Οδηγούμε το εκρηκτικό Ford Puma ST των 200 ίππων (pics)

Πέτρος Σηφαλάκης
Η Ford Performance έβαλε το χεράκι της στο συμπαθέστατο Puma και το μετέτρεψε σε ένα επιθετικό αιλουροειδές με 200 ίππους, έτοιμους να συναρπάσουν όλους τους πορωμένους οδηγούς.

Όποτε έχουμε στα χέρια μας ένα αυτοκίνητο που έχει περάσει μέσα από τη Ford Performance θέλουμε συνεχώς να βρίσκουμε μια αφορμή για να κάτσουμε πίσω από το τιμόνι του. Το τελευταίο Fiesta ST είναι ένας μικρός πύραυλος που πραγματικά ποτέ δεν θες να αποχωριστείς, εκτός και αν χρειαστείς περισσότερους χώρους και πρακτικότητα. Τι κάνεις τότε λοιπόν;

Η Ford θέλοντας να δώσει μια απάντηση στο τελευταίο ερώτημα, δημιούργησε το Puma ST. Το συμπαθέστατο μικρό SUV της μας έχει ήδη κερδίσει με τον χαρακτήρα του στις απλές εκδόσεις του. Οι κοινές του βάσεις με το Fiesta έκαναν πιο απλή τη δημιουργία του γρήγορου ST αφού πάρα πολλά μέρη του προέρχονται κατευθείαν από το επιτυχημένο supermini.

Το Puma μπήκε σε... κύκλο αναβολικών!

H Ford Performance όμως φρόντισε ώστε να παρέχει ειδική περιποίηση στο Puma και όχι να φτιάξει πρόχειρα μια κορυφαία έκδοση. Όσο «ίδιο» κι αν είναι, το SUV αμάξωμα ανεβάζει αρκετά το κέντρο βάρους και πρέπει να γίνουν κάποιες συγκεκριμένες αλλαγές ώστε το αποτέλεσμα να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που δημιουργεί το σηματάκι ST. Ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας έχει 40% μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία σε σχέση με το Fiesta ST. Τοποθετήθηκε αντιστρεπτική των 28 χιλιοστών και μπροστά, έχουμε ακόμη μια αντιστρεπτική των 24 χιλιοστών.

Η απόσταση από το έδαφος μειώθηκε σημαντικά, φτάνοντας τα 152 χιλιοστά (ένα Puma ST-Line έχει απόσταση 164 χιλιοστά από το έδαφος) και συναντάμε και αμορτισέρ διπλού θαλάμου τα οποία έχουν κάνει πιο σφιχτό το αυτοκίνητο σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του, χωρίς όμως να καταντά και κουραστικό. Φυσικά ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να έχει καλά στο μυαλό του ότι με το Puma ST ξεχνάει οποιαδήποτε SUV χρήση καθώς προορίζεται αποκλειστικά για την άσφαλτο. Η διαδρομή της ανάρτησης είναι σχεδόν... ανύπαρκτη και το Puma ST σηκώνεται στους τρεις τροχούς του ακόμη και σε ήπιες ράμπες εισόδου σε γκαράζ, οπότε ο προσανατολισμός του είναι σαφής.

Έτσι κι αλλιώς κανείς δεν θα αναζητήσει περιπέτειες στο χώμα με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Οι συγκινήσεις που μπορεί να προσφέρει στην άσφαλτο είναι τόσες, που δεν αφήνουν περιθώρια για κανένα παράπονο. Το Puma ST είναι ένα άξιο τέκνο της Ford Performance σε όλα τα επίπεδα. Το συγκεκριμένο που οδηγούσαμε εμείς ήταν εφοδιασμένο και με το Performance Pack το οποίο μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει και μπλοκέ διαφορικό της Quaife.

200 και να καίνε

Ο κινητήρας που βρίσκεται κάτω από το καπό προέρχεται σχεδόν αυτούσιος από το Fiesta ST. Πρόκειται για τον τρικύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα των 1.5 λίτρων με τους 200 ίππους, εδώ όμως αποδίδει 320 Nm ροπής και για ένα πιο ευρύ φάσμα στροφών. Το μοτέρ διακρίνεται για τη ζωντάνια και την απόδοσή του, επιβεβαιώνοντας στην πράξη τους αριθμούς. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 6,7 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 220 χλμ./ώρα, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του εργοστασίου, ενώ η κατανάλωση καυσίμου ξεκινά από τα 6,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Στα δικά μας χέρια βλέπαμε σταθερά πάνω από 11 λίτρα βενζίνης για την ίδια απόσταση, αλλά σε συνθήκες συνεχούς πίεσης του τρικύλινδρου. Όταν δεν συνέβαινε αυτό (σπάνια), καταφέραμε να γράψουμε 9 λίτρα ανά 100 χλμ, ωστόσο το Puma ST ανήκει στην κατηγορία αυτοκινήτων που πληρώνεις με χαρά το λογαριασμό στο βενζινάδικο καθώς γνωρίζεις ότι κάθε ένα λίτρο που μπήκε στο ντεπόζιτο θα μεταφραστεί σε πολλά χαμόγελα.

