Tζο Μπάιντεν, ένας «αυτοκινητάς» στο Λευκό Οίκο

Gazzetta team
Tζο Μπάιντεν, ένας «αυτοκινητάς» στο Λευκό Οίκο
O νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ προέρχεται από οικογένεια petrolheads, που αγαπούν την οδήγηση και το αυτοκίνητο και σκοπεύει να αλλάξει ριζικά την πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ στον συγκεκριμένο κλάδο της αμερικανικής οικονομίας.

Ο Τζο Μπάιντεν ορκίστηκε νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ και μία από τις προτεραιότητές του θα είναι και η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ο συγκεκριμένος κλάδος δεινοπάθησε επί κυβέρνησης Τραμπ εξαιτίας και του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ, Ευρώπης και Κίνας, οπότε ο νέος κάτοικος του Λευκού Οίκου έχει θέσει ως στόχο να τον επαναφέρει σε μία κανονικότητα. Ο Μπάιντεν έχει και έναν λόγο παραπάνω για να το κάνει, καθώς δηλώνει φανατικός φίλος της οδήγησης και των γρήγορων μοντέλων μεγάλου κυβισμού, ενώ ο πατέρας του ήταν ιδιοκτήτης μεγάλης αντιπροσωπείας αυτοκινήτων και ο ίδιος ανδρώθηκε μέσα σε αυτήν.

O Mπάιντεν είναι δηλωμένος λάτρης των κλασικών Corvette.

Ο 78χρονος υπήρξε επίσης Αντιπρόεδρος στην κυβέρνηση Ομπάμα, που στήριξε έμπρακτα την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία την περίοδο της οικονομικής κρίσης με «ενέσεις» δισεκατομμυρίων χάρη στις οποίες διασώθηκαν οι δύο από τους τρεις ‘’Βig Three’’ ομίλους με έδρα το Ντιτρόιτ, δηλαδή η General Motors, η FiatChrysler (FCA) και η Ford. Επί κυβέρνησης Τραμπ είναι γεγονός ότι είχε αυξηθεί –μέχρι να ξεσπάσει η πανδημία του κορονοϊού- ο αριθμός των εργαζομένων στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ, ωστόσο ανάλογη αύξηση είχε σημειωθεί και επί Ομπάμα.

O Πρόεδρος των ΗΠΑ μιλά σε εργαζόμενους της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η συμφωνία του Τραμπ με το Μεξικό, όπου λειτουργούν αρκετά εργοστάσια αυτοκινήτων με προορισμό τις ΗΠΑ, συνέβαλε στη διατήρηση των θέσεων εργασίας στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, οπότε δεν πρόκειται να την πειράξει ο Μπάιντεν. Ωστόσο θα επαναφέρει σε ισχύ άλλες συμφωνίες, που είχε ακυρώσει ο απερχόμενος Πλανητάρχης και είχαν κοστίσει αρκετές θέσεις εργασίας, καθώς δυσκόλεψαν μεταξύ άλλων την πρόσβαση σε σημαντικές αγορές του εξωτερικού.

Εξομάλυνση με την Κίνα

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κίνας. Ο νέος Πρόεδρος θα διαπραγματευθεί σκληρά με τους Κινέζους, αλλά χωρίς τα επιθετικά δημόσια σχόλια του προκατόχου του στο Twitter, που δημιούργησαν ένα πολεμικό κλίμα και προκάλεσαν αντίποινα με τη μορφή υψηλών δασμών από την άλλη πλευρά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να καταρρεύσουν οι εξαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, κάτι που θέλει να αποφύγει με κάθε τρόπο πλέον ο Μπάιντεν. Ετσι θα περιοριστεί σε μία ήπια φορολόγηση των αυτοκινήτων που θα κατασκευάζονται από αμερικανικές μάρκες στην Κίνα και θα εξάγονται ακολούθως στις ΗΠΑ, σε συμφωνία ωστόσο με τους Κινέζους και χωρίς κραυγαλέες απειλές και εκβιασμούς.

Αυστηρότερα όρια ρύπων

Η νέα κυβέρνηση θα επαναφέρει επίσης τους παλαιότερους στόχους όσον αφορά στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα καινούρια αυτοκίνητα. Προ Τραμπ είχε καθοριστεί το συγκεκριμένο ποσοστό σε 3,5% ετησίως, όμως ο Ντόναλντ την είχε περιορίσει στο 1,5% με αποτέλεσμα να…διαμαρτυρηθούν ακόμη και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, επειδή είχαν δρομολογήσει ήδη τεράστιες επενδύσεις στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Σύνθημα του Μπάιντεν είναι το «αγοράζετε αμερικανικά προϊόντα».

