Test ride Peugeot XP400 GT: Η κατηγορία των adventure scooter αποκτά το γαλλικό μέλος της
Με σχεδίαση και στυλ εμπνευσμένα από μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης, δείχνει άκρως εντυπωσιακό από την πρώτη ματιά, με την ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα να προδιαθέτουν ευχάριστα. Κατασκευασμένο 100% στη Γαλλία, ρίχνεται στη μάχη της κατηγορίας προβάλλοντας επιπρόσθετα κορυφαίες επιδόσεις και περιφερειακά. Ανεβαίνοντας στη σέλα του και ζώντας μαζί του ανακαλύπτεις μικρές λεπτομέρειες και ιδιαιτερότητες, ενώ σχεδόν πουθενά πάνω του δεν λείπει η προσοχή στη λεπτομέρεια.
Ματιά στο μέλλον
Η Peugeot Motocycles, το ανεξάρτητο/αυτόνομο τμήμα της μοτοσυκλέτας πιο συγκεκριμένα, έχει δει ριζικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια και αφού πρώτα έφυγε από τα χέρια των Γάλλων πήγε αρχικά σε Ινδικά χέρια. Για λίγο όμως, καθόσον πρόσφατα πέρασε στην κατοχή μιας εταιρίας επενδύσεων που φιλοδοξεί να την ανεβάσει εμπορικά εκεί που της αξίζει. Η ιστορική εταιρεία συνεχίζει να ονομάζεται Peugeot Motocycles και όχι Peugeot Scooters όπως θα της άρμοζε, αφού τα μελλοντικά πλάνα μιλούν και για μοτοσυκλέτες, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκε και η πρώτη μετά από πολλά πολλά χρόνια, η PM01 με κινητήρα 125 κυβικών.
Made in France
Ο κινητήρας κατασκευάζεται, όπως και όλο το υπόλοιπο scooter, στο εργοστάσιο της Peugeot στο Mandeure της Γαλλίας. Προέρχεται από το τρίτροχο Metropolis 400 και είναι μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής και τέσσερις βαλβίδες. Η απόδοσή του είναι 37 ίπποι και με τον κωδικό ΜD16 υπερηφανεύεται πως έχει σχεδιαστεί από το τμήμα αυτοκινήτου της Peugeot, κάτι πολύ σπάνιο πλέον αφού τα τμήματα δύο και τεσσάρων τροχών της εταιρείας έχουν, όπως είπαμε παραπάνω, ανεξαρτητοποιηθεί, έχοντας πια κοινό μόνο το σήμα με την κεφαλή του λιονταριού. Το XP GT είναι ένα maxi scooter τύπου Adventure και προσφέρεται σε δύο εκδόσεις: Το Allure με τις χυτές ζάντες και το GT της δοκιμής μας, που είναι εξοπλισμένο με ακτινωτές! Κοινώς, μετά το Honda X-ADV και το XP GT δεν υπάρχουν άλλα maxi scooter με αυτό το χαρακτηριστικό. Όπως δεν υπάρχει και κανένα άλλο στην αγορά με 17άρη μπροστινό τροχό σαν το ΧΡ! Όπως επίσης δεν υπάρχει και κανένα άλλο που να διαθέτει τέτοιου τύπου ανάρτηση πίσω!
Εμφάνιση με χαρακτήρα
Το XP παρουσιάζει ένα αθλητικό προφίλ, με γραμμές που αποπνέουν σπορ και Adventure ύφος λόγω γωνιών και του χαρακτηριστικού ράμφους/φτερού μπροστά, ενώ εμφανίζει την υπογραφή της Peugeot στο μπροστινό τμήμα με τους διπλούς κωνικούς LED προβολείς και κυρίως τα φωτιστικά DRL, που υπενθυμίζουν τους “κυνόδοντες” του σήματος της εταιρείας. Στο πίσω LED φωτιστικό σώμα επίσης απεικονίζει τα χαρακτηριστικά “νύχια” της Peugeot, που ολοκληρώνουν τη γαλλική φινέτσα. Παρατηρήστε ακόμα την άγρια εμφάνιση που δίνει ο μπροστινός τροχός 17 ιντσών με το θηριώδες ανάποδο πιρούνι, αλλά και το μεγάλο μήκος του μοντέλου με την ιδιαίτερη ουρά, που αφήνει τον πίσω τροχό να προεξέχει έντονα προς τα πίσω! Το δέσιμο των πλαστικών είναι αρμονικό, τα χρώματα ταιριαστά και καλαίσθητα, ενώ τα αυτοκόλλητα και τα γραφικά είναι ελάχιστα! Στο τέλος της ημέρας όλοι θα συμφωνήσουμε ότι οι Γάλλοι σχεδιαστές έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα πολύ όμορφο σύνολο, με πολλή κομψότητα και έντονη φινέτσα. Δεν τους έχει ξεφύγει η παραμικρή λεπτομέρεια και, όπως είπαμε και στον πρόλογο, ποιότητα κατασκευής παντού.
