Test drive Renault Austral 1.3 160 ps EDC: Η σημαία της επανάστασης

Κώστας Παστρίμας
Η Renault με το ολοκαίνουριο Austral επιχειρεί να ταράξει τα νερά στην κατηγορία των C-SUV και χτυπά την πόρτα με σοβαρές αξιώσεις στο premium κομμάτι της.

Η αγορά των C-SUV στην Ευρώπη είναι έντονα ανταγωνιστική, με πολλές καθιερωμένες μάρκες να διεκδικούν ένα κομμάτι της πίτας. Η Renault είναι μια μάρκα που δεν είχε εδραιώσει τη θέση της τα τελευταία χρόνια, αλλά με την κυκλοφορία του νέου Renault Austral κάνει την αποφασιστική κίνηση για να αλλάξει τα πράγματα. Η κίνηση αυτή είναι μέρος της στρατηγικής της Renault για το μέλλον, που ονομάζεται «Renolution».

Καθώς είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε από πολύ νωρίς την πορεία του Austral, αφού ως gMotion βρεθήκαμε τόσο στην πρώτη στατική παρουσίαση του μοντέλου στο Παρίσι όσο και στην πανευρωπαϊκή πρώτη οδηγική εκδήλωση στην Ισπανία, ήρθε και η ώρα για την πλήρη δοκιμή του μοντέλου στην Ελλάδα.

Νέο και φιλόδοξο

Το Renault Austral είναι ο διάδοχος του -αδικημένου- Kadjar, αλλά αποτελεί ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, που έχει «χτιστεί» πάνω στην καινούρια πλατφόρμα CMF-CD της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi. Οι σχεδιαστές του θέλησαν να του δώσουν ένα καθαρό SUV σχήμα, με μυώδες αμάξωμα, μεγάλους τροχούς και σχετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος. Το τελικό αποτέλεσμα τους δικαιώνει, καθώς είδαμε ένα αυτοκίνητο με ωραίες αναλογίες και σχεδιαστικά στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει.

Στο εμπρός μέρος κυριαρχεί η μάσκα με το νέο σήμα της Renault στο κέντρο. Τα φωτιστικά σώματα έχουν το χαρακτηριστικό σχήμα C της εταιρείας και χωρίζονται σε δύο επίπεδα, ενώ είναι Full LED. Στο πλάι ξεχωρίζουν οι έντονες γραμμές και οι -επίσης χαρακτηριστικές- «εσοχές» χαμηλά. Στο πίσω μέρος τα φωτιστικά σώματα κλέβουν την παράσταση, με την πάνω πλευρά του σχήματος C να έχει «τραβηχτεί» και σχεδόν να ενώνονται. Αυτή είναι άλλωστε η τάση της εποχής.

Ακόμα και οι διαστάσεις που έχουν επιλεγεί για το Austral δείχνουν ότι στοχεύει ακριβώς στο κέντρο της κατηγορίας. Το μήκος είναι 4,51 μ., το πλάτος είναι 1,83 μ. και το ύψος φτάνει στα 1,62 μ., ενώ το μεταξόνιο είναι 2,67 μ. Η πρώτη εικόνα είναι εκείνη της ευρυχωρίας, ενώ το αμάξωμα δίνει και μια μικρή σπορτίφ αίσθηση. Στο συνολικό αποτέλεσμα, βέβαια, έπαιξε το ρόλο της και η αεροδυναμική.

Η εικόνα της ευρυχωρίας επιβεβαιώνεται στο εσωτερικό του Austral. Οι επιβάτες κάθονται πολύ άνετα τόσο εμπρός όσο και πίσω, έχοντας παραπάνω από ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους. Μέσα στο εσωτερικό θα βρουν πολύ χώρο για όσα κουβαλούν μαζί τους ενώ ο χώρος αποσκευών με τα 500 λίτρα του υπόσχεται να χωρέσει και όλες τις αποσκευές τους. Πολύ σημαντική λεπτομέρεια, που αυξάνει κατά πολύ την πρακτικότητα, είναι το συρόμενο πίσω κάθισμα, που μπορεί να μετακινηθεί κατά 16 εκατοστά. Αυτό μπορεί να αυξήσει το χώρο αποσκευών στα 575 λίτρα.

