Οδηγούμε το Tesla Model 3 Performance

Κώστας Παστρίμας
Οδηγούμε το Tesla Model 3 Performance
Η πιο ισχυρή έκδοση του Model 3 της Tesla προσφέρει μια εμπειρία τόσο έντονη που γίνεται εθιστική.

Η περίπτωση της Tesla είναι ξεχωριστή. Η αμερικανική εταιρεία παρότι μετατρέπεται σε όλο και ισχυρότερο παίχτη στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, δεν μπορεί να κριθεί με τους ίδιους όρους με τους άλλους κατασκευαστές. Με τα λόγια των ίδιων των ανθρώπων της Tesla, τα αυτοκίνητά τους δεν είναι οχήματα που περιέχουν εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά εξελιγμένοι υπολογιστές που έχουν αμάξωμα, σύστημα κίνησης και τροχούς. Κι αυτό το καταλαβαίνεις αμέσως μόλις βρεθείς στη θέση του οδηγού - ή μάλλον ακόμα και πριν από αυτό, καθώς για να το ξεκλειδώσεις χρειάζεται απλώς να κατεβάσεις τη σχετική εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο και να συνδέσεις το λογαριασμό σου.

model 3

Έχοντας οδηγήσει πριν από λίγους μήνες το Model 3 Long Range όλα αυτά τα γνωρίζαμε. Μείναμε εντυπωσιασμένοι από την ταχύτητα και από τη συμπεριφορά στο δρόμο του μικρότερου μοντέλου της Tesla. Γνωρίζαμε επίσης ότι υπάρχει η ακόμα ταχύτερη έκδοση Performance και αναρωτιόμασταν τι παραπάνω έχει να προσφέρει. Οδηγώντας και αυτό, οι απορίες μας λύθηκαν.

Διαφορές για εξασκημένο μάτι

Εξωτερικά, ελάχιστα πράγματα διαφοροποιούν το Model 3 Performance από το Long Range. Το πιο εμφανές είναι η μικρή ανθακονημάτινη αεροτομή στο πάνω μέρος του πορτ μπαγκάζ. Οι πιο παρατηρητικοί θα προσέξουν τις ζάντες των 20 ίντσών και οι ακόμα πιο παρατηρητικοί θα δουν την κόκκινη υπογράμμιση στις λέξεις «Dual Motor» στο πίσω μέρος. Κατά τα άλλα, είναι πανομοιότυπο με τα υπόλοιπα Tesla Model 3 που κυκλοφορούν στους δρόμους.

model 3

Στο εσωτερικό δεν υπάρχει καμία αλλαγή. Αμέσως αναγνωρίζεις την «αφαιρετική» φιλοσοφία της Tesla για το μικρότερο μοντέλο της. Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα τιμόνι, που πάνω του έχει δύο διακόπτες και πίσω του δύο μοχλούς, και λίγο δεξιά του μια μεγάλη οθόνη 16” και αυτό είναι όλο. Η οθόνη αυτή είναι ταυτόχρονα πίνακας οργάνων και κέντρο ελέγχου όλων των υπόλοιπων λειτουργιών, όπως το ραδιόφωνο, ο κλιματισμός, η συνδεσιμότητα κλπ. Αυτό που διαφοροποιεί το Performance από τα υπόλοιπα Model 3 είναι ότι στο λειτουργικό έχουν προστεθεί επιλογές για τη ρύθμιση της κατανομής της δύναμης στα δύο μοτέρ και επίσης υπάρχει κουμπί Track mode.

model 3

Καταιγιστική δύναμη

Το Tesla Model 3 Performance είναι εφοδιασμένο με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, δηλαδή είναι τετρακίνητο. Συνδυαστικά η ισχύς που αποδίδεται από αυτούς είναι 450 ίπποι και η ροπή είναι 639 Nm. Τα νούμερα των επιδόσεων εντυπωσιάζουν: 3,3 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ/ώρα και 261 χλμ/ώρα μέγιστης ταχύτητας. Αυτό που εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο είναι αυτό που γίνεται στην πράξη. Ήδη από την οδήγηση του Long Range είχα μπει σε έναν άλλο κόσμο, έναν κόσμο διαφορετικό από αυτόν που γνώριζα. Αντιγράφω από εκείνη τη δοκιμή: «Πιο πολύ όμως από τα «ξερά» νούμερα των επιδόσεων, όσο εντυπωσιακά κι αν είναι, την παράσταση κλέβει ο τρόπος που η δύναμη αυτή βγαίνει στο δρόμο. Πατώντας το γκάζι βαθιά η επιτάχυνση είναι καταιγιστική και ξεσπάει χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση. Κανένας κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν μπορεί να το κάνει αυτό, να συνδέει τόσο άμεσα τους τροχούς με το δεξί πόδι του οδηγού. Πρέπει να «καλιμπράρεις» το μυαλό σου από την αρχή για να μπορέσεις να αντιληφθείς τι συμβαίνει. Είτε από στάση είτε εν κινήσει, νιώθεις σαν το αυτοκίνητο να ήταν στην άκρη μιας τεντωμένης σφεντόνας και ξαφνικά απελευθερώθηκε».

model 3

Τα παραπάνω γράφτηκαν για το Long Range, αλλά το Performace ανεβάζει αυτήν την εμπειρία σε ανώτερο επίπεδο. Η επιτάχυνση είναι ακόμα πιο ισχυρή και η απόκριση ακόμα πιο άμεση. Απλώς δεν μπορείς να αντισταθείς στο πειρασμό να βυθίζεις το δεξί πόδι βαθιά στο πάτωμα και να νιώσεις τα εσωτερικά σου όργανα να κρατιούνται από όπου μπορούν για να μην αλλάξουν θέση μέσα στο σώμα σου. Ναι, είναι μια εμπειρία εθιστική και το καταλαβαίνεις περισσότερο όταν σου λείπει.

