Chaos: Ένα χρόνο τώρα, πήξαμε στον άνθρακα

Πάνος Σεϊτανίδης
Ακριβώς ένα χρόνο μετά την «αποκάλυψη» του ελληνικού ultracar, το Chaos της SP Automotive παραμένει… μακέτα. Ο Πάνος Σεϊτανίδης ανοίγει το μαύρο κουτί της πονεμένης ιστορίας.

Ήταν τέτοια ώρα, πρώτη μέρα του Νοέμβρη του 2021 όταν μετά από μία σειρά από teasers αναμέναμε την μετά βαΐων και κλάδων αποκάλυψη του αυτοκινήτου που θα έκανε το αλογάκι της Ferrari να σκύψει από ντροπή και τον ταύρο της Lamborghini να μοιάζει με αρνάκι.

Το πρώτο ultracar στον πλανήτη Γη, ένα δημιούργημα που όχι απλά θα τοποθετούσε την Ελλάδα στο χάρτη της παγκόσμιας αυτοκίνησης αλλά θα την έκανε και το κέντρο του κόσμου! Όσο είδατε το Chaos να κυκλοφορεί στους δρόμους και να κάνει τους μηχανολόγους της Bugatti και της Pagani να μοιάζουν τσαρλατάνοι (γιατί με τις επιδόσεις που ανακοινώθηκαν αυτό θα γινόταν), άλλο τόσο το είδαμε κι εμείς.

Κλείνοντας το blog μου που ακολούθησε της παρουσίασης, με τίτλο «Άνθρακας ή θησαυρός», έγραφα: «Μακάρι το Chaos τον άνθρακα να τον έχει μόνο για τις πλέξεις ανθρακονημάτων και να αποδειχθεί θησαυρός».

Ένα χρόνο μετά, το μόνο που έχουμε δει είναι άνθρακας.

Πολύ καλό για να είναι αληθινό

Ας ξεκινήσουμε από όσα ανακοινώθηκαν εκείνο το βράδυ. Γιατί κόντρα στις προαναγγελίες, παρουσίαση – κανονική παρουσίαση με το αυτοκίνητο σε κανονικό μέγεθος- δεν είδαμε. Αντί αυτού, κάποιες ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες, με κακό photoshop.

Το περιτύλιγμα ήταν εντυπωσιακό αλλά παράξενο – σχεδιαστής εταιρείας που θα έπρεπε να θεωρείται άμεσος ανταγωνιστής, μου τόνισε εξ αρχής πως κάποιες «λύσεις» που υιοθετούνται δεν μπορούν να δουλέψουν. Λεπτομέρειες.

Ανθρακονήματα, κεραμικά, Zylon, 3D εκτυπωτές, όλα χρησιμοποιηθήκαν για να αποκτήσει «οστά» το μοντέλο που θα φέρει το χάος στην αυτοκίνηση. Αν δεχθούμε τους αριθμούς που υπόσχεται ο δημιουργός του.

Earth Version με 2.048,7 άλογα, μέγιστη ροπή στα 1.389,4 Nm, αναλογία ισχύος/βάρους 2.05 και τελική ταχύτητα πάνω από τα 500 χιλιόμετρα/ώρα (!). Όσο για τις επιταχύνσεις, από στάση στα 100 χιλιόμετρα/ώρα σε 1.9 δευτερόλεπτα και 0-300 σε 7.9! Κι αυτή είναι η… γήινη έκδοση.

Zero Gravity με 3.064,7 άλογα, μέγιστη ροπή της τάξης των 1.983,5 Nm, με την αναλογία ισχύος/βάρους να ανεβαίνει στο 3.06. Και υπάρχει και συνέχεια: 0-100 σε 1.55 δλ, 0-300 σε 7.1!

Ακόμα και μυρωδιάς να είναι κανείς από τα… αμάξια, διαβάζοντας αυτούς τους αριθμούς, δεν μπορεί, θα πονηρευτεί. Πονηρευτήκαμε λοιπόν.

Τα ερωτηματικά που έγιναν κριτική

Επιστρέφω στο περυσινό μου blog για το Chaos. Τονίζω πως ευχόμουν να διαψευστώ, όμως δεν μπορούσα παρά να θέσω βασικά ερωτήματα που έψαχναν απαντήσεις.

