Test drive: Συγκρίνουμε τα Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 και Skoda Enyaq

Κώστας Παστρίμας
Test drive: Συγκρίνουμε τα Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 και Skoda Enyaq
Τρεις διαφορετικές -όσο και ολοκληρωμένες- απαντήσεις στο ερώτημα τι σημαίνει σήμερα «καλό ηλεκτρικό SUV».

Η κατηγορία των μεσαίων ηλεκτρικών SUV είναι σήμερα ένα από τα πιο ανταγωνιστικά και ενδιαφέροντα πεδία της αγοράς. Με τις τιμές να πλησιάζουν πλέον αυτές των αντίστοιχων θερμικών μοντέλων, η επιλογή αρχίζει να εξαρτάται λιγότερο από την αυτονομία και περισσότερο από τη συνολική εμπειρία που προσφέρει κάθε αυτοκίνητο. Σε αυτό το πλαίσιο, το Tesla Model Y, το Hyundai Ioniq 5 και το Skoda Enyaq αποτελούν τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις στο ίδιο ζητούμενο: πώς ορίζεται σήμερα το «σωστό» ηλεκτρικό SUV. Κοινά χαρακτηριστικά τους είναι η πίσω κίνηση, η μπαταρία χωρητικότητας γύρω στις 80 kWh και οι επιδόσεις που ξεπερνούν εύκολα τα όρια του παραδοσιακού οικογενειακού SUV. Από εκεί και πέρα, όμως, οι δρόμοι τους χωρίζουν.

Tesla Model Y-Hyundai Ioniq 5-Skoda Enyaq

Το Tesla εστιάζει στην τεχνολογική υπεροχή, το Hyundai συνδυάζει σχεδίαση και πρακτικότητα, ενώ το Skoda εκπροσωπεί τη σχολή της ευρωπαϊκής ωριμότητας. Τρία διαφορετικά φιλοσοφικά «στρατόπεδα», που καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: ότι η ηλεκτροκίνηση έχει πια περάσει από το στάδιο του πειραματισμού σε αυτό της κανονικότητας.

Σχεδίαση και φιλοσοφία

Η σχεδίαση του νέου Model Y, μετά την πρόσφατη ανανέωση του μοντέλου, αντικατοπτρίζει την τεχνοκρατική προσέγγιση της Tesla απέναντι στην αυτοκίνηση. Το αμάξωμα, μήκους 4,75 μέτρων, ακολουθεί τη λογική του αεροδυναμικού αποδοτικού «crossover coupe», με ρευστές γραμμές και καμπύλες που μειώνουν την αντίσταση του αέρα στο εξαιρετικό Cd 0,23. Δεν υπάρχουν έντονες ακμές ούτε διακοσμητικά στοιχεία· το σχήμα προκύπτει σχεδόν μαθηματικά, σαν αποτέλεσμα αλγορίθμου. Οι αναλογίες του παραπέμπουν περισσότερο σε hatchback παρά σε SUV, κάτι που ενισχύει τη συνολική αποδοτικότητα. Τα φωτιστικά σώματα είναι απλά, η μάσκα κλειστή, και το πίσω μέρος με τη χαρακτηριστική κλίση του παρμπρίζ παραπέμπει άμεσα στο Model 3, πάνω στο οποίο βασίζεται. Είναι ένα σχέδιο περισσότερο λειτουργικό παρά συναισθηματικό — δείγμα της λογικής «form follows function» που χαρακτηρίζει όλη τη μάρκα.

 

Tesla Model Y

Η επιλογή αυτής της αισθητικής δεν είναι τυχαία. Η Tesla επιδιώκει να προσφέρει ένα αντικείμενο τεχνολογίας, όχι έναν σχεδιαστικό συμβολισμό. Ο οδηγός που επιλέγει το Model Y συνήθως ενδιαφέρεται για τα νούμερα και την αποτελεσματικότητα, όχι για τη σιλουέτα. Ωστόσο, η απλότητα αυτή έχει και πρακτικά οφέλη: εξαιρετική ορατότητα, μειωμένο βάρος χάρη στη λιτή δομή και χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση που μεταφράζεται σε μεγαλύτερη αυτονομία. Η αισθητική “ψυχρότητα” του Model Y μπορεί να διχάζει, αλλά εκφράζει απόλυτα το πνεύμα της Tesla – έναν κόσμο όπου το design υπηρετεί τη φυσική, όχι το συναίσθημα.

