Test drive Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0: Future classic

Test drive Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0: Future classic

Νίκος Γιαννούλας
Test drive Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0: Future classic
Αυτή είναι ίσως η τελευταία γενιά του θρυλικού roadster της Mazda μόνο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, οπότε το MX-5 αποκτά και συλλεκτικό ενδιαφέρον.

Σε έναν κόσμο ψηφιοποίησης των πάντων, η αναλογική αγνότητα που ξεχειλίζει από τη μηχανολογική συγκρότηση του Mazda MX-5 τέταρτης γενιάς είναι τόσο σπάνια, όσο και η αλήθεια στην πολιτική. Σχεδόν κανένα από τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων της τρίτης δεκαετίας στη δεύτερη χιλιετία δεν προσεγγίζει την απλότητα, αλλά παράλληλα και τον άρτιο τρόπο με τον οποίο το MX-5 υπηρετεί τη λογική ενός πραγματικού roadster.

Mazda MX-5

Από το 1989, δηλαδή εδώ και 33 χρόνια, το MX-5 αποτελεί το πρότυπο αναφοράς του προσιτού, sport, διθέσιου ανοικτού αυτοκινήτου. Για όποιον τυχερό -όπως η αφεντιά μου- έχει οδηγήσει κάθε του γενιά (NA, NB, NC και ND), είναι προφανές ότι έχοντας πάντα τις ίδιες προτεραιότητες, παρά την εξέλιξη, το αποτέλεσμα παραμένει πεισματικά το ίδιο: Η ανόθευτη απόλαυση της οδήγησης.

Ακόμα και σήμερα, όπου τα πολλά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης έχουν καταστήσει το MX-5 πανεύκολο στη χρήση ακόμα και στον πάγο από χειριστή που μόλις απέκτησε την άδεια οδήγησης, το αυτοκίνητο δεν παύει, θέτοντας εκτός κάθε ψηφιακό «κόφτη», να αποτελεί πρότυπο διασκέδασης για αυτοκίνητο παραγωγής.

Επιτυχημένη συνταγή

Στο MX-5 τέταρτης γενιάς, τίποτα δεν έχει αλλάξει δομικά από την πρώτη: Οι διαστάσεις είναι μίνιμαλ (μήκος 3,915 και πλάτος 1,735 μέτρα), το βάρος χαμηλό (1.100 κιλά στην έκδοση της δοκιμής), το κιβώτιο και το χειρόφρενο χειροκίνητα, ο κινητήρας με ατμοσφαιρική τροφοδοσία τοποθετημένος εμπρός και η κίνηση στους πίσω τροχούς.

Ακόμα και το εσωτερικό, παρά την κεντρικά τοποθετημένη ψηφιακή οθόνη του συστήματος πολυμέσων, διαθέτει ακόμα την απαραίτητη αναλογικότητα, με τα αντίστοιχα όργανα και σχεδίαση που αγκαλιάζει τον οδηγό. Ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, αν έχει ύψος άνω των 1,8 μέτρων μαζί με μερικά κιλά και χρόνια παραπάνω, καλύτερα να ψαχτεί αλλού για οδηγική απόλαυση, καθώς το λουμπάγκο μετά από μερικές απόπειρες εισόδου και εξόδου, δεν θα το αποφύγει.

Mazda MX-5

Επίσης, αν κάποιος υποψήφιος αγοραστής έχει έστω και την υπόνοια μιας υποτυπώδους πρακτικότητας στο εσωτερικό του MX-5, καλύτερα να σταματήσει εδώ την ανάγνωση. Ακόμα και οι αφαιρούμενες ποτηροθήκες είναι αλλού 'ντ' αλλού στο εσωτερικό, οι θέσεις για μικροαντικείμενα μικρότερες από τα αντικείμενα, ενώ ο χώρος αποσκευών έχει όγκο μόλις 130 λίτρα και άνοιγμα που θυμίζει πολεμίστρα.

Ο μοναχικός -δίχως τούρμπο- δρόμος της Mazda

Η συνταγή λοιπόν ίδια και απαράλλαχτη τα τελευταία 33 χρόνια, τα συστατικά όμως έχουν εξελιχθεί πολύ. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.998 κ.εκ. αποδίδει τους περισσότερους ίππους στην ιστορία του μοντέλου, 184 στις 7.000 σ.α.λ., με την τιμή της ροπής να κορυφώνεται στα 205 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Τα νούμερα δεν εντυπωσιάζουν για δίλιτρο μοτέρ, υπενθυμίζουμε όμως ότι εδώ δεν υπάρχει η αρωγή υπερτροφοδότησης. Από την άλλη πλευρά, λόγω του πολύ χαμηλού βάρους της κατασκευής αλλά και των χαρακτηριστικών απόδοσης του μοτέρ, οι επιδόσεις είναι σαφώς σπορ και κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές: Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,5 δλ. και μέγιστη ταχύτητα 219 χλμ./ώρα.

Από τις δύο παραπάνω τιμές, κρατήστε μόνο αυτή της επιτάχυνσης. Διότι η μέγιστη ταχύτητα ανάγεται σε καθαρά θεωρητικό μέγεθος, εκτός αν οδηγεί κωφός οδηγός πέραν των 140 χλμ./ώρα. Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα είναι εξαιρετικά, ωστόσο τόσο ο ήχος του, όσο και αυτός από τον άνεμο και τα ελαστικά, συνθέτουν ένα κρεσέντο αδύνατον να αντέξεις για πολύ ώρα, σε πολύ υψηλή ταχύτητα. Κανένα πρόβλημα όμως, καθώς το αυτοκίνητο δεν έχει το στόχο να αποτελέσει ένα ανοιχτό GT.