Ποιότητα και τεχνολογία

Το εσωτερικό ενός τέτοιου αυτοκινήτου, όμως, δεν αρκεί να είναι ευρύχωρο. Οι σύγχρονες απαιτήσεις σε ποιότητα και τεχνολογία είναι υψηλές και στη Renault το γνωρίζουν. Ονομάζουν τη φιλοσοφία του σχεδιασμού «sensual tech» και δίνουν σημασία στην αίσθηση που αποκομίζουν οι επιβάτες. Έτσι, έχουν χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα ποιοτικά υλικά, που περιλαμβάνουν μαλακά πλαστικά σχεδόν σε όλες τις επιφάνειες.

Τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του εσωτερικού του Renault Austral είναι τρία. Το μάτι πέφτει πρώτα στο τιμόνι, που δεν έχει το «παραδοσιακό» στρογγυλό σχήμα αλλά μοιάζει πιο πολύ με τετράγωνο. Μετά είναι οι οθόνες. Υπάρχουν δύο: μία μπροστά από τον οδηγό που παίζει το ρόλο πίνακα οργάνων και μία στην κεντρική κονσόλα. Έχουν μέγεθος 12,3 ίντσες η κάθε μία, εκτός από τις βασικές εκδόσεις, στις οποίες η κεντρική οθόνη έχει μέγεθος 9 ιντσών. Το «εφέ» των Γάλλων είναι ότι οι οθόνες δείχνουν να ενώνονται, σε σχήμα ενός ανάποδου L, και να σχηματίζουν μια ενιαία επιφάνεια, που την ονομάζουν «OpenR». Οι οθόνες δεν τελειώνουν εδώ. Συμπληρώνονται από το 9,3 ιντσών Head Up Display που προβάλλει μπροστά στα μάτια του οδηγού ταχύτητα οχήματος, ενεργό ADAS, προειδοποίηση ταχύτητας και ενδείξεις πλοήγησης.

Τέλος, στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας υπάρχει ένα «arm rest», που ουσιαστικά είναι ένα σημείο για να ακουμπάει ο καρπός όταν χειρίζεται ο οδηγός την οθόνη. Το armrest αυτό μοιάζει με τα χειριστήρια που έχουν οι πιλότοι στα αεροπλάνα για να ρυθμίζουν την ισχύ των κινητήρων. Η τοποθέτηση του arm rest σε εκείνο το σημείο σημαίνει ότι έπρεπε να βρεθεί άλλη τοποθεσία για το μοχλό επιλογής ταχυτήτων του αυτόματου κιβωτίου. Ο μοχλός αυτός πήγες στη δεξιά μεριά της κολώνας του τιμονιού, μαζί με το διακόπτη των υαλοκαθαριστήρων και τον πολυδιακόπτη του ηχοσυστήματος. Αυτό έχει δημιουργήσει την αίσθηση ενός ελαφριού «συνωστισμού», αλλά οι θέσεις και οι αποστάσεις είναι πολύ σωστές και δεν δημιουργούνται ανεπιθύμητα μπερδέματα.

Τα 32 ενεργά συστήματα υποβοήθησης οδηγού (Active Driver Assist - ADAS) στο ολοκαίνουργιο Austral χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Οδήγηση, Στάθμευση και Ασφάλεια. Σχεδιασμένα για να παρέχουν στον οδηγό το απόλυτο επίπεδο οδηγικής άνεσης, βοηθούν επίσης τον οδηγό να διατηρεί τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή, διασφαλίζοντας έτσι την ασφάλεια όσων βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο και άλλων ανθρώπων στο δρόμο. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Centering (LC), Traffic sign recognition with speed alert (OSP).

Υπάρχει ακόμα μια χρήσιμη λειτουργία που λέγεται Predictive eco driving advice και λέει στον οδηγό πότε πρέπει να χαλαρώσει το γκάζι για εξοικονόμηση καυσίμου. Βρίσκουμε επίσης κάμερα 360 μοιρών, Lane Departure Warning (LDW), Blind Spot Warning (BSW), Lane Keeping Assist (LKA), Rear Autonomous Emergency Braking (Rear AEB), Rear Cross Traffic Alert (Rear CTA)​, Occupant Safe Exit (OSE).