Το Ioniq 5, από την άλλη, είναι η πιο εκφραστική και συνειδητά σχεδιασμένη πρόταση της τριάδας. Το αμάξωμα των 4,64 μέτρων συνδυάζει κλασικές αναλογίες hatchback με λεπτομέρειες που παραπέμπουν σε concept car. Η σχεδίασή του βασίζεται σε ευθείες γραμμές, τετραγωνισμένες επιφάνειες και τον χαρακτηριστικό pixel φωτισμό εμπρός και πίσω. Οι 20άρες ζάντες και το τεράστιο μεταξόνιο των 3,00 μέτρων (μεγαλύτερο και από του Model Y) του δίνουν μια εντυπωσιακή παρουσία στο δρόμο. Παρότι έχει το ύψος και τη στάση ενός SUV, η αίσθησή του είναι περισσότερο ενός φουτουριστικού hatchback. Είναι το μοναδικό από τα τρία που δεν φοβάται να δείξει διαφορετικό, καθώς δεν επιχειρεί να καμουφλάρει τον ηλεκτρικό του χαρακτήρα, αλλά να τον τονίσει.

Hyundai Ioniq 5

Η φιλοσοφία πίσω από τη σχεδίασή του είναι η σύνδεση του παρελθόντος με το μέλλον. Αντλεί στοιχεία από το πρώτο Hyundai Pony του 1974, αλλά τα μεταφράζει σε σύγχρονη γεωμετρία, αποφεύγοντας τον ρετρό συναισθηματισμό. Κάθε γραμμή έχει ρόλο, κάθε ακμή δηλώνει πρόθεση. Η Hyundai δεν αρκείται στο να φτιάξει ένα αποδοτικό ηλεκτρικό SUV. Θέλει να το κάνει με στυλ και χαρακτήρα - και το καταφέρνει. Το Ioniq 5 δεν είναι απλώς ένα ωραίο αυτοκίνητο – είναι ένα statement design, που δείχνει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν χρειάζεται να είναι βαρετή για να είναι αποτελεσματική.

Η Skoda, με το Enyaq, εκπροσωπεί τη μετρημένη, ευρωπαϊκή σχολή σχεδίασης. Η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου έχει διατηρήσει το ισορροπημένο της προφίλ, αλλά με πιο καθαρό εμπρός μέρος, νέα φωτιστικά σώματα Matrix LED και τη χαρακτηριστική φωτιζόμενη γρίλια Crystal Face, που προσθέτει premium χαρακτήρα. Με μήκος 4,65 μέτρων και ύψος 1,62 μ., το Enyaq τοποθετείται δίπλα στα δύο ανταγωνιστικά μοντέλα σε διαστάσεις. Οι αναλογίες είναι σωστά μελετημένες, η γραμμή της οροφής ρέει ομαλά προς τα πίσω και η σχεδίαση των θόλων υπογραμμίζει τη στιβαρότητα της πλατφόρμας MEB του ομίλου VW. Σε αντίθεση με τα άλλα δύο, δεν προσπαθεί να μοιάσει «μελλοντικό» - και ίσως ακριβώς γι’ αυτό δείχνει τόσο ώριμο.

Skoda Enyaq

Η συνολική του παρουσία είναι κλασική και ήρεμη. Δεν τραβά τα βλέμματα με την πρώτη ματιά, αλλά όσο το παρατηρείς, τόσο αποκαλύπτεται η προσοχή στη λεπτομέρεια. Η ποιότητα βαφής είναι κορυφαία, τα κενά ανάμεσα στα πάνελ μικρά και η αίσθηση στιβαρότητας υποδειγματική. Είναι αυτοκίνητο που εκπέμπει σοβαρότητα και εμπιστοσύνη – και ό,τι του λείπει σε ενθουσιασμό το δίνει πίσω σε σιγουριά. Το Enyaq εκφράζει τη φιλοσοφία της Skoda με συνέπεια: «Simply Clever», λιτό αλλά μελετημένο, μοντέρνο χωρίς να προκαλεί, ένα αυτοκίνητο που δεν υπόσχεται επανάσταση, αλλά υπόσχεται διάρκεια.

