
Test drive: Οδηγήσαμε τη νέα BMW M5 - ένα θηρίο με κοστούμι

- Μυώνες από ανθρακονήματα
- Επιτελείο ακριβείας
- Αριθμοί που δεν χωράνε σε λέξεις
- Ένα ψηφιακό μυαλό πίσω από κάθε αντίδραση
- Όταν το βάρος μετατρέπεται σε βάθος
- Κάθε εποχή έχει τη δική της M5 - και αυτή είναι η δική μας
Υπάρχουν αυτοκίνητα που φωνάζουν την παρουσία τους με σπόιλερ, γραφικά, φλόγες και ηχεία που ουρλιάζουν. Και υπάρχουν κι εκείνα που αρκούνται σε δύο ψηφία -το M και το 5- για να τρομάξουν, να συγκινήσουν, να δηλώσουν κυριαρχία χωρίς υπερβολές. Η BMW M5 είναι αυτό ακριβώς: ένα λιοντάρι ντυμένο με ραμμένο σακάκι. Ένα αυτοκίνητο που, αν το προσπεράσεις σταθμευμένο, μπορεί και να μην το προσέξεις. Αν όμως βρεθείς στη θέση του οδηγού, ξέρεις ότι κρατάς στα χέρια σου κάτι πραγματικά ξεχωριστό.
Από το 1985, όταν η πρώτη M5 (E28) έκανε την εμφάνισή της, με τον κινητήρα της M1 κάτω από το καπό ενός οικογενειακού sedan, μέχρι σήμερα, η σειρά M5 έχει κατακτήσει ένα μοναδικό σταυροδρόμι: εκεί που η σπορ μηχανολογία συναντά την καθημερινότητα χωρίς να συμβιβάζεται. Η κάθε γενιά της ανέβαζε τον πήχη: E34 με τον θρυλικό εξακύλινδρο 3.8, E39 με τον ατμοσφαιρικό V8 και χειροκίνητο κιβώτιο, E60 με το φωνακλάδικο V10 που σπάραζε τις στροφές, F10 με τον bi-turbo muscle και, αργότερα, η πρώτη M5 με τετρακίνηση. Και τώρα, η νέα G90 - η πιο γρήγορη, πιο σύνθετη, πιο αμφιλεγόμενη M5 που κατασκευάστηκε ποτέ.
Η νέα M5 του 2025 δεν είναι μια ακόμη γρήγορη BMW. Είναι ένα σημείο καμπής. Ένα αυτοκίνητο που επανασυστήνει την έννοια της επιθετικής πολυτέλειας, ένα υβρίδιο κυριολεκτικά και μεταφορικά: πανίσχυρο και πολιτισμένο, βίαιο και ήσυχο, μηχανικά εντυπωσιακό και συναισθηματικά φορτισμένο. Η ιστορία της M5 γράφτηκε στις πίστες και στις autobahn, αλλά η κάθε νέα σελίδα της είναι ένας μικρός οδηγικός μονόλογος. Και αυτή η γενιά, η πιο εξελιγμένη που κατασκευάστηκε ποτέ, είναι έτοιμη να παρασύρει το κοινό της σε ένα παράλογο αλλά απολύτως ελεγχόμενο παραλήρημα.
Η νέα M5 είναι στα χαρτιά ένα πολυτελές sedan. Στην πραγματικότητα, είναι μια ωδή στην ελεγχόμενη παράνοια, ένα εργαλείο υψηλής ακρίβειας που ζητά οδηγό, όχι επιβάτη.
Μυώνες από ανθρακονήματα
Η BMW δεν χρειάζεται να ανακαλύψει ξανά τη φόρμα για να κάνει τη νέα M5 να ξεχωρίσει. Το αμάξωμα της G90 είναι μια μελετημένη εξέλιξη, όχι επανάσταση. Όμως οι αλλαγές, όσο διακριτικές κι αν δείχνουν σε πρώτη ανάγνωση, είναι παντού - και έχουν λόγο ύπαρξης.
