Στις 3 Ιουλίου αποφασίζεται το μέλλον των κινητήρων της F1

Κώστας Παστρίμας
Οι επικεφαλής των Ferrari, Mercedes, Renault, Red Bull, Porsche και Audi και ο Πρόεδρος της FIA θα συναντηθούν για να αποφασίσουν τους κινητήρες της F1 για το 2025

Όπως είναι γνωστό, από το 2025 και ύστερα οι κανονισμοί για τους κινητήρες της Formula 1 θα αλλάξουν. Οι τελικές προδιαγραφές των κινητήριων μονάδων, όμως, δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί. Οι εκπρόσωποι των τεσσάρων υπαρχόντων κατασκευαστών κινητήρων έχουν συναντηθεί αρκετές φορές με τους εκπροσώπους της FIA για να αποφασίσουν αυτές τις προδιαγραφές, αλλά δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία.

Καθώς όλες οι πλευρές επιθυμούν το θέμα αυτό να έχει επιλυθεί μέχρι το τέλος του έτους, ο Πρόεδρος της FIA Ζαν Τοντ ανέλαβε πρωτοβουλία και οργάνωσε μια συνάντηση κορυφής στο Spielberg της Αυστρίας για το Σάββατο 3 Ιουλίου. Και όταν λέμε συνάντηση κορυφής το εννοούμε κυριολεκτικά καθώς θα συγκεντρωθούν μερικά από τα κορυφαία στελέχη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, εκπροσωπώντας τις αντίστοιχες ομάδες της Formula 1.

Κορυφής με όλη τη σημασία της λέξης

Εκτός από τον Ζαν Τοντ, στη συνάντηση αυτή θα πάρουν μέρος ακόμα οι Στέφανο Ντομενικάλι και Ρος Μπρον, ως εκπρόσωποι της Formula 1. Οι τέσσερις υπάρχοντες κατασκευαστές κινητήρων θα εκπροσωπηθούν από τους κορυφαίους στην ιεραρχία τους: Ο Τζον Έλκαν από τη Ferrari, o Όλα Καλένιους από τη Mercedes, ο Λούκα ντε Μέο από τη Renault και ο Ντίτριχ Μάτεσιτς από τη Red Bull, που μετά την αποχώρηση της Honda θα κατασκευάζει τους δικούς της κινητήρες. Επιπλέον, όπως έχει γίνει και στις προηγούμενες συναντήσεις, θα συμμετέχουν το αφεντικό της Audi Μάρκους Ντίσμαν και ο CEO της Porsche Όλιβερ Μπλούμε.

Οι εκπρόσωποι των Audi και Porsche συμμετέχουν σε αυτές τις συναντήσει εδώ και καιρό καθώς οι εταιρείες τους αξιολογούν την πιθανότητα να εισέλθουν στο χώρο της Formula 1 κάποια στιγμή στο μέλλον, εφόσον κρίνουν ότι είναι οικονομικά βιώσιμο.

Τα θέματα της ατζέντας

Υπάρχουν ακόμα αρκετά θεμελιώδη ζητήματα που δεν έχουν ακόμα επιλυθεί. Τα ζητήματα αυτά είναι κυρίως οικονομικής φύσης, και αφορούν το κόστος κατασκευής του νέου κινητήρα και τη διαμόρφωση του cost cap για τους κατασκευαστές. Επίσης, πρέπει να αποφασιστεί η τιμή στην οποία θα διατίθεται στις ομάδες που θα τους αγοράζουν για τα μονοθέσιά τους. Επίσης, ένα πολύ σοβαρό ζήτημα είναι το πόσα και ποια θα είναι τα «στάνταρ» εξαρτήματα, αυτά δηλαδή που θα είναι κοινά σε όλους τους κινητήρες και ως εκ τούτου δεν θα έχουν κόστος εξέλιξης.

Πρέπει επίσης να συζητηθούν και να αποφασιστούν και άλλα επιμέρους ζητήματα, όπως το ποσό της ηλεκτρικής ενέργειας που θα χρησιμοποιούν και πώς θα το ανακτούν, αν δηλαδή η ανάκτηση θα γίνεται μόνο από έναν άξονα ή και από τους δύο. Το μέγεθος και το βάρος της μπαταρίας είναι άλλο ένα σημαντικό θέμα και αυτό επίσης πρέπει να αποφασιστεί γιατί επηρεάζει το συνολικό βάρος του μονοθεσίου.

Η συμφωνία είναι η δυσκολία

Το μόνο στο οποίο έχουν συμφωνήσει όλες οι πλευρές μέχρι στιγμής είναι ότι οι νέοι κινητήρες θα χρησιμοποιούν καύσιμα που θα έχουν μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, θα παράγονται δηλαδή με διαδικασίες που δεν θα εκπέμπουν καθόλου διοξείδιο του άνθρακα. Η βάση του νέου κινητήρα θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ο υπάρχων V6. Αυτό δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα αλλά είναι η λογική επιλογή, καθώς οτιδήποτε άλλο θα εκτόξευε το κόστος εξέλιξης και αυτό είναι κάτι που δεν θέλει κανείς.

Η δυσκολία στην επίτευξη συμφωνίας είναι η «παραδοσιακή» καχυποψία ανάμεσα στους κατασκευαστές. Ενώ επί της αρχής όλοι συμφωνούν, όταν η συζήτηση περνάει στις λεπτομέρειες τα πράγματα γίνονται πολύ πιο δύσκολα. Κάθε πρόταση περνάει από «ψιλό κόσκινο» καθώς κανείς δεν θέλει να δεσμευτεί σε κάτι προτού εξασφαλίσει ότι αυτό δεν θα δώσει πλεονέκτημα σε κάποιον ή κάποιους από τους ανταγωνιστές του.

Το έργο των Τοντ, Ντομενικάλι και Μπρον θα είναι δύσκολο το προσεχές Σάββατο στην Αυστρία αλλά αυτή η συνάντηση μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα σημαντική για το μέλλον της Formula 1.