Test drive: Οδηγήσαμε το Volkswagen Golf GTI, το θρύλο που μεγαλώνει αλλά δεν γερνάει
- Σχεδίαση – Εξωτερικό: Διακριτική δύναμη
- Σχεδίαση – Εσωτερικό & Τεχνολογίες: Ψηφιακή εξέλιξη με κλασικές πινελιές
- Κινητήρας & Επιδόσεις – Πιο δυναμικό, αλλά πόσο GTI;
- Οδική Συμπεριφορά – Η ψυχή ενός GTI
- Το πιο ώριμο GTI
Υπάρχουν αυτοκίνητα που γράφουν ιστορία, και υπάρχουν αυτοκίνητα που είναι ιστορία. Το Volkswagen Golf GTI ανήκει ξεκάθαρα στη δεύτερη κατηγορία. Δεν ήταν το πρώτο hot hatch που πάτησε δρόμο, αλλά ήταν αυτό που όρισε την κατηγορία και την έκανε mainstream. Από το 1976, το GTI δεν ήταν απλώς ένα γρήγορο μικρομεσαίο: ήταν το πρότυπο, το σημείο αναφοράς που όλοι ήθελαν να ξεπεράσουν, αλλά ελάχιστοι τα κατάφεραν.

Για τη Volkswagen, το GTI δεν είναι ένα ακόμα μοντέλο στη γκάμα της. Είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη μαζική παραγωγή και το πάθος για την οδήγηση. Ένα αυτοκίνητο που κατάφερε να γίνει σύμβολο χωρίς να ξεφύγει από τη λογική: πάντα προσβάσιμο, πάντα πρακτικό, πάντα ευχάριστο. Γι’ αυτό και το όνομά του επιβίωσε, τη στιγμή που αντίπαλοι εξαφανίστηκαν ή μεταλλάχθηκαν σε κάτι άλλο.
Σχεδόν μισό αιώνα μετά, το νέο Golf GTI των 265 ίππων έρχεται να κρατήσει ζωντανή αυτή τη φλόγα. Σε έναν κόσμο που αλλάζει, με ηλεκτρικά μοντέλα να κυριαρχούν και την τεχνολογία να απομακρύνει την καθαρή οδηγική αίσθηση, το GTI πρέπει να ισορροπήσει ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον. Περισσότερη ισχύς, νέο στήσιμο, αναβαθμισμένη τεχνολογία: είναι όλα αυτά αρκετά για να συνεχίσει να θεωρείται το απόλυτο hot hatch; Ήρθε η ώρα να το μάθουμε.
Σχεδίαση – Εξωτερικό: Διακριτική δύναμη
Από την πρώτη κιόλας ματιά, το νέο Volkswagen Golf GTI παραμένει πιστό στη φιλοσοφία που το έκανε θρύλο. Δεν επιδιώκει να εντυπωσιάσει με κραυγαλέες σχεδιαστικές επιλογές, αλλά αποπνέει την αυτοπεποίθηση ενός αυτοκινήτου που ξέρει τη θέση του στον κόσμο των hot hatch. Είναι η διακριτική δύναμη που το χαρακτηρίζει εδώ και σχεδόν μισό αιώνα.
Η μάσκα διατηρεί τη γνώριμη κόκκινη γραμμή που ενώνει τα φώτα, μια παράδοση που ξεκίνησε από το πρώτο GTI το 1976. Μόνο που τώρα, αυτή η χαρακτηριστική γραμμή συνοδεύεται από μια φωτιζόμενη λωρίδα LED, που ενισχύει τη σύγχρονη αισθητική του μοντέλου. Τα νέα Matrix IQ.Light φώτα προσφέρουν καλύτερη ορατότητα και δίνουν μια high-tech πινελιά στη γνώριμη φυσιογνωμία του Golf. Ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας φιλοξενεί μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, που όχι μόνο βελτιώνουν την ψύξη του κινητήρα αλλά ενισχύουν και την επιθετικότητα του εμπρός μέρους.