Το φούσκωμα στους θόλους είναι πιο έντονο, για να στεγάσει τα φαρδύτερα μετατρόχια και τους επιβλητικούς τροχούς των 20 ιντσών εμπρός και 21 πίσω. Οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, εμπρός και πίσω, περιλαμβάνουν ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία που συνεργάζονται με τον διαχύτη και το ρυθμιζόμενο σπόιλερ στην πίσω πόρτα. Και οι τέσσερις μεγάλες στρογγυλές απολήξεις της εξάτμισης είναι εκεί για να υπενθυμίζουν πως, όσο «business» κι αν δείχνει η M5, είναι έτοιμη για μάχη ανά πάσα στιγμή.
Το βλέμμα πέφτει αναπόφευκτα στην ανθρακονημάτινη οροφή, ένα στοιχείο που δεν είναι απλώς για το θεαθήναι - μειώνει το κέντρο βάρους και «σφίγγει» την αίσθηση οδήγησης, με μετρήσιμη συνεισφορά στη δυναμική συμπεριφορά. Όσοι επιλέξουν τα M Performance Parts, μπορούν να προσθέσουν κι άλλες λεπτομέρειες από γυμνό carbon, όπως καθρέπτες, ποδιές, σπλίτερ και διαχύτες.
Η M5 δεν είναι φανταχτερή. Δεν θέλει να προκαλέσει. Θέλει να υπονοεί. Και αυτό το καταφέρνει με τον πιο επικίνδυνο τρόπο: όσο περισσότερο την κοιτάς, τόσο περισσότερο καταλαβαίνεις ότι δεν έχει καμία πρόθεση να σου αποκαλύψει όσα μπορεί να κάνει - μέχρι να την οδηγήσεις.
Επιτελείο ακριβείας
Μπαίνοντας στην καμπίνα της νέας M5, καταλαβαίνεις αμέσως ότι δεν βρίσκεσαι σε ένα απλό πολυτελές σεντάν. Εδώ, κάθε επιφάνεια, κάθε κουμπί, κάθε υλικό είναι φτιαγμένο για να αντέχει στις δυνάμεις που ξυπνάει το αυτοκίνητο. Κι όμως, όλα παραμένουν κομψά, ευγενικά, σχεδόν ήσυχα - σαν να θέλουν να σου πουν πως η υπερβολή είναι περιττή, όταν η ουσία περισσεύει.
Το cockpit είναι προσανατολισμένο στον οδηγό, με τη μεγάλη κυρτή οθόνη BMW Curved Display να ενώνει πίνακα οργάνων και infotainment σε μια ενιαία high-tech επιφάνεια. Ο πίνακας είναι πλήρως ψηφιακός, προσαρμόζεται στις ανάγκες και στα modes οδήγησης, ενώ ο κεντρικός έλεγχος γίνεται μέσω του iDrive 8.5, της οθόνης αφής ή - αν το προτιμάς - του κλασικού περιστροφικού χειριστηρίου.
Το τιμόνι είναι χοντρό, ντυμένο με δέρμα και Alcantara, με τα κόκκινα πλήκτρα M1 και M2 για άμεση πρόσβαση στα προσωποποιημένα setups. Τα paddles είναι μεταλλικά και δίνουν feedback που θυμίζει αγωνιστική μετάδοση. Οι καθίσματα M multifuction είναι βαθιά, υποστηρικτικά και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα σε κάθε πιθανό άξονα - νιώθεις ότι σε συγκρατούν, όχι απλώς ότι σε φιλοξενούν.
Η ποιότητα κατασκευής είναι απλώς υποδειγματική. Μαλακά υλικά, ραφές ακριβείας, προαιρετικά ανθρακονημάτινα ένθετα και, για τους πιο τολμηρούς, M Carbon Bucket καθίσματα που φέρνουν τον διάλογο με την πίστα ακόμα πιο κοντά. Οι επιλογές διαμόρφωσης είναι άφθονες - αλλά η αίσθηση παραμένει κοινή: αυτό είναι το πιλοτήριο ενός οδηγού που θέλει να ξέρει ότι έχει τον απόλυτο έλεγχο.
Ακόμα και οι πίσω θέσεις, παρότι προφανώς δεν είναι το επίκεντρο του σχεδιασμού, προσφέρουν άνεση και πολυτέλεια αντίστοιχης κλάσης. Παρά την παρουσία του ηλεκτρικού μοτέρ και της μπαταρίας, ο χώρος αποσκευών παραμένει αξιοπρεπής, στα 466 λίτρα, χάρη στον έξυπνο σχεδιασμό της υβριδικής διάταξης. Δεν είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας, αλλά είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος, με χαμηλό κατώφλι και φαρδύ άνοιγμα, επιτρέποντας στο super-sedan να συνεχίσει να εξυπηρετεί και τον ρόλο του «οικογενειάρχη» - όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται αυτό σε αυτοκίνητο 727 ίππων. Για όσους βλέπουν την οδήγηση ως εμπειρία και όχι ως διαδρομή, είναι αρκετός. Για τους υπόλοιπους υπάρχει η Σειρά 5 Touring.
