Οι 24 Ώρες του Λε Μαν είναι ένας αγώνας πέρα από τα όρια (pics & vid)

Στάθης Κοκκορόγιαννης
Οι 24 Ώρες του Λε Μαν είναι ένας αγώνας πέρα από τα όρια (pics & vid)
Ο μεγαλύτερος αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού πλησιάζει και το gazzetta σας βάζει στο κλίμα του αγωνιστικού υπερθεάματος των 24 ωρών του Λε Μαν.

H καρδιά του μηχανοκίνητου αθλητισμού χτυπά αυτή την περίοδο στη βορειοδυτική Γαλλία, όπου θα διεξαχθεί ο θρυλικός 24ωρος αγώνας του Λε Μαν. Φέτος θα πραγματοποιηθεί ο 89ος στην ιστορία, ενώ συμπληρώνονται 98 χρόνια από την πρώτη φορά όπου αγωνιστικά σπορ αυτοκίνητα έδωσαν την απόλυτη μάχη σε πίστα.

Το «Σιρκουί του Σάρτ» ή αλλιώς Circuit de la Sarthe έχει αλλάξει σημαντικά με το πέρασμα του χρόνου, όμως διατηρεί το θρυλικό χαρακτήρα που έχει χτίσει διαχρονικά και αποτελεί το όνειρο κάθε οδηγού να κερδίσει. Η πίστα έχει μήκος 13.626 μέτρα και για τον μεγάλο αγώνα χρησιμοποιούνται έως σήμερα επαρχιακοί δρόμοι.

Οι υψηλές τελικές ταχύτητες είναι το κύριο χαρακτηριστικό που προσφέρει, με τα αγωνιστικά να ξεπερνούν τα 340 χλμ/ώρα στις ευθείες της Μουλσάν. Όμως πέρα από τεράστιες ευθείες, διαθέτει στροφές με ιδιαίτερο χαρακτήρα. Από το σικέιν της Ντάνλοπ, στη γρήγορη Τέρτε Ρουζ, τη διάσημη στροφή Ινδιανάπολις, τις διαδοχικές γρήγορες στροφές Πόρσε και τα κλειστά τελευταία σικέιν Φορντ. Όλα τα παραπάνω, ολοκληρώνουν το ψηφιδωτό το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί ως δημιούργημα του Θεού των Αγώνων.

24 Ώρες του Λε Μαν διεξάγονται παραδοσιακά το μήνα Ιούνιο, όμως όπως το 2020, λόγω της πανδημίας της Covid-19, η ημερομηνία του αγώνα μεταφέρθηκε. Φέτος, ο αγώνας θα διεξαχθεί στις 21-22 Αυγούστου υπό την παρουσία θεατών, κάτι το οποίο αποτέλεσε μεγάλο στοίχημα για τους διοργανωτές. Η Porsche κατέχει τις περισσότερες νίκες με 19 στο σύνολο, ενώ ο «κ. Λε Μαν», Τομ Κρίστενσεν, έχει κερδίσει 9 φορές τον αγώνα ως οδηγός. Τα τελευταία τρία χρόνια η Toyota είναι η κυρίαρχη δύναμη στον αγώνα μετά την αποχώρηση των Audi και Porsche από το WEC. Ο ανταγωνισμός φέτος είναι πολύ διαφορετικός και η αξιοπιστία θα παίξει το ρόλο της στο τελικό αποτέλεσμα.

Le Mans 2021

Ο θρυλικός αγώνας αποτελεί μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Αγωγής (WEC) και προσελκύει κόσμο και συμμετοχές από όλο τον πλανήτη. Λόγω της ιδιαιτερότητάς του, στον αγώνα μπορούν να συμμετάσχουν ομάδες που αγωνίζονται σε άλλα πρωταθλήματα αντοχής, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που απαιτεί η διοργανώτρια αρχή.

Η κάθε ομάδα έχει στη διάθεσή της 3 οδηγούς ανά αγωνιστικό, οι οποίοι θα μοιραστούν τις ώρες οδήγησης κατά τη διάρκεια των 24 ωρών. Το κατώτερο όριο χρόνου οδήγησης είναι 6 ώρες στο Λε Μαν, ενώ το ανώτατο είναι 14 για όλους τους οδηγούς. Σε περίπτωση παραβίασης του αγωνιστικού κανονισμού, η ποινή μπορεί να είναι μέχρι και αποκλεισμός.

