Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι ευρωπαϊκές χώρες αρχίζουν να τα φορολογούν

Κώστας Μπιτσικώκος
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι ευρωπαϊκές χώρες αρχίζουν να τα φορολογούν
Στην Μεγάλη Βρετανία θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας από το 2025, ενώ στη Σουηδία σταματά η επιδότηση για την αγορά τους.

Η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στα κρατικά κίνητρα για την αγορά και τη χρήση τους. Κίνητρα που όμως αρχίζουν σταδικά να αφαιρούνται όσο τα EV αντικαθιστούν σταδιακά τα συμβατικά αυτοκίνητα στους δρόμους. Άλλωστε από το 2035 δεν θα πωλούνται στο έδαφος της ΕΕ νέα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι από την αγορά του αυτοκινήτου αποτελούν τεράστια έσοδα και άρα δεν μπορούν να απουσιάζουν από τον κρατικό προϋπολογισμό για πολλά έτη. Φανταστείτε να κυκλοφορούν στους δρόμους μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με μηδενικό τέλος ταξινόμησης, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και επιδότηση για την αγορά τους.

Στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξέλιξη ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», με επιδοτήσεις έως το 40% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) και μέγιστο ποσό τα 8.000 ευρώ. Η διάρκεια του προγράμματος είναι έως τις 31/12/2023. Παραμένει άγνωστο αν μετά τη λήξη του θα συνεχιστεί η κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Στην Μεγάλη Βρετανία, ο νέος Υπουργός Οικονομικών Τζέρεμι Χαντ ανακοίνωσε ότι από τον Απρίλιο του 2025 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα εξαιρούνται των τελών κυκλοφορίας. Το πρώτο έτος θα πληρώσουν 10 λίρες και από το δεύτερο έτος 165 λίρες. «Καθώς η πρόβλεψη είναι ότι από το 2025 τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικά, πήρα αυτή την απόφαση για να είναι δικαιότερο το φορολογικό σύστημα των οχημάτων».

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση φορέων και εταιρειών, που εκτιμούν ότι θα καθυστερήσει την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Ο Πρόεδρος της Ford Μ. Βρετανίας, Τιμ Σλέιτερ, χαρακτήρισε «κοντόφθαλμη» την κίνηση αυτή. «Απέχουμε αρκετά χρόνια από το σημείο καμπής, όταν τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν ανάλογο κόστος με τα βενζίνης και diesel. Μέχρι τότε θα πρέπει να δίνονται κίνητρα στους πελάτες ώστε να κάνουν την πιο πράσινη επιλογή».

Στη Σουηδία, διακόπηκε από τις 8 Νοεμβρίου το οικολογικό μπόνους που δινόταν για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων. Η κυβέρνηση της χώρας επικαλέστηκε το γεγονός ότι τα σχετικά αυτοκίνητα είναι διαθέσιμα σε μεγάλο εύρος τιμών και το συνολικό τους κόστος (αγοράς και χρήσης) είναι συγκρίσιμο με αυτό των συμβατικών.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!