Mazda MX-5

Επιστροφή λοιπόν στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα, τα οποία είναι εξαιρετικά για τη χρήση, το βάρος και τον τρόπο οδήγησης του MX-5. Με μεστή δύναμη και γεμάτη ροπή πάνω από τις 3.000 σ.α.λ., απολαμβάνει το εύρος 4-6.500 σ.α.λ., ενώ δεν διστάζει να φτάσει στον κόφτη στις 7.500 σ.α.λ. Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι πολύ καλή, ενώ ακόμα και η 6η σχέση, που θα μπορούσε να είναι μακρύτερη, ανταποκρίνεται στο σπορ χαρακτήρα της κατασκευής. Βάλτε στην εξίσωση μια σχεδόν τέλεια θέση οδήγησης για οδηγούς ύψους έως και 1,8 μέτρα, ένα σύστημα διεύθυνσης με ακρίβεια διαβήτη, έναν επιλογέα παντογράφο και συμπλέκτη μνημείο αντοχής και ακρίβειας, για να αντιληφθείτε το, θεωρητικό τουλάχιστον, μέγεθος της ιδανικής συνταγής οδήγησης.

Πιστό στο ρόλο του προσιτού sport roadster, το MX-5 αν οδηγηθεί χαλαρά δεν θα απαιτήσει περισσότερα από 6,5 – 7,0 λίτρα αμόλυβδης για να καλύψει 100 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα, με πιο παιχνιδιάρικη διάθεση ο οδηγός δεν θα δει περισσότερα από 9,5 λίτρα/100 χλμ. μέση κατανάλωση. Αξίζει μάλιστα να σημειώσουμε ότι σε συνθήκες χαλαρής μετακίνησης η μέση πραγματική κατανάλωση συμπίπτει απόλυτα με αυτή που ανακοινώνει το εργοστάσιο.

Παιχνίδι για μεγάλα παιδιά

Οδηγώντας με όλα τα ηλεκτρονικά σε θέση on, η απόλαυση έρχεται από την ευελιξία, τις μικρές διαστάσεις, την ταχύτατη αλλαγή κινητικής κατάστασης και την άμεση εκτέλεση κάθε εντολής του οδηγού. Εκτός αυτοκινητοδρόμου, σε διαδρομές επαρχιακού και ειδικότερα ορεινού δικτύου, το MX-5 μπορεί να κινηθεί ταχύτατα χωρίς ιδιαίτερο κόπο, εξασφαλίζοντας απλόχερα χαμόγελα και διατηρώντας το επίπεδο ασφάλειας ψηλά. Η ανάρτηση, υλοποιημένη με διπλά ψαλίδα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, διαθέτει σωστά ταιριασμένα ελατήρια και αμορτισέρ της Bilstein, τα οποία εξασφαλίζουν μια αξιοσημείωτη ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη για άνεση στις καθημερινές μετακινήσεις και στη σπορ συμπεριφορά.

Mazda MX-5

Για ακόμα περισσότερη απόλαυση, καιρού επιτρέποντος, μια κίνηση του δεξιού χεριού του οδηγού αρκεί για να ανοίξει τη μίνιμαλ σε μέγεθος οροφή και στο παιχνίδι των αισθήσεων να συμμετάσχει το περιβάλλον. Αν ο οδηγός γνωρίζει τα μυστικά του ελέγχου της υπερστροφής, υπάρχει ο πιεστικός διακόπτης της αποστολής του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης και της δυναμικής συμπεριφοράς στο πυρ το εξώτερο. Με αυτό το δεδομένο, το παιχνίδι της οδήγησης γίνεται μοναδικά απολαυστικό, υπό μια σημαντική προϋπόθεση: την αποφυγή εξώθησης του αμαξώματος εκτός ισορροπίας με τριψήφια χιλιόμετρα. Παρότι το MX-5 είναι εξαιρετικά ελεγχόμενο και εκτός ισορροπίας -λόγω του μικρού βάρους, το οποίο είναι χαμηλά χωροθετημένο και με εξαίρετη κατανομή- το μικρό μεταξόνιο των 2,3 μέτρων καθιστά τις αντιδράσεις στα πολλά χιλιόμετρα απότομες. Σε λογικές λοιπόν ταχύτητες και με τη βοήθεια του πίσω διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, όλα εξελίσσονται ψυχαγωγικά, χωρίς δράματα.

Σε κάθε περίσταση σύμμαχος του οδηγού είναι και τα εξαιρετικά σε αίσθηση και απόδοση φρένα -και εδώ το μικρό βάρος παίζει και πάλι το ρόλο του στην αποτελεσματικότητά τους. Χωρίς πολλές περιστροφές, το MX-5 στην έκδοση 2.0 Skyactiv-G της δοκιμής, δύσκολα θα βρει αντίπαλο στο πεδίο της απόλαυσης της οδήγησης, ανεξαρτήτως κόστους. Υπό αυτό το πρίσμα, αν έχει κάποιος την άνεση του εξόδου των 38.272 ευρώ για ένα διθέσιο roadster και στόχος του είναι να οδηγεί με ένα μόνιμα χαραγμένο χαμόγελο στο πρόσωπό του, τότε το Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0 αποτελεί μονόδρομο. Ούτε εντός της γκάμας του μοντέλου υπάρχει σοβαρός ανταγωνισμός, καθώς η έκδοση των 1.5 λίτρων με τους 132 ίππους απαιτεί έναν σημαντικό συμβιβασμό σε επίπεδο επιδόσεων, ο οποίος δεν αξίζει το όφελος των μόλις 1.500 ευρώ.

Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!