Test drive Tesla Model Y: Η ηλεκτροκίνηση στα καλύτερά της

Test drive Tesla Model Y: Η ηλεκτροκίνηση στα καλύτερά της

Test drive Tesla Model Y: Η ηλεκτροκίνηση στα καλύτερά της
Αν προσεγγίσεις το ηλεκτρικό SUV προκατειλημμένος ότι πρόκειται για ένα ακόμη προϊόν του lifestyle, αρχικά θα εκπλαγείς και στη συνέχεια θα αναθεωρήσεις.

Ούτε η πανδημία, ούτε η έλλειψη ημιαγωγών μπόρεσαν να καθυστερήσουν τα τελευταία χρόνια την επέλαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ακόμη και στην ελληνική αγορά, με το… υπανάπτυκτο δίκτυο φορτιστών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αποκτήσουν. Μακράν της δεύτερης, η Tesla είναι η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική μάρκα σε πωλήσεις στην Ελλάδα.

Το 2021 κατέγραψε 598 ταξινομήσεις, με το Model 3 να είναι το πιο δημοφιλές (522 μονάδες), λόγω του ότι είναι το πιο προσιτό μοντέλο στη γκάμα της αμερικάνικης μάρκας. Τα υπόλοιπα 76 Tesla που διατέθηκαν το περασμένο έτος στη χώρα μας ήταν Model Y, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Βλέποντας αρκετά Tesla να κυκλοφορούν στους δρόμους του Λεκανοπεδίου, σου δημιουργείται η αίσθηση ότι αποτελούν έκφραση νεοπλουτισμού, ενώ προσφέρουν ελάχιστα στον τομέα της πρακτικότητας.

Παίρνοντας στο χέρι την κάρτα – αντί για κλειδί – του δημοσιογραφικού Model Y από την αντιπροσωπεία της Tesla, στόχος μου ήταν να λυθεί η απορία σχετικά με το πώς είναι η καθημερινότητα με ένα αυτοκίνητο της εταιρείας του Ίλον Μασκ. Όχι αν είναι ταχύτατο από στάση ή εν κινήσει (κάτι που είναι δεδομένο), ούτε αν στρίβει με ασφάλεια. Αλλά αν ένα ηλεκτρικό SUV μήκους 4,75 μέτρων και κόστους άνω των 60.000 ευρώ μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες, ως το κύριο αυτοκίνητο μίας οικογένειας.

Ένα Model 3 που είναι στον… όγκο

Μεγαλύτερο κατά 10% σε διαστάσεις από το Model 3, το Model Y χαρίζει τεράστιους χώρους για 5 επιβάτες (μελλοντικά θα διατίθεται και με τρίτη σειρά καθισμάτων) και με αχανή χώρο αποσκευών, στα 850 λίτρα! Άλλος ένας μικρότερος χώρος 117 λίτρων στο εμπρός μέρος μπορεί να καλύψει επιπλέον ανάγκες. Η άνεση στο εσωτερικό είναι το πρώτο όφελος για όσα αυτοκίνητα σχεδιάστηκαν - εξελίχθηκαν - κατασκευάστηκαν ως ηλεκτρικά και δεν δανείζονται απλά μία συμβατική πλατφόρμα.

Tesla Model Y

Στην καμπίνα των επιβατών δεν θα βρεις τις πολυτελείς επενδύσεις από αντίστοιχα ηλεκτρικά μοντέλα premium Ευρωπαίων κατασκευαστών, όμως θα μείνεις με το στόμα… ανοιχτό από την hi-tech οθόνη αφής 15 ιντσών και την πανοραμική γυάλινη οροφή. Τότε αντιλαμβάνεσαι για πρώτη φορά ότι το Tesla Model Y είναι ουσιαστικά ένας υπολογιστής πάνω σε ρόδες, με ταχύτατο επεξεργαστή και κορυφαίο λογισμικό που ελέγχει τα πάντα. Αφού περάσεις την ηλεκτρονική κάρτα-κλειδί πάνω από την κεντρική κονσόλα, το Model Y είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Δεν υπάρχει μπουτόν εκκίνησης των ηλεκτρικών μοτέρ, ούτε ηλεκτρονικό χειρόφρενο να απενεργοποιήσεις. Απλά επιλέγεις από το δεξί μοχλό πίσω από το τιμόνι τη θέση D και αρχίζει η απόλαυση.