Αριθμοί που δεν χωράνε σε λέξεις
Κάτω από το καπό της νέας M5 χτυπά η καρδιά ενός 4.4 λίτρων V8 biturbo, με την εσωτερική κωδική ονομασία S68 - της πιο εξελιγμένης και πολιτισμένης M μονάδας που έχει υπάρξει. Από μόνος του ο θερμικός κινητήρας αποδίδει 585 ίππους και 750 Nm ροπής. Αλλά αυτό είναι μόνο το μισό της ιστορίας. Η μεγάλη καινοτομία είναι το Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) σύστημα - ένα ηλεκτρικό μοτέρ τοποθετημένο εντός του κιβωτίου, το οποίο προσθέτει άλλους 197 ίππους και 280 Nm. Το σύνολο φτάνει τους 727 ίππους και 1.000 Nm ροπής, καθιστώντας τη M5 G90 την ισχυρότερη M5 που κατασκευάστηκε ποτέ. Και όχι μόνο ισχυρότερη, αλλά και πιο σύνθετη, πιο ραφιναρισμένη και πιο προσαρμοστική.
Η ισχύς μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς μέσω του M xDrive, με δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του εμπρός διαφορικού (σε M Dynamic Mode), ενώ στο πίσω διαφορικό υπάρχει το Active M Differential που μοιράζει τη ροπή ανάμεσα στους τροχούς με βάση την πρόσφυση και τις εντολές του οδηγού. Το κιβώτιο είναι το γνώριμο 8άρι M Steptronic, με αναθεωρημένες ρυθμίσεις για να ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του συστήματος.
Η μπαταρία των 18,6 kWh εξασφαλίζει καθαρά ηλεκτρική αυτονομία περίπου 70 χιλιομέτρων, κάνοντας την M5 μια πραγματικά δίπολη ύπαρξη: απόλυτα αθόρυβη στην πόλη, ωμή και αποκαλυπτική όταν της ζητηθεί. Η μέση κατανάλωση στον κύκλο WLTP ανακοινώνεται ως 1,7 λίτρα/100 χλμ με πλήρως φορτισμένη μπαταρία - αριθμός που φυσικά μεταβάλλεται δραματικά όταν η M5 κινείται όπως της αξίζει.
Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 3,5 δευτερόλεπτα, ενώ το 0-200 km/h σε 11,7. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 250 km/h, αλλά με το προαιρετικό M Driver’s Package ανεβαίνει στα 305 km/h. Και όλα αυτά, με βάρος που αγγίζει τα 2.445 κιλά. Ναι, η νέα M5 είναι βαριά, αλλά κάθε της σύστημα έχει σχεδιαστεί για να το κρύβει: ενεργή ανάρτηση, ενεργή ρύθμιση αντιστρεπτικών, ενεργή τετρακίνηση, ενεργή πίσω κίνηση. Η νέα M5 δεν είναι το είδος του αυτοκινήτου που απλώς καταγράφει αριθμούς. Είναι αυτό που τους δημιουργεί.
Ένα ψηφιακό μυαλό πίσω από κάθε αντίδραση
Η νέα BMW M5 δεν βασίζεται μόνο στη μηχανική ισχύ για να κυριαρχήσει. Είναι ένα σύστημα πολλαπλών επιπέδων, όπου η τεχνολογία λειτουργεί σαν νευρικό σύστημα υψηλής ταχύτητας - ελέγχει, συντονίζει, προσαρμόζεται και, τελικά, μεγιστοποιεί. Ο οδηγός μπορεί να βιώσει την καθαρή δύναμη, αλλά πίσω της υπάρχει ένας ψηφιακός εγκέφαλος που εργάζεται ακατάπαυστα.