Κορυφαίες ομάδες και συμμετοχές

Στις 24 Ώρες του Λε Μαν θα δούμε τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες αγωνιστικών. Αρχικά έχουμε την κατηγορία Hypercar η οποία έκανε το ντεμπούτο της φέτος στο WEC. Η κορυφαία κατηγορία του θεσμού αποτελείται από πρωτότυπα αγωνιστικά αυτοκίνητα όπως τα δύο Toyota και τα δύο Glickenhaus τα οποία θα τα πλαισιώσει το LMP1 αγωνιστικό της Alpine, το οποίο βασίζεται στους κανονισμούς της περασμένης γενιάς.

Οι κανονισμοί εξασφαλίζουν ισοδύναμη απόδοση ανάμεσα στα αγωνιστικά της κατηγορίας μέσω ειδικού αλγορίθμου που έχει αναπτύξει η τεχνική ομάδα του WEC. Με τον τρόπο αυτό, η μάχη γίνεται ακόμα πιο κλειστή ανάμεσα στις ομάδες. Τα καινούργια αγωνιστικά της κατηγορίας Hypercar είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο εξέλιξης και η αξιοπιστία θα παίξει τεράστιο ρόλο στην έκβαση του αγώνα. Η κατηγορία θα εμπλουτιστεί με την προσθήκη της Peugeot το 2022, ενώ στη συνέχεια κατασκευαστές όπως οι Ferrari, Porsche, Audi, Acura/Honda, General Motors και BMW θα εκτινάξουν τον ανταγωνισμό. Συνολικά 5 αγωνιστικά θα δούμε φέτος σε αυτή την κατηγορία, προϊδεάζοντάς μας για το μέλλον.

Toyota Hypercar

Ακολουθεί η κατηγορία LMP2, η οποία έχει 25 συνολικά συμμετοχές, εκ των οποίων τα 24 αγωνιστικά είναι της Oreca. Οι ομάδες έχουν στη διάθεσή τους 4 διαφορετικά σασί να επιλέξουν, με αυτό των Γάλλων να κυριαρχεί στις προτιμήσεις. Κορυφαίες ομάδες είναι η United Autosports, η Jota Sport, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται η ρωσική ομάδα G-Drive Racing, η δανέζικη High-Class Racing όπου ο γνώριμος από τη Formula 1, Κέβιν Μάγκνουσεν, θα μοιραστεί το αγωνιστικό με τον πατέρα του Γιαν. Ντεμπούτο στην κατηγορία κάνει η αμερικανική Risi Competizione, η οποία συμμετείχε για πολλά χρόνια στις κατηγορίες GT.

LMP2

Η κατηγορία της GTΕ-Pro μπορεί να είναι φτωχότερη φέτος από πλευράς συμμετοχών, όμως η μάχη αναμένεται όπως πάντα καθηλωτική. Στην κατηγορία αυτή, διάσημοι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Porsche με την 911, η Ferrari με την 488 και η Chevrolet με τη Corvette συμμετέχουν με αγωνιστικά σπορ αυτοκίνητα προδιαγραφών της κατηγορίας GTE.

Στην GTE-Pro οι κατασκευαστές αγωνίζονται με εργοστασιακές συμμετοχές, έχοντας τους κορυφαίους οδηγούς στο δυναμικό τους. Συνολικά 8 αγωνιστικά θα πάρουν μέρος στην κατηγορία φέτος.

Corvette Le Mans

Η GTE-Am αποτελείται επίσης από αγωνιστικά προδιαγραφών GTE, όμως ισχύουν διαφορετικοί κανόνες. Οι ομάδες που συμμετέχουν είναι ιδιωτικές, με έναν εκ των τριών οδηγών του εκάστοτε πληρώματος να μην είναι επαγγελματίας. Οι οδηγοί αυτοί ονομάζονται «Bronze» ή Amateurs και είναι συνήθως επιχειρηματίες οι οποίοι στον ελεύθερο χρόνο τους αγωνίζονται σε πολύ υψηλό επίπεδο. Τα τελευταία χρόνια η GTE-Am ανθίζει ολοένα και περισσότερο και φέτος θα δούμε 23 συμμετοχές με τις Ferrari, Porsche και Aston Martin να εκπροσωπούνται σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Porsche Le Mans

Στο φετινό αγώνα, τέλος, θα δούμε τη συμμετοχή αγωνιστικού LMP2 της Association SRT41, το οποίο θα οδηγήσουν αποκλειστικά άτομα με αναπηρία.