Πράσινη «ντόπα» αδρεναλίνης!

Όπως γράφουμε και παραπάνω, η Ford Performance ποτέ δεν μας αφήνει ανικανοποίητους. Το Puma ST παρά το SUV παρουσιαστικό είναι ένα καθαρόαιμο σπορ αυτοκίνητο. Μόλις φτάσεις σε μια γνώριμη διαδρομή με στροφές, το ανακαλύπτεις από πρώτο χέρι. Αρχικά, βάζεις το πρόγραμμα οδήγησης που ταιριάζει με την περίσταση. Εκτός του Eco και του Normal (τα οποία δεν χρησιμοποιήσαμε σχεδόν καθόλου) υπάρχει και το Sport, αλλά και το ακραίο Track.

Τα δύο τελευταία αναδεικνύουν τον ST χαρακτήρα αυτού του Puma με τον καλύτερο τρόπο. Τιμόνι, απόκριση στο γκάζι, λειτουργία του ESP και πολλά ακόμη σετάρονται στην κατάλληλη ρύθμιση για να απολαύσεις το εξαιρετικό αυτό σύνολο και παράλληλα, το κλαπέτο της εξάτμισης ανοίγει, αποκαλύπτοντας τον πιο τσαμπουκαλεμένο τρικύλινδρο που μπορείς να βρεις εκεί έξω σε εργοστασιακή μορφή. Ο ήχος που παράγει ικανοποιεί και τον απαιτητικό petrolhead ενώ τα σκασίματα που κάνει στο «άσε» του γκαζιού σε φτιάχνουν ακόμη περισσότερο.

Ύστερα από λίγη ώρα γνωριμίας στο γρήγορο ρυθμό, αισθάνεσαι σαν να το οδηγείς χρόνια. Εκτιμάς αμέσως το πολύ γρήγορο τιμόνι με την πλούσια πληροφόρηση, τον εξαιρετικό λεβιέ του χειροκίνητου σασμάν με τις έξι σχέσεις, αλλά και την αίσθηση από το πεντάλ του φρένου, μαζί με την απόδοση του συστήματος. Τα φρένα οπτικά μπορεί να σε προβληματίσουν, στην πράξη πάντως δεν κουράζονται εύκολα και δεν θα σε προδώσουν.

Ο τρικύλινδρος κινητήρας αποδίδει πολύ καλά από τις χαμηλές στροφές και το γκάζι δεν θα σου λείψει πουθενά. Το μπλοκέ διαφορικό της Quaife εξασφαλίζει ότι η υποστροφή δεν θα έρθει ποτέ, αν ο δρόμος είναι καλός και δεν κάνεις λάθη, ενώ μετά από κάθε στροφή, αρχίζεις να το εμπιστεύεσαι όλο και περισσότερο για να «σανιδώσεις» το δεξί πεντάλ λίγο νωρίτερα. Το Puma ST δεν θα σου χαλάσει το χατίρι και θα επιταχύνει ξανά χωρίς δράματα, αξιοποιώντας το έπακρο και τους 200 ίππους του.

Το εμπρός μέρος του ακολουθεί πιστά την πορεία που χαράζει ο οδηγός με το τιμόνι και είναι άμεσο στις αντιδράσεις του σχεδόν όσο και του Fiesta. Παράλληλα το Puma ST διατηρεί ακόμη ένα χαρακτηριστικό του «κοντύτερου» αδελφού: την ακριβή ρύθμιση της ουράς πριν στρίψεις. Στο Fiesta το ξεκόλλημα έρχεται λίγο πιο απότομα και το Puma μοιάζει πιο ώριμο στο συγκεκριμένο κομμάτι. Ελαφρώνεις λίγο την πίεση στο γκάζι και το πίσω μέρος γίνεται ανάλαφρο μέχρι το σημείο που εσύ χρειάζεσαι για να στρίψεις ιδανικά.

Η επικοινωνία του οδηγού με το αυτοκίνητο είναι φανταστική, χάρη σε όλα τα χειριστήρια με την ωραία αίσθηση, αλλά και την προθυμία του πλαισίου να ακολουθήσει τις ορέξεις σου. Όμορφη λεπτομέρεια ότι σηκώνει τον πίσω εσωτερικό τροχό στις πιο κλειστές στροφές, όπως το Fiesta.

Για τους... ευθειάκηδες, να πούμε ότι το Performance Pack του Puma ST περιλαμβάνει και Launch Control. Το επιλέγεις μέσα από το μενού του πίνακα οργάνων, απενεργοποιείς το ESP και απλώς πατάς τέρμα το γκάζι. Όταν σηκώσεις το πόδι από τον συμπλέκτη, το αυτοκίνητο κάνει όλα τα υπόλοιπα (εκτός των αλλαγών βεβαίως). Ακόμη ένα σημάδι αγωνιστικής κληρονομιάς είναι το flat shift που επιτρέπει τις αλλαγές ταχυτήτων με το γκάζι πατημένο. Ο οδηγός απλώς κλωτσάει τον συμπλέκτη και βάζει την επόμενη, για τις περιπτώσεις όπου και το παραμικρό δέκατο του δευτερολέπτου είναι σημαντικό.