Tesla Model Y

Στην αριστερή πλευρά της οθόνης εμφανίζονται όλες οι ενδείξεις που θα έβλεπες σε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι. Η ταχύτητα, η λειτουργία των φώτων, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και τα ομοιώματα των οχημάτων που κινούνται περιμετρικά, χάρη τις κάμερες του Tesla! Στο δεξί μέρος της οθόνης απεικονίζονται οι λειτουργίες του infotainment, όπως ο χάρτης πλοήγησης, το ηχοσύστημα, πληροφορίες για την μέση κατανάλωση ενέργειας κ.α. Και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, τα παιδιά μπορούν να παίξουν ηλεκτρονικά παιχνίδια στην οθόνη! Σε όσους ρωτούν για το σύστημα πλήρους αυτόνομης οδήγησης Autopilot – σήμα κατατεθέν της Tesla – θα πρέπει να πούμε ότι στην Ελλάδα δεν είναι ακόμη ενεργοποιημένο, καθώς αφενός οι υποδομές της χώρας και αφετέρου η κουλτούρα των οδηγών δεν υποστηρίζουν την ασφαλή λειτουργία του.

Διπλός ηλεκτροκινητήρας, διπλή απόλαυση

Διαθέσιμο ως τετρακίνητο χάρη σε δύο ηλεκτροκινητήρες (Dual Motor), έναν σε κάθε άξονα, το Model Y κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις: την Long Range της δοκιμής μας με αρχική τιμή 60.990 ευρώ και την Performance με 66.900 ευρώ. Στην πρώτη περίπτωση, το Model Y δικαιούται την κρατική επιδότηση, μέσω του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Στην ιστοσελίδα της, η Tesla Ελλάδος αναφέρει ότι η ημερομηνία εκτιμώμενης παράδοσης είναι ο Μάιος, όμως οι τελευταίες διεθνείς εξελίξεις ίσως παρατείνουν το χρονικό διάστημα αναμονής πέρα των δύο μηνών.

Η συνδυαστική ισχύς των δύο μοτέρ στο Model Y Long Range είναι 351 ίπποι (457 ίπποι στην έκδοση Performance), με τη ροπή στα 527 Nm. Η Tesla ανακοινώνει επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα σε 5 δευτερόλεπτα και μέγιστη ταχύτητα 217 χλμ/ώρα (τα αντίστοιχα νούμερα για την έκδοση Performance είναι 3,7 δλ. και 250 χλμ/ώρα). Η μπαταρία 75 kWh στο πάτωμα του ηλεκτρικού SUV, αν και δεν φαντάζει μεγάλη για ένα αυτοκίνητο 4,75 μέτρων και βάρους άνω των 2 τόνων, χαρίζει θεωρητική αυτονομία 533 χλμ. Και μπορεί αυτή η τιμή να είναι αισιόδοξη, όμως οδηγώντας το Model Y διαπιστώσαμε πόσο καλή δουλειά έχει κάνει η Tesla στη διαχείριση της ενέργειας και κατά συνέπεια στη χαμηλή κατανάλωση κατά την κίνηση του αυτοκινήτου.