Πάμε να το οδηγήσουμε
Η θέση οδήγησης όσον αφορά στη στάση του σώματος και των χεριών θυμίζει έντονα μοτοσυκλέτα και σε αυτό βοηθάει πολύ το τύπου fat bar τιμόνι με τα καβαλέτα. Το ύψος της σέλας στα 815mm ακούγεται μεγάλο αλλά το σχήμα της είναι τέτοιο που επιτρέπει στον αναβάτη να πατήσει τα πόδια του στο έδαφος ιδιαίτερα εύκολα. Ο οδηγός παράλληλα διαθέτει και πολύ χώρο για τα γόνατά του, που σπάνια θα ακουμπήσουν στην ποδιά. Η χαμηλή ζελατίνα κάνει καλή δουλειά μέχρι τα 110 χλμ/ώρα, αλλά από εκεί και πάνω δημιουργεί στροβιλισμούς στέλνοντας τον αέρα στο κράνος του αναβάτη. Οπότε, δύο οι λύσεις: Ή σκύβεις, ή βάζεις μια ψηλότερη after market.
Πολύ όμορφη είναι η εικόνα που αντικρίζει ο αναβάτης στην περιοχή των οργάνων, που είναι εντυπωσιακά και προέρχονται από το τρίτροχο Metropolis. Είναι ξεκάθαρο πως η σχεδιαστική τους έμπνευση αντλείται από τα αυτοκίνητα της Peugeot. Δύο αναλογικά όργανα και μια ψηφιακή οθόνη ανάμεσά τους, με την ιδιαιτερότητα πως η βελόνα του στροφόμετρου (που βρίσκεται δεξιά) κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση απ’ ότι συνήθως… δηλαδή από τα δεξιά στα αριστερά! Άρα βελόνα ταχύμετρου και στροφόμετρου συγκλίνουν όταν το σκούτερ επιταχύνει! Η οθόνη είναι TFT 5 ιντσών και προσφέρει πολυάριθμες πληροφορίες, όπως επίσης και ένα GPS με απλοποιημένη πλοήγηση “από στροφή σε στροφή”. Ειδοποιείται επίσης ο αναβάτης για κλήσεις και SMS, με την πλοήγηση στο μενού να είναι εύκολη. Καλοσχεδιασμένοι και εργονομικοί είναι και οι διακόπτες, ενώ, όπως αρμόζει σε μία Adventure κατασκευή, οι μανέτες είναι ρυθμιζόμενες.
Γνωρίζοντας πως το βάρος φτάνει τα πολλά 230 (γεμάτα) κιλά, αυτό που πιστεύεις πως θα συμβεί μόλις ανέβεις στη σέλα του είναι ότι θα νιώσεις άβολα, κάτι όμως που δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Το βάρος δεν γίνεται πουθενά αντιληπτό, παρά μόνο σε μανούβρες παρκαρίσματος, αλλά το μεγάλο τιμόνι βοηθάει την κατάσταση λόγω των μεγάλων μοχλών που προσφέρει. Αντίθετα, μόλις το ΧΡ αρχίζει να κινείται τα κιλά εξανεμίζονται και η υψηλής ποιότητας κύλισή του μπαίνει στο προσκήνιο.
Ο κινητήρας έχει γίνει προδιαγραφών Euro5 και έχει εξελιχθεί ελαφρώς στο πέρασμα του χρόνου, αλλά συνεχίζει να παράγει μηχανικούς θορύβους και να διαθέτει θορυβώδη μετάδοση στο ξεκίνημα και στις χαμηλές ταχύτητες. Η ροπή των 38,1Nm εμφανίζεται στο μέσο της εμβέλειας των στροφών, για την ακρίβεια στις 5.400rpm, τη στιγμή που οι μηχανικοί της Peugeot έχουν επιλέξει μία μακριά μετάδοση που δεν προσφέρει γρήγορες εκκινήσεις, αλλά από την άλλη χαρίζει μια σχετικά μειωμένη κατανάλωση. Η απόδοσή του είναι ιδιαίτερα “γεμάτη” σε ταχύτητες 60-100 χλμ/ώρα, δίνοντας πολύ καλές ρεπρίζ με άμεση απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού. Η τελική ταχύτητα του ΧΡ βρίσκεται στα 155 χλμ/ώρα (ένδειξη ταχύμετρου), κάτι που σημαίνει πως με πλήρες φορτίο μπορεί και κινείται επί ώρες με ταχύτητες 120-130. Το ρυθμιζόμενο σε τρία επίπεδα σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (traction control) έχει μια ιδιαίτερα διακριτική επέμβαση και αυτό μεταφράζεται σε ευχάριστη και ασφαλή οδήγηση.
