«Μαγνήτης» για τους οδηγούς τα SUV

Gazzetta team
Τα Sport Utility Vehicles είναι τα αγαπημένα των οδηγών τόσο στην Ευρώπη όσο και στη χώρα μας, καθώς περίπου 1 στα 2 αυτοκίνητα που ταξινομούνται ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.

Μετά το μέσον της νέας χιλιετίας, η κατηγορία των crossover και SUV αυτοκινήτων παρουσιάζει μια “έκρηξη” τόσο στις ταξινομήσεις, όσο και στις παρουσιάσεις νέων μοντέλων από τους κατασκευαστές.

Η σταδιακή μεταβολή της προτίμησης των οδηγών στα αυτοκίνητα τους είδους οδήγησε τους κατασκευαστές στην κατασκευή όχι μόνο περισσότερων αλλά και πιο προσιτών SUV.

Μοιραία, ειδικά μετά το 2010, οι υπόλοιπες κατηγορίες των συμβατικών πεντάθυρων και τετράθυρων μοντέλων κάθε μεγέθους, όπως επίσης των πολυμορφικών και των σπορ έμειναν στάσιμες ή συρρικνώθηκαν. Μόνο αυτή των SUV παρουσιάζει συνεχή και μεγάλη άνοδο.

Σημαντικά πλεονεκτήματα

Η επιτυχία των crossover και SUV μοντέλων δεν οφείλεται σε κάποια καλά κρυμμένα μυστικά, αλλά στην οφθαλμοφανή τους πολυχρηστικότητα. Κατ' αρχάς, ασχέτως κατηγορίας μεγέθους, τα SUV έχουν κυριαρχική παρουσία, με τον όγκο τους λόγω μεγαλύτερου ύψους να επιβάλλεται στο χώρο. Για τον ίδιο λόγο, οι χώροι τους για δεδομένο μήκος αμαξώματος είναι σαφώς πιο μεγάλοι σε σχέση με τις συμβατικές κατηγορίες, ενώ διαθέτουν και πολυμορφικά στοιχεία όπως συρόμενα πίσω καθίσματα, χώρους αποσκευών με διπλό πάτωμα κ.λ.π.

Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης που δίνει ένα σημαντικό προβάδισμα ορατότητας αποδεικνύεται και πολύ πρακτική στην καθημερινή χρήση, καθώς η είσοδος και η έξοδος από το αυτοκίνητο είναι πολύ πιο άκοπη. Επίσης, οι οικογένειες εκτιμούν ιδιαίτερα την εύκολη τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων.

Η ολοένα και μεγαλύτερη διαθεσιμότητα σε SUV μικρού μεγέθους αλλά πληθωρικών χώρων, με μικρούς σε κυβισμό και οικονομικούς κινητήρες, παράλληλα με υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς, έφερε στην κατηγορία πολλούς περισσότερους οδηγούς οι οποίοι στο παρελθόν -και δικαίως- δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος χρήσης των ενεργοβόρων τετρακίνητων προτάσεων που κυρίως την απάρτιζαν.

Ταυτόχρονα, τα crossover και SUV, ακόμα και με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς, διατηρούν το πλεονέκτημα της πρόσβασης σε βατούς χωματόδρομους και αντίστοιχες εκτός δρόμου εξορμήσεις, καθώς το αμάξωμά τους προσφέρει μια ικανή απόσταση από το έδαφος, συνήθως 16-21 εκατοστών.

Η άλωση της αγοράς

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η κατηγορία των SUV, ανεξαρτήτως μεγέθους, έφτασε να κατέχει στη χώρα μας μερίδιο επί του συνόλου των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων 29,23% το 2018, ανέβηκε στο 35,13% το 2019 και ακόμα περισσότερο, στο 45,02% το πρώτο πεντάμηνο του 2020. Μάλιστα, η τάση παραμένει αυξητική, καθώς το Μάιο του 2020 το μερίδιο ανέβηκε έτι περαιτέρω στο 48,17%.

Στην Ευρώπη η εικόνα είναι αντίστοιχη, με την κατηγορία των SUV να έχει μερίδιο επί του συνόλου των ταξινομήσεων 33,8% το 2018 και 36,8% το 2019. Τους πρώτους μήνες του 2020, το ποσοστό ανέβηκε στο 39%.

Είναι λοιπόν προφανές ότι τα SUV και τα crossover μοντέλα ήρθαν για να μείνουν, ακριβώς όπως τα πεντάθυρα hatchback, τα οποία σταδιακά επικράτησαν των sedan αυτοκινήτων τη δεκαετία του '80 και από τότε μέχρι σήμερα σχεδόν μονοπώλησαν την αγορά.