Η αγορά αυτοκινήτου δείχνει το δρόμο του υγιούς ανταγωνισμού

Νίκος Γιαννούλας Νίκος Γιαννούλας
Η αγορά αυτοκινήτου δείχνει το δρόμο του υγιούς ανταγωνισμού
Το καλό να λέγεται -και να γράφεται. Η αγορά αυτοκινήτου αντιδρά στον ανταγωνισμό, ρίχνει τις τιμές, βελτιώνει το after sales και προτείνει λύσεις με κοινωνικό πρόσημο.

Σύμφωνα με τα τις οικονομικές αρχές της ελεύθερης αγοράς, ο ανταγωνισμός λειτουργεί υπέρ του πελάτη. Η κούρσα της επικράτησης πολλών διαφορετικών ομοειδών αγαθών στην αγορά σημαίνει προσφορές, προσπάθεια μείωσης του κόστους και αύξησης της ποιότητας, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταναλωτών.
Αυτά στη θεωρία, διότι στην πράξη και ειδικά σε μικρές αγορές όπως η δική μας δεν είναι λίγες οι φορές όπου αντί του ανταγωνισμού επικρατούν εναρμονισμένες πρακτικές ολιγοπωλίων. Όπερ σημαίνει ότι οι κυρίαρχοι παίκτες της αγοράς ακολουθούν μια κοινή πρακτική τιμολόγησης και προσφορών, αυξάνοντας τα κέρδη τους εις βάρος των αγοραστών.

Νέοι παίκτες και νέα δεδομένα

Ευτυχώς, στην αγορά αυτοκινήτου η θεμελιώδης αρχή του ανταγωνισμού της ελεύθερης αγοράς φαίνεται να λειτουργεί υπέρ των πελατών της. Όπως είχα σημειώσει στο τεύχος 102 του online περιοδικού μας gmotion το Νοέμβρη του 2023, η έλευση της MG στην Ελλάδα με μια πολύ επιθετική τιμολογιακή πολιτική, ώθησε αρκετούς εισαγωγείς να μειώσουν το κόστος συγκεκριμένων μοντέλων τους. Ενδεικτικά, Nissan και Citroen αντέδρασαν πρώτες πολύ γρήγορα.

Citroen C5 Aircross
Οι τιμές του Citroen C5 Aircross αρχίζουν πλέον από τα 25.900 ευρώ. Image Credit: Citroen


Σύντομα θα έχουμε κοντά μας περισσότερες νέες μάρκες, όπως τις BYD (γκάμα επιβατικών) και Omoda, την GWM ενώ ήδη έχουν κάνει δειλά την εμφάνισή τους οι Seres και Maxus. Όλες οι παραπάνω εταιρείες θα πιέσουν προς τα κάτω τις τιμές, ενώ αρκετές από αυτές πλειοδοτούν και σε εγγυήσεις: 7 χρόνια προσφέρει η MG, ενώ η μαλαισιανή VinFast έκανε το ντεμπούτο της στην Ευρώπη με 10 (!!) χρόνια εγγύηση.

Δεν είναι λοιπόν διόλου τυχαίο το γεγονός ότι με την έλευση του 2024 η Citroen ανακοίνωσε μια εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή για το κορυφαίο της SUV, το C5 Aircross, ενώ η Volkswagen προσφέρει πλέον όλα της τα μοντέλα με τετραετή εργοστασιακή εγγύηση (από διετή έως το τέλος του 2023). Και αυτή η τάση να είστε βέβαιες και βέβαιοι ότι θα συνεχιστεί, για όσο διάστημα χρειαστεί οι νεοφυείς κινεζικές μάρκες να αποκτήσουν ένα μερίδιο στην ελληνική αγορά. Ταυτόχρονα, επειδή ότι γράφει δεν ξεγράφει, όλες αυτές οι θετικές εξελίξεις στη μείωση τιμών και στη βελτίωση του after sales, θα ακολουθούν εταιρείες και πελάτες στο μέλλον, παρότι τότε ο ανταγωνισμός δεν θα είναι εξίσου έντονος.

Volkswagen line up
Όλα τα Volkswagen διατίθενται από τις αρχές του 2024 με 4 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση. Image Credit: Volkswagen

Απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων

Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων δεν χάνει την ευκαιρία να επικοινωνεί προς όλες τις κατευθύνσεις την ανάγκη μείωσης του μέσου όρου ηλικίας του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας. Ο οποίος μπορεί να μειωθεί μόνο με την αύξηση στις πωλήσεις των καινούριων αυτοκινήτων και την απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων. Προφανώς ο ΣΕΑΑ δεν πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση μόνο λόγω κοινωνικής ευαισθησίας, σε κάθε περίπτωση όμως η πρόταση προς το κράτος για ένα είδος απόσυρσης με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια είναι και δίκαιη και απαραίτητη. Συζητείται ήδη στην Ιταλία, καιρός είναι να ξεκινήσει η ανάλογη διαβούλευση και στη χώρα μας.

Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας κίνησης θα είναι φθηνότερα και απείρως πιο ασφαλή οχήματα στους δρόμους, με πολλαπλά οφέλη: Μείωση των ατυχημάτων, μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και βελτίωση της ποιότητας του αέρα είναι τα πιο άμεσα και προφανή. Και επειδή η απόσυρση θα απευθύνεται στους λιγότερο ευνοημένους οικονομικά, θα έχει και το κοινωνικό πρόσημο, που κατά γενική ομολογία έλλειπε από τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» 1 και 2.

Image credit: Nicolas Orellana, Unsplash

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Νίκος Γιαννούλας
Νίκος Γιαννούλας

Ο Νίκος Γιαννούλας είναι ειδικός δημοσιογράφος αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας από το 1992. Έχει εργαστεί στα περιοδικά Auto Motor und Sport, Auto Τρίτη, Moto Τρίτη, 4 Τροχοί και Quattroruote. Από το 1999 έως και το 2011 ήταν διευθυντής επικοινωνίας στον όμιλο επιχειρήσεων Σφακιανάκη. Το 2015 ξεκίνησε η συνεργασία του με την ενότητα αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας gMotion by gazzetta, στην οποία το 2021 ανέλαβε επικεφαλής.