Μακάρι τη λειτουργία του να αντιγράψουν και άλλοι κατσκευαστές, ιδιαίτερα αυτοί που τοποθετούν “κόφτη” και όχι ένα μελετημένο σύστημα με αισθητήρες και διακριτική παρεμβατικότητα εκεί που πρέπει και όχι συχνά πυκνά. Η κατανάλωση μετρήθηκε στα 4,4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, προσφέροντας έτσι αυτονομία κοντά στα 300 (ρεζερβουάρ 13,5 λίτρων).
Εύκολο στην πόλη
Σε αστικό κύκλο ένας από τους μεγαλύτερους συμμάχους που έχεις με το ΧΡ είναι το κόψιμο του τιμονιού, το οποίο είναι εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε πως μιλάμε για 17άρη τροχό αλλά και πιρούνι με δύο πλάκες στήριξης και καλάμια μεγάλης διαμέτρου! Μία διάταξη δηλαδή που συναντάμε κυρίως στις μοτοσυκλέτες και σπάνια στα scooter. Παρά το μεγάλο μέγεθος σε τιμόνι και καθρέφτες, που παρεμπιπτόντως προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα, μέσα στην κυκλοφοριακή συμφόρηση κινείσαι ανάμεσα στα αυτοκίνητα χωρίς κανένα πρόβλημα.
Το ΧΡ είναι πολύ ευέλικτο και εμφανίζει μια συνολική ομοιογένεια σε κάθε του κίνηση. Η γαλλική γενναιοδωρία του δεν σταματάει στην άνεση του οδηγού, αλλά περνάει και στο συνεπιβάτη, ο οποίος κάθεται ακόμα καλύτερα σε σέλα με περισσότερο αφρώδες και μεγαλύτερο μέγεθος, ενώ δεν ενοχλείται από την οριζόντια κίνηση του μονού αμορτισέρ κάτω από το δεξί του πόδι. Θα δηλώσει λοιπόν ευχαριστημένος κι ας κάθεται λίγο πιο ψηλά από τον αναβάτη, τη στιγμή που πατάει τα πόδια του πάνω σε δύο μεγάλα αλουμινένια μαρσπιέ με λαστιχένιες λεπτομέρειες.
Κράτημα και φρένα για Όσκαρ
Καταρχάς, έχουμε να κάνουμε με ένα ζευγάρι εξαιρετικών αναρτήσεων. Το ανάποδο πιρούνι με τις δύο πλάκες έχει καλάμια διαμέτρου 41 χιλιοστών, με τη διαδρομή του στα 140mm να κρίνεται ικανοποιητική για κίνηση σε άσφαλτο και χώμα. Άρα, αφού λέμε ότι τα καταφέρνει και στο χώμα, μπορείτε να φανταστείτε πόσο καλό είναι στις ανωμαλίες των δρόμων, όπου συνδυάζεται με μια εξίσου καλή οπίσθια προοδευτική ανάρτηση, μια από τις καλύτερες που έχουμε δει ποτέ σε scooter! Εδώ η Peugeot κερδίζει τους αντιπάλους της από τα αποδυτήρια, σε έναν τομέα που κανένας δεν το περίμενε: Θηριώδες ανάποδο πιρούνι μπροστά και πρωτότυπη πίσω ανάρτηση, όπου ένα ζύγωθρο προσφέρει προοδευτικότητα στο τοποθετημένο οριζόντια στον διαμήκη άξονα μονό αμορτισέρ. Εντύπωση όμως δημιουργεί και η τοποθέτησή του κάτω από το δεξί πλαϊνό καπάκι.
Τα Pirelli Scoprion Rally STR είναι πολύ καλά για μικτή χρήση και σε συνδυασμό με το άκαμπτο σωληνωτό πλαίσιο προσφέρουν μια εξαιρετική οδική συμπεριφορά που θυμίζει μοτοσυκλέτα. Παρότι με 17αρη μπροστινό τροχό και 15άρη πίσω, θα περίμενε κανείς στην είσοδο της στροφής να στρίβει αργά ο μπροστινός και ο πίσω να ακολουθεί πιο γρήγορα. Στην πραγματικότητα όμως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! Το ΧΡ στρίβει με απρόσμενα καλή σταθερότητα και ακρίβεια, φέρνοντας στο πρόσωπο του αναβάτη ένα μόνιμο χαμόγελο.