Πιο σπορτίφ συπεριφορά

Η δεύτερη πιο βασική διαφορά του Model 3 Performance δεν είναι ορατή. Στο πιο γρήγορο μοντέλο της σειράς, η Tesla έχει τοποθετήσει διαφορετική, χαμηλωμένη και πιο σφικτή ανάρτηση. Το αποτέλεσμα είναι θεαματικό γιατί ενώ οι κλίσεις του αμαξώματος ελέγχονται καλύτερα και τα επίπεδα της πρόσφυσης είναι ακόμα μεγαλύτερα, δεν έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα η άνεση. Γνωρίζοντας από πριν ότι η ανάρτηση είναι σκληρότερη και σε συνδυασμό με τις 20άρες ζάντες, φοβόμουν ότι το αυτοκίνητο θα περνάει πάνω από τις ανωμαλίες και η σπονδυλική στήλη του οδηγού θα αναστενάζει. Καμία σχέση. Ναι, είναι πιο σφικτό, αλλά σε καμία περίπτωση άβολο σε όλες τις συνθήκες.

model 3

Το βάρος, βέβαια, των σχεδόν 2 τόνων (1847 κιλά) δεν μπορείς να το αγνοήσεις. Είναι όμως τοποθετημένο χαμηλά και ισομοιρασμένο στους δύο άξονες. Το τιμόνι επίσης έχει μια λίγο ξεκομμένη και «τεχνητή» αίσθηση, αλλά είναι πολύ γρήγορο και πολύ ακριβές. Όντως, αν θέλεις να κάνεις «χουλιγκανισμούς» δεν είναι το πιο ενδεδειγμένο. Αλλά είναι ένα πάρα πολύ γρήγορο και πολύ ικανό αυτοκίνητο και μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες που οι περισσότεροι δεν μπορούν καν να φανταστούν. Εδώ μπαίνει η τρομερή τετρακίνηση. Με χρόνο απόκρισης μόλις 10 ms, οι τροχοί λαμβάνουν πάντα τη δύναμη που πρέπει και το αίσθημα ασφάλειας είναι ανυπέρβλητο.

Αυτονομία και supercharging

Έχοντας την ίδια μπαταρία (82 kWh) και πολύ περισσότερη δύναμη από το Model 3 Long Range, το Performance έχει αναμενόμενα μικρότερη αυτονομία. Η θεωρητική τιμή είναι 567 χιλιόμετρα αλλά στην πραγματική ζωή πολύ δύσκολα θα φτάσει αυτό το νούμερο, κυρίως γιατί θα το οδηγείτε πολύ πιο γρήγορα από ότι γίνεται στις μετρήσεις. Στον ανοιχτό δρόμο, μάλιστα, τα πράγματα είναι ακόμα πιο διαφορετικά. Στη διάρκεια της δοκιμής κάναμε ένα ταξιδάκι μέχρι τον Ψαθόπυργο, λίγο έξω από την Πάτρα, για να δοκιμάσουμε τους νέους Supercharger της Tesla. Με σταθερή ταχύτητα 130 χλμ/ώρα σε όλη τη διαδρομή και με τον κλιματισμό σε λειτουργία, η αυτονομία με βία ξεπέρασε τα 350 χλμ.

model 3

Οι Spercharger, οι πολύ γρήγοροι «υπερφορτιστές» συνεχούς ρεύματος της αμερικανικής εταιρείας, έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν με ισχύ μέχρι 250 kW. Αυτό σημαίνει ότι θεωρητικά μπορούν να δώσουν ενέργεια για μέχρι και 300 χλμ μέσα σε 15 λεπτά της ώρας. Στο δικό μας Model 3 Performance είδαμε όντως 250 kW στους φορτιστές του Ψαθόπυργου, όπου μια στάση 30 λεπτών ήταν αρκετή για να φέρει την μπαταρία στο 90%.

model 3

Για να αποκτήσει κανείς το Tesla Molel 3 Performance θα χρειαστεί να δαπανήσει 60.990 ευρώ. Ακόμα και με την έκπτωση των 6.000 του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά», δεν πρόκειται για μικρό ποσό, αλλά αν ψάξει κανείς να βρει αυτοκίνητα που έχουν τέτοιες επιδόσεις σε αυτήν την κατηγορία τιμής απλώς δεν θα βρει κανένα. Πέρα από τα χρήματα, ωστόσο, η αίσθηση της οδήγησης ενός Tesla αποτελεί ακόμα μια πολύ ξεχωριστή, ανεπανάληπτη εμπειρία.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!