Tesla Model Y

Καταρχάς, το Model Y είναι… εξωφρενικά γρήγορο. Βυθίζοντας το πεντάλ του γκαζιού, όχι μόνο το σώμα σου κολλάει στο κάθισμα, αλλά και το στομάχι σου στην πλάτη! Ελάχιστα σπορ αυτοκίνητα – πολύ πιο ισχυρά και με πολλαπλάσια τιμή – μπορούν να σου δώσουν αυτή την αίσθηση. Επιπλέον είναι πολύ ευχάριστο στην οδήγηση, με καλή πληροφόρηση από το τιμόνι, μικρές κλίσεις στις στροφές (χάρη και στο χαμηλό κέντρο βάρους) και ικανοποιητική λειτουργία της ανάρτησης. Τα όρια ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο έρχονται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, άρα πρέπει να είσαι σε εγρήγορση για να μην τα ξεπεράσεις, αφού δεν υπάρχει θόρυβος από κινητήρα εσωτερικής καύσης για να σε… ξυπνήσει.

Φορτίζοντας τόσο απλά, όσο το κινητό σου

Ο επίλογος της δοκιμής κρύβει και το σημαντικότερο πλεονέκτημα του Model Y. Δεν είναι ούτε η εντυπωσιακή οθόνη, ούτε οι επιδόσεις που θυμίζουν supercar. Αυτό που κάνει τα μοντέλα της Tesla να ξεχωρίζουν είναι το όλο πακέτο «φόρτιση μπαταρίας – κατανάλωση ενέργειας». Μπορεί τα 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση να είναι φιλόδοξη εκτίμηση, όμως η 75άρα μπαταρία του Model Y επαρκεί και για τις καθημερινές δραστηριότητες (σπίτι-γραφείο-σούπερ μάρκετ-δραστηριότηρες παιδιών) και για την κοντινή εκδρομή του Σαββατοκύριακου.

Tesla Model Y

Για όσους μένουν στην Αθήνα, μία επίσκεψη την εβδομάδα στους superchargers σε εμπορικό κέντρο του Αμαρουσίου αρκεί, αν αναλογιστούμε ότι η μέση κατανάλωση ενέργειας σε μεικτές διαδρομές διατηρείται κάτω από τις 20 kWh ανά 100 χλμ. Φορτίζεις (δωρεάν μάλιστα) για 1-2 ώρες και έχεις την επιπλέον ενέργεια στην μπαταρία του Model Y για την επόμενη εβδομάδα. Το χρόνο αναμονής μπορείς να τον εκμεταλλευτείς κάνοντας τα ψώνια σου ή διαβάζοντας ένα βιβλίο. Κατά τη διαδικασία διαπιστώσαμε ταχύτητες φόρτισης που χαρίζουν επιπλέον αυτονομία 200 χλμ. για κάθε ώρα στην πρίζα.

Η Tesla διαθέτει επίσης ταχυφορτιστές στο ΣΕΑ Ψαθόπυργου (και στις δύο κατευθύνσεις) στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, ενώ σύντομα θα λειτουργήσουν σε Λαμία και Θεσσαλονίκη, ενώνοντας τις δύο μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις. Βέβαια ο πιο εύκολος τρόπος φόρτισης είναι σε απλή οικιακή πρίζα 220V, διαδικασία την οποία επιλέγουν οι περισσότεροι κάτοχοι Tesla στην Ελλάδα.

Τελικά μετά από μία εβδομάδα… συντροφιάς με το Model Y αναθεώρησα. Θα χαμογελάσεις σαν μικρό παιδί με το πώς επιταχύνει, θα παίξεις στα… κρυφά ηλεκτρονικό στην μεγάλη οθόνη του όσο φορτίζεις, θα αντιληφθείς τα βλέμματα οδηγών και πεζών να πέφτουν πάνω του στο δρόμο. Θα το αγοράσεις όμως γιατί μπορεί να κάνει πράξη αυτά για τα οποία καυχιέται εδώ και χρόνια η Tesla. Και γιατί χρειάζεται να το φορτίζεις μόνο μία φορά την εβδομάδα, για αποστάσεις που με άλλα αντίστοιχα ηλεκτρικά θα πρέπει να μπεις 2-3 φορές τουλάχιστον σε φορτιστή.

Φωτογραφίες: Χρήστος Λώλος

Tesla Model Y

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!