Στο πλάι, η σιλουέτα παραμένει κλασική Golf, με τις σωστές αναλογίες που το καθιστούν αμέσως αναγνωρίσιμο. Οι προαιρετικές ζάντες Estoril 19 ιντσών του προσδίδουν περισσότερη παρουσία στον δρόμο, ενώ οι κόκκινες δαγκάνες φρένων δηλώνουν ξεκάθαρα τη σπορ ταυτότητά του. Το GTI δεν χρειάζεται αεροδυναμικά βοηθήματα ή υπερβολικά φουσκώματα για να ξεχωρίσει· το κάνει με τον τρόπο που πάντα το έκανε: με αυτοπεποίθηση και ουσία.
Στο πίσω μέρος, η σχεδίαση παραμένει καθαρή και διακριτική, με τα σκοτεινότερα LED φώτα να δίνουν μια premium αίσθηση. Η αεροτομή στο άνω μέρος της πίσω πόρτας ενισχύει την αεροδυναμική σταθερότητα, ενώ οι δύο πραγματικές απολήξεις εξάτμισης κάτω από τον σπορ διαχύτη είναι ένα μήνυμα ότι εδώ υπάρχει κάτι περισσότερο από εμφάνιση: το Golf GTI εξακολουθεί να είναι ένα hot hatch που μιλάει πρώτα με την οδήγηση.
Σχεδίαση – Εσωτερικό & Τεχνολογίες: Ψηφιακή εξέλιξη με κλασικές πινελιές
Ανοίγοντας την πόρτα του νέου Volkswagen Golf GTI, το πρώτο πράγμα που τραβάει την προσοχή είναι η σαφώς ψηφιοποιημένη αισθητική του εσωτερικού. Η αναλογική εποχή ανήκει στο παρελθόν, και το GTI το αποδεικνύει με τη μεγάλη οθόνη αφής, τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων και το ελάχιστο πλήκτρων στο ταμπλό.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η 12 ιντσών οθόνη αφής του συστήματος infotainment, η οποία ενσωματώνει όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Η πλοήγηση στα μενού είναι αρκετά γρήγορη, ωστόσο η έλλειψη φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες, όπως ο κλιματισμός, απαιτεί προσαρμογή. Από κάτω, τα απτικά χειριστήρια αφής για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας εξακολουθούν να διχάζουν, καθώς δεν είναι τόσο εύχρηστα όσο οι κλασικοί περιστροφικοί διακόπτες.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών (Innovision Cockpit) προσφέρει πληθώρα πληροφοριών και είναι πλήρως προσαρμόσιμος. Η προβολή των δεδομένων είναι ευδιάκριτη, ενώ το head-up display προβάλλει σημαντικές πληροφορίες απευθείας στο παρμπρίζ, βοηθώντας τον οδηγό να παραμένει συγκεντρωμένος στον δρόμο. Το νέο τιμόνι GTI, επενδυμένο με δέρμα και κόκκινες ραφές, έχει ανασχεδιαστεί και περιλαμβάνει χειριστήρια αφής, τα οποία, αν και εντυπωσιακά οπτικά, δεν είναι πάντα τόσο πρακτικά όσο τα κλασικά φυσικά πλήκτρα. Ωστόσο, η αίσθηση στο κράτημα είναι εξαιρετική, ενισχύοντας τη σπορ ατμόσφαιρα της καμπίνας.
Παρά τη γενικότερη τεχνολογική στροφή, το Golf GTI δεν ξεχνά τις ρίζες του. Τα καρό υφασμάτινα καθίσματα παραμένουν σήμα κατατεθέν, τιμώντας την παράδοση του μοντέλου από το 1976. Η στήριξη είναι εξαιρετική, προσφέροντας άνεση στις καθημερινές μετακινήσεις και επαρκή πλευρική υποστήριξη στις πιο σβέλτες διαδρομές.