Στην καρδιά του συστήματος βρίσκεται το iDrive 8.5, με οθόνη αφής υψηλής ευκρίνειας 14,9 ιντσών και πλήρη ενσωμάτωση με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών. Η ενσωμάτωση με το BMW Operating System επιτρέπει στον οδηγό να αλλάζει λειτουργίες, να παρακολουθεί ενέργεια, θερμοκρασίες, κατανομές ροπής και κατανάλωση, όλα σε πραγματικό χρόνο.
Οι λειτουργίες M Setup δίνουν πρόσβαση σε πλήρη παραμετροποίηση του χαρακτήρα του αυτοκινήτου: από τη σκληρότητα της ανάρτησης και την απόκριση του τιμονιού, μέχρι τον τρόπο που συμπεριφέρεται η τετρακίνηση ή το ESP. Ο οδηγός μπορεί να δημιουργήσει δύο διαφορετικά προφίλ (M1 και M2) και να τα ενεργοποιεί με τα χαρακτηριστικά κόκκινα κουμπιά στο τιμόνι.
Το M Mode προσφέρει επιλογές Road, Sport και Track, αλλάζει το περιβάλλον στα όργανα, περιορίζει ή απενεργοποιεί υποσυστήματα ασφαλείας και μετατρέπει την M5 από εργαλείο ταξιδιού σε εργαλείο πίστας. Η λειτουργία DSC με M Traction Control έχει 10 επίπεδα ρύθμισης για γλίστρημα, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να κινείται από πλήρη σταθερότητα έως σχεδόν drift mode - ανάλογα με το πόσο «θες να παίξεις με τη φωτιά».
Η ανάρτηση είναι πλήρως ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, ενώ οι επίσης ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αντιστρεπτικές ράβδοι προσαρμόζονται σε πραγματικό χρόνο. Το M xDrive δίνει έμφαση στην πίσω κίνηση, αλλά δεν αφήνει ποτέ τον οδηγό χωρίς γραμμή διαφυγής. Φυσικά, το παρών δίνει και το Driving Assistant Professional, με λειτουργίες ημιαυτόνομης οδήγησης σε συνθήκες κυκλοφορίας, διατήρηση λωρίδας, αυτόματη επιτάχυνση/επιβράδυνση, και ενεργή προστασία από πλευρική σύγκρουση. Είναι προφανές: η M5 μπορεί να είναι και ένα «καθωσπρέπει» καθημερινό αυτοκίνητο.
Αλλά η τεχνολογία της M5 δεν σχεδιάστηκε για να πάρει τον έλεγχο από τον οδηγό. Σχεδιάστηκε για να στον επιστρέφει πιο ενισχυμένο, πιο εκλεπτυσμένο και, τελικά, πιο απολαυστικό.
Όταν το βάρος μετατρέπεται σε βάθος
Από την πρώτη στιγμή που πατάς το start, νιώθεις ότι η νέα M5 δεν είναι απλώς ένα δυνατό αυτοκίνητο - είναι ένα αυτοκίνητο που ξέρει ότι είναι δυνατό. Η αίσθηση στο γκάζι είναι σχεδόν χειρουργική: η απόκριση είναι τόσο άμεση, που ξεχνάς ότι οδηγείς plug-in hybrid. Το μοτέρ, είτε εργάζεται μόνο του είτε σε συνδυασμό με τον ηλεκτρισμό, σπρώχνει με αστείρευτη δύναμη, χωρίς δισταγμό, χωρίς παύσεις, χωρίς δευτερόλεπτο για να το ξανασκεφτείς. Ό,τι ζητήσεις, στο δίνει - και λίγο παραπάνω.
Είναι τρομακτικά γρήγορη, αλλά όχι τρομακτική. Γιατί όλα έχουν σχεδιαστεί για να συμβαίνουν με δομή, πειθαρχία, ακρίβεια. Η μετάβαση από EV σε υβριδικό είναι σχεδόν ανεπαίσθητη. Οι αλλαγές ταχυτήτων είναι στιγμιαίες. Η τετρακίνηση ξέρει πότε να σε βοηθήσει και πότε να σε αφήσει να νιώσεις εσύ το «παιχνίδι». Όμως πίσω από όλα αυτά, υπάρχει και κάτι που δεν προγραμματίζεται: η οδηγική απόλαυση που ξεχειλίζει σε κάθε είδους διαδρομή.