Εσωτερικό, τεχνολογία και εργονομία

Το Tesla Model Y ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία μινιμαλισμού και στο εσωτερικό του. Το ταμπλό είναι σχεδόν άδειο, με ένα και μόνο σημείο εστίασης: την κεντρική οθόνη αφής των 15 ιντσών, που αντικαθιστά κάθε φυσικό διακόπτη και όργανο. Δεν υπάρχει καν πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι και όλες οι πληροφορίες, από την ταχύτητα μέχρι την πλοήγηση, προβάλλονται στην οθόνη. Για όσους προέρχονται από πιο «παραδοσιακά» αυτοκίνητα, η εμπειρία στην αρχή μοιάζει αποξενωτική, αλλά σύντομα γίνεται κατανοητό ότι πρόκειται για ένα διαφορετικό οικοσύστημα. Το λογισμικό της Tesla, με την ταχύτατη απόκριση και τη συνεχή ενημέρωση over-the-air, εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς στη βιομηχανία. Η εργονομία, παρότι ασυνήθιστη, είναι εξαιρετικά λειτουργική μόλις τη συνηθίσεις, ενώ η ποιότητα υλικών έχει βελτιωθεί αισθητά σε σχέση με τα πρώτα Model 3 και Y.

Tesla Model Y

Οι χώροι είναι από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του Model Y. Η εκμετάλλευση του ηλεκτρικού πατώματος αποδίδει πλούσιο εσωτερικό πλάτος και ύψος, με τεράστιο χώρο αποσκευών 854 λίτρων (και επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στο εμπρός πορτμπαγκάζ). Η αίσθηση ευρυχωρίας ενισχύεται από τη γυάλινη οροφή που εκτείνεται σε όλο το μήκος της καμπίνας, αν και το καλοκαίρι η θερμότητα γίνεται κάπως αισθητή. Αν κάτι του λείπει, είναι η «ζεστασιά» που περιμένει κανείς από ένα αυτοκίνητο σε αυτό το επίπεδο τιμής. Το Model Y εντυπωσιάζει με την τεχνολογία και την ευρυχωρία του, αλλά αντιμετωπίζει την καμπίνα περισσότερο ως ψηφιακό περιβάλλον παρά ως χώρο διαβίωσης. Είναι, με άλλα λόγια, ένα cockpit που δείχνει σχεδιασμένο από μηχανικούς.

Στο Hyundai Ioniq 5, ο διάλογος ανάμεσα στη ρετρό αισθητική και τη σύγχρονη τεχνολογία συνεχίζεται και στο εσωτερικό, με αποτέλεσμα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες καμπίνες της κατηγορίας. Το ταμπλό είναι ένα οριζόντιο πάνελ που φιλοξενεί δύο οθόνες 12,3 ιντσών -μία για τα όργανα και μία για το infotainment- ενσωματωμένες σε κοινό πλαίσιο. Οι φυσικοί διακόπτες περιορίζονται αλλά δεν έχουν εξαφανιστεί, διατηρώντας έναν βαθμό «αναλογικού» ελέγχου που λείπει από το Tesla. Τα υλικά είναι εξαιρετικά: μαλακά πλαστικά, υφές υψηλής ποιότητας και επιλογές φιλικές προς το περιβάλλον, όπως ανακυκλωμένα PET και βιολογικά επεξεργασμένο δέρμα. Η συνολική αίσθηση είναι high-tech χωρίς να είναι ψυχρή, με την ευκρίνεια των οθονών και τη λογική δομή του μενού να κάνουν τη χρήση ευχάριστη και εύκολη.