Η πολιτική του Τραμπ ήταν απολύτως κοντόφθαλμη, επειδή προστάτευε μόνον προσωρινά τις θέσεις εργασίας και την κερδοφορία, ωστόσο απειλούσε μεσοπρόθεσμα την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων εταιρειών στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκίνησης. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Pick-ups, που δεν αφορά μόνον τον Τραμπ αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις των ΗΠΑ, καθώς για τα εισαγόμενα μοντέλα αυτής της κατηγορίας προβλέπονται από το 1963 δασμοί ύψους 25%. Ετσι παίζουν τα αμερικανικά Pick-ups μόνα τους στην αγορά των ΗΠΑ, οι εταιρείες κερδίζουν απίστευτα χρήματα από αυτά, ωστόσο στο εξωτερικό δεν έχουν συνήθως καμία τύχη επειδή έχουν ξεφύγει σε διαστάσεις, είναι ενεργοβόρα και παραπέμπουν σε δεινόσαυρους της ασφάλτου.

Κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση

Ο Μπάιντεν σχεδιάζει να επαναφέρει τα αυστηρότερα όρια εκπομπής ρύπων που προβλέπονταν επί Ομπάμα, ενώ σκοπεύει να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου με τη μέθοδο Fracking. Aυτό θα οδηγήσει αρχικά σε αύξηση της τιμής των καυσίμων, με ό,τι συνεπάγεται για τη βιομηχανία και τις μεταφορές, αλλά και σε μείωση των θέσεων εργασίας. Μακροπρόθεσμα ωστόσο θα συμβάλλει σε μία αλλαγή κατεύθυνσης στις συγκοινωνίες και στις μεταφορές στις ΗΠΑ, ενώ η νέα κυβέρνηση θα επενδύσει μαζικά ώστε να δημιουργηθούν ένα εκατομμύριο καινούργιες θέσεις στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα αναπτυχθεί το δημόσιο δίκτυο υποδομών για ηλεκτροκίνητα οχήματα και θα προστεθούν στους ήδη υπάρχοντες 88.000 φορτιστές έως το 2030 άλλες 500.000. Επίσης θα δοθούν οικονομικά και άλλου είδους κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, εφόσον πρόκειται για αυτοκίνητα made in USA.

Στήριξη από τα συνδικάτα

Είναι χαρακτηριστικό, ότι το αμερικανικό συνδικάτο εργαζομένων UAW υποστηρίζει τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες του petrolhead, που ετοιμάζεται να εγκατασταθεί στον Λευκό Οίκο, καθώς τις θεωρεί και αυτό αναγκαίες για το μέλλον. Ωθηση στον εγχώριο κλάδο του αυτοκινήτου αναμένεται να δώσει και το νέο φορολογικό σύστημα που σκέφτεται να εφαρμόσει ο Μπάιντεν. Ο Τραμπ είχε μειώσει τη φορολογία των επιχειρήσεων, αλλά από το δικό του σύστημα έβγαιναν ωφελημένοι πλουσιότεροι πολίτες, ένα σημαντικό μέρος των οποίων αγοράζει στις ΗΠΑ εισαγόμενα μοντέλα, γιατί…μπορεί. Με τα νέα δεδομένα, θα υπάρξουν φοροελαφρύνσεις για τα μικρομεσαία στρώματα της αμερικανικής κοινωνίας, δηλαδή για τους εν δυνάμει πελάτες μαζικότερων μοντέλων εγχώριας προέλευσης.

Ωφελημένοι και οι Γερμανοί

Οι κυοφορούμενες αλλαγές στις ΗΠΑ, όσον αφορά στην πολιτική σχετικά με το αυτοκίνητο, θα ωφελήσουν εκτός των άλλων και τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδιαίτερα μάλιστα τη γερμανική που χαίρει μεγάλης εκτίμησης στη Βόρεια Αμερική. Οι Ευρωπαίοι θα έχουν πλέον απέναντί τους έναν προβλέψιμο και λογικό συνομιλητή, ο οποίος δεν θα τους απειλεί συνεχώς με επιπρόσθετους δασμούς και άλλου είδους εμπόδια. Ετσι θα νιώθουν μία σιγουριά αντί της αντιπαραγωγικής ανασφάλειας που τους διακατείχε επί Τραμπ και θα μπορέσουν να διαμορφώσουν αποτελεσματικότερες μακροχρόνιες στρατηγικές, διασφαλίζοντας μεταξύ άλλων και θέσεις εργασίας στις χώρες, όπου εδρεύουν.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!