Η παραμετροποίηση είναι σχεδόν ανεξάντλητη. Από τη σκληρότητα των αμορτισέρ, τη βαρύτητα του τιμονιού, την απόκριση του κινητήρα, το επίπεδο της παρέμβασης του DSC, μέχρι τη χαρτογράφηση του πεντάλ και της μετάδοσης. Μπορείς να φτιάξεις μια M5 κομμένη και ραμμένη στα δικά σου μέτρα. Κι αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα της ατού.
Αλλά -και είναι σημαντικό αυτό- το βάρος δεν κρύβεται. Όσο εξαιρετική κι αν είναι η τεχνολογία, όσο φανταστικά κι αν «κοντρολάρει» η ανάρτηση το αμάξωμα, δεν οδηγείς κάτι ελαφρύ. Θέλει προσαρμογή. Θέλει εμπειρία. Θέλει σεβασμό. Η M5 δεν είναι hot hatch για την «πετάς» από στροφή σε στροφή. Με τρόπο στιβαρό επιβάλλεται στο δρόμο. Είναι μία παρουσία που δεν μπαίνει κάπου - καταλαμβάνει χώρο.
Όσο για την αίσθηση στην καμπίνα; Εδώ ζεις τον ιδανικό συμβιβασμό ανάμεσα σε πολυτέλεια και βία. Μπορεί να σε πείσει ότι είναι ένα απόλυτα πολιτισμένο grand tourer για ταξίδι με 160 km/h στην Autobahn. Και μετά, μπορεί να πατήσεις το κόκκινο πλήκτρο, να «λυθεί» ο ηλεκτρισμός, να βρυχηθεί ο V8 - και να θυμηθείς ότι οδηγάς μια M5. Την πιο δυνατή, πιο έξυπνη, πιο γεμάτη M5 που έχει υπάρξει ποτέ.
Και όταν θελήσεις να επιστρέψεις στη μητρική γλώσσα της ///Μ - τη ζόρικη, γνήσια πισωκίνητη οδήγηση - μπορείς. Η δυνατότητα απενεργοποίησης της τετρακίνησης και μεταφοράς της ισχύος αποκλειστικά στον πίσω άξονα είναι ακόμα εδώ. Όχι τόσο ως gimmick, αλλά ως δήλωση καταγωγής. Γιατί, ναι: όσο εξελίσσεται, όσο ωριμάζει, η M5 δεν ξεχνά τι είναι - και για ποιους υπάρχει.
Κάθε εποχή έχει τη δική της M5 - και αυτή είναι η δική μας
Αυτή η M5 δεν είναι τέλεια. Είναι βαριά. Είναι πολύπλοκη. Είναι ακριβή. Και ναι, έχει αρχίσει να δέχεται και τις πρώτες κριτικές - ότι απομακρύνεται από τις ρίζες της, ότι έχει γίνει πολύ «καθαρή», πολύ «εύκολη», πολύ «ηλεκτρική». Ότι δεν είναι πια τόσο αυθόρμητη, τόσο άγρια, τόσο ωμή όσο οι παλιές. Και κάπου, μέσα σ’ όλα αυτά, ίσως υπάρχει και μια μικρή δόση αλήθειας.
Αλλά η αλήθεια έχει και άλλη όψη: αυτή η M5 δεν κάνει πίσω πουθενά. Είναι ταυτόχρονα το πιο άγριο και το πιο ευφυές αυτοκίνητο που έχει φορέσει αυτό το όνομα. Είναι μια φλέβα καθαρής δύναμης κάτω από ένα σώμα λογικής. Είναι, με απλά λόγια, το μέλλον της υψηλής απόδοσης - αλλά με τα δικά της, πολύ ιδιαίτερα, εργαλεία.
Η τιμή της στην Ελλάδα ξεπερνά τις 150.000 ευρώ. Πολλά χρήματα. Αλλά δεν υπάρχει κάτι άλλο σαν αυτή. Γιατί όποιος ξέρει τι σημαίνει M5, ξέρει ότι ποτέ δεν ήταν απλώς μια γρήγορη Σειρά 5. Ήταν κάτι που δεν αντιγράφεται. Και αυτή εδώ, η πιο σύνθετη, πιο βαριά, πιο εξηλεκτρισμένη απ’ όλες, παραμένει απολύτως και αδιαπραγμάτευτα μια πραγματική M5.
Φωτογραφίες: BMW
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!