Hyundai Ioniq 5

Η εργονομία είναι υποδειγματική και η αίσθηση χώρου κορυφαία για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το μεταξόνιο των 3 μέτρων δημιουργεί επίπεδο δάπεδο και τεράστιο χώρο για τα πόδια, ενώ οι πίσω θέσεις ρυθμίζονται μπρος-πίσω και ανακλίνονται. Η Hyundai δίνει έμφαση στη «living space» λογική, μετατρέποντας την καμπίνα σε χώρο χαλάρωσης: η κεντρική κονσόλα είναι κινητή, τα εμπρός καθίσματα διαθέτουν θέση «zero gravity», ενώ η ορατότητα είναι άριστη. Η ποιότητα κύλισης, σε συνδυασμό με την ησυχία, κάνουν το Ioniq 5 ένα από τα πιο ευχάριστα ηλεκτρικά SUV για καθημερινή χρήση. Δεν έχει την ψηφιακή αμεσότητα του Tesla, αλλά προσφέρει κάτι πιο ανθρώπινο: μια καμπίνα όπου μπορείς να ζήσεις, όχι απλώς να συνδεθείς.

Το Skoda Enyaq παραμένει πιστό στη λογική της μάρκας που θέλει τα αυτοκίνητά της να είναι πρακτικά, ευρύχωρα και φιλικά στον χρήστη. Το εσωτερικό του ανανεωμένου Enyaq έχει αναβαθμιστεί ουσιαστικά, τόσο σε ποιότητα υλικών όσο και σε εργονομία. Το ταμπλό διατηρεί τη γνώριμη διάταξη με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 5,3 ιντσών και την κεντρική οθόνη 13 ιντσών, η οποία πλέον λειτουργεί με το νέο λογισμικό ME3, σαφώς πιο γρήγορο και σταθερό. Η σχεδίαση είναι λιτή αλλά καλαίσθητη, με κάθε στοιχείο να βρίσκεται ακριβώς εκεί που το περιμένεις. Η ποιότητα συναρμολόγησης είναι υψηλή, τα υλικά δίνουν premium αίσθηση, και η ηχομόνωση ανήκει στις κορυφαίες της κατηγορίας. Είναι εσωτερικό που αποπνέει ωριμότητα και ασφάλεια, με την άνεση να βρίσκεται πάνω από όλα.

Skoda Enyaq

Από πλευράς χώρων, το Enyaq δεν απογοητεύει. Οι επιβάτες απολαμβάνουν πλούσιο χώρο για κεφάλι και γόνατα, ενώ ο χώρος αποσκευών φτάνει στα 585 λίτρα (1.710 με τα καθίσματα πεσμένα). Η θέση οδήγησης είναι πιο «παραδοσιακή» SUV, με εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα και σωστή εργονομία. Το περιβάλλον είναι ξεκούραστο και οικείο, χωρίς να προσπαθεί να εντυπωσιάσει με gadgets ή design υπερβολές. Το Enyaq είναι το αυτοκίνητο που «δεν χρειάζεται να μάθεις να ζεις μαζί του», απλώς μπαίνεις και νιώθεις αμέσως σαν στο σπίτι σου. Αν το Tesla ποντάρει στην τεχνολογία και το Hyundai στην πρωτοτυπία, το Skoda ποντάρει στην οικειότητα, και αυτή αποδεικνύεται συχνά μια υποτιμημένη αρετή.

Απόδοση, οδική συμπεριφορά και άνεση

Το Tesla Model Y στην έκδοση RWD Long Range κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο πίσω, με ισχύ 299 ίππων και μπαταρία 79 kWh (καθαρή χωρητικότητα 75). Οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές για πισωκίνητο SUV: τα 0-100 km/h έρχονται σε 5,9 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 201 km/h. Το πιο εντυπωσιακό, ωστόσο, δεν είναι η απόδοση, αλλά η συνέπειά της. Η απόκριση του κινητήρα είναι άμεση, γραμμική και προβλέψιμη, με το γκάζι να λειτουργεί με ακρίβεια χειρουργικού εργαλείου. Το Model Y διατηρεί το γνωστό Tesla DNA: χαμηλό κέντρο βάρους, εξαιρετική αίσθηση ευστάθειας και ουδέτερη συμπεριφορά ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες. Η απόδοση ενέργειας (efficiency) παραμένει σημείο αναφοράς, με μέση κατανάλωση γύρω στις 15-16 kWh/100 km - τιμή που δύσκολα προσεγγίζει άλλος κατασκευαστής σε αυτό το μέγεθος.