Η ποιότητα των υλικών κυμαίνεται σε πολύ καλά επίπεδα, αν και σε ορισμένα σημεία θα θέλαμε λίγο περισσότερα μαλακά πλαστικά. Η συναρμογή, ωστόσο, είναι υποδειγματική, όπως μας έχει συνηθίσει η Volkswagen. Το Golf GTI μπαίνει δυναμικά στη νέα ψηφιακή εποχή, χωρίς όμως να ξεχνά το σπορ DNA του. Το εσωτερικό του είναι σύγχρονο, high-tech και οδηγοκεντρικό, αν και η απουσία φυσικών διακοπτών μπορεί να ξενίσει τους πιο παραδοσιακούς οδηγούς.

Το νέο Golf GTI διαθέτει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες συνδεσιμότητας, όπως Apple CarPlay και Android Auto ασύρματα, καθώς και δυνατότητα over-the-air ενημερώσεων. Το ηχοσύστημα Harman Kardon (προαιρετικά) προσφέρει ποιοτικό ήχο, ενισχύοντας την premium αίσθηση της καμπίνας.
Στον τομέα των συστημάτων υποβοήθησης, το GTI περιλαμβάνει το εξελιγμένο Travel Assist, που συνδυάζει το Adaptive Cruise Control και το Lane Assist για ημι-αυτόνομη οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο. Επιπλέον, το σύστημα Front Assist με αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης αυξάνει την ασφάλεια στην καθημερινή χρήση.
Κινητήρας & Επιδόσεις – Πιο δυναμικό, αλλά πόσο GTI;
Αν υπάρχει μια ενότητα που καθορίζει την ταυτότητα ενός GTI, αυτή είναι η αίσθηση του κινητήρα και των επιδόσεων. Από το 1976, κάθε γενιά του Golf GTI είχε έναν ξεκάθαρο στόχο: να προσφέρει καθηλωτικές επιδόσεις σε ένα αυτοκίνητο που μπορείς να χρησιμοποιείς καθημερινά. Το νέο Golf GTI των 265 ίππων ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία, αλλά με μια πιο εξελιγμένη και πολιτισμένη προσέγγιση.
Κάτω από το καπό, συναντάμε τον γνώριμο 2.0 TSI κινητήρα της οικογένειας EA888, ο οποίος αποδίδει 265 ίππους και 370 Nm ροπής. Πρόκειται για μια αύξηση 20 ίππων σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, φέρνοντας το GTI πιο κοντά στις επιδόσεις του παλαιότερου Performance. Η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς μέσω του 7τάχυτου DSG αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, με το χειροκίνητο 6άρι να μην διατίθεται πλέον στην Ευρώπη.
Το 0-100 km/h έρχεται σε 5,9 δευτερόλεπτα, νούμερο αξιοσημείωτο για ένα εμπροσθοκίνητο hatchback, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Στον δρόμο, ο κινητήρας δείχνει δυνατός σε όλο το φάσμα των στροφών, με άμεση απόκριση στο γκάζι και αρκετή δύναμη για προσπεράσεις, ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες.

Το DSG κιβώτιο είναι εξαιρετικά γρήγορο στις αλλαγές, αλλά εξακολουθεί να έχει μια μικρή καθυστέρηση στις χαμηλές ταχύτητες, ειδικά όταν ξεκινάς από στάση ή θέλεις να κάνεις γρήγορες μανούβρες στην πόλη. Ωστόσο, όταν το πιέσεις στο Sport Mode, δείχνει τον πραγματικό του χαρακτήρα, με άμεσες αλλαγές και σωστή διαχείριση της δύναμης.
Ένα μεγάλο μέρος της εμπειρίας οδήγησης ενός GTI είναι ο ήχος του κινητήρα. Το νέο Golf GTI διαθέτει ενισχυμένο ήχο μέσω των ηχείων (Soundaktor), κάτι που βελτιώνει την ακουστική εμπειρία στην καμπίνα, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον φυσικό, μηχανικό ήχο των παλιότερων GTI. Οι απολήξεις της εξάτμισης είναι πραγματικές, αλλά ο ήχος δεν έχει τη «βρομιά» που θα περίμενε κανείς από ένα GTI άλλων εποχών – κάτι που δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, αφού δεν ζούμε σε εκείνες τις «άλλες» εποχές.
