Οι μπαταρίες των EV έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από ίδια τα αυτοκίνητα
Ένας από τους συχνότερους προβληματισμούς και, συχνά, εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) αφορά τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας τους. Πολλοί εκφράζουν ανησυχίες ότι η μπαταρία θα χάσει γρήγορα την απόδοσή της ή θα χρειαστεί δαπανηρή αντικατάσταση. Ωστόσο, μια νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας τηλεματικής Geotab έρχεται να καταρρίψει αυτούς τους μύθους, προσφέροντας ενθαρρυντικά δεδομένα για τους σημερινούς και μελλοντικούς ιδιοκτήτες EV.
Ελάχιστη υποβάθμιση, μεγάλη διάρκεια ζωής
Σύμφωνα με την ανάλυση της Geotab, η οποία βασίστηκε σε δεδομένα από περισσότερα από 10.000 ηλεκτρικά οχήματα, η υποβάθμιση της μπαταρίας ενός σύγχρονου EV είναι κατά μέσο όρο μόλις 1,8% ανά έτος. Αυτό σημαίνει ότι ένα EV χάνει 1,8% της αρχικής του αυτονομίας κάθε χρόνο. Με βάση αυτόν τον ρυθμό, οι περισσότερες μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να διαρκέσουν 20 χρόνια ή και περισσότερο.

Σε σύγκριση με τον μέσο όρο ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος κυμαίνεται περίπου στα 12,3-12,5 έτη (με την Ελλάδα να διαθέτει έναν από τους γηραιότερους στόλους, περίπου στα 17-17,5 έτη), γίνεται αντιληπτό ότι οι μπαταρίες των EV μπορούν άνετα να ξεπεράσουν τη διάρκεια ζωής ενός τυπικού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ακόμη και μετά από 20 χρόνια, η μπαταρία ενός EV μπορεί να διατηρεί το 64% της αρχικής της χωρητικότητας, ποσοστό που την καθιστά πλήρως λειτουργική για τις καθημερινές μετακινήσεις. Το ποσοστό αποτυχίας των μπαταριών σε EV που κατασκευάστηκαν την τελευταία δεκαετία είναι επίσης στατιστικά ασήμαντο, λιγότερο από 0,5%.
Παράγοντες που επηρεάζουν την υποβάθμιση
Η μελέτη επισημαίνει επίσης ότι η υποβάθμιση της μπαταρίας δεν είναι γραμμική. Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται συνήθως στα πρώτα χρόνια ζωής της μπαταρίας, με τον ρυθμό υποβάθμισης να μειώνεται στη συνέχεια, πριν παρατηρηθεί μια νέα πτώση προς το τέλος του κύκλου ζωής της.
Επιπλέον, η υποβάθμιση επηρεάζεται από το κλίμα και τις συνήθειες φόρτισης:
- Θερμό Κλίμα: Τα θερμά κλίματα αυξάνουν τον ρυθμό υποβάθμισης της μπαταρίας. Συνίσταται η στάθμευση του EV σε σκιερό μέρος, ειδικά κατά τη φόρτιση.
- Συστήματα Ψύξης: Τα σύγχρονα EV διαθέτουν αποδοτικά συστήματα ψύξης και θέρμανσης για τη διατήρηση της θερμοκρασίας της μπαταρίας σε βέλτιστα επίπεδα. Ωστόσο, οι μπαταρίες με υγρή ψύξη (όπως αυτές στην τελευταία γενιά του Nissan Leaf, σε αντίθεση με τις παθητικά ψυχόμενες προηγούμενες γενιές) είναι πιο ανθεκτικές σε ακραίες θερμοκρασίες.
- Γρήγορη Φόρτιση (DC Fast Charging): Η συχνή χρήση της γρήγορης φόρτισης αυξάνει οριακά τον ρυθμό υποβάθμισης σε σύγκριση με τις αργές φορτίσεις Επιπέδου 1 και 2.
- Επίπεδο Φόρτισης: Η διατήρηση του επιπέδου φόρτισης μεταξύ 20% και 80% συνιστάται για τις μπαταρίες τύπου νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC) και νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου (NCM) για παράταση της ζωής τους. Για τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου-λιθίου (LFP), αυτός ο περιορισμός γενικά δεν ισχύει, αν και μια μελέτη βρήκε ότι η συνεχής φόρτιση στο 100% μπορεί ενδεχομένως να μειώσει τη διάρκεια ζωής τους.

Ακόμα και αν ακολουθηθούν όλες αυτές οι συστάσεις, η υποβάθμιση των μπαταριών είναι ένα φυσικό φαινόμενο. Ωστόσο, τα δεδομένα δείχνουν ξεκάθαρα ότι η διάρκεια ζωής των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πλέον ένα ισχυρό πλεονέκτημα, ανατρέποντας τις παλιές ανησυχίες και ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στην ηλεκτροκίνηση.
Φωτογραφίες: Volkswagen
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!