H Alpine είναι μια ομάδα σε διαρκή μετάβαση με τίμημα το ίδιο της το μέλλον

H Alpine είναι μια ομάδα σε διαρκή μετάβαση με τίμημα το ίδιο της το μέλλον
Mια ιστορία εσωτερικών συγκρούσεων, αποδιοργάνωσης και διοικητικής αβεβαιότητας που απειλεί να καταπιεί ολόκληρη την ιστορική ομάδα του Enstone.

Η Alpine F1 Team βρίσκεται για ακόμη μία φορά στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω εσωτερικής αναταραχής. Σε διάστημα λίγων μόνο ωρών, η ομάδα ανακοίνωσε την παραίτηση του Όλιβερ Όουκς από τη θέση του επικεφαλής και σχεδόν ταυτόχρονα την αντικατάσταση του Τζακ Ντούχαν από τον Φράνκο Κολαπίντο.

Η χρονική εγγύτητα των δύο γεγονότων δεν αφήνει πολλά περιθώρια για ερμηνείες: ακόμη κι αν οι επίσημες δηλώσεις προσπαθούν να κατευνάσουν τις εντυπώσεις, η παραίτηση του Όουκς δείχνει καθαρά μια βαθιά διαφωνία για την πορεία και τις προτεραιότητες της ομάδας.

Μια ομάδα χωρίς σταθερή κατεύθυνση

Από την αποχώρηση του Αμπιτεμπούλ και την έναρξη της νέας εποχής με το όνομα Alpine, η ομάδα μοιάζει εγκλωβισμένη σε μια αέναη διαδικασία επαναπροσδιορισμού. Οι αλλαγές προσώπων, τα συνεχόμενα εσωτερικά ρήγματα και η αδυναμία χάραξης σταθερής στρατηγικής δεν είναι πλέον εξαίρεση, αλλά ο κανόνας.

Ο Όουκς ήταν ο τέταρτος team principal σε μόλις τέσσερα χρόνια, και η λίστα των τεχνικών και διοικητικών στελεχών που πέρασαν από το Enstone και έφυγαν είναι εντυπωσιακά μακριά.

 

Alpine F1

Ο ρόλος του Μπριάτορε και η σκιά του παρελθόντος

Η παρουσία του Φλάβιο Μπριάτορε, με όλα τα θετικά και τα αρνητικά που κουβαλάει, δείχνει ότι η Renault –και προσωπικά ο Λούκα ντε Μέο– έχουν επιλέξει να πατήσουν πάνω σε μια παλαιά συνταγή, με την ελπίδα να επαναλάβουν τις επιτυχίες των mid-2000s. Όμως η F1 του 2025 δεν είναι η F1 του 2005. Το περιβάλλον είναι πιο σύνθετο, πιο πολιτικό, πιο τεχνοκρατικό. Και η ανάγκη για θεσμική σταθερότητα και ξεκάθαρες αρμοδιότητες είναι μεγαλύτερη από ποτέ.

Ο Μπριάτορε φαίνεται να ελέγχει την ομάδα σαν προσωπικό του μαγαζί: αποφασίζει για τους οδηγούς, επηρεάζει τις τεχνικές επιλογές και εμφανίζεται ως de facto επικεφαλής, χωρίς να έχει επίσημα αυτόν τον τίτλο. Ο Όουκς, από την άλλη, φαινόταν να έχει περιορισμένο έλεγχο, αλλά πλήρη ευθύνη προς τα έξω. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί αυτή η εξίσωση δεν ήταν βιώσιμη.

Ο Φράνκο Κολαπίντο δεν είναι το πρόβλημα. Είναι ένας ταλαντούχος οδηγός, με υποσχέσεις και εμπορική αξία, που καλείται να αρπάξει μια ευκαιρία. Όμως η συγκυρία της προώθησής του, μέσα σε ένα κλίμα παραίτησης και αμφιλεγόμενων αποφάσεων, τον φορτώνει με υπερβολικές προσδοκίες. Αν αποτύχει, το δάχτυλο των ευθυνών δεν θα δείξει μόνο τον ίδιο, αλλά και όλο το μοντέλο διοίκησης που τον έφερε εκεί.

Μια ομάδα χωρίς ταυτότητα

Ο Όουκς ήρθε ως ο νεότερος team principal στη F1 με τη φήμη του οργανωτικού και στρατηγικού μυαλού πίσω από την επιτυχία της Hitech. Η παρουσία του Ντέιβιντ Σάντσεζ στο τεχνικό κομμάτι και η υποστήριξη της Renault έδειχναν πως υπήρχε προοπτική να χτιστεί κάτι σταθερό. Όμως αντί για ανοικοδόμηση, είδαμε αποδόμηση. Η αποχώρησή του είναι κάτι παραπάνω από μια αλλαγή προσώπου: είναι η ομολογία αποτυχίας ενός σχεδίου που δεν πρόλαβε καν να δοκιμαστεί στην πράξη.

Πίσω από όλα αυτά βρίσκεται το πιο ανησυχητικό ερώτημα: τι είναι τελικά η Alpine F1 Team; Είναι εργοστασιακή ομάδα; Είναι διαφημιστικό εργαλείο της Renault; Είναι πλατφόρμα για εμπορικές συνεργασίες; Ή απλώς μια οντότητα χωρίς σαφές όραμα, που παραμένει στη F1 από συνήθεια και όχι γιατί έχει κάποιο στόχο;

Το 2026 η Alpine (Renault) θα σταματήσει να είναι κατασκευαστής κινητήρων και θα τους αγοράζει από τη Mercedes. Αυτή η μετάβαση αφαιρεί ένα βασικό στοιχείο της ταυτότητάς της. Και η διαρκής εσωστρέφεια ακυρώνει κάθε προσπάθεια να αναδειχθεί το οδηγικό ή τεχνικό της δυναμικό. Χωρίς σαφές αφήγημα, χωρίς θεσμική συνοχή και με διαρκή αλλαγή πορείας, η Alpine πρέπει να περάσει από τις συμπληγάδες της αφάνειας και της γελοιοποίησης, αν θέλει να φτάσει στην επιτυχία.

Φωτογραφίες: Shutterstock/Alpine

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.