Η γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού

Η εβδομάδα του αγώνα αποτελεί ένα εορταστικό φεστιβάλ, όχι μόνο από αγωνιστική άποψη. Δυστυχώς, λόγω της πανδημίας, η καθιερωμένη παρέλαση στο κέντρο της πόλης Λε Μαν δεν θα πραγματοποιηθεί φέτος, όμως οι θεατές θα δώσουν το παρών. Η διοργανώτρια αρχή του αγώνα εξασφάλισε 50.000 εισιτήρια για το 2021, παρά τους περιορισμούς στη Γαλλία.

Η δράση ξεκινά μία εβδομάδα πριν το μεγάλο αγώνα με την επίσημη ημέρα δοκιμών. Οι ομάδες δοκιμάζουν όλες τις λειτουργίες των συστημάτων των αγωνιστικών και τα ρυθμίζουν ανάλογα με τις απαιτήσεις της πίστας. Έτσι, θέτουν τις βάσεις τους και καθορίζουν τα προγράμματά τους για την εβδομάδα του αγώνα.

Η επίσημη αγωνιστική δράση ξεκινά την Τετάρτη 18 Αυγούστου, με το πρόγραμμα να περιλαμβάνει 10 ώρες ελεύθερων δοκιμών και δύο κατατακτήριες περιόδους. Το βράδυ της Τετάρτης θα πραγματοποιηθούν οι κατατακτήριες δοκιμές. Από τα αποτελέσματα, τα 6 ταχύτερα αγωνιστικά σε κάθε κατηγορία θα διαγωνιστούν στη διαδικασία της «Hyperpole» την Πέμπτη το βράδυ όπου θα οριστικοποιηθεί η κατάταξη εκκίνησης. Οι ομάδες θα έχουν στη διάθεσή τους 30 λεπτά, ώστε να γράψουν τον καλύτερο δυνατό χρόνο.

Την Παρασκευή δεν υπάρχει αγωνιστική δράση στην πίστα, πράγμα που αφήνει περιθώριο στις ομάδες να κάνουν τις τελευταίες τους ετοιμασίες και να επιδιορθώσουν τυχόν ζημιές από τις δοκιμές. Επιπλέον η μέρα αυτή αποτελεί παραδοσιακά αφορμή για κατασκευαστές να ανακοινώσουν αγωνιστικά προγράμματα και να τραβήξουν το ενδιαφέρον πάνω τους. Το Σάββατο το πρωί πραγματοποιείται το warm-up, ενώ η εκκίνηση θα δοθεί στις 17:00 ώρα Ελλάδος της ίδας ημέρας.

Μπορείτε να δείτε όλες τις συμμετοχές εδώ.

Πρόγραμμα 24 Ώρες Λε Μαν

Τετάρτη 18 Αυγούστου

15:00 – Πρώτη περίοδος ελεύθερων δοκιμών

20:00 – Κατατακτήριες Δοκιμές

23:00 – Δεύτερη περίοδος ελεύθερων δοκιμών

Πέμπτη 19 Αυγούστου

15:00 – Τρίτη περίοδος ελεύθερων δοκιμών

22:00 – Hyperpole

23:00 – Τέταρτη περίοδος ελεύθερων δοκιμών

Σάββατο 21 Αυγούστου

12:30 – Warm-Up

17:00 – Αγώνας (συνεχής ενημέρωση από το gazzetta)

Δείτε το ρεκόρ πίστας που σημείωσε ο Καμούι Κομπαγιάσι με το αγωνιστικό της Toyota στις κατατακτήριες δοκιμές για τις 24 Ώρες του Λε Μαν το 2017.

Image credits: Toyota, United Autosports, Porsche Motorsport

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!