Αγορά αυτοκινήτου: Άνοδος από το 2020, πτώση από το 2019

Κώστας Παστρίμας
Αγορά αυτοκινήτου: Άνοδος από το 2020, πτώση από το 2019
Οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων στο πρώτο 5μηνο του 2021 δίνουν εικόνα επιστροφής στην κανονικότητα

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΕΑ) έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία για τις ταξινομήσεις νέων οχημάτων στην Ελλάδα τον Μάιο του 2021 αλλά και το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου, το πρώτο 5μηνο δηλαδή της χρονιάς που διανύουμε. Στα στοιχεία αυτά, που προέρχονται από την ΕΛΣΤΑΤ, φαίνεται αρκετά μεγάλη άνοδος στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων σε σχέση με το 2020, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο της περσινής χρονιάς ξεκίνησε το καθολικό λοκ-ντάουν λόγω της πανδημίας Covid-19 και τα νούμερα επηρεάστηκαν πολύ.

Η σύγκριση με το 2019 είναι αντιπροσωπευτική

Για το λόγο αυτόν, έχει μεγαλύτερο νόημα να συγκρίνουμε τις φετινές ταξινομήσεις με τις αντίστοιχες του 2019. Όπως παρατηρούμε στο σχετικό πίνακα, που μπορείτε να δείτε παρακάτω, τόσο τον Μάιο όσο και το πρώτο 5μηνο του 2021 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ήταν κατά 21,6% και 15,1% μειωμένες σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, σημαντικό στοιχείο αποτελεί ότι λόγω της έλλειψης ημιαγωγών στην παγκόσμια αγορά, οι παραδόσεις νέων αυτοκινήτων γίνονται με χαμηλότερο ρυθμό από τον κανονικό.

Μάιος 2021Μάιος 2020Μάιος 2019Μεταβολή 2021/2020Μεταβολή 2021/2019
Καινούργια επιβατικά10.8504.49713.832141,30%-21,60%
Καινούργια φορτηγά93352274078,70%26,10%
(ελαφρά και βαρέα)
Καινούργια λεωφορεία47567840,00%-29,90%
Καινούργια δίκυκλα5.3953.6554.84547,60%11,40%
(πλέον των 50 cc)
Ιανουάριος - Μάιος 2021Ιανουάριος - Μάιος 2020Ιανουάριος - Μάιος 2019Μεταβολή Ιαν.-Μάι. 2021/2020 Μεταβολή Ιαν.-Μάι. 2021/2019
Καινούργια επιβατικά44.48728.32152.42457,10%-15,10%
Καινούργια φορτηγά 4.5112.7143.42566,20%31,70%
(ελαφρά και βαρέα)
Καινούργια λεωφορεία14012522112,00%-36,70%
Καινούργια δίκυκλα 16.92010.66213.98358,70%21,00%
(πλέον των 50 cc)

Ακριβώς αντίθετη είναι η εικόνα όσον αφορά τα φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) καθώς υπάρχει σημαντική αύξηση στις ταξινομήσεις σε σχέση και με το 2019 και με το 2020. Και εδώ ενδέχεται να έχει παίξει το ρόλο της η πανδημία, καθώς οι ανάγκες για μεταφορά προϊόντων αυξήθηκε μαζί με την αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών. Αύξηση στις ταξινομήσεις παρατηρείται και στον τομέα των νέων δικύκλων (άνω των 50 κ.εκ.), όπου εκτός από την αναμενόμενη άνοδο σε σχέση με το 2020, στο πρώτο 5μηνο της φετινής χρονιάς υπάρχει αύξηση 21,0% σε σχέση με το 2019.


Τα σουπερμίνι βασιλεύουν

Κοιτάζοντας τις κατηγορίες (Segments) των νέων επιβατικών αυτοκινήτων για το πρώτο 5μηνο, παρατηρούμε ότι τα σουπερμίνι (Β Segment) παραμένουν στην κορυφή των προτιμήσεων των αγοραστών, κερδίζοντας με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο, που φτάνει στο 49,7%. Ακολουθεί η κατηγορία των μικρομεσαίων (C Segment) με 33,6%. Από τα καινούρια επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν to 5μηνο σχεδόν τα μισά (48,2%) ήταν SUV. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τις ταξινομήσεις ανά κατηγορία.