Χαριτωμένος τσαμπουκάς

Το νέο Puma ST καταλάβαμε ότι οδηγικά, είναι ένα ποίημα που θα σε κάνει χαρούμενο σε κάθε διαδρομή. Το απολαύσαμε όσο λίγα αυτοκίνητα και ένας λόγος ακόμη είναι και το αισθητικό κομμάτι. Το τελευταίο δεν αποτελεί αντικειμενικό κριτήριο και σίγουρα όλοι έχουν τη γνώμη τους, όμως δύσκολα κάποιος θα πει ότι οι επιτυχημένες παρεμβάσεις της Ford Performance για την έκδοση ST δεν ήταν επιτυχημένες. Διαφοροποιείται ελαφρώς από τα Puma ST-Line, χωρίς να φωνάζει την ταυτότητά του αλλά χωρίς να είναι και υποτονικό. Το διακριτικό lip μπροστά με την επιγραφή Ford Performance, η διπλή απόληξη της εξάτμισης, οι μαύρες λεπτομέρειες, οι ζάντες των 19 ιντσών και οι μικροί ανασχεδιασμοί στους προφυλακτήρες είναι οι διακριτικές αλλαγές που έγιναν ώστε να γίνει λίγο πιο επιθετικό σχεδιαστικά.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας πάντως ήταν... καταπράσινο και έτσι, μόνο απαρατήρητο δεν περνούσε. Αυτό όμως οφείλεται καθαρά στο έντονο χρώμα του. Κατά τη δική μας άποψη το Mean Green χρώμα (όπως το λέει η Ford) προσδίδει ακόμη περισσότερο χαρακτήρα στο Puma. Το τεράστιο «χαμόγελο» μπροστά στη μάσκα με τα μεγάλα LED φανάρια φτιάχνουν μια φάτσα που μοιάζει σαν να ξεπήδησε από ταινία κινουμένων σχεδίων.

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μετά από μια σύντομη στάθμευση γυρίσαμε και είδαμε δύο παιδάκια να φωνάζουν ενθουσιασμένα δείχνοντας το Puma στη μητέρα τους, μια εικόνα που μόνο χαρά μπορεί να προσφέρει.

Τα Recaro φτιάχνουν κατάσταση

Στο εσωτερικό οι διαφορές σε σχέση με ένα απλό Puma εντοπίζονται στο τιμόνι, στα όμορφα μπάκετ καθίσματα της Recaro και τον πίνακα οργάνων με τα νέα γραφικά, προσαρμοσμένα στην έκδοση ST. Ευτυχώς οι άνθρωποι της Ford μετακίνησαν το μπουτόν επιλογής του προγράμματος οδήγησης στο τιμόνι και ο οδηγός μπορεί να αλλάξει με τον αντίχειρα, όχι να ψάχνει χαμηλά στην κεντρική κονσόλα όπως στο Fiesta. Επίσης υπάρχει και ένα κουμπί γρήγορης πρόσβασης στο Sport πρόγραμμα ακριβώς δίπλα, όπως και στο μεγαλύτερο Focus ST.


.
Ο χώρος αποσκευών μένει αμετάβλητος από τις υπόλοιπες εκδόσεις στα 456 λίτρα και το πρακτικό MegaBox συνεχίζει να υπάρχει, ακριβώς όπως και στα πιο αργά αδερφάκια του. Η έξυπνη ελαστική εταζέρα δίνει το «παρών», μαζί με το πάτωμα του πορτμπαγκάζ που ρυθμίζεται σε δύο επίπεδα ή αποθηκεύεται στο πίσω μέρος της πλάτης των καθισμάτων. Οι χώροι επαρκούν για τέσσερις ενήλικες και το εσωτερικό είναι στα γνώριμα επίπεδα Puma, δηλαδή κατασκευασμένο από καλά αλλά σκληρά πλαστικά με πολύ γερή συναρμογή.

Η ιδιαίτερη πρόταση της Ford στην κατηγορία των SUV πόλης δεν έχει άμεσο ανταγωνισμό αυτή τη στιγμή. Ο σπορ χαρακτήρας του και οι εκρηκτικές επιδόσεις το διαφοροποιούν από όλα τα μοντέλα της αγοράς, οπότε θα λέγαμε ότι δύσκολα θα βάζαμε κάποιο απέναντί του. Πάντως, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που πραγματικά απευθύνεται σε απαιτητικούς οδηγούς και γενικότερα, σε ένα πιο «ψαγμένο» κοινό. Η τιμή του στη χώρα μας ξεκινά από τις 34.870€.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!