Θα προσέξατε ότι δεν αναφέρθηκε τίποτα για την κατανάλωση καυσίμου… και υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Η Volkswagen ανακοινώνει 8,0-8,2 λίτρα/100 χλμ. σε μεικτό κύκλο, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς: στη δοκιμή μας, αυτός ο αριθμός παρέμεινε… θεωρητικός. Όταν έχεις 265 ίππους πρόθυμους να σε σπρώξουν προς την επόμενη στροφή, δύσκολα θα συγκρατηθείς για να κάνεις οικονομία. Αν οδηγείς χαλαρά, μπορείς να κρατήσεις την κατανάλωση σε λογικά επίπεδα. Αλλά αν αποφασίσεις να οδηγήσεις όπως αρμόζει σε ένα GTI, οι διψήφιες τιμές είναι μονόδρομος. Άλλωστε, η απόλαυση δεν μετριέται σε λίτρα/100 χιλιόμετρα.
Οδική Συμπεριφορά – Η ψυχή ενός GTI
Αν ο κινητήρας είναι η καρδιά του Golf GTI, τότε η οδική του συμπεριφορά είναι η ψυχή του. Από τη γέννησή του, το Golf GTI δεν ήταν απλά ένα δυνατό hatchback. Ήταν ένα αυτοκίνητο που μπορούσες να εμπιστευτείς στις στροφές, να πιέσεις στις εναλλαγές βάρους και να νιώσεις ότι είναι «ένα» με το δρόμο. Αυτή η αίσθηση, αυτή η μαγική σύνδεση μεταξύ μηχανής και οδηγού, είναι το πραγματικό DNA του GTI. Και εδώ βρίσκεται το μεγάλο ερώτημα: Το νέο Golf GTI των 265 ίππων συνεχίζει αυτή την παράδοση;
Η ανάρτηση του νέου GTI βασίζεται σε γνώριμη συνταγή: γόνατα MacPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω. Ωστόσο, οι ρυθμίσεις είναι σαφώς πιο σφιχτές από ένα απλό Golf, ενώ το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό (VAQ) βοηθάει να περνάει η δύναμη σωστά στο έδαφος. Στις γρήγορες καμπές, το Golf GTI διατηρεί τη γραμμή του με ακρίβεια, χωρίς να τρομάζει ή να απαιτεί συνεχείς διορθώσεις. Υπάρχει μια φυσική ισορροπία στο στήσιμο, με το μπροστινό μέρος να έχει εξαιρετικό κράτημα, ενώ το πίσω δίνει την αίσθηση ότι συμμετέχει ενεργά στην κίνηση. Δεν είναι υπερστροφικό, αλλά αν το πιέσεις στα όριά του, θα ανταμείψει τον οδηγό με μια μικρή και ελεγχόμενη ελαφρότητα πίσω, κάτι που αυξάνει την οδηγική εμπειρία.
Στα κλειστά κομμάτια, η συμπεριφορά του είναι ουδέτερη, με ελάχιστες κλίσεις στις στροφές και άμεση απόκριση στις εντολές του τιμονιού. Το Golf GTI πάντα φημιζόταν για την ευκολία με την οποία μπορείς να το οδηγήσεις σβέλτα, και αυτό το μοντέλο συνεχίζει αυτή την παράδοση.

Το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο, άμεσο και με καλή αίσθηση, αλλά ίσως λίγο πιο απομονωμένο σε σχέση με τα παλαιότερα GTI. Στο Sport Mode, βαραίνει αισθητά, δίνοντας περισσότερη πληροφόρηση. Σε γρήγορο ρυθμό, το τιμόνι δίνει εμπιστοσύνη, αλλά αν κάποιος έχει οδηγήσει GTI παλαιότερης γενιάς με πιο μηχανική αίσθηση, θα αντιληφθεί τη μικρή απόσταση που έχει πάρει η Volkswagen από το πιο «ωμό» feedback.
