Αυτόνομα οχήματα: Επιστρέφουν στην πόλη των Τρικάλων

Κώστας Μπιτσικώκος
Αυτόνομα οχήματα: Επιστρέφουν στην πόλη των Τρικάλων
Μετά από 8 χρόνια και το πρώτο αστικό λεωφορείο χωρίς οδηγό, η πόλη της Θεσσαλίας τολμά και πάλι στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης.

Υλοποιώντας το πρόγραμμα SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption) o Δήμος Τρικκαίων και η e-trikala ΑΕ παρουσίασαν τα οχήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης. Το SHOW, που μεταφράζεται σε «Κοινόχρηστα αυτοματοποιημένα λειτουργικά μοντέλα για παγκόσμια χρήση», γίνεται με τη συνεργασία της εταιρείας SuburVan, του ΕΠΙΣΕΥ (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών) της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΣΗΜΜΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), του ΕΚΕΤΑ και το Πανεπιστήμιου της Γένοβας (UNIGE).

Όπως τόνισε ο Δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου, το πρόγραμμα υλοποιείται αποδεικνύοντας ότι η πόλη είναι ικανή να τολμά και να καινοτομεί. Και συνέχισε υπενθυμίζοντας το City Mobil 2, το πρώτο «Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό» πριν 8 χρόνια, με το οποίο «δώσαμε ένα όραμα τότε, όραμα που είναι εφικτό για τη νέα γενιά να το υλοποιήσει». Επίσης, ευχαρίστησε, εκτός από τους άμεσα εμπλεκόμενους, την «ανήσυχη, ανοιχτή και προοδευτική κοινωνία των Τρικάλων, που δείχνει τον δρόμο για το μέλλον», σε συνδυασμό με το συνέδριο για τα Τρίκαλα του 2030, που διεξαγόταν επί διήμερο σε παρακείμενο χώρο.

Δημήτρης Παπαστεργίου

Πώς λειτουργεί το αυτόνομο όχημα

Το αυτόνομο όχημα:
- λειτουργεί με τεχνολογία 5G
- ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του οχήματος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που λαμβάνει από τους αισθητήρες του οχήματος, από τα σήματα κυκλοφορίας, τον ΚΟΚ, τα επεξεργάζεται και επικοινωνεί με το κέντρο ελέγχου
- κινείται on demand, δηλαδή μετά από πρόσκληση που θα κάνει ο πολίτης μέσω της σχετικής εφαρμογής SuburVan (διαθέσιμη για δωρεάν «κατέβασμα»)

Τα δρομολόγια και οι χρήστες των αυτόνομων οχημάτων

- το δρομολόγιο έχει συνολικό μήκος 9 χλμ. (από 4,5 χλμ.) στις παρυφές των Τρικάλων (Σιδηροδρομικός Σταθμός, οδός Πύλης, οδός Φλαμουλίου, ΤΕΦΑΑ)
- θα το χρησιμοποιούν σε πρώτη, αρχική φάση, φοιτητές/τριες ΤΕΦΑΑ, σπουδαστές/τριες ΣΜΥ, υπάλληλοι του Δήμου Τρικκαίων, στελέχη της e-trikala
- τα δρομολόγια αναμένεται να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα, αφού ολοκληρωθούν γραφειοκρατικές διαδικασίες σε σχέση με αδειοδοτήσεις
- τα οχήματα είναι ηλεκτρικά
- το πρώτο διάστημα θα υπάρχει «οδηγός» - χειριστής, εάν τυχόν χρειαστεί να παρέμβει
- τα οχήματα λειτουργούν συμπληρωματικά στις υπάρχουσες δημόσιες μεταφορές
- το πρόγραμμα στα Τρίκαλα εφαρμόζεται σε πραγματικές συνθήκες πόλης, σε ανοικτό χώρο, με δεδομένες και τις ελληνικές συνθήκες κυκλοφορίας
- όλο το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν δοκιμές και μετρήσεις στο μήκος της διαδρομής, υλοποιώντας όλα τα πρωτοποριακά τεχνολογικά δεδομένα.

αυτόνομη οδήγηση

Εκ μέρους της e Trikala ΑΕ ο διευθύνων σύμβουλος κ. Οδ. Ράπτης αναφέρθηκε στην καινοτομία του προγράμματος. Αναγνώστηκε, επίσης, μήνυμα του Υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου, ο οποίος τόνισε τη σημαντικότητα του προγράμματος επισημαίνοντας «το άλμα στον τομέα των μεταφορών, ως αποτέλεσμα συντονισμένης προσπάθειας ήδη από το 2015», όταν και πάλι ο ίδιος ήταν υφυπουργός Μεταφορών στο City Mobil 2. Ο βουλευτής Τρικάλων της ΝΔ Θανάσης Λιούτας αναφέρθηκε στις καινοτομίες της ανοιχτής πόλης των Τρικάλων, ενώ ο κ. Αμδίτης από το ΕΠΙΣΕΥ έδωσε πρόσθετες λεπτομέρειες για τις τεχνικές προδιαγραφές, υπενθυμίζοντας τη δεκαετή υλοποίηση προγραμμάτων για την αυτόνομη οδήγηση ειδικά στα Τρίκαλα.

Ιδιαίτερης σημασίας ο χαιρετισμός του κ. Carlos Holguin διευθυντή της εταιρείας SuburVan οποίος ήταν μέλος και της ομάδας του «Λεωφορείου Χωρίς Οδηγό/ αναφέροντας το προχώρημα της τεχνολογίας και την ιδιαίτερη υπερηφάνεια για τη νέα αυτή δράση. Ο δε κ. Αγγ. Μπεκιάρης από το ΕΚΕΤΑ αναφέρθηκε στην ουσία των καινοτόμων εφαρμογών από τη χώρα μας με το παράδειγμα των Τρικάλων ενώ χαιρετισμό απηύθυνε και ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Ντίνος Μπάρδας. Παρέστησαν επίσης, η αντιδήμαρχος Τρικκαίων Σοφία Αλεστά, οι πρόεδροι Μουσείου Τσιτσάνη, e trikala ΑΕ, ΔΕΥΑΤ και Αστική Ανάπτυξη ΑΕ Νικ. Μπρουζούκη, Γ. Κωτούλας, Ακης Αναστασίου και Γ. Ζιώγας αντιστοίχως, η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος Δημοσίων Σχέσεων Εφη Λεβέντη, ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Χρ. Ζαραμπούκας, στελέχη του Δήμου Τρικκαίων, μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων Δ. Τρικκαίων, πολλοί πολίτες από τα Τρίκαλα, εισηγητές και σύνεδροι του συνεδρίου #Τρίκαλα 2030, στελέχη του i-sense του ΕΠΙΣΕΥ, οι κ.κ. Α. Αντωνακοπούλου dr Intelligent Transportation System και Γ. Καρασεϊτανίδης, τεχνικός διευθυντής της ομάδας.

Τρίκαλα αυτόνομη οδήγηση

Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα SHOW περιλαμβάνει και τα YAPEs, τα οχήματα μικρομεταφορών που υλοποιήθηκαν στον Μύλο των Ξωτικών 2022-23 και στην πόλη των Τρικάλων το δίμηνο Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2023. Και αυτά τα οχήματα παρουσιάστηκαν στο πλήθος των πολιτών που βρέθηκε στο πάρκο Ματσόπουλου.

Photo Credits: Δήμος Τρικκαίων

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!