SegmentΜάιος 2021Μάιος 2020ΔιαφοράΙανουάριος -Μάιος 2021Ιανουάριος -Μάιος 2020Διαφορά
(μονάδες μεριδίου)(μονάδες μεριδίου)
A13,10%6,10%79,50%9,30%0,2
A-SUV1,00%1,70%-0,71,20%1,80%-0,7
A TOTAL14,10%7,80%6,310,70%11,10%-0,4
B27,70%29,60%-1,929,40%29,10%0,3
B-SUV20,70%19,50%1,220,40%18,10%2,2
B TOTAL48,30%49,00%-0,749,70%47,20%2,5
C11,20%12,10%-0,912,80%12,80%-0,1
C-SUV21,10%24,20%-3,120,80%22,00%-1,1
C TOTAL32,20%36,20%-433,60%34,80%-1,2
D1,10%1,80%-0,71,90%1,50%0,4
D-SUV2,20%2,30%-0,12,40%2,60%-0,2
D TOTAL3,30%4,10%-0,84,30%4,10%0,2
E0,20%0,20%-0,10,20%0,20%-0,1
E-SUV0,40%0,30%0,10,40%0,30%0
E TOTAL0,50%0,50%00,50%0,60%0
F-G0,10%0,10%00,00%0,10%0
F-G-SUV0,10%0,20%-0,10,10%0,10%0
F-G TOTAL0,20%0,30%-0,10,20%0,20%0
SPORTS0,30%0,20%0,10,10%0,10%0
MPV0,10%0,20%00,10%0,10%0
MPV-M/COMBI0,90%1,60%-0,70,80%1,70%-0,9
100,00%100,00%0100,00%100,00%0
(Εκ των οποίων SUV45,40%48,20%-2,745,20%45,00%+0,2)


Σημαντική άνοδος σε υβριδικά και ηλεκτρικά

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ωστόσο στα στοιχεία του ΣΕΕΑ εντοπίζεται στην κατανομή ανά καύσιμο των νέων ταξινομήσεων. Τα βενζινοκίνητα παραμένουν στην πρώτη θέση με ποσοστό 51,0%, αλλά, όπως και τον προηγούμενο μήνα, τα υβριδικά (HEV) ξεπέρασαν τα πετρελαιοκίνητα. Το ποσοστό των HEV υβριδικών έφτασε στο 21,4% (από 13,0% πέρυσι) ενώ τα ντίζελ έπεσαν στο 19,9% (από 27,4% στο αντίστοιχο διάστημα του 2020). Μεγάλο άλμα και στα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά (BEV και PHEV), που αύξησαν το μερίδιό του στο 5,3% (από 1,0% πέρυσι). Στην Ευρωπαϊκή Ένωση ωστόσο τα ντίζελ είναι πάνω από τα υβριδικά αλλά το ποσοστό των επαναφρτιζόμενων ηλεκτρικών είναι αρκετά μεγαλύτερο (13,9%). Αναλυτικά όλα τα στοιχεία στον πίνακα που ακολουθεί.

Μάιος 2021Μάιος 2020Διαφορά (μονάδες μεριδίου)Ιανουάριος –Ιανουάριος –Διαφορά (μονάδες μεριδίου)Μερίδιο αγοράςΜερίδιο αγοράςΔιαφορά (μονάδες μεριδίου)
Μάιος 2021Μάιος 2020στην ΕΕστην ΕΕ
Ιαν.-Μαρ. ‘21*Ιαν.-Μαρ. ‘20*
Βενζίνη54,50%55,50%-151,00%56,90%-5,942,20%52,30%-10,1
Πετρέλαιο17,10%26,90%-9,819,90%27,40%-7,423,20%29,90%-6,7
Υβριδικά (HEV)20,50%14,40%6,121,40%13,00%8,518,40%9,40%9
Επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV)5,10%1,30%3,85,30%1,00%4,413,90%6,80%7,1
Φυσικό αέριο (αμιγώς ή διπλού καυσίμου)0,90%1,80%-0,81,20%1,80%-0,62,40%1,60%0,8
Υγραέριο 1,80%0,00%1,81,20%0,00%1,2
(αμιγώς ή διπλού καυσίμου)

Μεγάλες αυξήσεις σε όλη την Ευρώπη

Σε επίπεδο ΕΕ, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (www.acea.be), η αγορά των επιβατικών κινήθηκε ως και τον Απρίλιο πολύ ανοδικά, σε σχέση με το περσινό διάστημα, που καθορίστηκε από την πανδημία. Ο παρακάτω πίνακας μας δίνει τα στοιχεία.

Απρίλιος 2021Απρίλιος 2020ΜεταβολήΙανουάριος –Απρίλιος 2021Ιανουάριος –Απρίλιος 2020Μεταβολή
ΕΕ(1)862.226270.651218,60%3.422.4392.750.65924,40%
ΕΕ 14(2)759.774223.946239,30%3.032.3522.412.88625,70%
ΕΕ(1) + EFTA(3)898.227287.832212,10%3.553.3352.858.13224,30%
Ελλάδα10.1982.434319,00%33.63723.82441,20%