Πόσο αποτελεσματικά είναι τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (pics & vid)

Gazzetta team
Πόσο αποτελεσματικά είναι τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (pics & vid)
Ο οργανισμός αξιολόγησης Euro NCAP αποδεικνύει ότι τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης δεν αποδίδουν το ίδιο σε όλα τα αυτοκίνητα.

Την τελευταία δεκαετία όλο και περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων ενσωματώνουν στα νέα μοντέλα τους πλειάδα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, τα οποία ανήκουν στο βασικό ή στον προαιρετικό εξοπλισμό.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος για την αυτόνομη κίνηση των οχημάτων, περνά μέσα από την εξέλιξη τεχνολογιών που σταδιακά θα υποκαθιστούν όλο και περισσότερο τις αντιδράσεις του οδηγού. Ένα πρωταρχικό παράδειγμα είναι το Highway Assist, μια τεχνολογία που έχει σχεδιαστεί για να κάνει την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο ασφαλέστερη, μειώνοντας την κόπωση και ενθαρρύνοντας την ασφαλή συμπεριφορά.

ADAS Euro NCAP

Το Highway Assist βοηθά τον οδηγό να διατηρεί σταθερή ταχύτητα, να κρατά μια ασφαλή απόσταση από το όχημα εμπρός του και να διατηρεί το αυτοκίνητό του στο κέντρο της λωρίδας, συνδυάζοντας το «έξυπνο» Adaptive Cruise Control (ACC) με το Lane Centering (LC).

Ωστόσο σε όλα αυτά τα συστήματα, μηδενός εξαιρουμένου σήμερα, βασικός και απαράβατος όρος είναι η απόλυτη προσοχή και εμπλοκή του οδηγού στη διαδικασία. Καθώς τα συστήματα υποβοήθησης δεν είναι ακόμα άψογα στη λειτουργία τους, απαγορεύεται τόσο νομικά όσο και τεχνικά να έχουν τον πλήρη έλεγχο, ενώ ο οδηγός είναι ο μόνος υπεύθυνος για την τήρηση του ΚΟΚ και φυσικά την ασφαλή οδήγηση του αυτοκινήτου.

Ford Kuga

Επομένως, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS), έχουν ως μόνο σκοπό αυτό που υπονοεί και η ονομασία τους, την υποβοήθηση και όχι την υποκατάσταση του οδηγού.

Τι έδειξαν οι δοκιμές

Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα έρχεται να δώσει ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός αξιολόγησης νέων αυτοκινήτων, ο Euro NCAP (European New Car Assesstment Programme).

Προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής υιοθέτηση των τεχνολογιών υποβοήθησης της οδήγησης από τους καταναλωτές, ο Euro NCAP ανακοίνωσε σήμερα ότι ανέπτυξε ένα ειδικό πρωτόκολλο δοκιμών και αξιολόγησης και ένα σύστημα βαθμολόγησης.

Τα νέα πρωτόκολλα αξιολόγησης του Euro NCAP επικεντρώνονται σε δύο βασικούς τομείς:

  1. Επάρκεια υπoβοήθησης (Assistance Competence). Εδώ εξετάζεται η ισορροπία μεταξύ των ικανοτήτων του συστήματος (Υποβοήθηση οχήματος – Vehicle Assistance) και του βαθμού στον οποίο διατηρεί τον οδηγό εστιασμένο και σε εγρήγορση (Συμμετοχή Οδηγού – Driver Engagement).

  2. Ασφαλής υποστήριξη (Safety Backup). Εδώ εξετάζεται η αποτελεσματικότητα των συστημάτων σε κρίσιμες καταστάσεις.

Τα πρώτα αποτελέσματα

Η πιο πρόσφατη σειρά δοκιμών με βάση τα παραπάνω δεδομένα περιλαμβάνει δέκα αυτοκίνητα που προσφέρουν το σύστημα Highway Assist: το Audi Q8, τη BMW 3, το Ford Kuga, τη Mercedes GLE, το Nissan Juke, το Peugeot 2008, το Renault Clio, το Tesla Model 3, το Volkswagen Passat και το Volvo V60.

Η γενική αξιολόγηση του Euro NCAP που όλοι γνωρίζουμε, αναφορικά με τη συνολική απόδοση κάθε αυτοκινήτου στους τομείς της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, περιλαμβάνει μια πεντάβαθμη κλίμακα που αποδίδεται με αντίστοιχα αστέρια.

ADAS Euro NCAP

Στην προκειμένη ωστόσο περίπτωση, χρησιμοποιείται μια κλίμακα τεσσάρων επιπέδων, που χαρακτηρίζει την απόδοση των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης ως: Βασική, Μέτρια, Καλή και Πολύ καλή.

Όπως θα διαπιστώσουμε στη συνέχεια, τα αποτελέσματα των 10 αυτοκινήτων που αξιολογήθηκαν, επηρεάστηκαν από δύο πολύ σημαντικούς παράγοντες, όχι απαραίτητα αντίστοιχης βαρύτητας: το κόστος τους και την ηλικία τους. Τα πιο πρόσφατα και ακριβά αυτοκίνητα ξεχώρισαν, τα πιο ηλικιωμένα και φθηνά γεννούν ερωτήματα.

Τα συμπαγή και σχετικά οικονομικά Renault Clio και Peugeot 2008 βαθμολογήθηκαν στη χαμηλότερη, τη «Βασική» κλίμακα.

ADAS Euro NCAP

Το Volkswagen Passat, το Nissan Juke, το Volvo V60 και το Tesla 3 βαθμολογήθηκαν «Μέτρια». Ωστόσο, ειδικά για το Tesla 3 πρέπει να σημειωθεί ότι παρότι η αποτελεσματικότητα των συστημάτων του είναι κορυφαία, δεν κάνει τίποτα για να διατηρήσει τον οδηγό ενεργό και συμμέτοχο.

ADAS Euro NCAP

Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί το Ford Kuga, που η απόδοσή του χαρακτηρίζεται «Καλή». Το μοντέλο αποδεικνύει ότι καλά σχεδιασμένα και ρυθμισμένα συστήματα με σωστή απόδοση, μπορούν να είναι διαθέσιμα όχι μόνο σε αυτοκίνητα υψηλού κόστους.

ADAS Euro NCAP

Αναμενόμενα ίσως, τρία πρόσφατα και υψηλού κόστους μοντέλα της premium κατηγορίας -η Mercedes-Benz GLE, η BMW 3 και το Audi Q8- αποσπούν την κορυφαία διάκριση «Πολύ καλή» για τη λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης.

Ως επίλογο αξίζει να σημειώσουμε ότι ακόμα και όταν η αποτελεσματικότητα των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης δεν είναι άμεμπτη, η ύπαρξή τους είναι μπορεί να σώσει ζωές, υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι ο οδηγός παραμένει πάντα σε εγρήγορση.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!