Ήταν η ήττα της Red Bull στην Ισπανία αναπόφευκτη;

Gazzetta team
Ήταν η ήττα της Red Bull στην Ισπανία αναπόφευκτη;
Εξετάζουμε αν υπήρχε κάτι που θα μπορούσε να κάνει η Red Bull για να φέρει τον Φερστάπεν μπροστά από τον Χάμιλτον

Ο αγώνας της Formula 1 στην Ισπανία ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρων και ο τρόπος που εξελίχθηκε αφήνει το περιθώριο να γίνουν πολλές διαφορετικές εκτιμήσεις για το αν θα μπορούσαν οι επιλογές των ομάδων, κυρίως της Red Bull που τελικά τον έχασε, να έχουν φέρει διαφορετική έκβαση. Μετά το τέλος του, τόσο ο Μαξ Φερστάπεν όσο και ο επικεφαλής της ομάδας Κρίστιαν Χόρνερ δήλωναν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα για να ανατρέψουν το αποτέλεσμα. Ο Λιούις Χάμιλτον και η Mercedes, κατά τη γνώμη τους, είχαν και την ταχύτητα και το τακτικό πλεονέκτημα στη Βαρκελώνη και έτσι το τελικό αποτέλεσμα, η νίκη δηλαδή του Βρετανού, ήταν αναπόφευκτο.

Αυτές οι περιπτώσεις όμως πολύ συχνά δίνουν την ευκαιρία σε εμάς να κάνουμε τους «προπονητές της εξέδρας» -ή καλύτερα τους «υπεύθυνους στρατηγικής της εξέδρας»- και να αρχίσουμε να ψάχνουμε τι θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά για να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα. Με την εκ των υστέρων γνώση ως εργαλείο, λοιπόν, ας εξετάσουμε μερικές από τις περιπτώσεις.

Η αδράνεια στο 2ο pit stop του Χάμιλτον

Η νίκη του Λιούις Χάμιλτον οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στη στρατηγική της Mercedes, που τον κάλεσε για 2ο pit stop στον 42ο γύρο (24 γύρους πριν από το τέλος του αγώνα) και του έδωσε την ευκαιρία να επιτεθεί στον Φερστάπεν με πολύ πιο φρέσκα ελαστικά. Πριν από το pit stop ο Χάμιλτον βρισκόταν 1 δευτερόλεπτο πίσω από τον Φερστάπεν και όταν επέστρεψε στην πίστα μετά από αυτό η διαφορά τους είχε ανέβει σχεδόν στα 23”. Ο Χάμιλτον με τη μεσαία γόμα της Pirelli κινήθηκε ταχύτατα, έφτασε τον Φερστάπεν 5 γύρους πριν από το τέλος, τον πέρασε εύκολα και πήρε τη νίκη.

Στο σημείο που ο Χάμιλτον έκανε το pit stop, η επιλογή της Red Bull ήταν να αφήσει τον Φερστάπεν στην πίστα, πιστεύοντας (ή ελπίζοντας) ότι το πλεονέκτημα της πρωτοπορίας θα ήταν ισχυρότερο, όπως είναι ο «κανόνας» στο Circuit de Catalunya, όπου οι προσπεράσεις δεν είναι εύκολες. Αποδείχτηκε ότι δεν ήταν.

Τι θα μπορούσε να κάνει η Red Bull για να αποτρέψει αυτή την έκβαση; Μία άποψη είναι ότι θα μπορούσε να είχε αντιδράσει αμέσως και να βάλει τον Φερστάπεν στα pit για αλλαγή ελαστικών αμέσως μετά τον Χάμιλτον. Σε αυτήν περίπτωση ο Ολλανδός θα επέστρεφε στην πίστα πιθανότατα πίσω από τον Βρετανό. Αν του έβαζαν τη μεσαία γόμα θα ήταν πολύ δύσκολο να προσπεράσει γιατί οι Mercedes έχουν αποδείξει επανειλημμένως ότι είναι ταχύτερες με τις πιο σκληρές γόμες. Αν όμως έβαζε τη μαλακή γόμα (είχε ένα καινούριο σετ διαθέσιμο) θα μπορούσε να αντισταθμίσει τη διαφορά ταχύτητας και να έχει τη δυνατότητα να δώσει τη μάχη του. Αν μάλιστα δεν ήταν σίγουροι ότι η μαλακή γόμα θα τους έβγαζε μέχρι το τέλος του αγώνα, θα μπορούσαν να περιμένουν λίγους γύρους για να κάνουν την αλλαγή.

Το ερώτημα είναι αν το 2ο pit stop του Χάμιλτον έπιασε την ομάδα της Red Bull εξαπίνης ή αν ήταν μια κίνηση που την είχαν δει εκ των προτέρων και είχαν συμπεράνει ότι δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι γι’ αυτήν. Στον αγώνα της Βαρκελώνης πάντως η Red Bull δεν έδειξε να λειτουργεί υποδειγματικά. Στο πρώτο pit stop του Φερστάπεν, για παράδειγμα, δεν τον περίμεναν στα pit (γιατί ο ίδιος δεν είχε ειδοποιήσει ότι μπαίνει) και δεν ήταν έτοιμοι, με αποτέλεσμα να χαθούν λίγα δευτερόλεπτα.