Ήπια υβριδική καρδιά

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας εφοδιάζεται με το γνωστό σύνολο των 1,3 λίτρων και 160 ίππων, το οποίο ενισχύεται με την προσθήκη ενός συστήματος ήπιας υβριδικής τεχνολογίας 12V, που ενεργοποιείται κατά την εκκίνηση βελτιώνοντας τη λειτουργία του Start & Stop, ενώ συμβάλλει και στη λειτουργία Sailing Stop, όπου και σε περίπτωση coasting ή επιβράδυνσης απενεργοποιείται ο κινητήρας. Το 4κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο άμεσου ψεκασμού αποδίδει 160 ίππους και 270 Nm ροπής. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο 7τάχυτο κιβώτιο X-Tronic της Renault, που στην ουσία είναι ένα CVT με 7 προεπιλεγμένες θέσεις για τις σχέσεις. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τέσσερα προγράμματα λειτουργίας, τα Eco, Comfort, Sport και Perso, στο οποίο μπορεί να επιλέξει και να συνδυάσει τις ρυθμίσεις κατά τα γούστα του.

Το μοτέρ αυτό λειτουργεί σχεδόν σαν ηλεκτρικό, αποδίδοντας εξαιρετικά τόσο στο χαμηλό όσο και στο μεσαίο φάσμα στροφών. Είναι ιδιαίτερα γραμμικό, πολιτισμένο στη λειτουργία του και πρόθυμο στο ανέβασμα των στροφών. Οι 160 ίπποι δεν προβληματίζονται στην κίνηση του σχεδόν 1.500 κιλών αμαξώματος και ο οδηγός έχει πάντα την αίσθηση ότι υπάρχει απόθεμα δύναμης για όταν χρειαστεί. Οι επιδόσεις είναι ασφαλώς ικανοποιητικές, με το Austral να πιάνει τα 100 χλμ/ώρα από στάση σε 9 δευτερόλεπτα και τη μέγιστη ταχύτητα να περιορίζεται από τη Renault στα 175 χλμ/ώρα. Όσο για την κατανάλωση καυσίμου, είναι λογική για αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους και στη δοκιμή μας η μέση τιμή ήταν περίπου 7,5 λίτρα/100 χλμ, με τη συντριπτική πλειονότητα των χιλιομέτρων να καλύπτονται στον αστικό ιστό. Σε πιο ανοιχτό δρόμο οι τιμή της μπορεί πολύ εύκολα να πέσει κοντά στα 6-6,6 l/100 χλμ.

Πώς όμως όλα τα παραπάνω μεταφράζονται στο δρόμο; Ξεκινώντας να κινείσαι ξεδιπλώνονται όλες οι αρετές του αυτοκινήτου. Είναι φανερή η ποιότητα κύλισης στον ανοιχτό δρόμο, με το αμάξωμα να μένει βιδωμένο στο δρόμο και ταυτόχρονα να εξαφανίζει τις ανωμαλίες, ενώ ταυτόχρονα παραμένει αρκετά ήσυχο, με μόνο αεροδυναμικούς θορύβους να εμφανίζονται στα πλάγια. Οι μηχανικοί της Renault φαίνεται να έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά στα δυναμικά χαρακτηριστικά του Austral. Το πλαίσιο και οι αναρτήσεις έχουν ρυθμιστεί ιδανικά για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Δεν είναι χαλαρό και «τεμπέλικο» όπως συνηθίζεται στα SUV, ούτε πολύ σφικτό για να γίνει άβολο. Η γαλλική σχολή στα καλύτερά της.

Το Renault Austral δίνει την αίσθηση -και είναι- ένα premium αυτοκίνητο και αυτό δηλώνει και η τιμή του. Το μοντέλο της δοκιμής κοστίζει στον επίσημο τιμοκατάλογο 42.950 ευρώ, αλλά οι υποψήφιοι αγοραστές μπορούν να εκμεταλλευτούν την προωθητική ενέργεια της Renault, που θα ισχύει τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι, και να το προμηθευτούν στην τιμή των 40.750 ευρώ. Το Austral θέλει να φέρει ένα νέο αέρα στη μικρομεσαία κατηγορία και οι Γάλλοι το έχουν εφοδιάσει με όλα τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται για να τα καταφέρει. Είναι εύπεπτο οπτικά, ποιοτικό, ανεβασμένο τεχνολογικά και εξαιρετικό στο δρόμο.

Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος