Αυτόνομη οδήγηση στην Ευρώπη: Πότε θα μπούμε σε οχήματα χωρίς οδηγό

Κώστας Μπιτσικώκος
Αυτόνομη οδήγηση στην Ευρώπη: Πότε θα μπούμε σε οχήματα χωρίς οδηγό
Ανοίγει ο δρόμος για την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων χωρίς οδηγό, καθώς τέθηκε σε ισχύ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχετικό νομικό πλαίσιο.

Στο πλαίσιο του νέου Γενικού Κανονισμού Ασφαλείας για τα Οχήματα (Vehicle General Safety Regulation), τέθηκε σε ισχύ από τις 6 Ιουλίου 2022 το νομικό πλαίσιο για την υποστήριξη κυκλοφορίας οχημάτων με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιτρέπεται άμεσα η κυκλοφορία αυτοκινήτων με τεχνολογία επιπέδου 3, ενώ σύντομα (εντός του καλοκαιριού) θα δημοσιευτούν οι τεχνικοί κανονισμοί για το αμέσως επόμενο, επίπεδο 4. Προτού τεθούν σε κυκλοφορία τα αυτόνομα οχήματα, θα πρέπει βέβαια να έχουν εξασφαλιστεί οι κατάλληλες υποδομές, όπως η ξεκάθαρη διαγράμμιση, ώστε οι κάμερες των οχημάτων να αντιλαμβάνονται τα όρια κίνησης τους.

Τι προβλέπει η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3

Το πλαίσιο για τα αυτόνομα οχήματα επιπέδου 3 προϋποθέτει την παρουσία ατόμου στη θέση του οδηγού και την λειτουργία του συστήματος μόνο σε αυτοκινητόδρομο. Ο οδηγός δεν υποχρεούται να έχει τα χέρια στο τιμόνι, ούτε να κοιτάζει το δρόμο. Το σύστημα θα πρέπει να είναι ενεργό έως τα 60 χλμ/ώρα, ενώ από τις 23 Ιανουαρίου 2023 το όριο θα ανέβει στα 130 χλμ/ώρα. Ο οδηγός θα πρέπει πάντως να είναι σε θέση να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος, όταν του ζητηθεί.

Τι προβλέπει η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4

Μετά τη δημοσίευση των τεχνικών κανονισμών, αναμένεται από τον προσεχή Σεπτέμβριο να επιτραπεί η κυκλοφορία οχημάτων αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4. Η Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται έτσι ο πρώτος θεσμός παγκοσμίως που νομοθετεί για την αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4.

Οι διαφορές με το επίπεδο 3 είναι:

Δεν υπάρχει άτομο στη θέση του οδηγού, άρα αφορά κυρίως αυτόνομα μίνι λεωφορεία ή ρομποταξί.
Δεν υπάρχει ο περιορισμός χρήσης του συστήματος μόνο τον αυτοκινητόδρομο, μπορούν δηλαδή να κυκλοφορούν και μέσα στις πόλεις.
Θα υπάρχει περιορισμένος αριθμός οχημάτων που θα διαθέτουν την τεχνολογία (1.500 αυτοκίνητα, ανά μοντέλο και ανά έτος).
Τα οχήματα θα αλληλεπιδρούν με τους επιβάτες τους και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, ενώ θα υπάρχει εξ αποστάσεως χειριστής που θα μπορεί να ελέγχει το όχημα ή να το ακινητοποιεί σε περίπτωση ανάγκης.

αυτόνομη οδήγηση

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!