ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE

Έρχονται τα χιονολάστιχα – Τι πρέπει να γνωρίζετε (pics & vid)

Έρχονται τα χιονολάστιχα – Τι πρέπει να γνωρίζετε (pics & vid)

Χιονολάστιχα

Η χρήση χειμερινών ελαστικών αντί για αντιολισθητικές αλυσίδες είναι μια καλή ιδέα, η οποία έχει μεγάλη εφαρμογή στην Ευρώπη αλλά όχι στη χώρα μας.

Η ανακοίνωση του υπουργού Υποδομών και  Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, ότι εξετάζεται το μέτρο της υποχρεωτικής τοποθέτησης χειμερινών ελαστικών στα αυτοκίνητα για κάποιους μήνες τους έτους, μοιραία οδηγεί σε πλήθος ερωτηματικών: Τι είναι τα χιονολάστιχα, πόσο κοστίζουν, τι συμβαίνει την υπόλοιπη Ευρώπη και τι πρέπει να γίνει στη χώρα μας;

 

Τι είναι και πόσο κοστίζουν τα χειμερινά ελαστικά

 

Τα χιονολάστιχα, λόγω του συστατικού silica που έχουν σε μεγαλύτερη ποσότητα στη δομή του πέλματός τους σε σχέση με τα θερινά ελαστικά, έχουν την ικανότητα να παραμένουν μαλακά και να προσφέρουν πρόσφυση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Ταυτόχρονα, τόσο το πέλμα όσο και η σχεδίασή του έχουν την ικανότητα να βρίσκουν πρόσφυση στους κρυστάλλους του πάγου ή του χιονιού που καλύπτουν το οδόστρωμα. Η σήμανση που χαρακτηρίζει τα χειμερινά ελαστικά είναι μια νιφάδα χιονιού εντός ενός πλαισίου που θυμίζει κορυφή βουνού και είναι πάντα χαραγμένη στο προφίλ τους. Χειμερινά ελαστικά νοούνται επίσης τα M+S (Mud + Snow).

 

Σήμανση χειμερινών ελαστικών στο προφίλ τους

 

Αντίθετα με τη γενική αντίληψη πολλών οδηγών, τα χειμερινά ελαστικά δεν είναι κατ' ανάγκη ακριβότερα από τα θερινά. Το κόστος μιας τετράδας χειμερινών ελαστικών διάστασης 185/65/15 μεγάλης πολυεθνικής μάρκας ανέρχεται στα 260 ευρώ περίπου, όταν για την ίδια διάσταση θερινών ελαστικών της ίδιας μάρκας, το χαμηλότερο κόστος είναι περίπου 240 ευρώ.

 

Τι κάνουν οι ευρωπαϊκές χώρες

 

Στην Ευρώπη τα χειμερινά ελαστικά ή χιονολάστιχα, είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιούνται σε λίγες μόνο χώρες. Πιο συγκεκριμένα, στη Σουηδία, στη Φιλανδία, στην Εσθονία, στη Λετονία, στη Λιθουανία, στη Σλοβενία, στην Κροατία και στην Βουλγαρία. Σε άλλες βόρειες χώρες, η χρήση χειμερινών ελαστικών είναι υποχρεωτική μόνο σε συνθήκες παγετού ή πολύ χαμηλών θερμοκρασιών. Συγκεκριμένα στην Ισλανδία, τη Νορβηγία, τη Γερμανία, την Αυστρία, την Πολωνία, την Τσεχία και τη Ρουμανία. Σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία, τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά σε δρόμους με ειδική σήμανση. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει θερινά ελαστικά, τότε εναλλακτικά υπάρχει η δυνατότητα χρήσης αντιολισθητικών αλυσίδων στους παραπάνω δρόμους.

 

Στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στη Δανία, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, στο Ενωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία, δεν υπάρχει η πρόβλεψη χρήσης χειμερινών ελαστικών. Εννοείται πως όπου προβλέπεται η χρήση χειμερινών ελαστικών, αφορά και τα τέσσερα του αυτοκινήτου. Δεν ισχύει δηλαδή ότι με τις αντιολισθητικές αλυσίδες, που μπορούν να τοποθετηθούν μόνο στους κινητήριους τροχούς του οχήματος. Στον πίνακα που ακολουθεί αποτυπώνεται παραστατικά τι ισχύει στην Ευρώπη αναφορικά με τα χειμερινά ελαστικά.

 

Χάρτης χρήσης χειμερινών ελαστικών στην Ευρώπη

Κόκκινο: Υποχρεωτική χρήση. Κίτρινο: Υποχρεωτική χρήση σε συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες. Μπλε: Χρήση σε δρόμους με ειδική σήμανση αντί αλυσίδων. Πράσινο: Καμία πρόβλεψη για χειμερινά ελαστικά

 

Χειμερινά ελαστικά, μόνο το χειμώνα

 

Σε καλοκαιρινές θερμοκρασίες, λόγω του πολύ μαλακού πέλματος, τα χιονολάστιχα παρουσιάζουν υπέρμετρη φθορά. Έτσι, σύμφωνα με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ελαστικών:

  • Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται τους μήνες με υψηλές θερμοκρασίες.

  • Όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, ακόμα και το χειμώνα, μην οδηγείτε με μεγάλες ταχύτητες, καθώς υπάρχει η πιθανότητα υπερθέρμανσης και αποκόλλησης κομματιών του πέλματος.

  • Δεν πρέπει να οδηγείτε στο όριο της πρόσφυσης σε στεγνό οδόστρωμα, καθώς το μαλακό πέλμα θα παρουσιάσει υπέρμετρη φθορά.

  • Τα χειμερινά ελαστικά δεν συνδυάζονται με αντιολισθητικές αλυσίδες. Οι τελευταίες, τοποθετούνται μόνο σε τροχούς με θερινά ελαστικά.

  • Παλαιότερα τα χειμερινά ελαστικά είχαν χαμηλότερο δείκτη ταχύτητας από τα θερινά, πλέον όμως δεν ισχύει αυτός ο περιορισμός, καθώς υπάρχουν χειμερινά ελαστικά με δείκτη ταχύτητας W, δηλαδή έως 270 χλμ./ώρα.

 

​Υπερβολή η υποχρεωτική χρήση

 

Από όλα τα παραπάνω εύκολα  καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η υποχρεωτική χρήση των χειμερινών ελαστικών δεν είναι η καλύτερη ιδέα για τις ελληνικές συνθήκες. Η ύπαρξή τους εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο ασφάλειας στο χιόνι και στον πάγο, ωστόσο στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας μας τέτοιες συνθήκες θα συναντήσει κανείς ελάχιστες μέρες το χρόνο. Έτσι, θα πρέπει να προτείνονται εναλλακτικά της χρήσης αλυσίδων, όπως αποδεικνύει και η ευρωπαϊκή πρακτική.