Τα μεγάλα έργα υποδομών του 2023

Κώστας Μπιτσικώκος
Τα μεγάλα έργα υποδομών του 2023
Έργα που θα προσφέρουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και θα βελτιώσουν την οδική ασφάλεια.

Το 2023 φέρνει επιτάχυνση του ρυθμού κατασκευής σε μία σειρά από εμβληματικά έργα στον τομέα των μεταφορών. Το νέο έτος αρχίζει η φάση της ουσιαστικής κατασκευής στη γραμμή 4 του Μετρό (τμήμα Α από Άλσος Βεΐκου έως Γουδή), του BOAK (Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης), του Flyover Θεσσαλονίκης και άλλων. Ας δούμε αναλυτικά πού βρισκόμαστε και τι φέρνουν οι επόμενοι μήνες σε 5 σημαντικά έργα.

Γραμμή 4 Μετρό

Αφού ολοκληρωθεί η συναρμολόγησή τους, οι δύο μετροπόντικες (TBM - Tunnel Boring Machine) θα αρχίσουν από τα εργοτάξια της Κατεχάκη και του Άλσους Βεΐκου τη διάνοιξη του τούνελ 12,8 χλμ. που αφορά το τμήμα Α της Γραμμής 4 του Μετρό. Η «συνάντησή» τους θα γίνει στο σταθμό του Ευαγγελισμού, όπου θα ακολουθήσει η αποσυναρμολόγησή τους.

Οι δύο σύγχρονοι μετροπόντικες κατασκευάστηκαν στη Γερμανία και… υπόσχονται μηδενική ενόχληση για τους κατοίκους των περιοχών από τις οποίες θα διέρχονται. Ανά ημέρα θα σκάβουν από 15 έως 18 μέτρα τούνελ.

Τα εργοτάξια θα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα. Με τη Γραμμή 4 (αναμένεται να είναι έτοιμη το 2030) οι πολίτες θα πηγαίνουν από το Γουδή στην Κυψέλη σε 13 λεπτά κι από το Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια σε 7 λεπτά.

Η Γραμμή 4 του Μετρό θα έχει 15 σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

έργα γραμμή 4 Μετρό

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Μήκους 294 χλμ. και προϋπολογισμού άνω των 2,2 δισ. ευρώ, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, είναι το σημαντικότερο οδικό έργο αυτή τη στιγμή όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στις αρχές του 2023 θα ξεκινήσει η κατασκευή του τμήματος από τη Χερσόνησο έως την Νεάπολη, ενώ στις αρχές του 2024 αναμένεται να έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Flyover Θεσσαλονίκης

Πρόκειται για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Σε αντίθεση με το ΒΟΑΚ δεν θα έχει διόδια, καθώς θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Το έργο έχει προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ και αφορά αυτοκινητόδρομο μήκους 13 χλμ, εκ των οποίων τα 4 χλμ. είναι εναέρια οδός (Flyover). Περιλαμβάνει 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Εκτιμάται ότι το Flyover θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.

Flyover Θεσσαλονίκης

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

Το συγκεκριμένο τμήμα έχει αναλάβει να κατασκευάσει η Ολυμπία Οδός. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τον Μάρτιο του 2025 προβλέπεται να αποδοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα Κάτω Αχαΐα–Πύργος, μήκους 56 χλμ., και το καλοκαίρι του 2025 να ολοκληρωθεί πλήρως το έργο. Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου θα έχει συνολικό μήκος 74,5 χιλιόμετρα, το πλάτος του οδοστρώματος θα υπερβαίνει τα 21 μέτρα, ενώ το παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο θα έχει μήκος 124 χιλιόμετρα. Θα υπάρχουν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων (Κάτω Αχαΐα με ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι - Κυλλήνη και Χανάκια με ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη - Πύργος) και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων (στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα).

αυτοκινητόδρομος Πατρών - Πύργου

Επέκταση Λεωφόρου Κύμης

Σημαντική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και κυρίως στην έξοδο της Αττικής Οδού προς την Εθνική Οδό στον κόμβο Μεταμόρφωσης, αναμένεται να προσφέρει η ολοκλήρωση της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα έχει μήκος 3,5 χλμ. και θα περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη αστική σήραγγα.

Ο σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει:

Την επέκταση που θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.

Μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.

Όπως έχει αναφέρει αρκετές φορές η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δεν θα υπάρξουν διόδια για το τμήμα αυτό, καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο. Η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί μία μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων.

επέκταση Λεωφόρου Κύμης

Φωτογραφίες: Αρχείο Gazzetta

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!