Μια πιο ακραία επιλογή

Αν υποθέσουμε ότι η κίνηση της Mercedes με το 2ο pit stop του Χάμιλτον μπορούσε να προβλεφθεί (οι ομοιότητες με τον αγώνα της Ουγγαρίας του 2019 είναι πολλές και εκεί ο Χάμιλτον κέρδισε με παρόμοιο τρόπο, κάτι που οι μηχανικοί της Red Bull σίγουρα είχαν υπόψη τους), υπάρχει η άποψη που λέει ότι η στρατηγική των «Ταύρων» θα έπρεπε να είναι πολύ πιο επιθετική. Θα μπορούσαν δηλαδή να φέρουν τον Φερστάπεν για αλλαγή ελαστικών πριν από τον Χάμιλτον. Με αυτό τον τρόπο θα έχαναν την πρωτοπορία στον αγώνα, αφού αν το έκαναν αυτό η Mercedes δεν θα φώναζε μέσα τον Βρετανό, μια και σχεδόν σίγουρα θα έβγανε στην πίστα πίσω από τον Ολλανδό και θα είχαν και οι δύο φρέσκα ελαστικά, οπότε το πλεονέκτημα του πρωτοπόρου θα υπερίσχυε.

Το πρόβλημα σε αυτήν την περίπτωση είναι αν ο Φερστάπεν θα είχε αρκετή ταχύτητα για να φτάσει και να περάσει τον Χάμιλτον πριν από το τέλος του αγώνα. Με τα μεσαία ελαστικά οι Red Bull δεν είναι τόσο γρήγορες όσο οι Mercedes, οπότε η αντιστροφή του σκηνικού που είδαμε δεν ήταν εύκολο να συμβεί. Με τη μαλακή γόμα είναι αδύνατον να ξέρουμε αν ο Φερστάπεν θα ήταν αρκετά γρήγορος και αν στο τέλος θα είχαν αρκετή ζωή τα ελαστικά του για να μπορέσει να προσπεράσει.

Ο παράγων Πέρεζ

Η Mercedes και ο Χάμιλτον είχαν την ευχέρεια να συλλάβουν και να εκτελέσουν τη στρατηγική τους κίνηση για έναν ακόμα λόγο. Μπορούσαν να επικεντρωθούν σε ένα μόνο στόχο -τον Φερστάπεν- χωρίς να ανησυχούν για τον άλλο οδηγό της Red Bull. Ο Σέρχιο Πέρεζ όλο αυτό το 3ήμερο ήταν μακριά από το ρυθμό των πρωτοπόρων και ουσιαστικά δεν έπαιξε ρόλο στην έκβαση του αγώνα. Ο Μεξικανός, βέβαια, είχε το πρόβλημα με τον ώμο του, που δεν του επέτρεψε να λειτουργήσει στο 100% μέσα στο μονοθέσιο, ωστόσο η απουσία του από εκεί που θα έπρεπε να είναι ήταν καθοριστική στον αγώνα της Κυριακής.

Αν ο Πέρεζ βρισκόταν στη «φυσιολογική» και αναμενόμενη θέση του, δηλαδή κάπου κοντά στον Βάλτερι Μπότας, η στρατηγική του Χάμιλτον δεν θα μπορούσε να εκτελεστεί το ίδιο εύκολα και αποτελεσματικά. Προϋπόθεση για να λειτουργήσει η στρατηγική της Mercedes ήταν ο Χάμιλτον να κυνηγήσει να και να φτάσει όσο πιο γρήγορα γινόταν τον Φερστάπεν. Σε κάποιο σημείο ο Χάμιλτον θα συναντούσε τον Μπότας, ο οποίος φυσικά δεν θα τον εμπόδιζε και έτσι θα μπορούσε να συνεχίσει την καταδίωξη. Αν όμως είχε μπροστά του και τον Πέρεζ εκτός από τον ομόσταβλό του, σε μια πίστα που είναι δύσκολο να προσπεράσεις, ήταν πολύ πιθανό ότι θα έχανε αρκετό χρόνο μέχρι να καταφέρει να περάσει και αυτό ίσως ήταν αρκετό για να κρατηθεί μπροστά ο Φερστάπεν.

Ότι ο Πέρεζ, βέβαια, δεν ήταν εκεί που έπρεπε ήταν θέμα της κακής θέσης στην εκκίνηση του Μεξικανού και του υποδεέστερου ρυθμού του και οι μηχανικοί της Red Bull δεν είχαν περιθώρια με κάποια στρατηγική να τον φέρουν μπροστά από τον Χάμιλτον για να παίξει κάποιο ρόλο στον αγώνα.

Με τα «αν» δεν γράφεται ιστορία

Οι άνθρωποι των ομάδων σίγουρα έχουν τα δεδομένα και την εμπειρία για να γνωρίζουν αν έχουν κάνει τις σωστές κινήσεις. Στη Red Bull ισχυρίζονται ότι δεν θα μπορούσαν να έχουν κάνει για να αλλάξουν το αποτέλεσμα και οφείλουμε να το δεχτούμε. Το μοναδικό ερώτημα είναι αν η Red Bull θα μπορούσε -ή θα έπρεπε- να είχε προσπαθήσει να δώσει στον οδηγό της τουλάχιστον την ευκαιρία να παλέψει για τη νίκη και όχι να είναι απλώς «εύκολος στόχος» (sitting duck) για τον Χάμιλτον στο τέλος, όπως είπε ότι ένιωσε ο Φερστάπεν.

Ακολουθήστε την σελίδα του InMotion στο Facebook!