Το Golf GTI δεν είχε ποτέ την ευκολία ενός τετρακίνητου hatchback στο να περνάει τη δύναμη στον δρόμο, αλλά το νέο μοντέλο με το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό VAQ διαχειρίζεται εξαιρετικά την ισχύ. Σε στεγνό οδόστρωμα, η ελκτική πρόσφυση είναι εξαιρετική, και ακόμα και σε επιταχύνσεις από στάση η δύναμη περνάει κάτω χωρίς έντονες απώλειες. Σε βρεγμένο, το αυτοκίνητο παραμένει πολύ σταθερό και αν πιεστεί απότομα με τέρμα γκάζι μέσα στη στροφή, το ESP επεμβαίνει αρκετά γρήγορα. Σε έξοδο από κλειστές στροφές, το διαφορικό δουλεύει σωστά, τραβώντας το αυτοκίνητο προς την κορυφή της στροφής και ελαχιστοποιώντας την υποστροφή, επιτρέποντας στον οδηγό να ανοίξει το γκάζι πιο νωρίς.
Το GTI είναι μεν σφιχτό, αλλά όχι ενοχλητικό στην καθημερινή οδήγηση. Η προαιρετική ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC δίνει την επιλογή μεταξύ άνεσης και σπορ ρυθμίσεων, επιτρέποντας μια ευχάριστη καθημερινή εμπειρία, χωρίς να θυσιάζει τη δυναμική του χαρακτήρα. Σε ταξίδια, το GTI παραμένει σταθερό και ήσυχο, επιτρέποντας στον οδηγό να καλύψει μεγάλες αποστάσεις χωρίς να νιώθει κουρασμένος. Οι θόρυβοι κύλισης είναι καλά ελεγχόμενοι, και γενικά η ποιότητα κύλισης είναι σημαντικά βελτιωμένη σε σχέση με παλαιότερες γενιές.
Το πιο ώριμο GTI
Μετά από σχεδόν μισό αιώνα, το Volkswagen Golf GTI συνεχίζει να εξελίσσεται, διατηρώντας τον χαρακτήρα που το έκανε σημείο αναφοράς στην κατηγορία των hot hatch. Η νέα έκδοση των 265 ίππων είναι πιο δυνατή, πιο τεχνολογικά προηγμένη και πιο ισορροπημένη από ποτέ. Στο δρόμο, παραμένει ένα γνήσιο GTI, με σφιχτό αλλά όχι ακραίο στήσιμο, εξαιρετική πρόσφυση και κινητήρα που προσφέρει δύναμη σε όλο το φάσμα των στροφών.

Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι το νέο GTI είναι πλέον ένα πιο ώριμο αυτοκίνητο. Η οδηγοκεντρική του φύση παραμένει, αλλά η τεχνολογία έχει πάρει μεγαλύτερο ρόλο, κάνοντας το αυτοκίνητο πιο καθημερινό και προσιτό στη χρήση. Κάποιοι μπορεί να πουν ότι έχει χάσει λίγη από την ωμή αίσθηση των παλαιότερων GTI. Άλλοι, όμως, θα το δουν ως το πιο ολοκληρωμένο GTI που έχει υπάρξει ποτέ – ένα αυτοκίνητο που δεν χρειάζεται να φωνάζει για να σε κερδίσει.
Με τιμή εκκίνησης τα 49.850 ευρώ, το Golf GTI βρίσκεται πλέον στην premium πλευρά της κατηγορίας, με τους ανταγωνιστές να προσφέρουν διαφορετικές ερμηνείες της έννοιας «hot hatch». Παρόλα αυτά, παραμένει το σημείο αναφοράς, το αυτοκίνητο που όρισε την κατηγορία και συνεχίζει να την εξελίσσει. Το αν είναι το καλύτερο GTI που έχει υπάρξει, είναι μια συζήτηση που θα κρατήσει για χρόνια. Το αν είναι ακόμα ένα Golf GTI στην ψυχή του, όμως, είναι κάτι που θα καταλάβει αμέσως όποιος βρεθεί πίσω από το τιμόνι του.
Φωτογραφίες: Αιμίλιος Βελία
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!
























