Η Formula 1 αλλάζει εποχή αλλά όχι συνήθειες

Κώστας Παστρίμας Κώστας Παστρίμας
Η Formula 1 αλλάζει εποχή αλλά όχι συνήθειες
Το ζήτημα με τους κινητήρες του 2026 δείχνει πόσο εύκολα οι κανονισμοί γίνονται ξανά πεδίο μάχης προτού καν δούμε τα νέα μονοθέσια.

Η Formula 1 ετοιμάζεται να μπει σε μια νέα εποχή το 2026. Νέοι κινητήρες, νέα φιλοσοφία, νέες ισορροπίες. Κι όμως, προτού καν σβήσουν τα φώτα για πρώτη φορά, το σπορ βρίσκεται ξανά εκεί που το έχουμε δει τόσες φορές στο παρελθόν: σε μια συζήτηση για κανονισμούς, ερμηνείες και γκρίζες ζώνες.

Η υπόθεση με το όριο στη σχέση συμπίεσης των νέων κινητήρων δεν είναι –τουλάχιστον ακόμη– σκάνδαλο. Δεν υπάρχει απόδειξη παρανομίας, ούτε επίσημη καταγγελία. Υπάρχει όμως κάτι εξίσου γνώριμο στη Formula 1: η αίσθηση ότι κάποιοι ίσως ξεκίνησαν το παιχνίδι ένα βήμα μπροστά και κάποιοι άλλοι φοβούνται πως θα χρειαστεί να περιμένουν μέχρι το 2027 για να τους φτάσουν.

Το ζήτημα δεν είναι ποιος «βρήκε κάτι»

Αν απογυμνώσει κανείς τη συζήτηση από τα τεχνικά της, το ερώτημα δεν είναι αν η Mercedes ή η Red Bull εκμεταλλεύτηκαν ένα «παραθυράκι» στους κανονισμούς. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν -και γιατί- η Formula 1 συνεχίζει να γράφει κανονισμούς που αφήνουν χώρο για τόσο διαφορετικές αναγνώσεις.

Οι κανονισμοί λένε ότι ο λόγος συμπίεσης ελέγχεται σε στατικές συνθήκες, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Αυτό δεν είναι καινούργιο. Η F1 εδώ και δεκαετίες ελέγχει πράγματα στο γκαράζ που στην πίστα λειτουργούν διαφορετικά. Το πρόβλημα ξεκινά όταν το «διαφορετικά» αρχίζει να μεταφράζεται σε αισθητό πλεονέκτημα απόδοσης.

 

Ο φόβος του «χαμένου» 2026

Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους υπόλοιπους κατασκευαστές δεν είναι μόνο τα λίγα δέκατα του δευτερολέπτου. Είναι η χρονική διάσταση. Με τους κινητήρες ουσιαστικά κλειδωμένους και τις αλλαγές να απαιτούν μήνες –ή χρόνια– ανάπτυξης, υπάρχει ο φόβος ότι όποιος ξεκινήσει πίσω, θα μείνει πίσω.

Κι εδώ η F1 δείχνει ξανά τη σκληρή της φύση. Δεν περιμένει κανέναν. Δεν προσαρμόζεται στον πιο αργό. Αν δεν εκμεταλλεύτηκες μια ευκαιρία, η σεζόν δεν σταματά για να σε περιμένει.

F1

Η FIA στη μέση – και όχι τυχαία

Η στάση της FIA μέχρι στιγμής είναι ξεκάθαρη: οι έλεγχοι γίνονται όπως προβλέπεται, με βάση όσα γράφουν οι κανονισμοί. Και δύσκολα θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό χωρίς να τινάξει στον αέρα τη λογική πάνω στην οποία χτίστηκαν οι νέοι κινητήρες.

Μια εκ των υστέρων αλλαγή, επειδή κάποιοι «δεν το είδαν», θα ήταν πιο επικίνδυνη από το ίδιο το «παραθυράκι». Θα έστελνε το μήνυμα ότι η F1 τιμωρεί όχι την παράβαση, αλλά την εξυπνάδα.

Τι μας έχει μάθει η ιστορία

Αν υπάρχει ένα μάθημα από την ιστορία της Formula 1, είναι ότι οι μεγάλες αλλαγές σπάνια ξεκινούν ομαλά. Το 2009, το 2014, ακόμη και το 2022, είχαν όλα τις δικές τους ανισορροπίες στην αρχή. Κάποιες διορθώθηκαν γρήγορα, άλλες χρειάστηκαν χρόνια.

Το αν το 2026 θα είναι μια σεζόν «καμένη» για κάποιους ή αυτός ο φόβος απλώς μια υπερβολή του χειμώνα, θα το δείξει η πίστα. Όχι οι προσομοιώσεις ούτε οι διαρροές. Ίσως όμως τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα να μην είναι η σχέση συμπίεσης. Αλλά το ότι, κάθε φορά που η Formula 1 αλλάζει σελίδα, ξεκινά τη νέα της ιστορία με αστερίσκους.

Και όσο κι αν αυτό είναι μέρος του DNA της, είναι και κάτι που –δικαίως– κουράζει. Γιατί το σπορ που θέλει να μιλήσει για βιωσιμότητα, καθαρή ενέργεια και νέο ξεκίνημα, συνεχίζει να εγκλωβίζεται στα ίδια παλιά ερωτήματα.

Παρακολουθήστε το βίντεο με την ανασκόπηση της σεζόν του 2025 της Formula 1 από την ομάδα του gmotion

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

@Photo credits: Red Bull Content Pool
Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.