Σκληρά μέτρα προτείνουν οι ευρωβουλευτές για μείωση θανάτων στους δρόμους

Κώστας Παστρίμας
Σκληρά μέτρα προτείνουν οι ευρωβουλευτές για μείωση θανάτων στους δρόμους
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλεί τα κράτη-μέλη να προσπαθήσουν περισσότερο στον τομέα της οδικής ασφάλειας.

Ισχυρά μέτρα οδικής ασφάλειας, όπως όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα και μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, είναι ο τρόπος για να φτάσουμε σε μηδενικούς θανάτους στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050, λένε οι ευρωβουλευτές.

Το ψήφισμα για την οδική ασφάλεια της ΕΕ, που εγκρίθηκε την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου με 615 ψήφους υπέρ, 24 κατά και 48 αποχές, σημειώνει ότι περίπου 22.700 άνθρωποι πεθαίνουν στους δρόμους της ΕΕ κάθε χρόνο, ενώ περίπου 120.000 τραυματίζονται σοβαρά. Η πρόοδος στη μείωση των ποσοστών θνησιμότητας έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια και η ΕΕ έχασε τον στόχο που είχε θέσει η ίδια για να μειώσει στο μισό τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ 2010 και 2020 (ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε κατά 36%).

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, οι ασφαλέστεροι δρόμοι παραμένουν στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους), ενώ η Ρουμανία (85/εκατομμύριο) ανέφερε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων το 2020. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 42 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Χαμηλό όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές

Η ταχύτητα είναι βασικός παράγοντας στο 30% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, σημειώνουν οι ευρωβουλευτές. Η Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει τρόπους για την εφαρμογή ασφαλών ορίων ταχύτητας, όπως προτείνουν, όπως μέγιστη ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα σε κατοικημένες περιοχές και περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών. Για την περαιτέρω προώθηση της ασφαλούς χρήσης του δρόμου, επιμένουν επίσης σε ένα όριο μηδενικής ανοχής στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, υπογραμμίζοντας ότι το αλκοόλ εμπλέκεται περίπου στο 25% όλων των θανάτων στους δρόμους.

Κίνητρα ασφάλειας

Οι ευρωβουλευτές ζητούν από την Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης μιας «ασφαλούς λειτουργίας οδήγησης» στα κινητά τηλέφωνα και στις ηλεκτρονικές συσκευές των οδηγών, προκειμένου να περιοριστούν οι περισπασμοί κατά την οδήγηση. Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν φορολογικά κίνητρα και ελκυστικά συστήματα ασφάλισης αυτοκινήτων για την αγορά και χρήση οχημάτων με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, προσθέτουν οι ευρωβουλευτές.

Καλύτερη υποδομή και περισσότερος συντονισμός

Οι ευρωβουλευτές θέλουν περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές που έχουν αποτέλεσμα τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, εστιάζοντας σε ζώνες με το μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων. Καλούν τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν Εθνικά Ταμεία Οδικής Ασφάλειας, που θα διοχετεύουν τα ποσά που εισπράττονται από πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε έργα οδικής ασφάλειας.

Για την ορθή εφαρμογή των επόμενων βημάτων στην πολιτική της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, οι ευρωβουλευτές καλούν την Επιτροπή να δημιουργήσει έναν ευρωπαϊκό οργανισμό οδικών μεταφορών που θα υποστηρίζει βιώσιμες, ασφαλείς και έξυπνες οδικές μεταφορές.

Οι δηλώσεις της εισηγήτριας, Έλενας Κουντουρά

Η εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Έλενα Κουντουρά είπε: «Για πάρα πολύ καιρό, οι Ευρωπαίοι έπρεπε να ζήσουν με έναν απαράδεκτο αριθμό νεκρών στους δρόμους μας. Είναι ρεαλιστικό να επιδιώξουμε τη μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, αν η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεσμευτούν για καλύτερη οδική ασφάλεια, σε συνδυασμό με ισχυρή πολιτική βούληση και επαρκή χρηματοδότηση. Γνωρίζουμε ήδη τι προκαλεί τους θανάτους στους δρόμους, επομένως καλούμε την Επιτροπή και τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν συγκεκριμένα σωτήρια μέτρα για να υποστηρίξουν αυτές τις προσπάθειες, όπως χαμηλότερα όρια ταχύτητας, ιδίως τη δημιουργία ενός προκαθορισμένου ορίου 30 km/h για τις πόλεις, επιταχυνόμενη μετατόπιση τρόπου μεταφοράς σε άλλες μορφές μεταφορών και ένα νέο Ευρωπαϊκό Οργανισμό Οδικών Μεταφορών».

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!