Tesla Model Y

Εκεί που το Tesla ίσως δείχνει κάποιες αδυναμίες είναι στην ανάρτηση. Παρότι έχει βελτιωθεί αισθητά μετά το πρόσφατο facelift, το Model Y εξακολουθεί να μεταφέρει περισσότερες ανωμαλίες στην καμπίνα απ’ ό,τι θα ήθελες. Η αίσθηση είναι σφιχτή, ελεγχόμενη, αλλά όχι πάντα άνετη, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες ή σε κακής ποιότητας αστικό οδόστρωμα. Η οδική συμπεριφορά παραμένει υποδειγματικά σταθερή -το τιμόνι είναι ακριβές και γρήγορο και η πρόσφυση εξαιρετική- όμως το αυτοκίνητο μοιάζει να έχει σχεδιαστεί με προτεραιότητα την αποδοτικότητα και όχι την οδηγική απόλαυση. Ωστόσο, εντυπωσιάζει με την αποτελεσματικότητά του. Είναι ίσως το πιο «επιστημονικά ορθό» αυτοκίνητο της κατηγορίας.

Το Hyundai Ioniq 5 στην αναβαθμισμένη έκδοση RWD με μπαταρία 84 kWh αποδίδει 228 ίππους και 350 Nm ροπής, με 0-100 km/h σε 7,3 δευτερόλεπτα. Σε χαρτί φαίνεται οριακά πιο αργό από το Tesla, αλλά στο δρόμο η διαφορά είναι αμελητέα. Η απόδοση του κινητήρα είναι ήπια και εξαιρετικά προοδευτική, με άμεση επιτάχυνση και πολύ καλή διαχείριση ισχύος. Το νέο inverter της Hyundai βελτίωσε την αποδοτικότητα, επιτρέποντας αυτονομία έως 570 χλμ. WLTP. Στην πράξη, μια μεικτή χρήση μπορεί να δώσει 470-500 χλμ. χωρίς κόπο, χάρη και στην εξαιρετική αεροδυναμική του (Cd 0,25). Η αίσθηση στο δρόμο είναι στιβαρή, ήρεμη και απόλυτα ισορροπημένη. Το Ioniq 5 δεν ενθουσιάζει με σπορτίφ συμπεριφορά, αλλά πείθει με την ωριμότητα και την ακρίβειά του.

Hyundai Ioniq 5

Η ανάρτηση, πλήρως επανασχεδιασμένη, απορροφά με επιτυχία τις περισσότερες ανωμαλίες, συνδυάζοντας άνεση και έλεγχο. Στον αυτοκινητόδρομο είναι υποδειγματικά σταθερό, ενώ η ησυχία στην καμπίνα είναι κορυφαία, χάρη στην προσεγμένη ηχομόνωση και το χαμηλό επίπεδο θορύβου από τα ελαστικά. Στις στροφές, η αίσθηση είναι πιο «βαριά» σε σχέση με το Tesla, αλλά πιο φυσική, με ομαλές αντιδράσεις και προβλέψιμη συμπεριφορά. Δεν προσπαθεί να παίξει τον ρόλο του sport EV· είναι κατασκευασμένο για να ταξιδεύει γρήγορα και ξεκούραστα. Αν προσθέσουμε και τη δυνατότητα φόρτισης 800V -τη γρηγορότερη της κατηγορίας- το Ioniq 5 είναι ένα από τα πιο πλήρη και πολιτισμένα ηλεκτρικά SUV για πραγματική χρήση.

