Renault–Nissan: Νέο -πιο ρεαλιστικό- κεφάλαιο στη Συμμαχία

Κώστας Παστρίμας
Renault–Nissan: Νέο -πιο ρεαλιστικό- κεφάλαιο στη Συμμαχία
Η Renault αποκτά τον πλήρη έλεγχο της κοινής παραγωγικής βάσης στην Ινδία – Η Nissan αποσύρεται από την Ampere αλλά μένει ενεργή στην αγορά.

Η Renault και η Nissan ανακοίνωσαν την υπογραφή ενός νέου πλαισίου συμφωνίας, η οποία φέρνει σημαντικές αλλαγές στη στρατηγική συνεργασία τους. Οι δύο εταιρείες επιχειρούν έναν πιο «ευέλικτο και πραγματιστικό» επαναπροσδιορισμό της Συμμαχίας, εστιάζοντας σε περιοχές με δυνατότητα ανάπτυξης και ταυτόχρονα απελευθερώνοντας η μία την άλλη από δεσμεύσεις που δεν αποδίδουν, όπως η συμμετοχή της Nissan στο project Ampere.

Πλήρης έλεγχος της Renault στο εργοστάσιο της Ινδίας

Η σημαντικότερη εξέλιξη είναι η πρόθεση της Renault να αποκτήσει το 100% της Renault Nissan Automotive India Private Ltd (RNAIPL), εξαγοράζοντας το 51% των μετοχών που κατείχε έως τώρα η Nissan. Το εργοστάσιο στην Τσενάι αποτελεί στρατηγικής σημασίας παραγωγική βάση, με ετήσια δυναμικότητα άνω των 400.000 μονάδων, πλατφόρμες CMF-A και A+, και σχέδια για ένταξη της CMF-B με την έλευση τεσσάρων νέων μοντέλων από το 2026.

Η Renault προχωρά σε αυτή την εξαγορά στο πλαίσιο του σχεδίου “2027 International Game Plan”, που προβλέπει ισχυρή παρουσία σε διεθνείς αναδυόμενες αγορές. Η Ινδία βρίσκεται στην καρδιά αυτής της στρατηγικής, με την RNAIPL να καθίσταται πλέον βασικός άξονας της παγκόσμιας ανάπτυξης της Renault.

Η Nissan, παρότι μεταβιβάζει το μερίδιό της, δηλώνει ότι θα παραμείνει ενεργή στην αγορά της Ινδίας, με νέα SUV μοντέλα, διατήρηση της παρουσίας της στο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης RNTBCI (όπου διατηρεί 49% μετοχών), και χρήση της RNAIPL για παραγωγή μοντέλων της και εξαγωγές.

 

Στροφή στη ρεαλιστική συνεργασία

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν ότι η Renault θα αναλάβει την ανάπτυξη και παραγωγή μιας παραλλαγής του Twingo για λογαριασμό της Nissan, η οποία θα σχεδιάσει εξ ολοκλήρου το μοντέλο. Το πρότζεκτ θα υλοποιηθεί από την Ampere, τη θυγατρική της Renault για ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα, η Nissan αποδεσμεύεται από την αρχική της δέσμευση να επενδύσει στην Ampere, βάζοντας τέλος στην οικονομική της εμπλοκή στο φιλόδοξο εγχείρημα.

Στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας, αλλάζουν και οι όροι του μετοχικού σχήματος της Συμμαχίας. Οι δύο πλευρές αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία, καθώς το όριο δέσμευσης (lock-up) μειώνεται από το 15% στο 10%. Παρότι η Renault εξακολουθεί να κατέχει το 18,66% της Nissan μέσω trust, η νέα ρύθμιση επιτρέπει στις εταιρείες να κινηθούν με μεγαλύτερη αυτονομία, με στόχο ένα πιο αποδοτικό και επικεντρωμένο επιχειρηματικό μοντέλο.

Τι σημαίνει αυτή η αναδιάρθρωση

Η νέα συμφωνία δεν διαλύει τη Συμμαχία — την προσαρμόζει. Οι Renault και Nissan επιλέγουν να συνεργάζονται εκεί που υπάρχει πραγματική αμοιβαία αξία, και να αφήνουν η μία στην άλλη τον απαραίτητο χώρο στρατηγικής ευελιξίας. Η Ινδία μετατρέπεται σε βασικό πεδίο δράσης για τη Renault, ενώ η Nissan επιλέγει να επενδύσει επιλεκτικά, διατηρώντας παγκόσμια παρουσία με πιο συγκρατημένο ρίσκο.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο CEO της Renault, Λούκα ντε Μέο, «πραγματισμός και προσανατολισμός στην ουσία ήταν η βάση των συνομιλιών». Και αυτή ίσως να είναι και η νέα πραγματικότητα για τις παραδοσιακές συμμαχίες του κλάδου: όχι πλέον βαριά σχήματα με πολυεπίπεδες δεσμεύσεις, αλλά ευέλικτες συνεργασίες με σαφείς στόχους, περιορισμένο ρίσκο και επιχειρηματική λογική.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!