Τα φρένα, που είναι δύο δισκόφρενα μεγάλης διαμέτρου μπροστά με ακτινικές δαγκάνες, παίρνουν άριστα δέκα. Δείχνουν σαν να προέρχονται από Supersport μοτοσυκλέτα, προσφέροντας πολλή δύναμη και προοδευτικότητα, αν και στην αρχή του πατήματος της μανέτας είναι λίγο ουδέτερα. Δεν “δαγκώνουν” δηλαδή και αυτό σίγουρα δεν μπορείς να πεις ότι είναι μειονέκτημα, ειδικά στο χώμα. Το πίσω δισκόφρενο είναι επίσης δυνατό, με το δικάναλο ABS της Bosch να αποδεικνύεται ελαφρώς ευαίσθητο στις γλιστερές επιφάνειες, ίσως λόγω και της φύσης των μικτών ελαστικών.
Στο χώμα, ανάρτηση και Pirelli βοηθούν το ΧΡ να κινηθεί σβέλτα και αν απενεργοποιήσεις το traction control μπορείς να παίξεις λίγο και με μικρές πλαγιολισθήσεις. Το να στέκεται όρθιος ο αναβάτης πάνω στα μαρσπιέ δημιουργεί μια όχι ιδιαίτερα ζυγισμένη θέση οδήγησης, εκτός κι αν πατήσει το τέλος των μαρσπιέ με τις μύτες των ποδιών του (ή καλύτερα στα μαρσπιέ του συνεπιβάτη). Σε γενικές γραμμές, αν ο αναβάτης αποφύγει τις υπερβολές, το ΧΡ θα τον βγάλει ασπροπρόσωπο ακόμα και σε δύσκολα περάσματα.
Ελλείψεις σε αποθηκευτικούς χώρους
Η χρηστικότητα του ΧΡ δεν διεκδικεί επαίνους και εξηγούμαστε. Η ζελατίνα δεν ρυθμίζεται και ο χώρος κάτω από τη σέλα δύσκολα θα χωρέσει ακόμα και ένα κράνος ανοιχτού τύπου (Jet). Δεν υπάρχουν ντουλαπάκια στην ποδιά κάτω από το τιμόνι παρά μόνο ένα στο μπροστινό μέρος της σέλας, που όμως δεν μπορεί να φιλοξενήσει ούτε κινητό τηλέφωνο. Κάτω από τη σέλα του συνεπιβάτη, που ανοίγει ξεχωριστά από αυτή του οδηγού, θα χωρέσουν κάποια μικροπράγματα, αρκεί να είναι μινιμαλιστικών διαστάσεων.
Στα ευχάριστα τώρα, όπου έχουμε σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, θύρα USB, ξεχωριστά μπουτόν για άνοιγμα σέλας και τάπας ρεζερβουάρ, καθώς και προστατευτικές χούφτες στο τιμόνι. Έχουμε όμως και δύο σταντ, ένα κλασσικό πλαϊνό και ένα -όχι και τόσο εύκολο στο χειρισμό του- όρθιο διπλό. Τέλος, ένα έξυπνο σύστημα για το χειμώνα είναι οι γρύλιες στο κεντρικό τούνελ, οι οποίες ζεσταίνουν τα πόδια του αναβάτη, ειδικά αν αυτός χρησιμοποιεί ποδιά/κουβέρτα.
Tελικά;
Με τιμή στα 8.850€ το γαλλικό maxi scooter έχει να ανταγωνιστεί το καταξιωμένο BMW C 400 X (7.300€), το μοσχοπουλημένο Honda ADV 350 (7.290€), το ικανότατο Kymco DT X360 (5.495€) και το άρτι αφιχθέν SYM ADXTG 400 (η τιμή δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα). Δύσκολος ο δρόμος του αλλά όποιος θέλει τη διαφοροποίηση θα το αποκτήσει χωρίς δεύτερη σκέψη. Όπλο του στο στίβο της μάχης οι υψηλές επιδόσεις σε συγκεκριμένους τομείς.
Από την κομψότητα της εμφάνισης, την ποιότητα κατασκευής, τις αναρτήσεις, την άνεση και τα φρένα, μέχρι την προοδευτική και μεστή απόδοση του κινητήρα, όλα αυτά μαζί δημιουργούν ένα σύνολο που σε κερδίζει και εδραιώνει τη θέση του και την αξία του στην αγορά.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!