Το Skoda Enyaq στην έκδοση 85 RWD κινείται από τον νέο κινητήρα APP550 με 286 ίππους και 545 Nm ροπής, συνδυασμένο με μπαταρία 82 kWh. Οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές για το βάρος του (περίπου 2,2 τόνους): 0-100 km/h σε 6,7 δευτερόλεπτα, με άφθονη ελαστικότητα και στιγμιαία απόκριση. Η νέα πλατφόρμα MEB+ έχει βελτιώσει σημαντικά την αίσθηση στο δρόμο, με χαμηλότερο κέντρο βάρους και καλύτερη κατανομή μάζας. Το Enyaq δεν είναι φτιαγμένο για να εντυπωσιάζει με αριθμούς· είναι φτιαγμένο για να μετακινεί ανθρώπους με άνεση και σιγουριά. Το σύστημα πέδησης είναι άψογα ρυθμισμένο, η ανάκτηση ενέργειας (με τρία επίπεδα) λειτουργεί φυσικά, και το τιμόνι έχει αίσθηση μεγαλύτερης ακρίβειας σε σχέση με το παλαιότερο μοντέλο.

Skoda Enyaq

Εκεί όμως που το Enyaq ξεχωρίζει πραγματικά είναι στην άνεση. Η ανάρτηση -με απλή διάταξη εμπρός McPherson και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω- ρυθμισμένη μαεστρικά, φιλτράρει το δρόμο με τρόπο που λίγα ηλεκτρικά μπορούν να πλησιάσουν. Συνδυάζει έλεγχο και ηρεμία, απομονώνοντας επιβάτες και οδηγό από κάθε ανωμαλία. Είναι το πιο «ευρωπαϊκό» σε αίσθηση από τα τρία, με τον καλύτερο συμβιβασμό ανάμεσα σε σταθερότητα και στην άνεση. Δεν έχει την αμεσότητα του Model Y ούτε τον τεχνολογικό εντυπωσιασμό του Ioniq 5, αλλά έχει κάτι που σπανίζει στα ηλεκτρικά: ανθρώπινο ρυθμό. Οδηγείται φυσικά, ξεκούραστα, χωρίς ένταση. Κι αυτό, για πολλούς, είναι ακριβώς ό,τι ζητούν από ένα οικογενειακό SUV.

Φόρτιση, αυτονομία και κατανάλωση

Το Tesla Model Y RWD LR παραμένει ένα από τα πιο αποδοτικά ηλεκτρικά της αγοράς. Με ωφέλιμη μπαταρία περίπου 75 kWh και μέση κατανάλωση που σπάνια ξεπερνά τις 16 kWh/100 km, προσφέρει πραγματική αυτονομία γύρω στα 470-500 χλμ. σε μικτή χρήση. Η φόρτιση αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του: το Supercharger δίκτυο της Tesla εξακολουθεί να είναι μακράν το πιο αξιόπιστο και απλό στη χρήση, επιτρέποντας φόρτιση DC έως 250 kW και αναπλήρωση 10-80% σε περίπου 25 λεπτά. Στην AC φόρτιση υποστηρίζει ισχύ έως 11 kW. Συνδυαστικά με την εξαιρετική ενεργειακή διαχείριση του συστήματος και τις over-the-air βελτιώσεις, το Model Y παραμένει το σημείο αναφοράς σε αποτελεσματικότητα και πρακτικότητα για μεγάλα ταξίδια.

Tesla Model Y

Το Hyundai Ioniq 5 RWD με τη νέα μπαταρία 84 kWh αξιοποιεί την αρχιτεκτονική 800V, προσφέροντας την ταχύτερη φόρτιση στην κατηγορία: από 10% έως 80% σε μόλις 18 λεπτά σε σταθμό 350 kW, χάρη στη μέγιστη ισχύ φόρτισης των 240 kW DC. Σε AC δίκτυο, υποστηρίζει επίσης 11 kW. Η πραγματική του αυτονομία κυμαίνεται στα 480-520 χλμ., ανάλογα με τις συνθήκες και τον τρόπο οδήγησης, με κατανάλωση περί τις 17 kWh/100 km. Εκτός από την ταχύτητα, ξεχωρίζει και για τη σταθερότητα της φόρτισης – το προφίλ του ρεύματος παραμένει ψηλά για περισσότερη ώρα σε σχέση με τον μέσο όρο της αγοράς. Με λίγα λόγια, είναι το ηλεκτρικό που σε κάνει να ξεχνάς την αγωνία της αυτονομίας, είτε κινείσαι στην πόλη είτε ταξιδεύεις.