-Γιατί η «αποκάλυψη» δεν έγινε όταν θα ήταν έτοιμο και έγινε με εικόνες photoshop;
-Γιατί στήθηκε μία ολόκληρη ιστορία για εγκαταστάσεις σε μυστική τοποθεσία όταν αυτό που βλέπαμε ήταν μία stock εικόνα προς πώληση για χρήση από οποιονδήποτε;
-Πως ήταν δυνατόν να ανακοινώνονται αριθμοί επιτάχυνσης κ.α. δίχως χιλιόμετρο δοκιμών;
-Με ποιο τρόπο μία χούφτα ανθρώπων στην Ελλάδα, θα μπορούσε να πετύχει ότι δεν μπορούν να πετύχουν γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας με απεριόριστους πόρους;
-Ποιος θα δώσει 5.5 εκατομμύρια για τη…. βασική έκδοση και 12.4 για την «μηδενικής βαρύτητας» αγοράζοντας κάτι που υπάρχει μόνο σε φωτογραφία;

Οι απαντήσεις μόνο πειστικές δεν ήταν. Όμως και πάλι, κάποιες ουσιαστικές κινήσεις θα μπορούσαν να κάνουν τις Κασσάνδρες να σιωπήσουν προσωρινά. Να κερδηθεί πίστωση χρόνου. Αντί αυτού, ανά μερικούς μήνες εμφανίζονταν κάποια απογοητευτικά μηνύματα στα social media.

Ζητάς 12.4 εκατομμύρια και η επίσημη επικοινωνία δολοφονεί το συντακτικό και την ορθογραφία.

Τον Μάιο η επίσημη τοποθέτηση από τον δημιουργό του Chaos ήταν πως «…το αυτοκίνητο δουλεύετε στο εσωτερικό και ηλεκτρικά. Και κάνει γρήγορη πρόοδο σε σχέση με την ποιότητά του. Δουλεύουμε όσες περισσότερες ώρες μπορούμε μέρα και νύχτα. Αποφασίσαμε να μην βάλουμε φωτός online για αυτό και δεν βλέπετε στη σελίδα μας κάτι καινούργιο μέχρι να είναι έτοιμο, παρά μόνο την ημέρα της παρουσίασης, όπου θα υπάρχει live από την σελίδα μας».
Δεν αλλάξαμε ούτε λέξη, ούτε... γράμμα. Αυτή ήταν.

Πέρασε άλλο ένα τρίμηνο και ήρθε το νέο «χτύπημα» - με όλη τη σημασία της λέξης. Με φόντο ένα ομολογουμένως περίτεχνης πλέξης εξάρτημα και συνοδευτικό κείμενο: «Έχουμε τυπώσει διπλα τα πραγματα του chaos ώστε στην παρουσίαση δίπλα από το αυτοκίνητο θα είναι άλλο ένα σε ανταλλακτικά για να μπορεί οποιοσδήποτε να θαυμάσει την δουλειά μας. Το chaos έρχεται».
Επίσης δεν αλλάξαμε ούτε λέξη, ούτε… γράμμα. Γιατί το χάος έμοιαζε να είναι ήδη εδώ.

Αύγουστος ήταν, έχει περάσει άλλο ένα τρίμηνο, όπου να’ ναι θα εμφανιστεί κάποιο instagram story να επιδιώξει να δώσει σφυγμό στο project. Μάταια.

Σήμερα συμπληρώνουμε ένα χρόνο από τα «αποκαλυπτήρια».
Το καρδιογράφημα του Chaos έχει μία ευθεία γραμμή και παρατεταμένο ήχο.

Υ.Γ. Εξακολουθώ να εύχομαι να μας εκθέσει η SP Automotive και να δούμε μία μέρα το Chaos να πιάνει όντως τα 500 (!) στο δρόμο. Θα είμαστε οι πρώτοι που θα χειροκροτήσουμε και θα απολογηθούμε. Μέχρι τότε όμως, αντί χειροκροτήματος, υπάρχει κριτική. Είναι και θα είναι ανάλογη όσων (δεν) έχουμε δει.