Hyundai Ioniq 5

Το Skoda Enyaq 85 RWD διαθέτει μπαταρία 82 kWh (ωφέλιμη ~77 kWh) και την πιο πρόσφατη τεχνολογία φόρτισης της πλατφόρμας MEB+. Η μέγιστη ισχύς φόρτισης DC έχει αυξηθεί στα 175 kW, επιτρέποντας επαναφόρτιση 10-80% σε περίπου 28 λεπτά. Σε AC φόρτιση δέχεται έως 11 kW. Η πραγματική αυτονομία του κυμαίνεται στα 460-480 χλμ., με κατανάλωση γύρω στις 17,5 kWh/100 km. Το Enyaq δεν εντυπωσιάζει με αριθμούς όπως το Ioniq 5, αλλά ξεχωρίζει για τη συνέπειά του: η διαχείριση ενέργειας είναι υποδειγματική, ενώ η εφαρμογή MyŠkoda προσφέρει σαφή έλεγχο και προγραμματισμό φόρτισης.

Skoda Enyaq

Κόστος, εξοπλισμός και value for money

Το Tesla Model Y RWD Long Range κοστολογείται στην ελληνική αγορά γύρω 50.000 ευρώ. Ωστόσο, η τιμή αυτή περιλαμβάνει εξοπλισμό που σε άλλες μάρκες απαιτεί πρόσθετες επιλογές: το Autopilot, το μεγάλο πανοραμικό γυάλινο πάνελ, το πλήρες πακέτο ασφαλείας και το premium ηχοσύστημα. Δεν υπάρχουν “εκδόσεις” με την παραδοσιακή έννοια· μόνο προαιρετικά πακέτα λογισμικού, όπως το Enhanced Autopilot ή το Full Self Driving. Η πολιτική της Tesla να πουλά ολοκληρωμένα προϊόντα με περιορισμένες επιλογές κρατά τη διαδικασία αγοράς απλή και την αξία μεταπώλησης υψηλή.

Tesla Model Y

Το Hyundai Ioniq 5 RWD 84 kWh ξεκινά από περίπου 43.700 ευρώ και φτάνει κοντά στις 48.700 ευρώ στην πλουσιότερη έκδοση N-line, που διαθέτει θερμαινόμενα/αεριζόμενα καθίσματα, head-up display με AR προβολές, ηχοσύστημα Bose, και πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης SmartSense. Η ποιότητα υλικών, η αίσθηση πολυτέλειας και η τεχνολογία 800V που κανένα άλλο μοντέλο της κατηγορίας δεν προσφέρει, το καθιστούν μοναδικό. Η εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. για την μπαταρία προσθέτει πόντους αξιοπιστίας, ενώ η Hyundai διαθέτει ένα από τα καλύτερα after sales δίκτυα στην Ελλάδα. Το Ioniq 5 είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα ηλεκτρικά SUV για κάποιον που θέλει να ζήσει με αυτό καθημερινά.

Hyundai Ioniq 5

Το Skoda Enyaq 85 RWD, τέλος, ξεκινά από περίπου 47.800 ευρώ. Η Skoda παραδοσιακά προσφέρει πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό, με ψηφιακό πίνακα, LED Matrix φώτα, ηλεκτρικά καθίσματα, θερμαινόμενο τιμόνι, κάμερα 360° και πλήρη δέσμη υποβοηθήσεων. Η ποιότητα κατασκευής είναι αντίστοιχη των γερμανικών προτάσεων, ενώ η πρακτικότητα (μεγαλύτερος χώρος αποσκευών και εργονομία) του δίνει σαφές πλεονέκτημα οικογενειακού χαρακτήρα. Το Enyaq δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει αλλά πείθει με τη λογική του. Είναι το αυτοκίνητο που νιώθεις ότι σου δίνει περισσότερα απ’ όσα περίμενες.

Συμπέρασμα

Η σύγκριση αυτών των τριών ηλεκτρικών SUV μοιάζει με σύγκριση τριών διαφορετικών φιλοσοφιών για το τι σημαίνει αυτοκίνητο σήμερα. Το Tesla Model Y είναι η επιτομή της τεχνολογικής αποτελεσματικότητας. Δεν είναι φτιαγμένο για να συγκινεί, αλλά για να αποδεικνύει ότι η μηχανική μπορεί να μετρηθεί με αλγόριθμους. Αποδοτικό, ταχύ, πανίσχυρο σε λογισμικό και δικτύωση, παραμένει το σημείο αναφοράς σε ενεργειακή απόδοση και απλότητα στη χρήση. Ίσως το συναίσθημα να μένει λίγο στο παρασκήνιο, αλλά σίγουρα δεν απουσιάζει.

Tesla Model Y

Το Hyundai Ioniq 5 είναι κατά κάποιο τρόπο το αντίθετο: ένα αυτοκίνητο με χαρακτήρα, με σχεδιαστική τόλμη και τεχνολογία που δείχνει τι μπορεί να γίνει όταν η μηχανική συναντά το συναίσθημα. Είναι το πιο «ανθρώπινο» από τα τρία - όχι γιατί έχει λιγότερη τεχνολογία, αλλά γιατί τη χρησιμοποιεί για να κάνει τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη, πιο ήρεμη, πιο πολιτισμένη. Αν το Model Y είναι εργαλείο, το Ioniq 5 είναι χώρος διαβίωσης.

Hyundai Ioniq 5

Το Skoda Enyaq παίζει διαφορετικό παιχνίδι. Δεν επιδιώκει να είναι ούτε πρωτοπόρο ούτε εντυπωσιακό. Είναι το πιο «ευρωπαϊκό» ηλεκτρικό SUV, με έμφαση στην ποιότητα κύλισης, την πρακτικότητα και την καθημερινή αξιοπιστία. Δεν έχει το χάρισμα ττου Tesla ή το στιλ του Hyundai, αλλά έχει αυτό που οι άλλοι δύο κάποιες φορές ξεχνούν: ισορροπία. Και αυτό είναι κάτι που πολλοί οδηγοί θα εκτιμήσουν.

Skoda Enyaq

Αν έπρεπε να φτιάξουμε το ιδανικό ηλεκτρικό SUV, θα είχε το αμάξωμα του Ioniq 5, τα μηχανικά και το λογισμικό της Tesla και την ανάρτηση του Enyaq. Κανένα από τα τρία δεν είναι τέλειο, αλλά το καθένα δείχνει με σαφήνεια έναν δρόμο προς το μέλλον. Και ίσως αυτό είναι το σημαντικότερο: ότι η ηλεκτροκίνηση δεν έχει πια ένα μονοπάτι, αλλά πολλαπλές διαφορετικές εκδοχές του ίδιου προορισμού. Ο καθένας επιλέγει εκείνη που του ταιριάζει.

Tesla Model Y-Hyundai Ioniq 5-Skoda Enyaq

Κι εδώ είναι που μπαίνει ο υποκειμενικός παράγοντας. Αντικειμενικά, και τα τρία μοντέλα είναι κάτι παραπάνω από άρτια - είναι πραγματικά καλά αυτοκίνητα με κάθε σημασία της λέξης. Το καθένα, όμως ταιριάζει περισσότερο σε διαφορετικές ανάγκες και διαφορετικό προφίλ υποψήφιου αγοραστή. Και βάσει αυτών των αναγκών και του προφίλ, θα πρότεινα σε κάποιον που με ρωτούσε ποιο από τα τρία να προτιμήσει - παρότι οποιοδήποτε από τα τρία σίγουρα θα τον κάλυπτε επαρκώς. Εγώ -το πιθανότερο- θα έβλεπα στο δρόμο τα Ioniq 5 και θα ζήλευα το σχεδιασμό τους, όπως θα ζήλευα και τα Enyaq για την ανάρτησή τους - κοιτάζοντάς τα μέσα από το παρμπρίζ του Model Y.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

@Photo credits: gmotion